Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 15:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: köpt mig en pkm som första bössa.
InläggPostat: 27 okt 2013, 01:55 

Förnamn: Sina
Efternamn: Assadi
Och nu funderar jag på om man får använda den på alla spel? För nu har den 130 fjäder räcker det med att trycka in en 90 och tuta och köra?

Inläggsrubrik: Re: köpt mig en pkm som första bössa.
InläggPostat: 27 okt 2013, 02:45 
Användarvisningsbild

Förnamn: Pierre
Efternamn: Wallden
Det beror på vad den gör men just nu så borde den la vara Auto B eller semi

InläggPostat: 27 okt 2013, 08:27 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Du kan använda en 50-fjäder för all del, det bryter inga regler ;)
Att ha en KSP på runt 100ms brukar vara rätt lagom, dels för att minimera slitage men sedan också för att kulorna dalar rätt kraftigt på slutet vilket gör att man kan pricka folk bakom enklare skydd på håll.

Enligt vårt nuvarande regelverk för de olika vapenklasserna:
Citera:
§1 Vapen och magasin
Skarpskyttar: Halvautomatiskt vapen där magasin laddas med max 30 kulor
Understöd: Vapen med totalvikt på minst 5kg där magasin laddas med max 2500 kulor
Övriga: Vapen där magasin laddas med max 80 kulor

VSAF trim-tabell är standard i stora delar av landet, dock tror jag våra vapenklass-regler inte är alls lika spridda. Ser det ut som en KSP brukar du få spela med den som en KSP. Det är också en regel vi inte till historien lagt speciellt mycket energi på att försöka trycka på.

InläggPostat: 27 okt 2013, 13:13 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
kul att nån mer gillar pkm :) Jag skulle väl säga att eftersom det är rätt enkelt att byta fjäder så kan du ju prova dig fram, jag kör 130 nu eftersom jag hatar att inte kunna skjuta genom sly ordentligt, men räckvidden är typ densamma oavsett trim även om 100-110 typ är nog det mest effektiva eftersom du får endast 5m säk och kulorna dalar gött i slutet. Detta är förutsatt att din hop går som den ska, jag fick pilla lite med min för att den skulle funka vid lågtrim.

Det finns en del problem med pkmen dessutom, bipoden är katastrof, skulle rekommendera en riktig leta på säljesdelen på red alliance, likaså kan vara bra att leta efter nytt carryhandle om du vill använda det när du kubbar runt, själv använder jag det ofta när jag byter ställning och kulorna flyger, orginal är OK men blir nednött och mjukt efter några spel. Ang. Boxen så kan jag bara säga en sak, den är jäävligt lättmekad, men du kommer få meka mycket för att det ska gå bra! främst för att när man lägger 10k bul eller mer per spel så tenderar saker som annars håller rätt bra att inte gilla läget.

Om vi går tillbaka till trim skulle jag rekommendera att du kör 90 trim tills att du har kommit in i airsoft ordentligt, du slipper skada någon, slipper sidearm, får fetare ROF och troligtvis så slipper du att boxen rasar lika fort. Betänk som sagt att 90 trim inte har samma genomslagskraft när du skjuter genom sly, vilket gör att du får anpassa din spelstil en aning, men är du helt ny i airsoft så spelar det ju ingen roll i vilket fall.

Vill du ha hjälp att hitta matchande ryssgear så kan jag nog lösa det, om du inte redan har andra kontakter :)

InläggPostat: 27 okt 2013, 14:53 

Förnamn: Sina
Efternamn: Assadi
Tack för infon klargjorde en del frågetecken!
Jag köper pkmen begagnad med trädelar och lösa patroner hängandes osv.
Precis jag känner att det kan vara lite bökigt med alldeles för lång säkerhetsgräns.
Enda ryssgearen jag har är en PKM väst i digi flora.

InläggPostat: 30 okt 2013, 11:33 

Förnamn: Henrik
Efternamn: A
PKM räknas som en av de bästa kulsprutorna. Så den används inte bara av ryska trupper.

Jag känner en Amerikansk soldat som använde en under större delen av hans pågående karriär i Irak. Han har varit där sedan 2003. Numera som PMC och kör fortfarande PKM i de fall den är lämplig.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme