Aktuellt datum och tid: 26 apr 2026, 07:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Green Gas vs C02
InläggPostat: 21 jul 2013, 09:00 

Förnamn: Ali
Efternamn: Shahbazi
Hej,
Tänkte köpa en BB-Gas gun. När jag tittar på lite olika video på nätet så säger vissa att det är bättre att köra med "Green Gas" och ibland är det med "C02". Är det någon skillnad på dessa?

Inläggsrubrik: Re: Green Gas vs C02
InläggPostat: 21 jul 2013, 13:02 

Förnamn: M
Efternamn: Andersson
De stora skillnaderna mellan Gas (tex Green Gas) och CO2 (Kolsyra) är väl.

Gas fungerar sämre i kallt väder ibland inte alls, beror lite på gas samt vapen. Men generellt sett är CO2 pålitligare i kallt väder.

CO2 Ger generellt en högre utgångshastighet men även ett större slitage på vapnets inre delar.

InläggPostat: 22 jul 2013, 00:06 
Användarvisningsbild

Förnamn: Camilo
Efternamn: Quiroga
Tja,
Mitt inlägg nedan baserar sig på att man i regel vill ha pistoler som backup vapen samt för CQB strider som antagande.
En pistol bör då alltid vara CQB klassad, dvs. max 100m/s på det högsta uppmärkta hastigheten utav fem skott när man mäter med kronograf, den gör annars inte så stor nytta just i Airsoft sammanhang.
Tips: sikta på att hitta vapen med 95m/s för marginalens skull - värt att kolla på nätet vad de verkligen kommer upp i då siffrorna tillverkarna ger oftast är felaktiga.

Fördelar med kolsyra:
Kolsyra (CO2) går att spela med året om då den är mindre känslig för kall klimat än vad gröngas (propanbaserat) är.
En kolsyrepatron klarar i regel 2 eller fler fulla mag innan den behöver bytas ut mot en ny.
Värt att tänka på är också att CO2 patroner tar inte mycket plats i packningen (det blir lätt mycket att konka på så det tål att funderas på).
Då patronerna är små, oftast håller mer än ett mag och i regel endast kräver ett litet verktyg för att bytas ut så kan man också fylla på mag i strid.
Kolsyrevapen är lagliga att importera!

Nackdel med kolsyra:
Merparten av CO2 pistoler ligger över 100m/s och blir då lite meningslösa då de endast kan användas som backup och inte i CQB.
Det finns dock de som ligger under 100m/s, oftast i HighCapa stuk.
Om man vill ha en pistolmodell som använder sig av tunnare magasin som t.ex. M1911, så kommer magasinet att sticka ut som en ful klump nertill.
(KWCs M1911 A1 och TAC modellerna kör CO2 mag där inget sticker ut men de ligger långt över 100m/s)

Fördel med gröngas:
Mycket större urval finns att tillgå jämnfört med kolsyra.
Att fylla på gröngas tar några sekunder från flaska och kräver inget verktyg.
De flesta gröngasdrivna pistoler är CQB klassade.
Det finns lite starkare gaser (red gas, top gas) om man skulle vilja använda, de ökar hastigheten något men sliter också mer på vapnet (på lågkvalitets vapen, inte nödvändigviss beroende på materialet de är byggda av, bör det undvikas).

Nackdelen med gröngas:
Kräver i regel inköp av fler mag om pistolen ämnas att användas ofta under en och samma strid, t.ex. i CQB banor - då det är svårt att ta med sig flaska ut i strid för att fylla på (det finns dock dummy-granater som håller en laddning gröngas lagom för en påfyllning, då får man med sig gas ut - de kostar dock kanske mer än vad en extra mag gör...)
Som nämnt ovan så fixar de inte låga temperaturer - får i bästa fall ut 3 skott med halva den vanliga räckvidden.
Olagliga att importera då det inte utryckligen står gröngas i lagen om undantag från vapenlagen... (tullen är bänga i roten).

Med andra ord så beror valet helt och hållet med vad man vill ha den till.
Hur ofta ska du använda den i strid, hur många mag man kan kosta på sig (de är dyra), utseende och modell etc...

Tips:
Det finns vissa pistolmodeller som man kan ha både gröngasmag samt CO2 mag till, om du "bara" ska ha en pistol så kan det vara en bra lösning. Kan köpa en med gröngasmag och köpa till CO2 mag till vintern senare :)
T.ex. STI Lawman (Tillverkare KJW och kompatibel med KJW och TM mag)

InläggPostat: 23 jul 2013, 20:45 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
Hej grabbar. Ni ligger helt fel med ämnet, flytta det till allmänt om airsoft och övrigt. viewforum.php?f=1

Mvg Ghost

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07

InläggPostat: 09 aug 2013, 08:26 
Användarvisningsbild

Förnamn: Georgi
Efternamn: Stojanovski
Tja,

Min erfarenhet av gaspickor är att de suger så vidare man inte kör med Co2.
Svenskt klimat är helt enkelt för kallt och gasen(alla gaser förutom Co2) för känslig för kyla.

Kan varmt rekommendera denna ifall du vill ha en tillförlitlig pistol. Har haft den ett tag nu och är supernöjd. Hård blowback och kolsyran i magget räcker till ca 50 skott ( ca 3 omladdningar). Kompisen köpte en likadan och han är oxå supernöjd.

Min ligger på ca 100ms i utgångshastighet vid första skottet med 0,2 boll så den funkar i cqb oxå.

http://www.d-gear.se/se/product/KWC_KCB ... rettyPhoto

InläggPostat: 09 aug 2013, 12:22 
Användarvisningsbild

Förnamn: Camilo
Efternamn: Quiroga
Hur fick du ner hastigheten Jogge, har du pillat lite i den och har bra tips?
Min ligger en bra bit över 100 - ca. 114m/s med enstaka skott uppe i AutoB klass - dvs minst 5m säkerhetsavstånd för mig och det verkar de flesta kronografmätningar på youtube också ligga på.
Som den verkar komma från fabrik är den definitivt inte nåt att ha i CQB! Bad flickvännen skjuta på mig i diverse avstånd när jag köpte den för att känna efter (innan jag hade egen chrono) och bestämde mig jävligt snabbt för att man inte vill utsätta nån för den på nära håll....
Jag älskar pistolen så jag har verkligen försökt med allt möjligt för att få ner trycket i den - trimmade ner hammarfjädern så långt att den inte lyckas mantla helt men likt förbannat fick jag inte ner den under 100.
Nån som har nån bra tips annat än att svarva ny ventil (den flytande ventilen som sitter i är så urholkad som den kan vara från fabrik så om man gör en som inte är lika urholkad så borde man kunna få ner hastigheten lite...)?

Edit: Kan det vara så att den har funnits i en tidigare modell som inte var lika kraftig?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme