Aktuellt datum och tid: 25 apr 2026, 20:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 96 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: NY DAG!!! Container Yard Challenge - XI - 6 Okt !!!
InläggPostat: 12 okt 2013, 21:23 
Användarvisningsbild

Förnamn: William
Efternamn: Bourne
AEAN skrev:
Va? 43:or ger lite högre anslag en bit bort men inget som skulle göra sönder skyddsglas eller annat.

Jag förutsätter att det du menar med "100-trim" är en bössa med M100 fjäder, dvs 320-350 FPS med 0.20. För det första måste man ha en rejält bra hop-up för att köra 0.43 med "100-trim", typ R-hop. Har man väl denna är det fullt möjligt men du kommer hamna på en utgångshastighet på ca 200FPS.

Jag antar att han menar 0.43 i 100 m/s. Och 0.43 är mer än dubbelt så tunga som en 0.20 kula dvs att bli skjuten av en 0.43 kula i 100 m/s är samma som att bli skjuten av en 0.20 kula i 200 m/s.

Om detta sedan är kraftigt nog att skjuta sönder skyddsglasögon med vet jag inte men det lär nog svida så in i helvette.

InläggPostat: 12 okt 2013, 21:43 
Användarvisningsbild

100 med 0.43 motsvarar en Semiskytt och måste enligt våra regler ha 20m säk, det är dock inget som skulle ha sönder skyddsglas ens på 0 meter.

OBS! 90 m/s med 43:or är enligt reglerna ok som en vanlig AutoB. Kan dock inte tänka mig att det är någon som skulle köra detta. Det är vansinnigt dyrt, dom matar dåligt i mag, dom är inte miljövänliga och många tunga kulor har ganska låg kvalitet.

InläggPostat: 12 okt 2013, 21:58 

Förnamn: Mats
Efternamn: Larsson
Hävisar till det som skrivits tidigare att ngn chronat med runt 100 och med 0,43 bulor. Vad gör då den bössan med 0,20 som enl reglerna ska chronas med??
Sedan har vi miljö osv
Sedan är det en intr tråd om anslags energi osv
Men kanske göra fölttest med vedebörandes bössa och se om brillorna håller .

Att de går sönder kan jag tänka mig men vet inte som sagt Det är ganska god kraft som kommer i det läget

Kanske borde bli så att arr står för kulor som ALLA ska chronas med.

Callsign: cappet
Rank: Medic / explosive expert
Employeer: Pay me am yours
Service history: been there

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 12 okt 2013, 22:16 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Larsson
Jag testsköt ett gäng brillor med 150-fjäder och 0,43 kulor (chronar runt 100ms med 0,43) och på 0m går de klart igenom EN166F brillor med 2,2mm polykarbonatglas. Behövs minst 10m innan brillorna håller och då blir det en skaplig golfbolls-dimple i glaset.
Kan ju säga att även ett par X800 ACM med 3mm polykarbonatglas, som på några svenska siter anses fullgoda för airsoft, fick se sig slagna på 0m och gick i bitar.
Nu har jag inga milspec- eller AN-specade bnrillor men det skulle vara skoj och se ifall de håller emot bättre i verkligheten. Ingen som har några repiga ESS-glas liggande? :)

InläggPostat: 12 okt 2013, 22:27 
Användarvisningsbild

328 FPS med 0.43 borde ge ca 480-500 FPS med 0.20. Bössan skall cronas med den kula som skall användas, detta för att det är så den kommer att användas. Olika vikter/fabrikat på kulor/pipa mm kan påverka utgångshastigheten åt fel håll.

Btw, Jag kan ställa upp med ESS glas, har flera som är dåliga.

InläggPostat: 12 okt 2013, 22:28 
Användarvisningsbild

Förnamn: Wiggo
Efternamn: Wiggo
Cappet skrev:

Mja. I sådana fall är det ju ett medvetet avsteg från VSAFs regelverk.
Om man chronar med en kula o sedan använder en annan under spel kan man ju lika gärna sluta ifrågasätta chroningen, eller ens använda den alls, eftersom den ändå inte kommer att stämma.

VSAFs Regelverk skrev:
§10 Kronografering
För att ett vapen ska få användas på spel ska det vara kronograferat och användaren skall kunna redogöra för dess utgångshastighet. All kronografering ska utföras med hop-up inställd i samma läge som den skall vara under spel och med samma kultyp (vikt, märke osv) som skall användas under spel. Utgångshastigheten ska mätas vid vapnets mynning och anges joule och utgöras av det högsta värdet av minst tre mätningar.

Edit - AEAN beat me 2 it! ;)

InläggPostat: 12 okt 2013, 22:43 
Användarvisningsbild

Ang ESS och säkerhetsklassning - det är värt att satsa på ett par bra glasögon.

http://www.youtube.com/watch?v=1Hrn7fGNP-A

Jag tycker nästan att man skall se över regelverket för detta om det nu är så att många spelar med glas som kan gå sönder av en träff, om än en hård sådan.

InläggPostat: 12 okt 2013, 22:57 
Användarvisningsbild

AEAN skrev:
Ang ESS och säkerhetsklassning - det är värt att satsa på ett par bra glasögon.

http://www.youtube.com/watch?v=1Hrn7fGNP-A

Jag tycker nästan att man skall se över regelverket för detta om det nu är så att många spelar med glas som kan gå sönder av en träff, om än en hård sådan.

Jag har sett minst ett tillfälle där nybörjare spelat med skidglasögon, så jag håller absolut med.

InläggPostat: 12 okt 2013, 23:03 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Wiggo skrev:
Cappet skrev:

Om man chronar med en kula o sedan använder en annan under spel kan man ju lika gärna sluta ifrågasätta chroningen, eller ens använda den alls, eftersom den ändå inte kommer att stämma.

Antar att arr kommer då ha kulor i olika vikter för att sedan chrona personers vapen.

t.ex.
arr: Kulvikt?
spelare: .25
arr: *matar några av arrs .25 i spelarens magasin*
spelare: *chronar sin bössa*

Detta lär inte hjälpa.
De som nu får för sig att fuska med chronging är så extremt få, om de ens finns? Kan vara idioti, att de inte förstår hur kulvikt mot MS fungerar, då kan det vara bra att köra en genomgång (som Borka sa) hur chroning funkar.

InläggPostat: 12 okt 2013, 23:08 
Användarvisningsbild

Lurvski skrev:
Wiggo skrev:
Cappet skrev:

Antar att arr kommer då ha kulor i olika vikter för att sedan chrona personers vapen.

t.ex.
arr: Kulvikt?
spelare: .25
arr: *matar några av arrs .25 i spelarens magasin*
spelare: *chronar sin bössa*

Detta lär inte hjälpa.
De som nu får för sig att fuska med chronging är så extremt få, om de ens finns? Kan vara idioti, att de inte förstår hur kulvikt mot MS fungerar, då kan det vara bra att köra en genomgång (som Borka sa) hur chroning funkar.

Håller med luvski, låter som mycket jobb som man enkelt kan fuska sig förbi ändå om man har ptw eller varför inte 2 gevär. Omöjligt för arr att holla kolla på 50 pers och deras vapen osv. Bättre att ha en genomgång för noobs och sedan chroona vid misstanke.

InläggPostat: 13 okt 2013, 00:39 
Användarvisningsbild

Förnamn: Camilo
Efternamn: Quiroga
Skulle föreslå följande:

1. Betalning för spel och "avbokning" i spelarlistan sker vid chronografen.
Chroning sker enligt VSAFs standardprocedur med ett tillägg - efter spelaren har chronat med sina kulor så lägger man till ett referensskott med .20 (fler om nödvändigt).

2. Chrono under spel vid misstanke, återigen med .20 som ovan.

Självklart är det så att kul-märke, etc.. gör skillnad men om skottet skiljer sig grovt från vad det borde vara (efter "viktöversättning" m.m.) så vet man att det angivna kulvikten inte stämmer.

Det tar inte mer en ett par sekunder extra att göra testet och det enda som behövs är en snabbladdare laddat med .20 kulor.

Självklart kan det ske fusk ändå, med byte av fjäder/cylinder etc.. men om procedurerna ovan används varje gång och konsekvenserna om man ertappas med att fuska är grova (ban från vsaf spel?) så skulle sannolikheten vara låg att nån är dum nog att göra det.... eller?

Edit: Självklart är information till alla om vad som gäller det viktigaste då många uppenbarligen inte fattar att anslagsenergin är vad som räknas, men har man en PTW och bytescylindrar etc.. eller chronar 100m/s med .43 så är man ingen nybörjare.......

InläggPostat: 13 okt 2013, 14:26 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Bössor beter sig lite annorlunda med diverse kulvikter.
Har sett mina egna bössor helt plötsligt har högre MS när man tog en tyngre kula.
Det är just därför som man skall chrona med den kulvikt och hoppinställning som man skall ha under spelet, annars blir det fel...

Så om man nu skall göra denna jobbiga chroning så får arr ha 4 snabbladdare fylda med Green Devil (ingen har något emot Green Devil eller), .20, .25, .28 och .30

Det är en mycket jobbig process som ej skall behöva utföras, men kanske detta är ett måste ändå?

Sedan behövs ett vettigt straff för de som fuskar, personligen gillar jag kölhalning. Men det kanske är lite för hårt?

InläggPostat: 13 okt 2013, 19:40 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robin
Efternamn: Johnsson
Lurvski skrev:
Sedan behövs ett vettigt straff för de som fuskar, personligen gillar jag kölhalning. Men det kanske är lite för hårt?

Egen medicin tycker jag blir man sönder skjuten av någon som inte håller säkerhets avståndet
Då blir det en salva på sin nakna rygg Yellow_Flash_Colorz_PDT_01

InläggPostat: 14 okt 2013, 12:14 
Användarvisningsbild

Förnamn: Viktor
Efternamn: Ekstrom
Om man som skrivet tidigare chronade bössan med sina egna boll. Man utgår givetvis från att personen är ärligt. och därefter så har Arr... en snabbladdare med 0.20 boll av tillräckligt bra kvalite. och kontrollerar att M/S stämmer något överens.

Man märker ju stor skillnad på bara kulvikten. sen är det skit samma vilket märke. om någon skulle få för sig att fuska så skiljer det sig nog ganska mycket mer än kanske 2-4 M/S som en annan kvalite av boll skulle ge???

Om en person påstår sig ha 0.25 boll i sitt magg och chronar 88m/s. och om då arr laddar i 0.20 boll istället och får bössan att chrona 128 m/s. så är det uppenbarligen nåt lurt.
men stämmer det som spelaren sagt så bör ju 0.20 landa någånstans mellan 98-102?? med 0.20 :)

InläggPostat: 14 okt 2013, 13:38 
Användarvisningsbild

Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Jag missade att det förekom vandrande kroning, men mycket bra initiativ där CY. Jag sprang under spelet runt ett hörn och fick en salva rätt i magen från 8-10 meters håll. De av mina kamrater som var där minns detta, och förmodligen även skytten, även om han försvann bort väldigt snabbt.
Jag stod och jämrade mig en stund efteråt, för det var som ett knytnävsslag. Det sved inte. Lämnade inga märken på huden. Men rakt på musklerna kändes det ändå som fan. Folk frågade till och med om jag var ok.
Självklart trodde jag det var otur. Men om nån nu använde 0.43 med ordentlig fart på så börjar jag undra.

InläggPostat: 14 okt 2013, 18:21 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
Du har rätt Janosz. Vi gjorde flygande chroning på personer som misstänktes ha för höga trim och allmänna stickprov. Vi gick på dom signalement vi fått av andra spelare som kommit och pratat/klagat hos oss som arrade. Ingen av dessa, samt ingen av dom andra som vi slumpmässigt testat hade för höga trim. Ingen över Auto-A.

Chroningen är ett logistiskt problem, vi har köpt in 3st chrongrafer för att relativt snabbt kunna chrona alla utan att förseningar av spelstart ska ske. Vi ska svälja alla på 20-30min, testa alla deras vapen samt om testa vid behov.
Tror inte vi skulle klara det om vi ska testa med referensboll också. Vi ställer in chronografen efter kulans vikt och låter personen sjuka ett antal skott för att se vad snittet och högsta hastighet blir.

Vid varje spel är det ett antal bössor som har högre än Auto-A där vi klargör att dessa inte får användas och det har följts så vitt vi vet.
Skulle vi hitta någon när vi stickprovskollar som har för högt trim så är tack och ajö från alla CY spel fram över!

Vi utför mer noggranna kontroller än dom flesta som arrar spel, men det är främst upp till spelarna att visa hänsyn och omtanke för sina kamrater. Om det är någon som medvetet kör med för höga trim så är det orespektfullt och kränkende samt fara och risk för personskada. En sådan person bör nog byta sport enligt mitt tycke.

Den killen med 0,43 boll i sin pistol vid chroningen fick information att han inte fick använda den under spel, och det finns inga belägg för att han gjorde det. Det är lätt att ett rykte blir sanning så man ska försöka hålla sig till fakta.

Det vi kan och kommer att göra är att utföra mer stickprov ute på spelplanen. Vi har alltid gjort stickprov men det kommer då bli mer av den varan i framtiden.

Med vänlig hälsning Sea Shepherd

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 96 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme