_________________ [TOP SECRET] - Classified personal CAT4A only ID File: Name: Mats mattan larsson Callsign: cappet Rank: Medic / explosive expert Employeer: Pay me am yours Service history: been there
Btw är det ngn som har efarenheter av systemkamera ? det ser ut som många använder system kamera och filmar(video tävling), ser det på focus samt skarphet.
Äter inte systemkamera upp minne snabbt? är de effektivt filmning kamera ? Vad är nackdelen med det ?
Vi filmade vår musikvideo med en SLR och det enda som kan bråka är väl att de kan vara kinkigare med fokus/färgsättning. Nu så var våra sets väldigt mörka så det kan ju ha varit det också. Men visst går det utmärkt att filma med systemkamera, men det blir ännu proffsigare om man har tillgång till en steadycam-rigg modell lättare för snygga åkningar!
Förnamn: Mikael
Efternamn: Larsson
Fördelar med systemkamera är att du får en bättre sensor och att du har tillgång till bättre objektiv än en videokamera i samma prisklass. Oftast ger en kamera typ Canon 6D/7D/5DmkII/5DmkIII samma resultat som en videokamera som kostar både 10 och 20 ggr mer i inköp.
Nackdelen med systemkamera är att de första som klarade av filmning inte hade autofokus vid filmning eller en väldigt dålig sådan just i filmläget så skulle man ha kvalité så var det manuell fokusinställning som gällde. Idag har de blivit bättre men de är inte helt hundra på autofokus. Vid filming enbart med kameran så är ergonomin ett minus också. Man behöver egentligen tre händer för att få det att funka bra. En håller kameran, en sköter zoomen och en fokus.
För att filma bra med systemkamera så behövs, som även nämns ovan, en vettig rigg så att man får externa reglage att styra zoom och fokus. Då blir de riktigt bra. Vill man ha tyst och filmaktig fokus bör man även satsa på de objektiv som är gjorda för filmning. Annars är risken stor att just autofokusen blir lite hoppig och osäker samt att man kan höra ljudet av att objektivet arbetar. Ett annat krav för bra kvalité är extern mic och externa lurar. Då får man bra koll på ljudet med.
Kollar man många riktigt bra downhill- och freeridecykelfilmer på tuben så är det inte ovanligt att de är filmade med just Canon 7D och 5DmkII.
Jag undrar ni som har sett videon "days of glory" som vann undra vad ni tycker om det och vad jag kan göra för göra video bättre framöver,vad jag kan förbättra, jag har fått en hel del av kritik men inga konkreta nackdelar som gör att jag vet vad jag kan förbättra.
Vore väldigt tacksam för kommentar, så jag kan förbredda bättre för nästa gång.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori