Aktuellt datum och tid: 29 apr 2026, 15:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Scenario Söndag
InläggPostat: 13 sep 2014, 21:38 
Användarvisningsbild

Förnamn: Oscar
Efternamn: Jägerby
En påsen 0,25 och en 0,30 tack

InläggPostat: 13 sep 2014, 22:35 
Användarvisningsbild

Förnamn: Henric
Efternamn: Nissen
Spuuuuuuunk! Jag skulle vilja ha 3 påsar 0.28. Jag kommer själv inte att vara med på spelet men jag kommer förbi runt lunch och pyntar för påsarna :)

InläggPostat: 14 sep 2014, 16:13 
Användarvisningsbild

Förnamn: Adam
Efternamn: Muzur
Bra försök med scenario. Alltid kul!
Ja flippade lite på en av nya killarna att han inte tog flera av tydliga träffar, men sånt går o arbeta bort till nästa gång. Jag uttryckte mig felaktigt förut. My bad..

He Conquers, Who Conquers Himself

Senast redigerad av djredeep 14 sep 2014, 22:51, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: 14 sep 2014, 17:06 
Användarvisningsbild

Förnamn: T
Efternamn: B
Med bra koll på egna positioner samt fungerande radiokommunikation så behövs inte armbindlar.
Att inte ta träff är en sak, och det ska givetvis påtalas. Men medicreglen var nog inte helt klar, de två herrar i fråga var på sitt första spel idag. Du kommer nog längre med att påtala det vänligt men bestämd i stället för fraser som "hur tänkte du där" och "fy fan". Även om det kan verka logiskt, så funkar det inte alltid så under stridens hetta :D

InläggPostat: 14 sep 2014, 17:13 
Användarvisningsbild

Yes, ändrade min statement i föregående inlägg kring medic o träfftagande.

Alla har inte radio för en välfungerande radiokom vid olika camo i samma lag.

Senast redigerad av djredeep 14 sep 2014, 22:53, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: 14 sep 2014, 17:34 
Användarvisningsbild

Förnamn: Jonathan
Efternamn: W
Tack för ett gött spel, Finns lite småsaker att finslipa men i helhet så var det ett bra upplägg :D

Som Voodoo1 sa så var dem två i M90 helt nya och hade aldrig spelat innan och då kanske man kan förklara läget istället för att bli förbannad. Och ta detta med personen ifråga direkt efter spelet istället, för det ser inte bra ut att skriva som du gör Dj. För hade jag spelat mitt första spel idag och sedan skulle nån skriva så till mig på forumet så vet jag inte om jag hade varit så sugen på att komma tillbaka! Yellow_Flash_Colorz_PDT_13

Att inte ta träff är en sak såklart och det ska alla göra, dock så är det inte bara rookies som är dåliga på detta! Överlag så tyckte jag att de va bra träfftagande men några enstaka kanske borde bättra sig lite :wink:

InläggPostat: 14 sep 2014, 19:46 
Användarvisningsbild

Förnamn: William
Efternamn: Forsth
Grymmans kul gubbs, tackar och bugar från TOG:s sida!

InläggPostat: 15 sep 2014, 01:24 

Förnamn: Emil
Efternamn: Åkesson
Detta var det första spelet jag arrade och inte det sista så all konstruktiv kritik är välkommen. Tyckte väl att det gick bra överlag och det var kul att det var så många som kom.

InläggPostat: 15 sep 2014, 06:08 
Användarvisningsbild

djredeep skrev:
Yes, ändrade min statement i föregående inlägg kring medic o träfftagande.

Alla har inte radio för en välfungerande radiokom vid olika camo i samma lag.

Det är förvisso sant, tog mig ett antal spel för jag skaffade en själv. Nu skulle jag dock inte ville vara utan, och med tanke på hur liten en investering det är (350 SEK via VSAF), så är jag varm förespåkare av att skaffa en sådan.

InläggPostat: 15 sep 2014, 07:51 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
På vår sida hade vi utmärkt radiokommunikation vilket understryker hur viktigt det är för att arbeta effektivt tillsammans.

Ledningen fungerade bra genom att den som ledde den grupp som just nu utgjorde främre benet (de som var i kontakt eller hade ett uppdrag, eller bara en känslig position) dirigerade de övriga grupperna.

Mycket mer effektivt och relevant ledarskap än att centralisera ledningen.

Det jag för egen del observerade var att rearguard inte användes; till stora kostnader. Använd rearguard! Och håll ihop gruppen så att ni märker ifall rearguarden dör.

I övrigt tycker jag att det är ett riktigt gött driv i allas spel just nu, vilket särskilt är sant och imponerande för er nya spelare! Inga campare här! grymt!

Som sagt så är dåligt träfftagande eller till och med långsamt träfftagande oerhört frustrerande och inte sällan räcker det med att en gubbe i en hel strid agerar så för att utkomsten skall ändras helt.

Det är dock alltid svårt att veta vad orsaken är, vilket gör det viktigt att svälja ett par gånger. Man säger artigt till att man tror att man träffade. Det är även viktigt att artigt ta sin träff när någon säger till. Allt står i "gentlemannareglerna".

I en duell mellan mig och sport hade sport en go-pro vilket inte bara blev en ball film utan även ett bevis hur det kan se ut. Varken jag eller sport hade märkt att det var en buske emellan oss!

Dåligt träfftagande är inte ett tillfälle utan ett mönster. Ifall man observerar att en spelare ofta är svår att träffa trots att man bett densamme om att vara uppmärksam så kan man säga till styrelsen. Styrelsen kan samla in observationerna och prata med den felande.

InläggPostat: 15 sep 2014, 08:09 
Användarvisningsbild

emak9315 skrev:
Detta var det första spelet jag arrade och inte det sista så all konstruktiv kritik är välkommen. Tyckte väl att det gick bra överlag och det var kul att det var så många som kom.

Jo, det gick bra överlag och på våran sida, så hade vi kul. Men vi fick också jobba en del för det, vilket uppskattas :D

Lite pointers:
En lite mer nogrann genomgång innan är bra. Inte för att man ska avslöja detaljer om spelet, men ordentlig genomgång av medicregel samt träfftagande osv hade varit bra då vi hade nybörjare bland oss.
Vi kom igång lite väl sent, har hänt förut och för andra, men lite "uppstyrning" innan spel hade säkert hjälpt lite.

Sen förstår jag att folk blir ledsna om det inte tas träff, men att gå hem mitt under spelet är inte så vansinnigt sjysst heller (nej, jag är inte sur på någon eller vill få folk att bli ledsna/arriga/sura/whatever över denna påpekning), särskild inte för den del av motstånderlaget som faktiskt sköter sitt träfftagande.

Dock vill jag i det stora hela säga "gött mos" till såväl arr som med- och motspelare. Det var en kul dag i skogen och, lite missar till trots, så tycker jag fortfarande att VSAF'are i största almänhet (ingen nämnt, ingen glömd) är ett jäkligt gött gäng att spela med och mot. Ser lika mycket fram mot söndagar varje vecka :D

Senast redigerad av Voodoo 1 15 sep 2014, 11:39, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 15 sep 2014, 11:16 
Användarvisningsbild

Ang träfftagandet och de "newbies" som avses här, så vill jag bara gå i god för dem! Jag och min stridsparskamrat jobbade ihop med dem mycket under spelet, och de tog många många träffar, jag täckte dem flera gånger när de skulle hela varandra. Och detta, om ens något, bör man inte ens gå vidare med. De spelade schyst, och tog träff schyst.

InläggPostat: 15 sep 2014, 12:18 

Förnamn: Robin
Efternamn: Halldin
Kom och tänka på en liten strid jag var med i mot slutet av dagen vid toppen av sluttningen ner mot minfältet,
Samma strid som DJ blev sur på.
Då blev en snubbe skjuten och satte sig ner, och hans kompis satte sig bakom honom och heala med vapnet över axeln på den "döda/skadade"

Den dödade tittade rätt mot mig och hade inget ansiktskydd och hans kompis tog skydd bakom.

Vad gäller i såna lägen?

InläggPostat: 15 sep 2014, 12:39 
Användarvisningsbild

Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Robanjo, du beskriver samma situation som DJ. De var nya spelare och det är avklarat. :)

Mer generellt.
Om man upplever att någon spelar på ett sätt som känns väldigt oschysst, ta på dig dödsduken, gå fram till vederbörande och påtala problemet. Gå sedan tillbaka till din tidigare position, ta av duken och börja spela igen.
Undvik att ropa på avstånd. Man hör kanske inte alls, eller dåligt, och risken för fler missförstånd är hög. Det är också svårare att ropa "ursäkta" om nån skriker på en från 30 meters avstånd. Ingen vill få dåligt rykte som ett arsle, så folk är vanligtvis mycket bra på att artigt rätta sig efter tillsägningar.

Om det upprepas, ta det med arrangören. Låt inte någon enstaka persons tråkiga beteende förstöra din och dina kompisars spelupplevelse.

InläggPostat: 15 sep 2014, 12:53 

Aha, han redigerade bort en del inlägg så visste inte att det nämns.

Men tänker generellt. Kan man säga till folk att lägga sig ner? Har hänt ett antal gånger att döda används som sköld.

InläggPostat: 15 sep 2014, 13:48 
Användarvisningsbild

Aldrig varit med on att någon tagit av sig ansiktsskyddet i en sådan situation. Fuskas ju en del med det, folk som skall torka bort kondens etc (har man ju gjort själv). men detta låter dels väldigt oansvarigt och dessutom oerhört oschyst spelat. man skall aldrig ta av sig skyddet för ögonen under spel!!!! Det vet alla!

InläggPostat: 15 sep 2014, 14:05 

Nej nej alltså brillsen va kvar men han hade oskyddat ansikte, vill gärna inte lägga en salva i nyllet då!

InläggPostat: 15 sep 2014, 14:11 
Användarvisningsbild

Robanjo skrev:
Nej nej alltså brillsen va kvar men han hade oskyddat ansikte, vill gärna inte lägga en salva i nyllet då!

Nej, men samtidigt kan man inte agera skydd som död. Gör man det, så får man nog förvänta att det kommer en del plast i egen riktning.
Jag brukar lägga mig ner så platt som möjligt om jag "dör" mitt i ett stridsområde, då undviker man att bli aldeles sönderskjuten när båda sider strider "över ens döda kropp", så att säga :D

InläggPostat: 15 sep 2014, 14:31 
Användarvisningsbild

Har väll hänt att man får ett par kärvar på sig även om man är utskjuten, får man ta! att någon agerar skydd för den som healar på nått sätt ser man ganska ofta, men då får man ta att man blir skjuten. Hade själv en intressant utveckling i söndags, där vi skjuter ut två på kullen i träsket, och de går båda bakom kullen i träsket (utskjutna) för att få skydd, där de blir healade av sin tredje person i sin triss. Det känns ännu mer fel!!!!

InläggPostat: 15 sep 2014, 14:58 
Användarvisningsbild

Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme