Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 16:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Granater funderingar
InläggPostat: 11 aug 2013, 18:15 

Förnamn: Mats
Efternamn: Larsson
Hej nu e jag igång igen

Granat regeln ??
Varför!!!
Enl mig en av de mest bizarra reglerna i airsoft

Vad är syftet med en granat?? Låt oss ta en enola granat
50 riksdaler till att börja med, Sedan ska man INNAN man kastar skrika granat så alla som är i rummet vet att nu bör vi gå ut annars dör vi, såå då kastar vi in en granat i ett tomt rum. 50 riksdaler fattigare för ingenting.

Oki nästa sak jag hört är just det hörseln!!
Det köper jag fullt ut ,,MEN det står på arr att granater används , pyro, osv osv. Hörselskydd rekomenderas osv. Personlig ant "skall"
I detta läget tycker jag att det är upp till var och en att skydda sina öron, står det att pyro / granater används. In med lilla proppen om man vill skydda sig ..

Annan grej. Farligt att det flyger granater
Joo underarmskast osv helt ok dvs ha någorlunda koll på vart den ska, och inte över typ 1mtr över marken. "Otrevligt med spräng i ansiktet"

Krig är farligt för hälsan Enl säkra källor till mig.....

Läste ngn stans att ngn tyckte det skulle rensas på bråte vid ngt spel med, då man " kan ju trampa snett och stuka foten" hmmm kanske ska stanna vid datorn och CS. Krig är som sagt farligt..

Ps man kan trampa snett lite var stans så lämna in en motion tillriksdagen att släta ut all mark inc skog till golf green praxis.

Lite annat vad jag menar i denna debatt är att viska efterlikna riktiga förband osv. Cammo kläder vapen etc etc. Vi leker krig i skog och stad och försöker efterlikna cenarion osv
Är det ngn här som kan hålla med att i krig ropa granat innan ni kastar ?????

Då tycker jag att vi borde införa en regel som säger att jag måste säga till den jag tänker skjuta på, tex " ööö du där snart skjuter jag på daj så gör dig beredd på att det kan göra lite ont "

Rätta mig gärna och försök motivera mig att köpa granat regeln..

Detta är tankar och funderingar från min sida, känner ngn sig illa till mods av det jag tycker OCH;)

Diskuterar gärna om detta men kommer envist hävda att regeln är dålig och omotiverad.

Mats larsson cappet

Lite lagom provokativ så här på sön em

Kram på er alla

Callsign: cappet
Rank: Medic / explosive expert
Employeer: Pay me am yours
Service history: been there

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

Inläggsrubrik: Re: Granater funderingar
InläggPostat: 11 aug 2013, 18:31 

Förnamn: Hampus
Efternamn: Jonsson
För min del hade jag gärna sett att granater förbjuds helt och hållet. Alltså spräng inte rök.

Men eftersom jag vet att många älskar att spränga folk i luften så fine behåll det då. Men ta inte bort att skrika "Granat". Jag vill gärna hinna göra mig beredd på en skit hög smäll.

Hörselskydd eller ej.

InläggPostat: 11 aug 2013, 18:34 

Med hörselskydd så är det inte så farligt. Satt själv i ett rum och en enola brände under metern ifrån mig, jag hade en öronsnäcka i ena och en gul propp i andra. Inga problem förutom att jag fick rota fram dödsduk:)

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 11 aug 2013, 18:59 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Bra att andra även tycker illa om just granat regeln. Står det att det skall användas granater. Ta med hörselskydd, annars får man ta smällen själv.

Granater tappar sin mening när man ropar högt att "NU KOMMER EN GRANAT GÖM ER". Skulle lika gärna kunna kasta in en sten och skrika granat och se alla springa, sedan skjuta dem i ryggen. Skulle vara mer effektivt. Och även fult spel.

Underarms kast och att det endast används inomhus. För att rensa rum.
Gillar man inte smällen så kan man väll komma på nästa spel där inte granater är tillåtet.

Granater i alla dess former bidrar till spelkänslan (Inte färgad rök. Det sätter sig bara på kläder, visst kanske för att markera en evac inte annars). Använd dem rätt och kasta dit man ser och jäms med marken så är det inget problem.

Det enda som fungerar med nuvarande regler är impact granater. I form av BFG eller gas. Vi kastar i laget fortfarande granater som vanligt men dem tappar ju en del av överrasknings delen.

EDIT: Har haft 0 olyckor med spräng granater i mina dagar. Men vid användning av rök har det skett 1 astma anfall som var rätt så allvarligt.

InläggPostat: 11 aug 2013, 19:22 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Håller faktiskt med, det förstör för mycket med granatvrål innan kastandet..
Kör personligen inte med hörselskydd och har vid flera tillfällen suttit precis vid smällen (BFG och Enola), det är inte så farligt.

InläggPostat: 11 aug 2013, 19:37 

Varför då inte bara ta bort spränggranater och enbart köra med granater som skjuter ut kulor?

Och i och med det ta bort att ropa "granat"

Eller sänka den tillåtna decibelen till en nivå där den inte är skadlig?

Senast redigerad av Cebit 11 aug 2013, 19:42, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 11 aug 2013, 19:42 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robin
Efternamn: Johnsson
Det va ju en "liten" olycka i våras när cpl shithead fick en granat i huvudet
http://www.youtube.com/watch?v=C_0ESw9Tmxg

Då blev det ett herrans liv (mycke kul läsning för mig som gillar att bara läsa på forum :-P )
Men fan skit i Yellow_Flash_Colorz_PDT_10 GRANAT Yellow_Flash_Colorz_PDT_10 det blir lite som både krille och cappet skriver det förlorar ju syftet med att använda granater och folk blir ledsna för att det är en dyr sport vi håller på med

InläggPostat: 11 aug 2013, 19:49 
Användarvisningsbild

Kulgranater drar i min mening drar ner det hela lite. Just smällen innan man bryter in i ett rum gör mycket av spelkänslan under den vanliga söndagen på bocken.

EDIT: Den olyckan hände pga en kastare som inte använde sunt förnuft när granaten kastades.. Somsagt. Underarms kast i byggnader.

InläggPostat: 11 aug 2013, 20:05 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Det finns inte många vettiga kulkastargranater, det är ju isf Tornado, och de är ganska bajs...
BFG är de absolut roligaste, mest realistiska och i längden bäst för plånboken.

InläggPostat: 11 aug 2013, 20:30 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Mattias
Efternamn: Kjelltoft
Jag för min del har tudelade åsikter om granater.

Det jag gillar med dem är att de kan tillföra ett till "verktyg i verktygslådan" och tillför något till spelmekaniken. Att granater dessutom, om man implementerar dem i form av pyroteknik, kan tillföra en cool känsla i form av smällar är enligt mig bara en tveeggad bonus.

Det jag inte gillar med granater, så som de ser ut idag, är att jag måste välja mellan att kunna höra eller att känna mig trygg beträffande skador. Jag använder hörseln väldigt mycket när jag spelar, den är det främsta verktyget för spaning, så jag vill väldigt ogärna bli av med den. Men om jag är på ett spel med granater prioriterar jag ändå säkerheten högst.

På spel där granater tillåts kan jag däremot till viss del hålla med Cappet. När alla skall ha hörselskydd, på samma sätt som alla ska ha ögonskydd, borde inte varningsropet behövas. Däremot är regeln om att ha kontroll på kastet och hålla granaterna lågt och borta från huvuden mycket viktig.

Sammantaget tycker jag att granater inte borde tillåtas, jag prioriterar spaning högre än granater. Alternativet hade varit att hitta granater som inte skadar hörseln. Men samtidigt finns ju folk som gillar granater så det är vettigt att det finns spel både med och utan.

InläggPostat: 11 aug 2013, 20:46 

Waagh skrev:
Jag för min del har tudelade åsikter om granater.

Det jag gillar med dem är att de kan tillföra ett till "verktyg i verktygslådan" och tillför något till spelmekaniken. Att granater dessutom, om man implementerar dem i form av pyroteknik, kan tillföra en cool känsla i form av smällar är enligt mig bara en tveeggad bonus.

Det jag inte gillar med granater, så som de ser ut idag, är att jag måste välja mellan att kunna höra eller att känna mig trygg beträffande skador. Jag använder hörseln väldigt mycket när jag spelar, den är det främsta verktyget för spaning, så jag vill väldigt ogärna bli av med den. Men om jag är på ett spel med granater prioriterar jag ändå säkerheten högst.

På spel där granater tillåts kan jag däremot till viss del hålla med Cappet. När alla skall ha hörselskydd, på samma sätt som alla ska ha ögonskydd, borde inte varningsropet behövas. Däremot är regeln om att ha kontroll på kastet och hålla granaterna lågt och borta från huvuden mycket viktig.

Sammantaget tycker jag att granater inte borde tillåtas, jag prioriterar spaning högre än granater. Alternativet hade varit att hitta granater som inte skadar hörseln. Men samtidigt finns ju folk som gillar granater så det är vettigt att det finns spel både med och utan.

Jag håller med dig, jag föredrar också att kunna höra.

InläggPostat: 11 aug 2013, 20:48 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
Måste bara flika in att kostnad bör nog vara det sista man tar i beräkning när det gäller säkerhetsfrågor, i alla fall i det här fallet. dessutom är det så att vad det än gäller i airsoft så kostar det pengar, 50kr är fan ingenting (jämför med typ en ptw+tillbehör eller en komplett RS gear, då snackar vi pengar!) och kastar man granater ofta finns det thunder b eller bfg som funkar fint för plånboken i längden!

Att sen säga att granatregeln hindrar dig från att fraga folk skulle jag i de flesta fall säga är upp till dig som spelare (om man inte använder smällartyper med random fusetime), det finns t.ex. impactgranater (om någon lyckas ta sig undan en sådan borde de snarare få ett pris), du kan cooka en granat och för det mesta hinner man inte reagera speciellt mycket, även om det är två sekunder man har på sig. Jag menar det är ju inte så att man skriker granat, väntar lite och sen kastar, utan man skriker under själva kastet. dessutom är granater till för att säkra rum vid t.ex. en highspeed entry och har du då fått ut alla ur rummet så har ju granaten gjort sitt jobb, oavsett om den slog ut någon eller inte. jag menar rummet kunde ju lika gärna vara tomt från början, poängen är att när du kastat granaten är du säker på att det är tomt.

Visst skulle man kunna ha spel där man inte använder regeln, men då måste ärligt talat nivån på säkerhet höjas från arrangörens sida, man måste ha med sig proppar till salu för alla som glömt eller missat denna detalj, och man måste ha det mer eller mindre som ett krav på samma vis som skyddsglas att spela med någon form av öronskydd. Idag är det för det mesta så att om granater tillåts så står det att man ska ta eget ansvar för att skydda sig mot dessa, om man kombinerar det med att inte ha regeln att skrika granat blir det som att låta folk spela utan glasögon, är det OK? jag menar man blir inte träffad i ögonen varje gång och det är ju "upp till var och en att skydda sig"? öronen är viktiga organ och de bör sättas i samma nivå som ögonens säkerhet.

Misstolka inte vad jag säger nu, för jag skulle också vilja kunna spela airsoft med granater som flyger hur som helst. men som sagt krävs det andra krav för att utföra ett spel på det viset och det är ju inget svårt egentligen att ordna, så länge man ser till att säkerheten är densamma fast utförandet ett annat, till exempel att man ser till att (krav!) alla deltagare har aktiva kåpor eller aktiva öronproppar och kan tillhandahålla fungerande öronproppar av t.ex. granmodellen man köper på apoteket åt alla som glömt. den gula typen som också finns, är sjukt bra på att ta bort ljud, men det är också det som är problemet, därför anser jag den vara i stort ospelbar.

Finns risk att jag sagt nåt dumt nu, så ta i beaktning att jag är aningen trött när jag skriver detta :)

InläggPostat: 11 aug 2013, 21:19 

mjoo men om det står att pyro kommer att tillåtas/ användas så SKALL öronskydd användas INTE bör typ.

min tanke är i CQB sammanhang tex bocken / falkenberg osv , då kan man likagärna skrika granat och sedan vänta 3-5 sec och sedan skrika PANG och entra rummet eller??

ögon / öron är bra grejer att ha och skydda dem
dumt att jämnställa med att upp till var och en att ha glasögon,

airsoft spel brillor på pyro på spel propp i örat

personligen gillar jag när det är så realistiskt som möjligt och kanske lite skadad från lumpen och annat men så är det och granat regeln likställer en regel om att skrika att nu tänker jag skjuta dig där borta. det är liksom poängen med granat som min fundering är om.. oavsett typ av granat

ant har vi granater eller så har vi inte granater

jag har två tornados smäller inte bara lite pys men i nuläget måste jag säga till att jag kastar osv känns liksom dödfött .

ang pengar så menar jag att det är samma som att kasta 50 spänn i sjön och så roligt är det inte i längden även om vissa har råd med PTW osv

smällen av en enola/ thunder mjoo det smäller men som jag skrev tidigARE Att jag varit i ett rum med en enola under en meter från mig med en öronmussla i ena och apotekets gula i den andra inga problem alls .

köper fullt ut att smyga och spana kräver all hörsel man kan få fram men hur mye span behövs i CQB??:) och troligen rapporterar man via radio osv men men.

och ang realism tro mig smäller det runt dig eller en bit bort så sabbar du hörseln span eller inte när trotylen talar ligger man jävligt still och ber till det man nu tror på och tackar att man fick vuxen blöja.

nu fummlar jag i tankar och annat då hjärnan e i sovläge

mats

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 11 aug 2013, 21:56 
Användarvisningsbild

Aktiva hörselskydd. För att fortfarande höra. Alltid funkar bra samt att det funkar klockren om man kör aktiva med mikrofon, alá MSA Sordin,Peltor Comtacs.

Och då menar jag inte Z-tac/element kåpor för dem funkar inte alls som aktiva kåpor borde.

På jobbet har vi även använd aktiva hörselproppar som inte kostar multum som fungerar bra.

InläggPostat: 11 aug 2013, 23:15 

Förnamn: Anders
Efternamn: R
håller helt och hållet med dig Krille och mattan och alla andra som är emot detta med GRANAT vrålet. jag tycker det är meningslöst och slöseri på pengar då man kastar en femtilapp in i ett tomt rum helt änkelt. det där med olyckan tycker jag personligen att den var en kul upplevelse och blev inte sur på kastaren eller olyckan över huvud taget, jag valde att inte spela med hörselskydd under det spelet och fick ta smällen helt enkelt. kastaren hittade mig senare och bad så hemskt mycket om ursäkt och frågade hur jag mådda och jag svarade med ett väldigt glatt humör tillbaka.
Long story short.. Ta bort granat skrikar regeln det är lika bra att inte spela med granater om man ändå ska varna motståndarna innan.

InläggPostat: 12 aug 2013, 09:07 
Användarvisningsbild

Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Detta skriver jag som privatperson, och inte på något sätt i egenskap av styrelsemedlem i VSAF:

Cappet: Du referar flera gånger till att riktigt krig är farligt, och vi försöker efterlikna krig, och verkar därför anse att säkerhetsaspekter inte är av högsta prioritet.
Jag får bara säga att jag inte håller med. Jag simulerar inte krig. Jag leker pang-pang. Vi skjuter plastkulor på varandra, går till respawn och är tillbaka om en kvart. Så ses vi nästa vecka och gör'et igen. Att jag ser det som spännande om det på vissa sätt liknar riktigt krig betyder inte att jag vill tumma på säkerhet, eller känner att "det får man ta". Jag köpte nyss en nätmask då jag tröttnat på blödande märken i ansiktet.
- Blödande sår, en SEAL hade varit GLAD om han fick blödande märken i ansiket!
- Japp, men jag är inte en SEAL, det här är en hobby som ska vara rolig, och jag är inte villig att skada mig för den ärorika uppgiften att ta de röda flaggan på kulle 2. Jämfört med ett sår i ansiktet, eller en stukad fot, så ger jag faktiskt katten i kulle 2, eller A1 för den delen.

(Ang granater och ropandet av varning, så är behovet av ett varningsrop relaterat till styrkan på smällen. Vissa slänger väldigt starka smällare, jag har haft ett ringande i örat en stund efter efter granat som detonerade nån meter från mig.)

PS. I helgen sålde föreningen granater/rök på kvistdalen för 33kr styck. Då halverar man i alla fall kostnaden per granat. En öppen fråga är om föreningen ska tillhandahålla detta på samma sätt som boll DS.

InläggPostat: 12 aug 2013, 10:10 
Användarvisningsbild

Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
Jag tycker att granat-regeln är lite trist och tycker helt enkelt att man får skylla sig själv om man inte tar med hörselskydd till ett spel där man i förväg sagt att granater kommer användas.

Ett par enkla hörselproppar kostar 10 spänn och räcker en ganska lång väg, medan mer avancerade proppar eller aktiva kåpor kostar ett par hundralappar och uppåt. Nog för att alla har olika möjligheter att lägga ut pengar, men det är inte särskilt stora pengar det handlar om för att skydda någonting så viktigt som hörseln.

InläggPostat: 12 aug 2013, 10:16 
Användarvisningsbild

Janosz har helt rätt ang att vi fortfarande skall hålla säkerheten hög.

Och yes att smällare används. De vi har använt från TFIs sida har dock en mindre knall och krutmängd än Enolas granater. Som dessutom ligger i en liten "behållare" av kartong så fingrarna/det den ligger precis intill klarar sig ifall den skulle faila/smälla nära någon.

Men jag förstår er som inte gillar granater och alla kanske inte är villiga att lägga en extra tusenlapp på aktiva hörselkåpor (eller ett par hundra för de aktiva hörselpropparnna).

Men det borde finnas spel där kanske granatropet inte finns. För som jag skrivit både för mig och från lagets sida, samt en del i tråden. Att den förstör en del av användbarheten.

Någon påpeka även förut att granatens jobb var att säkra ett rum och det gör den ju nu även fasst ingen "dör". Men då springer dem in i nästa rum och gömmer sig sedan har man istället 4 pipor som riktas mot dörren när man bryter in.

1+ på Schultz. Ögon och hörsel är inget man bör snåla med när man vet att det kommer användas pyro på ett spel.

InläggPostat: 12 aug 2013, 10:33 

helt rätt jag ser saker ur en realistisk synvinkel, och försöker tänka i de banorna när jag leker pang pang el en avancerad form av cowboy o indianer lek. men som sagt försöker tänka i realistiska banor fel! rätt!!! upp till var och en tycker jag.
airsoft är både lika nära som långt från verklighetens krig "tack och lov" och om alla krigsmakter gick över till att kasta plast så kanske vi fått en trevligare värld.

det är mitt synsätt runt airsoft "personliga" som jag funderat lite ang granater osv tycker själv om när det smäller och upplevelsen blir lite större..

men att skrika granat innan kast likställer jag med att skrika till er i busken att jag kommer snart att skjuta er ...... och då gäller det all pyro att det måste skrikas innan att snart kommer det att smälla så gör er beredda

underarmskast e en bra regel den kan vi hålla fast vid , tror inte ngn vill ha en tornado i skallen.

nu har jag själv tappat det lite känner jag men summasumarium ta bort granat skrika regeln eller ta bort all form av pyro typ!!!
tornados kan vara kvar då de inte smäller "går om man vill"

väl mött i skog och hus

Mats

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 12 aug 2013, 16:39 
Användarvisningsbild

Allt över 90 decibel ger hörselskador på lång eller kort sikt beroende på hus ditt öra är uppbyggt, men skador får du.

Och de granater vi använder ligger långt över 90 decibel.

Har själv dokumenterad hörselskada från försvarsmakten, och jobbar som utredare med arbetsolyckor inom industrin......och jag kan garantera att när ni väl får hörselskada pga ej brukat hörselskydd så kommer ni ångra er till ni dör för det blir bara värre med åren.

Att ha pip och sus i huvudet 24 tim 365 dagar om året livet ut är inte att rekommendera när ni kan skydda er på väldigt enkla sätt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme