Aktuellt datum och tid: 26 apr 2026, 00:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: PTW M4A1
InläggPostat: 28 apr 2014, 10:38 

Förnamn: Annica
Efternamn: Lillfors
Morron!

Var på expo mässan nu i helgen och min bössa fick lite problem så fick låna en PTW M4A1 och blev helt såld! Vilken skillnad! Nu undrar jag om var dessa finns att köpa och i så fall vilket märke man skall ha. Striker airsoft och Röda Stjärnan har A&K M4A1 PTW men de är slut i lager. Någon som vet?

Mirana

Inläggsrubrik: Re: PTW M4A1
InläggPostat: 28 apr 2014, 11:05 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kim
Efternamn: Alexandersson
Köp Systema direkt, så slipper du många problem!

Finns bland annat här: http://shop.ehobbyasia.com/aeg/systema/index.html

InläggPostat: 28 apr 2014, 11:27 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robin
Efternamn: Johansson
http://scopeandlaser.com/index.php?p=1& ... submit.y=0

Eller köp begagnat på Airsoftsverige marknaden

InläggPostat: 28 apr 2014, 12:21 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Larsson
Vill du ha en bra bössa som fungerar som den du lånade så är det orginalet, Systema PTW, som gäller. En kinakopia, som A&K eller G&D, kräver att du lägger lite tid och några tusenlappar till innan de ens kommer i närheten av en Systema.

Fördelen med en kinakopia är priset. En Systema i hopplockat skick ligger runt 18.000:- och ett challangekit, där du får allt i delar och plockar ihop bössan själv, ligger på runt 11.000:-.

Nackdelen med en A&K (ATW), G&D (DTW) eller någon annan kopia är att du förhoppningsvis får en bössa som fungerar skapligt direkt ur lådan. Vill du att den ska gå som en Systema så behöver du byta alla elektronik inkl. motorn. Vill du ha en bra matning och träffbild så är det byte av hop till Systemas grejor och sen behöver du en bra pipa också. Redan här pratar vi över 3.000:- och du har ändå inte riktigt en bössa av Systemakvalité.

Lite mitt i mellan Systema och "Kina" finns Celsius (CTW). De hade som mål att bygga en bättre bössa än Systema med missade lite. De är oftast bra men kan behöva trixas lite med innan de går bra. Pris straxt under 10.000:-. Celsius har även en budgetvariant som är en hottad D&G men den verkar inte vara någon höjdare då du kan köpa en G&D och göra samma mod med PTW- och E-tiny delar och få ut en bättre bössa.

Jag kör 2st G&D bössor och direkt från lådan så för man fetta om hela bössan, shimsa om lådan och polera upp hopen lite så går den att använda. Men precisionen och rappheten finns inte där och tillförlitligheten är lite undermålig då motorn är både slö och har en för tunn lindning samt att MosFet'en är väldigt känslig och brinner lätt upp ifall något går lite trögt.

Så för att få båda mina bössor att gå bra så har jag bytt elen till E-tiny (1400:-), bytt till en bättre motor (1200:-), satt i komplett Systema hopp (400:-) samt monterat Orga 6.10 pipa och Flathop (1800:-). Det tillsammans med att jag gav 3200:- för bössan i sig ger en lite indikation vad man kan förvänta sig för pengar för att få en kinakopia som fungera lika bra som en Systema PTW. Sen gör Orgapipan och flathopen att den skjuter bättre än en orginal Systema PTW! :)

Bra butiker att titta i kan vara Wizeguy och Malmöairsoft.

InläggPostat: 28 apr 2014, 14:01 

Systema är väldigt dyra och det kan jag förstå och alla Kina kopior kräver en massa jobb innan man kommer upp i Systema klass. Så om jag inte vill ha en massa meck så bör jag köpa en systema. En upp trimmad Kina kopia kan fungera lika bra och kan i slutändan kommer att komma upp i samma priser som en systema.

Sedan om jag förstår rätt så får du sätta ihop din systema själv?

Det är mycket pengar vi pratar om men ändå känner jag att det är värt att köpa en Systema med en gång och slippa allt meck som tillkommer. Sedan har jag märkt att det är lättare att hitta reservdelar och mag till en Systema än till alla andra kopior.

InläggPostat: 28 apr 2014, 14:43 
Användarvisningsbild

Jäpp, vill du ha det enkelt så köper du en ihopplockad Systema, ny eller beggagnad. Annars är ett Challangekit inte så svårt att sätta ihop bara du vet hur man löder och inte har tummen mitt i handen.
Ett tips är att besöka www.systema-ptw.com och kontakta Tackleberry via pm om du funderar på en ny bössa. Han plockar ihop ett Challangekit åt dig och gör några små moddar så att bössan tål vatten och får lite bättre prestanda redan från start. Blir inte så mycket dyrare än en ny bössa här i Sverige.

Vill du komma undan billigt så köper du en G&D och hoppas på det bästa. Jag köpte min andra bössa hos Rsov.com. Snabb frakt, bra priser och mycket reservdelar.
Med tiden byter du ut de svaga delarna och behåller din AEG under tiden så att du slipper avbryta spel för en bränd motor eller mosfet! ;)
En av fördelarna med G&D är att allt viktigt utom cpu/mosfet, pipan, sleeven (distansen mellan pipa och hop) är fullt kompatibelt med Systema. Pipan har en annan ytterdiameter just vid hopen så därför skiljer sleeven också. Men ett byte till Systema hop, sleeve och en bra pipa är ju enkelt gjort. Och elen byter man ju ganska lätt mot en komplett uppsättning E-tiny kretsar när orginalet ger upp!

I övrigt så är G&D (i alla fall MAX3 modellerna) så gott som likvärdig en Systema. Sen ska man veta att Systema är inte helt felfria heller och de har sin beskärda del av problem också. Men kollar du runt lite på forumena så lär du snart få koll på vad man bör titta efter.

InläggPostat: 29 apr 2014, 21:40 

Förnamn: Henrik
Efternamn: A
Uppern och lowern brukar vara rätt så sköra på många TW inklusive PTW. Jag gillar att slänga mig osv när jag tar skydd (och ibland snubblar jag) och förstörde många lowers innan jag investerade i CNC frästa vilket är rätt dyrt. De flesta klarar väl sig med orginal men det är värta att nämnas.

InläggPostat: 30 apr 2014, 06:52 
Användarvisningsbild

Just vad det gäller skörheten så verkar det som att Systema har något sämre "potmetall" än många andra. Finns ju skräckhistorier där man bara slagit i dörrstolpen på väg ur bilen och bössan har spruckit.

Sen vet jag inte säkert om det gäller alla bössor eller om vissa kvalitéts brister ligger i de olika batcharna? Vad man kan säga är i alla fall att pressgjuten aluminium/zink/skräpmetall i den kvalitén våra bössor är gjorda av är mycket sämre än fräst aluminium vad gäller sprödhet i materialet i alla fall.

Vad jag sett så verkar ju Celsius egna bössor vara bättre gjutna än Systema och även mina DTW'er har klarat flera hårda smällar när man snubblat omkring i skogen som förmodligen hade mördat en Systema. Men det är bara en känsla jag har och inget vetenskapligt bakom det! :)

InläggPostat: 30 apr 2014, 08:56 

Stort tack! Jag skall till Farmen nu i Maj och spela och får då låna en Systema PTW under hela veckan så får vi se hur det känns och om det är värt att köpa originalet eller en kopia.

InläggPostat: 30 apr 2014, 08:58 

Förnamn: Henrik
Efternamn: A
CTW är kanske lite starkare än PTW men jag har ändå lyckats knäcka 3st CTW lowers och minst en CTW upper. Hade jag nu velat Tackleberry eller någon annan kunnig sätta ihop ett challengerkit åt mig så hade jag lagt till CNC-fräst reciever just för att slippa denna eventuella men ändå sannolika huvudvärk i framtiden.

InläggPostat: 03 maj 2014, 22:29 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
Vad gäller kvalité på receivers är det väl så att köper man en MAX så får man en bättre receiver än om man köper en sck, dessutom är det lite skillnad på några planetdreven i boxen, inte för att den biten gör någon skillnad, men ändå. sen kan man ju köpa sig en cnc fräst lower och en RS eller cnc upper och modda hit och dit, då lär det ju hålla... men då kan man väl lika gärna köpa en PTW (den som är för militär osv) för 20?+ lök av nån på systemas forum, för då är dom gjorda för att tåla samma stryk som en riktig. En sån blir det nog för mig i framtiden i alla fall...

Tänk också på att det finns TM next gen, också fruktansvärt bra bössor! rent prestandamässigt för sin trimnivå är de hästlängder före en ptw och sen har de rekyl också vilket är gött, om man nu gillar sånt.

InläggPostat: 04 maj 2014, 02:29 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Bargus skrev:
Tänk också på att det finns TM next gen, också fruktansvärt bra bössor! rent prestandamässigt för sin trimnivå är de hästlängder före en ptw och sen har de rekyl också vilket är gött, om man nu gillar sånt.

Precis. Är stolt ägare av en TM Next Gen SCAR-H och den går som en gud!
Med tanke på priset så är dessa bössor helt fantastiska.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme