Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 15:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Granater funderingar
InläggPostat: 21 aug 2013, 08:13 
Användarvisningsbild

Förnamn: Johan
Efternamn: Tornquist
Det har han absolut rätt att göra, likaså har jag i motsatt åsikt?
Jag tycker att ni gör detta till en väldigt stor sak, vilket det inte är i mina ögon(öron)..
Om spelare följer regelveket, dvs kasta lågt längs med marken och använder hörselskydd så ser jag inget problem förutom med dom som dyker upp barfota. Kan föreningen köpa in låne skor tro?
Mvh

www.virus-airsoft.org/

InläggPostat: 21 aug 2013, 09:35 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Det känns som om vissa går in i försvarsläge när granater diskuteras - som om utbytet handlar om att diskutera skyddsutrustning eller helt ta bort granater från alla sorters spel. Vilket helt enkelt inte är fallet.

Granater med dess regler för användning och effekt har inte till min kännedom tidigare diskuterats över föreningens kanaler. Åtminstone inte i denna utsträckningen. Så självfallet kommer många olika erfarenheter och åsikter presenteras vilket kan vara hälsosamt att ha i åtanke i bildandet utav en bredare bild utav läget.

InläggPostat: 21 aug 2013, 20:05 
Användarvisningsbild

Förnamn: Camilo
Efternamn: Quiroga
Tycker att det viktigt att visa en annan sida av det hela!

Om bra och klara säkerhetsregler för granathantering kan införas så kan det också finnas fördelar och inte bara begränsningar...

T.ex. så vill man gärna kunna lobba granater i skogen bakom ett skydd
- Just nu så kan man inte det för alla granater ser väldigt olika ut.

Behovet för olika typer av granater och vilka regler som finns för de bör bero på miljö etc... Att kasta underarm utan klar sikt över hela rummet i CQB kan ju funka men dock inte så bra i skog/utomhus (för det mesta vill man kunna lobba då för att inte fastna i riset eller kasta in bakom ett skydd).

Som diskuterat senast vid spel i Bergsjön efter spelet så skulle man kunna införa klasser av granater - precis som man använder för kulvikt/hastighet.

Exempelvis så skulle man kunna använda sig av följande faktorer för att avgöra hur de kan användas:
Spräng med eld/fragment
Spräng utan eld/fragment
- kan användas för att avgöra om den kan användas utan frisikt (t.ex. bakom kulle)

Spräng med mjuk utsida och lätt vikt
Spräng med hård utsida och tyngre vikt
- kan användas för att avgöra om den kan rullas eller kastas/lobba

Ljudvolym
- kan användas för att avgöra om den kan endast rullas inpå nån eller inte
- kan användas för att avgöra om den kräver hörselskydd vid spel / alternativt hörsel etc..

etc... etc...

Baserat på de faktorer kan man sammanställa en tabell som återspeglar säkerhetsbehoven.

Resultatet bör ju vara att man har olika granater (klasser) som man kan använda i olika sammanhang. Baserat på den tabellen kan man då välja själv och använda sig av i spel där klassen tillåts samt Arr får veta vad han bör ha som krav på spelet. T.ex. Spräng ja/nej, Rök ja/nej, hörselskydd ja/nej, överarmskast ja/nej etc...

Alla tjänar väl på det i slutändan?

Edit:Förtydlingar

InläggPostat: 22 aug 2013, 17:27 

Förnamn: ola
Efternamn: melin
väl formulerat och genomtänkt Pyro!

InläggPostat: 22 aug 2013, 19:03 
Användarvisningsbild

Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
håller med, väl talat

InläggPostat: 28 aug 2013, 10:52 

Förnamn: Mats
Efternamn: Larsson
Pyro e med i dina tankar och låter helt klart rimligt

lobba en tornado i skallen på ngn = halvkul fragment granat
lobba en enola över hinder = mjuk å go fragment men pang i anslutning till ansikte= nja halvbra

ett litet problem här de flesta som inte låter tex tronados är hårda och rätt tunga, ok att lobba då det inte låter ngt men nja till att lobba och sänka ngn

enolas, lätta mjuka men pangar rätt ordentligt

blankfire, hårda och pangar

men ett av mina grundargument är att på spel där det tillåts olika former av pyro SKALL det användas hörselskydd!!! eller??? då kan vi släppa det där med granat skrik osv.

med att skrika för att varna egna ?!! troligen är de bakom dig i det läget annars kan det bli lite vändödande vid intagande av ett rum.

skrika för att varna för om ngn ligger ner i ett rum!!?? troligen hinner inte person resa sig , och är det ev ngn sniper så borde ansikte ligga utåt.
svårt att få ihop att man ligger ner i ett rum då man håller på att rensa osv då i as går det rätt fort fram och att då lägga sig ner kan vara ngt ofördelaktigt.

många tankar och funderingar kring detta och många bra argument tas upp

men hur går vi vidare???

mats

Callsign: cappet
Rank: Medic / explosive expert
Employeer: Pay me am yours
Service history: been there

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 28 aug 2013, 15:36 

Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Finns inte så mycket att gå vidare med då det inte är en vsaf-regel. Antingen får du gnälla på de som anordnar spel eller så får du fixa egna spel där man får kasta skit hur man vill.

InläggPostat: 28 aug 2013, 17:07 
Användarvisningsbild

Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Antingen kan du lägga ett förslag på årsmötet, att ändra eller lägga till reglerna. Eller så kan du tillsammans med andra som tycker som du köra lite decibeltester eller så, för att sedan posta ett regelförslagsom arrangörer kan välja att använda.

Mina idéer
Janusz

InläggPostat: 29 aug 2013, 17:43 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Exedit: Det är dock ett forum där saker och ting skall diskuteras. Både för föreningen och även att andra som arrangerar utanför kan ta del av läsningen och kanske få ett tips eller två. Och kasta skit hur man vill tror jag ingen har påstått att man skall göra.

Däremot hörselskyddstvång på spel (inte alla). Samt pushat underarmskastet inne i byggnader och inte lobba granater ute i terrängen.9

Kanske är inte detta genomförbart på det helt vanliga sönddagspelet, men skulle gärna åka på mer spel som inte har regeln. (Vart på invitespel samt milsim som inte använder sig av varningsropet.) Skulle gärna vilja köra på det oftare.

Vh Krille

InläggPostat: 29 aug 2013, 18:22 

Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Absolut Krille, jag har inte ifrågasatt trådens existens eller diskussionen i sig, utan bara påpekat att det finns inte mycket mer att göra än mina två tidigare förslag.
Är det någon arrangör som läser och tar till sig det så gör dem det.

InläggPostat: 29 aug 2013, 23:52 
Användarvisningsbild

Cappet, jag tänkte väl nåt åt följande hållet:

Om man nu har klassificering av granater i nån slags tabell så borde man då beroende på vilket klass som tillåts på ett visst spel få ut vilka regler som måste följas. Mycket likt det som redan körs idag för hastigheter och säkerhetsavstånd.

T.ex. så vet "alla" vad som gäller i spel idag där man tilllåter upp till Auto A och kan då anpassa sitt gear till det inför spel.
När man har kört reglerna för granater ett tag så blir även de väl kända även om det skulle kunna se krångligt ut i början....

Jag skulle kunna tänka mig att det skulle kunna se ut så här:
Observera att det här är endast exempel, vikter/ljudnivåer/vaddering etc.. behöver såklart tänkas noggrant igenom...

"Spel Söndag 14:e
Trim: Auto A, Bolt A.
Spräng: Klass C"

Där Klass C säger i tabellen:
Fragment: Ja
Vikt: Tung >250gr, ovadderat
LjudNivå: <130 Decibel
Skyddskrav: Hörselskydd -30Db
Sikt: Klar sikt
Kast: Underarm

"Spel Söndag 21:e
Trim: Obegränsad
Spräng: Klass A"

Där Klass A säger:
Fragment: Nej
Vikt: Lätt <250gr, vaddering
LjudNivå: <90 Decibel
Skyddskrav: Hörselskydd rekommenderat men ej krav
Sikt: Ej krav
Kast: Lobbning tillåtet

I det första fallet skulle då maxklass för granater vara klass C (alltså är klass A och B också tillåtet - Precis som Auto B innebär att att Auto A också tilllåts) och då måste folk ha hörselskydd! Beroende på granatklass så måste man följa de regler som gäller för de när man kastar, precis som olika personer har olika vapen och måste följa de säkerhetsavstånd som gäller för de.

I andra fallet är endast klass A tilllåtet och då är inte hörselskydd ett måste även om det varmt rekommenderas.

Beroende på var man spelar och vilket typ av spel man är ute efter som arrangör så väljer man var begränsningen ska ligga på utgångshastigheter och granater.
Är det tänkt att vara spel för nybörjare med begränsad tillgång till utrustning så väljer man rymligtviss Klass A. Är det CQB bana så vill man kanske ha mera bang och att kunna lobba är kanske inte lika viktigt och väljer då Klass C och då får folk rätta sig därefter.

Har man klara regler så borde rimligtvis det vara möjligt att skippa rop-regeln och även kunna införa lobbning och andra goa möjligheter som många är ute efter! Vill man skrika granat så får man självklart fortfarande göra det frivilligt :)

Edit: Självklart måste kriterierna/faktorerna i tabellerna diskuteras gemensamt och allas åsikter tas i beaktande - ovan förslag ska endast ses som exempel på hur det skulle kunna se ut.
När väl tabeller finns så kommer man att kunna klassa in befintliga granater som finns därute på marknaden och det blir lättare att se vilka som kan användas på vilket sätt.

InläggPostat: 30 aug 2013, 05:31 

Förnamn: Mats
Efternamn: Larsson
Hmm du e inte dum du Pyro!!
Iofs så är jag personligen emot för mycket regler. Känns som det skapas regler bara för att möjligheten finnes !! Pers anm

Men inte dumt att förse as granater med ngn form av klass,
Då kan vi få spel där vi regelrätt pratar med varandra innan vi skjuter varann, till organiserade kaos spel

Exedit. Det finns alternativ och funderingar. Det är lite det som denna tråden är till för. App ang att det inte är en vsaf regel så kanske vi skapar ngt här som kan bli vedertaget. Fundera lite konstruktivt kring granater , var hur osv Försök tänka utanför vsaf regelverk, Tillsammans finns bra möjligheter att skapa ngt bra i denna fråga då många av oss tycker olika. Försök vara lite konstruktiv;)

Mats mattan cappet

Callsign: cappet
Rank: Medic / explosive expert
Employeer: Pay me am yours
Service history: been there

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 31 aug 2013, 16:53 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Håller med cappet om att man inte borde skapa massa regler bara för att det man kan, efter ett tag blir det för mycket.

Det flyger plastkulor överallt så vi har brillor för att skydda ögonen, alla håller med om det är logiskt och ingen har något alls emot det.

Så när det flyger granater runt som smäller högt borde ingen heller ha något emot att ha hörselskydd på för att skydda sin hörsel.

Personligen har jag blivit bortsprängd av alla möjliga granater, Thunder B, tornado, BFG, enola.. Blev trött på att få ont i öronen så jag skaffade mig hörselskydd, då var det problemet löst.

InläggPostat: 04 sep 2013, 08:03 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Pyro skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=eWKkC8n1C4A

Madbull PowderShot Foam grenade.
Gjorda till stor del av ett yttre skal i skumgummi men ser ganska bra ut.
- Finns i svart, blå och OD.
- Drivs av Gröngas/Propan
- Låg sannolikhet till skador
- Lätta?
- Tålig design
- Återanvändningsbara
- Lämnar inget skräp bakom sig
- 109 Decibel precis vid öppningen (bör vara betydligt lägre redan vid en meter)

Skulle den här typen av granat kunna användas utan varning?
(OBS, har själv inte testat de utan baserar det på videon ovan - är ljudet för högt så bör man ju diskutera hörselskydd)

Med ett relativt lågt pris så har man tjänat in den på 10-15 användningstillfällen...
http://www.redwolfairsoft.com/redwolf/a ... e_Blue.htm

Jag fick hem en sån här, och testade den idag. Trevlig sak överlag.

Tog några minuter att trimma in tidsfördröjningen, men det var inte så svårt. Tack Youtube. :)

Det blir en hyfsad puff/smäll när den briserar men ärligt talat inte mycket till knall. Jag är lite fundersam på om folk kommer att uppfatta den och ta träff, i allt stök kring strid. Tänk knallen från en 40mm underbarrel launcher, det är ju i princip samma sak.

Det kommer dock ett rejält litet moln av gas ur botten när den briserar så det ger en visuell effekt också som kanske uppfattas.

Jag får testa den på Bocken i September, och kolla i praktiken.

InläggPostat: 04 sep 2013, 21:28 
Användarvisningsbild

Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson
Klart intressant produkt.

Det som jag ser är att det inte är någon knall, bara ett fisande ljud.
Tror det ljudet avtar betydligt bara några meter bort.
Det är ju ändå effekten man vill ha att någon smäller och exploderar.
Sedan så måste man hämta delar av granaten (vad den nu heter) handtaget.

Väntar med spänning på din recension av den.

InläggPostat: 05 sep 2013, 21:12 
Användarvisningsbild

Tomper, kul att höra lite förstahandsuppgifter om den!
Återkom gärna senare efter test i spel :)

Väntar själv på mina :(

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme