Aktuellt datum och tid: 01 maj 2026, 23:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Extrainsatt årsmöte, resterande motioner, onsdagen 26/3
InläggPostat: 12 mar 2014, 22:42 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Nytt årsmöte för att hantera de resterande motionerna.

Enligt reglerna för extra årsmöte fastslås dagordningen i samband med inbjudan. Endast de bifogade motionerna kommer att behandlas.

Läs igenom och var väl förtrogen med motionernas innehåll i förväg.

Det är viktigt att du kommer om du har en åsikt!!

Plats:
http://www.bok.goteborg.se/ViewFacilityObjectItemNew.action?facilityobjectid=368

Dagordning för årsmöte VSAF 2014-03-26
1. Mötets öppnande
2. Mötets behörighet
3. Val av mötets ordförande
4. Val av mötets sekreterare
5. Val av två personer att justera protokollet
6. Fastställande av röstlängd
7. Motioner (numrerade som förra mötet)
e) Motion om Stora arrangemang
f) Motion om Förtroendeuppdrag
g) Motion om Inomhusbana
i) Motion om Medlemskompensation
j) Motion om Bergsjön
m) Motion om Medlemspris
n) Motion om Spelarrangörsersättningar

Inläggsrubrik: Re: Extrainsatt årsmöte, resterande motioner, onsdagen 26/3
InläggPostat: 12 mar 2014, 22:54 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Motioner:

e) Motion om Arrangemang
Bakgrund:
Föreningens verksamhet bör spegla föreningens medlemmar och deras efterfrågan på spel. Då föreningens medlemmar är allt ifrån nya spelare till erfarna milsimspelare bör således hela skalan av spel täckas in under föreningens verksamhetsplan. Det är uppenbart så att vissa medlemmar i föreningen inte nöjer sig med söndagsspel på föreningens mark i Bergsjön, och med det stora medlemsunderlag som finns i föreningen så borde också kompetensen att arrangera större spel finnas inom föreningen.

Yrkande:
Att föreningen under 2014 arrangerar ett 48h milsim och två stora dagsspel med 100+ deltagare.

Att det i budgeten avsätts kapital avsett för ovan nämnda spelkategorier.

Att en arrangörsgrupp för milsim och storspel sätts samman.

Inskickad av Kristian Svensson, Nicklas Frediksson & Per Andreasson

f) Motion om Förtroendeuppdrag
Bakgrund:
Föreningen lider av engagemangsbrist bland medlemmar. Förväntan verkar vara att det är styrelsen i föreningen som ska genomföra all verksamhet. Detta medför att man också har svårt att rekrytera drivande och engagerade personer till föreningens styrelse. Konsekvensen av detta blir att föreningens verksamhet inte utvecklas, eller till och med går bakåt. Över tid så har VSAF varit kända för att vara just en drivande förening både vad gäller spel, men även för hobbyn i stort med VSAF´s regelverk som exempel då detta tillämpas på flertalaet arrangemang av andra föreningar numera. En orsak till att föreningens utveckling har avtagit är, tror jag, att flera personer har suttit i föreningens styrelse under väldigt lång tid, med en känsla av att det är mer för prestige än för att man är engagerad i föreningens verksamhet.

Yrkande:
Förtroendeuppdrag i föreningens styrelse ska vara tidsbegränsade till maximalt tre verksamhetsår i följd, alternativt att man efter tre år byter förtroendepost.

I verksamhetsplanen för 2014 ska det ingå att styrelsen ska informera, uppmana och aktivt arbetar för att föreningens medlemmar ska vilja och veta hur man engagerar sig i ämnen som man själv intresseras av.

g) Motion om Inomhusbana
Bakgrund:
Den nya trenden bland airsoftspelare och föreningar är inomhusarenor. VSAF är en av Sveriges största föreningar och är geografiskt placerad i en naturlig knutpunkt och att föreningen idag inte arbetar med landets hetaste airsoftfråga är för mig konstigt. Underlaget av spelare finns, egna ekonomiska resurser finns, närheten till Sverok Väst och Västra Götalands Regionen finns så föreningen har alla förutsättningar för att driva en inomhusarena i Göteborgsområdet tillsammans med ovan nämnda inrättningar och med lokalt stöd ifrån eventuella sponsorer och företag. En inomhusarena skulle också bli föreningens och medlemmarnas naturliga samlingpunkt.

Yrkande:
Att inomhusarena blir en av kärnpunkterna i 2014 års verksamhetsplan och att det i budgeten ges utrymme för detta.

i) Motion om Medlemskompensation
Bakgrund:
När man gör förändringar så som att sänka spelavgiften, medlemsavgiften och års spelavgiften kraftig på en och samma gång, så kan detta bli väldigt orättvist för dem som betalt en högre avgift än den nya kraftigt sänkta. Att sedan inte kunna korrigera detta när berörda påtalar problemet kan uppfattas som konstigt. Styrelsen bör verka för att föreningen och dess verksamhet skall uppfattas som positiv och gynnsam för medlemmen, och inte ge upphov till irritation och missnöje.

Yrkande:
Att se över vilka som berörts av detta och göra en återbetalning eller på annat sätt kompensera dessa personer.

Att vid tillfällen där avgifter och kostnader för den enskilda medlemmen ändras ska föreningens medlemmar informeras om bakgrund, syfte och konsekvens av ändringen, inom en godtycklig tidsram.

Inskickad av Kristian Svensson, Nicklas Fredriksson & Per Andreasson

j) Motion om Bergsjön
Bakgrund:
Då marken i Bergsjön idag är den enda marken som föreningen har konstant nyttjanderätt till bör denna marktillgång ses över. Marken är i behov av att förädlas och utvecklas för att bli mer attraktiv för våra medlemmar.

Yrkande:
Att konkreta förslag till markutveckling tas fram och drivs igenom under 2014.

Att föreningen utökar markarrendet i Bergsjön för att öka tillgången på spelbar mark och att öka möjligheten till att bebygga och fortsätta utveckla större delar av Bergsjön som spelområde.

Förtydligande: Färdigställa det påbörjade arbetet med safezone med allt vad det innebär i skjutbana, chronostation, bänkar osv.
Utveckla marken med speltekniska prylar såsom bunkrar och diverse fortifikationer. Undersöka möjlighet att utöka arrendet för att på så vis öppna upp för mer byggnation och utveckling för att slippa bygga allt i träsket.

Inskickad av Kristian Svensson, Nicklas Fredriksson & Per Andreasson

m) Motion gällande instiftande av medlemspris

Bakgrund:
VSAF Spelmark runt vattentornet i Bergsjön är en central knytpunkt för airsoftare i Västra Götalandsregionen och många kommer i kontakt med ”airsoft på riktigt” för första gången just där. Vad som avgör om de återkommer eller inte beror till stor del på huruvida de får ”smaka” på gemenskapen eller inte och föreningen bör genom att locka fler att, i ännu större utsträckning, ta hand om nya airsoftare också behålla fler medlemmar och öka antalet deltagande på spel.

Ett sätt att motivera medlemmar att göra det lilla extra vore att VSAF styrelse inför varje årsmöte fattar beslut om att premiera en medlem eller grupp som under verksamhetsåret varit särskilt framträdande på ett område som gynnar föreningen och dess medlemmar i stort och därefter dela ut priset under årsmötet. Exempelvis kan det röra sig om att ny spelmark hittats, att man tagit väl hand om nya medlemmar, delat med sig av kunskap till andra eller marknadsfört föreningen på ett föredömligt sätt. Priset bör inte vara av ekonomisk eller materiell karaktär utan mer fokuserat på ära men ett diplom med motivering bör rimligen ges till vinnaren som också bör omnämnas på hemsidan.

Som många andra pris så finns det också en person som detta bör döpas efter och det är en person som genom sedan föreningens start bidragit med ett enormt engagemang, stabilitet och hjälpsamhet guidat en stor mängd nybörjare på den krokiga vägen rätt ner i airsoftträsket. Personen ifråga är Anders ”Dirz” Torgersson och för att uppmärksamma och tacka för hans engagemang genom åren bör det anses som rimligt att uppkalla medlemspriset efter honom. I tillägg till detta bör ett nytt landmärke i Bergsjöskogen utses för att ytterligare förstärka föreningens tacksamhet och uppmärksamma nya medlemmar om vilka klippor det finns inom föreningen. Stora stenen i träsket vore ett perfekt landmärke att döpa om då den dels representerar den stabilitet som Anders bidragit med, men också är placerad mitt i träsket där så många av oss trots allt hamnat.

Yrkande:
Med anledning av det ovanstående yrkar jag härmed att VSAF Årsmöte 2014 beslutar:

Att instifta ett årligt medlemspris som tilldelas en särskilt framstående grupp eller individ på varje årsmöte med start 2015.
Att medlemspriset döps till ”Dirzpriset”
Att medlemspriset ej ska vara av ekonomisk karaktär
Att uppdra åt VSAF styrelse 2014 att tilldela ”stora stenen i träsket” ett nytt namn där ”Dirz” ingår och att uppdatera samtliga kartor med detta namn.

Inskickat av Christian "Schultz" Schultz

n) Motion om spelarrangörsersättningar

Bakgrund:
Att arrangera ett flerdagars spel eller annat större spel är ett krävande arbete där de engagerade ofta motiveras av och förtjänar någon form av ersättning för att klara av.

Det är i nuläget otydligt vad föreningen kan bidra med till den/dem som önskar lägga ned så mycket arbete.

Yrkande:
Jag yrkar därför:
Att föreningen under året utreder vilka möjligheter till ersättning/vinstdelning och stöd föreningen kan erbjuda.

Att föreningen presenterar resultatet på ett tydligt sätt på forum och websida.

Inskickat av Camilo "Pyro" Quiroga

InläggPostat: 13 mar 2014, 00:50 
Användarvisningsbild

Förnamn: Camilo
Efternamn: Quiroga
Som uttalat under Årsmötet som kommer jag dessvärre inte kunna delta i det extra insatta årsmötet då jag befinner mig utomlands.

Därför vill jag härmed lägga fram min önskan att min motion, "Motion om spelarrangörsersättningar", presenteras av Peter "sPunk" Wiren och likaså föra min talan i frågor kring denna motion.

Därutöver önska jag använda mig av rätten till proxy-röst via Peter "sPunk" Wiren under mötet (mina önskade röster och åsikter i motionerna framförs till Peter "sPunk" Wiren i separat kommunikation med denne).

InläggPostat: 13 mar 2014, 08:51 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Hej Camilo!

Tyvärr är endast närvarande medlemmar röstberättigade enligt stadgarna!

Men jag förderar din motion, jag hör av mig innan och kollar av med dig om det är något nytt du vill framlägga!

Tackar för förtroendet!

InläggPostat: 13 mar 2014, 08:59 

Förnamn: Edwin
Efternamn: Lindgren
För att vi skall kunna genomföra ett snabbt och effektivt möte, så uppmanar jag alla medlemmar att vara väl pålästa och redan innan mötet ha bildat sig ett en åsikt för eller emot, så att vi slipper utdragna diskussioner. Tack på förhand.

InläggPostat: 13 mar 2014, 14:57 
Användarvisningsbild

Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Nu har vi två veckor på oss at försöka få saker så klara som möjligt innan extra-ÅM. Så läs igenom motionerna, och ställ gärna frågor (i en ny tråd) om det är du länner är oklart. På så sätt kan motionären förklara hur hen tänker, medlemmarna kan göra sig en bättre bild av vad saken gäller, och kanske får vi också upp ögonen för infallsvinklar och lösningar som inte var tydliga vid första anblicken.
Jag skulle dock undvika en regelrätt debatt, dvs att man argumenterar för eller mot motionen. Det kan vi vänta med tills årsmötet.

Detta är mina privata åsikter

InläggPostat: 13 mar 2014, 22:40 
Användarvisningsbild

Förnamn: Camilo
Efternamn: Quiroga
sPunk skrev:
Hej Camilo!

Tyvärr är endast närvarande medlemmar röstberättigade enligt stadgarna!

Men jag förderar din motion, jag hör av mig innan och kollar av med dig om det är något nytt du vill framlägga!

Tackar för förtroendet!

Uppfattat!
Anledning att jag trodde det var möjligt var för att ordförande under mötet sist undrade om det fanns proxy-röster representerade den dagen. Var nog jag som missuppfattade. Är glad nog att nån kan föra min motion :)

Janosz skrev:
Nu har vi två veckor på oss at försöka få saker så klara som möjligt innan extra-ÅM. Så läs igenom motionerna, och ställ gärna frågor (i en ny tråd) om det är du länner är oklart. På så sätt kan motionären förklara hur hen tänker, medlemmarna kan göra sig en bättre bild av vad saken gäller, och kanske får vi också upp ögonen för infallsvinklar och lösningar som inte var tydliga vid första anblicken.
Jag skulle dock undvika en regelrätt debatt, dvs att man argumenterar för eller mot motionen. Det kan vi vänta med tills årsmötet.

Detta är mina privata åsikter

Låter som en god idé :)

InläggPostat: 27 mar 2014, 07:46 
Användarvisningsbild

Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Tack till dem som kom igår. Bra tempo och hövlig nivå gjorde det till en trevlig tillställning för mig.

Ser fram emot ett spännande verksamhetsår i föreningen tillsammans med övriga VSAF:are.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme