Aktuellt datum och tid: 26 apr 2026, 09:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Söker lite hjälp för att komma igång
InläggPostat: 22 sep 2014, 11:09 

Förnamn: Pontus
Efternamn: Å
Hej

Vi är två (eventuellt tre) stycken bröder som precis har börjat. Vi var nere på frysens event och fick köpt oss varsin bössa. Köpt på oss lite m90 kläder och dylikt.
Undrar om ni har några tips på vad som kan vara bra att uppgradera etc.

Det som är i våran ägo idag är:
• BO (black ops) combat LT595 carbine
www.frysen.nu/produkt.php?viewCategory=2&item=21235
• M90 kläder
• lite mag samt magasinfickor
• "säck" för att lägga "förbrukade" mag.
• Bolle's goggles

Är lite intresserad av sikten, spanat in "strike systems 552" holographic sikte och undrar om det är något att ha?
Funderar även på att byta fjäder för att få upp räckvidden lite då vi kommer satsa på utomhus spel, är det något mer man bör uppgradera?

Är tacksam för alla tips på saker och ting som ni kan rekommendera!

PS. ber om ursäkt om detta är fel ställe att posta sådant här inlägg. DS

Mvh
Pontus

Inläggsrubrik: Re: Söker lite hjälp för att komma igång
InläggPostat: 22 sep 2014, 11:49 
Användarvisningsbild

Förnamn: T
Efternamn: B
Testa bössorna lite först, lättare att avgöra vad ni vill åstadkomma med en uppgradering då. Tänk på att om ni öker trimmet och går "upp i klass" så att säga, då ökar även säkerhetsavstånd. I så fall kan det vara lämpligt att köpa ett side arm som ni kan använda vid strid under säkerhetsavståndet för geväret. Eller bara inte skjuta och ta smällen :D
Radio är en väldigt bra investering, särskild om ni vill satsa på skogsspel. Det visar sig hur viktigt det är med bra komm. möjligheter, skulle villja påstå att vissa spel t.o.m. har vunnits på bakgrund av fungerande och informativ radiokommunikation.
VSAF säljer Baofeng till medlemmer till ett fördelaktigt pris och är en absolut helt OK radio. En annan poppis är Puxing 888, fine på E-bay (bl.a). Maila Backman om ni vill ha Baofeng'en, har för mig att den ligger på SEK 350.
Bra kängor (om ni inte redan har det) är också skönt att ha, man kommer spendera en del tid i dem i alla möjliga underlag, blöt som torrt.

InläggPostat: 22 sep 2014, 12:27 
Användarvisningsbild

Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
En bra hop gör mer för räckvid än vad fjäder/utgångshastighet gör.
Skulle dock råda er att faktiskt komma ut i ksogen och testa först innan ni börjar byta en massa saker, vissa bössor går trots allt kanon direkt ur lådan :)

InläggPostat: 22 sep 2014, 12:44 
Användarvisningsbild

Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Fråga Morten om det där med att ta en fullt fungerande bössa och "bara trimma lite" ;)

En annan nackdel med att börja trimma är att garanti försvinner. Om din bössa rasar efter några spel kan du i nuläget klaga hos Frysen och få hjälp. Har du bytt upp en massa delar är ansvaret helt ditt.

Satsa på kängor, en väst och radio istället. Det skulle jag mena ökar er spelupplevelse bra mycket mer.

InläggPostat: 22 sep 2014, 12:58 

Förnamn: Emil
Efternamn: Åkesson
Tandskydd eller nätmask kan oxå vara bra att ha. Inte ett måste men starkt rekomenderat.

InläggPostat: 22 sep 2014, 14:07 
Användarvisningsbild

Janosz skrev:
Fråga Morten om det där med att ta en fullt fungerande bössa och "bara trimma lite" ;)

Det där kommer jag aldrig att få glömma va :P

InläggPostat: 22 sep 2014, 14:34 
Användarvisningsbild

Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
*kram* på dig Morten

Men det ÄR faktiskt ett bra varnande exempel.
Om man inte har en annan bössa som man kan spela med under tiden som mekandet pågår, låt fungerande bössor vara!

InläggPostat: 22 sep 2014, 15:15 
Användarvisningsbild

I know buddy, I know....... :-P

InläggPostat: 22 sep 2014, 18:38 
Användarvisningsbild

Förnamn: Wiggo
Efternamn: Wiggo
Först och främst så välkomna till sporten och gänget! :)

Med tanke på att det mesta och först viktiga redan nämnts så kan jag tillägga att en "death-rag" alltså markörduk för att visa att man blivit utslagen är rätt bra att ha. Vanligtvis så sträcker man ju upp handen och sänker vapnet när man blir träffad samtidigt som man ropar träff, men för att slippa fler beskjutningar så är en duk att rekommendera. Vanligtvis är det lämpligt med något som är i "Blaze Orange, alltså signalfärg (orange). Om man har en orange mössa i fickan med sig eller man köper en reflexväst (som ändå brukar kunna finnas nästan överallt) så är det ju med ett bra alternativ. Huvudsaken är ju att den är synlig.

Sedan så ja, jag kan inte låta bli att repetera vad de redan sagt ovan så.....

Kängor - De spenderar man ofta en del tid i under torra såväl som blöta förhållanden och dessutom ofta i flera olika ställningar än bara stående rakt upp å ner.

Tandskydd - En del har egna erfarenheter om hur otrevligt det kan vara med en kula som slår av en skärva av en tand eller värre.

Radio - Oh boy. Denna grejen förhöjer spelkänslan enormt och kan som sagt tippa favören från en annars förlorande sida till vinst! :)

Väst/Rig - Strålande "piece of kit" (när man finner vad som passar en själv) som gör att man slipper att ha saker hängande o slängande överallt eller på trekvart.

Skyddsglasögon/mask - Rätt viktigt att man finner något som verkligen känns bra för en själv, för de skall ju precis som kängorna sitta på länge åt gången. De borde vara så bekväma att man behåller dem på även i safezone trots att det "är safe".

Återigen välkomna. :)

//W

InläggPostat: 22 sep 2014, 19:41 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Precis det alla sagt innan.
Kör på en bössa med CQB trim till att börja med, och lite basic gear.
Det jag inte hade snålats med som har nämnts innan är just kängor. Framförallt om du har längre spel som du vill åka på i framtiden. (Dock så kan även en söndag i dåliga skor förstöra kvällen och nästkommande dag med skav).

Lös ett par skor/kängor du trivs i. Själv föredrar jag "Mid" höga för lite extra stöd (och mindre risk att vatten forsar in i kängan :D ).

Samt skyddsglas, här är det skillnad på snåla och snåla. Köp inte någon kinaklon på M-frame eller några andra c00la brillor. Gjorde det själv en gång och testsköt en av linserna (som tur var..) . Fungerade ungefär lika bra som crossbrillor.. Kulorna gick rakt igenom :/

Däremot så kan du gå in på valfritt gubbdagis och köpa några som passar dig, ifall du inte vill lägga pengar på ett par mil-spec brillor.

Och ifall du är mer rollspels-inriktad och vill köra milsim, så är det både billigt och roligt att åka som gerilla/taliban. Lätt att få tag i prylar, och ofta dem som har roligast på milsim (Utan att behöva lägga en massa cash på Nvg och bil o övrigt, gjort det misstaget lite själv och prioriterat just utrustning lite väl mycket..)

InläggPostat: 22 sep 2014, 20:53 

Tack för välkomnandet och för alla svar som kommit in!

Vi var ute i Bergsjön söndagen den 14/9 och tyckte det var väldigt kul och ett härligt gäng. (Planerar även att åka in nu på söndag också)

Ett par rejäla kängor låter absolut som välinvesterade pengar, även för friluftsliv.

Mask i neopren körde vi med men var lite varmt samt att det skapade irriterande imma i våra goggles, funderar på att modifiera den eller om någon har tips på bra tandskydd kanske det kan vara något istället.

Dödsduk är inhandlat i form av reflexväst.

Väst är också något som står på inköpslistan, skall bara försöka hitta något lämpligt, funderar på väst från 5.11, eller har någon något förslag?

Trim får vänta för mig tills jag fått chrona bössan igen då den låg väldigt ostabilt sist jag testa, 65-95m/s medans min brors gevär sköt mer konstant på 95m/s.

Sen blir det väl Mid-cap, märkte att många körde detta och kändes lite orättvist *haha*

Sen åter igen, någon som har erfarenhet av strike systems 552 holo sikte? Är det skit och bör hitta något annat? Verkar ändå rätt bra det man sett på youtube (med "flytande prick", "pricken" är där pipan siktar.)

Åter igen, tack för hjälpen!

InläggPostat: 22 sep 2014, 20:58 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Tycker du att det är roligt att ladda om, skit i fördelen med midcaps och kör på realcaps eller lite mindre skott iallafall :).

Alternativ till neoprenmask är den gamla hederliga nätmasken.

Semi+lowcaps for president! ;)

InläggPostat: 22 sep 2014, 21:32 
Användarvisningsbild

Inget fel på siktet, kör hårt.

Tandskydd handlade jag på Röda Stjärnan, kommer inte ihåg namnet, men det är den typen som man lägger i varmt vatten och sedan formar efter egna tandställning.

Testa imskyddsmedel, men funkar det inte, så kan det vara läge att fundera på annat som inte slutar så tät.

Kläm och känn på folks västar, chestriggs, plate carriers etc och se vad ni tycker om, kan bli en dyr felinvestering annars.

InläggPostat: 22 sep 2014, 22:17 

Förnamn: Joakim
Efternamn: Åberg
Bara hoppas man lyckas få ihop bössan igen då! ;) Annars får jag väl gå lös med enbart Glocken till söndagsspelet. :P Och 552 siktet ligger och väntar på posten, så man får hoppas det duger initialt.

InläggPostat: 23 sep 2014, 05:18 

Förnamn: Robin
Efternamn: Halldin
Många köper en stor, tung, fräck väst som första väst, för det ser cooolt ut.
Jag skulle nog säga att gör inte det....men beror väll på om man kör på funktionalitet eller utseende dock, vissa gillar att springa ut med 12+ mag, jag tycker det blir för tungt och osmidigt.
kolla på smidigare, lätta västar/chestriggs.
Googla saker som recon vest, light loadout osv.

InläggPostat: 23 sep 2014, 06:38 

Förnamn: Joakim
Efternamn: Åberg
Testade flera stora västar hos RS (i Sthlm) igår och kunde precis som du nämner konstatera att de kändes stora och bökiga, kommer kolla på mindre/smidiga varianter idag. :)

InläggPostat: 23 sep 2014, 07:35 
Användarvisningsbild

Förnamn: Adam
Efternamn: Muzur
Köp radio, prio ett! Ta det som rekommenderas av voodoo1 i föregående post. Vet inte hur många gånger jag varit med i ett lag utan fullständig radio komm vs ett lag som har full radio komm, resulterar oftare i förluster.

Angående trim på bössa så kommer du känna vad som behöver göras på den efter ett par spel, gör inget just nu såvida det inte är något fel på den eftersom du säger att den skjuter mellan 65-95m/s. Att köpa hopup gummi som första uppgradering är både enkelt och billigt och du får en rejäl buff i räckvidd.

Rekommenderar en väst som du i första hand kan modulera rätt för våra spel i Bergsjön. Som Robanjo säger så är det väldigt smidigt med lättare väst, du är mer rörlig. Samtidigt kan dessa smidigare västar göras om och anpassas till större spel. Gå runt och titta på grejer, känn och kläm, precis som voodoo säger. Många vill gärna skryta om sin rig så det är ju bara passande med att ställa frågor :P

Välkommen!

He Conquers, Who Conquers Himself

InläggPostat: 23 sep 2014, 16:04 

Förnamn: Peter
Efternamn: Lundqvist
Håller med angående västval som ovan så kanske onödigt att säga det jag med. Men jag har alltid kört modell stor tung väst med så mycket "bra att ha" grejer som möjligt.

Gjorde en tvärvändning nu när jag börjar lira igen efter ett tags uppehåll.
Så nu ska det bli minimalistiskt.

Provade en TT chestrigg som är ganska liten och sitter jävligt bra på terräng:
http://www.terrang.se/ProductInfo?i=TAS ... rogram=TAS

Kika in något i den stilen, inte för dyrt heller och man kan knöla på mycket extra om man skulle vilja =D
Sen kan du säkert få provspela med folks grejer på korta spel för att känna på det ordentligt. Fast kan ju inte lova, men mina grejer får ni leka med.
Gör man det rätt så ser det grymt ut med lite gear också, bara det är hyffsat genomtänkt. =D men googla runt mycket efter inspiration, det är a och ö så man får en bild av åt vilket håll man vill dra lasset.

InläggPostat: 23 sep 2014, 23:55 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robin
Efternamn: Johansson
Har exakt den riggen, har använt den sedan jag började.
Hållbar och får plats med det jag behöver, går också att komplettera med extra plotter ^^,

InläggPostat: 30 sep 2014, 11:03 

Vill åter igen tacka för alla bra tips som kommit in!

Har nu fått köpt ett holosikte från strike system 552, var betydligt goare än ironsight haha.
Har också investerat i en väst från blackhawk som var ett fin fint erbjudande på. Västen är av märke blackhawk: http://www.terrang.se/ProductInfo?i=BLA ... rogram=BLA
Spanade även in ett par goa kängor på terräng affären som jag eventuellt slår till på.

Efter spelet i söndags så kände jag dock att det saknades/behöver kompletteras med lite nya saker och är nu på jakt efter:

• Ny vapenrem som går att fästa i västen då en sådan man hänger över axel/nacke satt konstigt på västen.
• Nya större magasin (helst metall), de jag har idag är 32 kulors och om man då kör med folk som kör mycket auto så vill man själv ha möjligheten. Tror alla m4 magasin bör gå bra.
• Radio med någon hörsnäcka så man slipper röja sin position. Var lite inne på topcom twintalker 9500 airsoft edition. Någon som har någon erfarenhet?
• Något anti imma medel. Testade bolles egna men fungerade inte så bra.

Har även ett problem med mitt vapen, blir kanske att skicka tillbaka på garantin. Men alltid tråkigt att bli av med vapnet på obestämd tid.
Det fungerar bra när jag kör semi men testade i söndags (mitt andra spel) att även köra auto. Men då rassla det till bra i bössan och lät som allt mer eller mindre skar/kugga över eller dylikt, vet inte riktigt hur jag skall förklara. Någon som har en idé över vad det kan vara?

Tack för all hjälp och engagemang!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme