Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 15:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Granater funderingar
InläggPostat: 13 aug 2013, 23:13 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Dock så är det viktigt om styrelsen skall rösta att det diskuteras och att dem läser igenom medlemmars tankar..

Annars är det ingen större idé att starta en tråd om det. Självklart förutsätter vi att även styrelsen läser det som skrivs.

Om någon bara skulle skriva till styrelsen "rösta om det här på nästa möte" hade det inte hänt något. Men kommer det upp till diskussion där samtliga medlemmar kan vara med att tycka till anses det förmodligen vara ett viktigt ämne att ta upp. Och därefter följa upp med en röstning/en lösning med kanske några spel utan regeln.

InläggPostat: 14 aug 2013, 09:55 
Användarvisningsbild

Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Vad jag kan se står det inget i VSAFs regler om att man ska ropa "granat".

§9 Granater
Granater är tillåtet vid spel där arrangören i förväg utannonserat att de kommer användas (Spelare tillser själva att de bär fullgod skyddsutrustning).
Granater måste vara godkända enligt svensk lag och vara passande för airsoftarrangemang.
Brinnande granater får ej användas vid risk för brandfara.
Granat ska ej slängas för att avsiktligen träffa personer. Tyngre granater ska slängas längs med marken.
Arrangör anger innan varje givet spel vilken "sprängverkan" granaten har (ex. Granaten slår ut allt inom ett rum eller en radie på 5 meter).

InläggPostat: 14 aug 2013, 10:49 

Förnamn: Mats
Efternamn: Larsson
Var kommer ropet ifrån???
Ngn måste hittat på det däringa ngn

Kan ngn granat ropar regel fördel erindra sig om vad, varför osv

Mats

Callsign: cappet
Rank: Medic / explosive expert
Employeer: Pay me am yours
Service history: been there

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 14 aug 2013, 10:55 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kim
Efternamn: Alexandersson
Det är ju upp till varje arrangör att bestämma om man ska skrika granat eller inte!

InläggPostat: 14 aug 2013, 11:23 

Förnamn: Blä
Efternamn: Blo
Och även att underkast gäller för tyngre granater. Är enola gay 'tunga' ?

Sons of Fenrir

InläggPostat: 14 aug 2013, 11:46 
Användarvisningsbild

Nej men dem innehåller en krutladdning och en "stubin" som kan bränna dig rätt ordentligt med lite otur ;)

InläggPostat: 14 aug 2013, 12:12 

Förnamn: Mats
Efternamn: Larsson
kimale skrev:
Det är ju upp till varje arrangör att bestämma om man ska skrika granat eller inte!

Jo men Varför????

Ant tillåter man pyro och då SKALL hörselskydd användas

Eller inte ngt

Kan ngn arr kanske flika in ngt här. Tex bocker arr

Callsign: cappet
Rank: Medic / explosive expert
Employeer: Pay me am yours
Service history: been there

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 14 aug 2013, 12:29 
Användarvisningsbild

En av våra gubbar fick sin fleece att börja brinna när en idiot kastade enenola gay granat över en kulle och hamnade i nacken på honom.....med brännskada som resultat......så underarmskast/lågt med "alla" granater förespråkar jag iallafall.

och åter igen.....använder ni inte hörselskydd så leker ni roulett med ett av era sinnen som ni aldrig får tillbaka som ni blir skadade. Man hinner inte alltid stoppa fingrar i öronen eller vad ni sysslar med när ni skyddar er utan hörselskydd för att höra träffar m,m.

InläggPostat: 14 aug 2013, 12:39 

Jag som arr ser inga problem med förvarning på kastad granat, inte så mycket för att det är ett ljudproblem, då alla bör ha hörselproppar. På större öppna spel har vi regeln för att förebygga skador, dvs uppmärksamma omgivningen på att det nu kommer pyro farande.

På mindre spel har vi heller inga problem med att det inte varnas, å andra sidan tillåter vi ju även libanonrensningar då.

IMO baseras många av våra regler på vilken typ av spel det är, på vissa måste man vara mer säkerhetsmedveten, på andra kan man lita mer på sina medspelare/ta större risker.

InläggPostat: 16 aug 2013, 13:39 
Användarvisningsbild

Förnamn: kenny
Efternamn: F
Sista spelet jag var på i bockaby skickade folk granater genomluften som det vore riktiga handgranater en small uppe vid trädkronorna och folk kastade iväg dom 20 meter framförsig.
inte kul..
man skall tydligen ta på sig sin hjälm hädanäfter så man inte får en i skallen när man ligger i skogen.
folk är inte kloka om man slänger iväg en granat på 20 meters luftväg.
och konstigt ingen roppade granat när dom kom flygande..

InläggPostat: 16 aug 2013, 21:00 
Användarvisningsbild

Förnamn: Camilo
Efternamn: Quiroga
Airsoft är ett spel där man springer omkring på svår terräng och olyckor kan lätt hända. Därför är det extra viktigt att man är mån om säkerheten så gott det går.

Att jämföra ett spel med riktigt krig för att minska säkerheten är minst sagt ett svagt argument.

Man har säkerhetsavstånd och kulvikter etc.. inom airsoft för säkerhetens skull.
- Riktiga kulor flyger snabbare, rakare och gör minst sagt förbannat mycket ondare.... Inte tillåter vi vapen som skjuter 1300 m/s bara för att det efterliknar "riktigt" krig mer eller hur?

Man använder skyddsglasögon av samma anledning -> Säkerhet!
Man använder sig inte av brinnande granater vid eldförbud etc...

Det är helt enkelt ett spel där säkerheten bör alltid vara högsta prioritering.

Att jämföra varning innan man skjuter med varning innan granat är väldigt felaktigt:
Anledningen till att man inte varnar när man skjuter på varann är just att man redan tagit vara på säkerheten genom att ha plast/bio-kulor som inte kan tillfoga allvarlig skada när man använder sig av säkra säkerhetsavstånd och rätt skydd.

Detsamma kan inte sägas om granater:
Hörselskydd är inte det enda som behövs mot spräng-granater om man ska ha samma säkerhetsnivå som i resten av sporten.
- Vore det upp till mig så skulle jag aldrig tillåta spräng-granater och de kommer aldrig att tillåtas om jag kör ett arr.

Det finns säkrare alternativ än spräng, t.ex. tornado (och där ser jag inte varför man inte skulle kunna ta bort rop-regeln).
- Det som kommer ur granaten är samma kulor som vid allt annat och mig veterligen så ligger de i CQB-ranget eller t.o.m. väsentligt lägre.
Alternativt skulle man kunde använda granter som bara låter (CO2/Gröngas) men då endast om de ligger i 80-90 decibel ranget (återigen utan rop-regel).

Varför tycker jag så här?
Föreställ dig följande:
Hur skulle DU tycka om att få en briserande granat av spräng-typ i ansiktet?
- T.ex. när du ligger på magen på andra sidan kullen och helt omedveten rullar runt mot en ny-kastad granat utan förvarning? Hur mycket kommer dina skyddsbrillor skydda mot det? Resten av ansiktet då? Hörsel?
- Har man nånsin själv sett en olycka med smällare så vet man hur lite sprängkraft som behövs för att det ska bli riktigt ugly.

Och ja... visst kan det hända redan nu med nuvarande regler men sannolikheten är mycket mindre. Som sagt ovan så skulle jag helst slippa den chansen helt.

Varför chansa när det finns mycket säkrare alternativ därute redan???

Om idén är sprängradie 5m allt dör -> Använda CO2/Gröngas ljud-granater (ingen splitter) som håller 80-90 decibel. De är ekonomiskt sätt bättre också och skräpar inte ner lika mycket så vit jag vet.

Om idén är att man måste bli träffad av nåt för att det ska räknas -> Tornados eller andra kul-kastande granater.

De flesta som är för rop-regeln är det för säkerhetens skull inte för att man är rädd att skita på sig om man inte får en förvarning. Om säkerheten runt vilken typ av granater som används kan säkras så skulle nog fler vara OK med att ta bort rop-regeln.

(Kanske om chrono och avstånd skulle hållas väldigt strikt skulle fler våga köra utan mask också).

/Camilo

InläggPostat: 17 aug 2013, 02:12 
Användarvisningsbild

http://www.youtube.com/watch?v=eWKkC8n1C4A

Madbull PowderShot Foam grenade.
Gjorda till stor del av ett yttre skal i skumgummi men ser ganska bra ut.
- Finns i svart, blå och OD.
- Drivs av Gröngas/Propan
- Låg sannolikhet till skador
- Lätta?
- Tålig design
- Återanvändningsbara
- Lämnar inget skräp bakom sig
- 109 Decibel precis vid öppningen (bör vara betydligt lägre redan vid en meter)

Skulle den här typen av granat kunna användas utan varning?
(OBS, har själv inte testat de utan baserar det på videon ovan - är ljudet för högt så bör man ju diskutera hörselskydd)

Med ett relativt lågt pris så har man tjänat in den på 10-15 användningstillfällen...
http://www.redwolfairsoft.com/redwolf/a ... e_Blue.htm

InläggPostat: 18 aug 2013, 13:53 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Bra tips, Pyro!
Frågan är bara hur de funkar i kyla, då vi bor i Sverige, landet där det är svinkallt mesta av tiden...
Vet nämligen att mina Tornado knasar sig redan vid 10 grader.
Co2-ljudgranater funkar bättre i kyla, men högre tryck brukar resultera i högre ljud, iaf om man kollar på Thunder B, högre smäll än Enola och BFG.

InläggPostat: 19 aug 2013, 05:38 
Användarvisningsbild

Förnamn: Viktor
Efternamn: Ekstrom
Även i riktig strid ropar man granat, för att varna sina egna att man kastar en granat (för att egna trupper inte ska springa in i dessa). i försvaret lärde vi oss (som en skrev ovan) att skrika granat högt och tydligt för att varna de egna trupperna. (undantag finns givetvis)

Ser man på filmer spelar spel så även där skriks det GRENADE när någon hivar iväg en granat, så jag förstår egentligen inte vad som skulle döda känslan i att skrika granat när det egentligen borde kännas som på riktigt.

Det jag är medveten om när det gäller airsoft är att vapen etc är väldigt tysta, därmed hör motståndaren ofta de order som ibland skriks ut i det andra laget, så även hör de orden granat skrikas. MEN som några av oss diskuterade igår, använda sunt förnuft och ta träff om man råkar befinna sig i ett rum där en granat drar in.

Själv tycker jag inte att vi ska använda prylar som skadar hörsel då jag inte har lust att springa runt med ett par pluggar i öronen en hel dag (räcker på repen). höga plötsliga ljud kan lätt knocka personer, som exemplet på youtube klippet med killen som får en granat i huvudet. jag har själv vart nära på att däcka av höga plötsliga ljud som rundgång etc. ingen trevlig upplevelse.

Dock gillar jag precis som alla andra här som simulerar strider när det smäller lite omkring mig, det förhöjer känslan. men säkerhet först :).

InläggPostat: 19 aug 2013, 22:19 
Användarvisningsbild

Jag kommer att köpa ett par madbullgranater länkade ovan runt månadsslutet och ta med ut till spel så att folk kan känna och klämma samt höra hur de låter.

Så kan vi bilda oss en upfattning om de kan vara en alternativ och på vilket sätt de skulle kunna användas. Gaskammaren på de går att öppna upp, då borde man rymligtviss också kunna begränsa volymen med inlägg och på så sätt också dra ner mängden gas i de (borde rymligtviss innebära en lägre smäll om det skulle behövas).

InläggPostat: 20 aug 2013, 08:15 
Användarvisningsbild

Förnamn: Johan
Efternamn: Tornquist
Lägg dom pengarna på riktiga hörselskydd istället. Så kan vi fortsätta kasta granater de få gånger det faktiskt tillåts.
Det e väl nästan bara bocken vi gör detta på?
Sluta klaga på höga smällar o använd skydd.
Mvh

www.virus-airsoft.org/

InläggPostat: 20 aug 2013, 08:54 
Användarvisningsbild

Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
+1 stalker

InläggPostat: 20 aug 2013, 13:27 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
+1 Stalker

InläggPostat: 20 aug 2013, 17:56 
Användarvisningsbild

^ agree ;)
Glöm inte att köpa ett med mic!

InläggPostat: 20 aug 2013, 22:52 
Användarvisningsbild

Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Jag håller inte alls med om att "man får skydda sig och sluta gnälla". Dels har Pyro rätt att påtala sin oro för höga smällar och saker som kan explodera rätt i ansiktet på honom, dels håller jag med honom i sak (viewtopic.php?f=29&t=4948&p=44259&hilit=granat#p44259)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme