Aktuellt datum och tid: 26 apr 2026, 20:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Nybörjare, behöver tips
InläggPostat: 23 jun 2013, 20:13 

Förnamn: Jacob
Efternamn: Engert
starfighter skrev:
Scar och masada ACR heter den idag detta är usa framtida vapen som ersätter m4 på sikt.
så japp scar fungerar bra

Nice, funderar på en SCAR isåfall. Vet ni vilka återförsäljare som kör med gratis frakt. Kollade på ehobbyasia, där hade dom en väldigt bra G36 EBB men frakten var lite väl dyr tycker jag, måste ju har kläder, batteri å laddare också. Fast det kanske är värt det?

InläggPostat: 23 jun 2013, 20:19 
Användarvisningsbild

Förnamn: kenny
Efternamn: F
https://gunfire.pl/search.php?filter_pr ... ter_text=+

bara att köpa när dom kommer in.

InläggPostat: 23 jun 2013, 20:43 

Nice, tack!

InläggPostat: 24 jun 2013, 15:48 
Användarvisningsbild

Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
Citera:
Scar och masada ACR heter den idag detta är usa framtida vapen som ersätter m4 på sikt.
så japp scar fungerar bra

Nja,

SCAR-L valdes ju bort till förmån för SCAR-H och MASADAN nådde inte upp till de höga krav på kraftig förbättring över M4an precis som samtliga andra deltagare i "Individual Carbine". Projektet har avslutats och det är därmed inte särskilt troligt att någon av deltagarna kommer ersätta M4an på väldigt länge.

Sen finns det några få bilder på amerikanska styrkor med en Scar-L(masada har jag personligen inte sett) och om man tycker att det räcker så är det bara att köra på.

InläggPostat: 24 jun 2013, 16:05 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Med risk för att gå lite OT ;)
SCAR-L har jag sätt på diverse bilder när soldater visar upp sig, dock inga bilder in action. Inte en enda på Masadan.

Det senaste som Delta och Devgru får ut är MP7/HK416 men tvivlar på att dessa kommer bli "issued" till vanliga skyttesluskar ;) Många använder fortfarande M4A1 Block1, Rangers/Seals(förutom ST6/devgru)/PJ har fått ut block2 vad jag vet. Inte helt 100 inläst, men något åt det hållet.

Om SCAR-L är "OK" som US på milsim beror lite på hur höga kraven är. Jag själv skulle vara lite skeptisk om army grunts springer runt med en massa Scar-L eller ännu mer med Masador :D

InläggPostat: 24 jun 2013, 18:19 

Ok, jag har i stort sett bestämt mig för en Umarex G36 som första vapen. Blir säkert ett inköp av en M4 vid ett senare tillfälle. Dock skiljer sig Umarexen på ehobbyasia med den på gunfire.pl, vettefan varför. Borde vara samma modell va?

InläggPostat: 24 jun 2013, 18:35 
Användarvisningsbild

Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
Om jag minns rätt så har Umarex två modeller av G36. Den ena är billigare och är en JG medan den andra är dyrare och bygger på Ares. Vet inte om det är det som gör skillnaden här dock.

InläggPostat: 24 jun 2013, 20:21 
Användarvisningsbild

Förnamn: kenny
Efternamn: F
http://en.wikipedia.org/wiki/FN_SCAR

såg lite mer info om scar.
det verkar som dom används idag dock inte så utbrett än så detta vapen går väl att använda som us.

InläggPostat: 25 jun 2013, 03:30 
Användarvisningsbild

Förnamn: Camilo
Efternamn: Quiroga
Hej och välkommen!

Jag började själv med airsoft för ca. 2 år sedan och har lärt mig en hel del pga misstag på vägen (är inte färdigköpt än...). Baserat på vad du beskrev om din ekonomiska situation samt dina behov av UV skydd så kan jag ge dig följande tips för att undvika att göra samma misstag:

1. Skyddsglasögonen är bland det absolut viktigaste att tänka på, dels pga det själklara syftet med att skydda ögonen men också på grund att hela spelupplevelsen står och faller med hurvida du kan se vad du gör...
Bland det största problemet som finns inom airsoft är just att de flesta har problem med imning av glasen. Det finns inget tråkigare än att sitta bakom ett träd och vänta på att glasögonen immar av medans kulorna visslar förbi....

Själv hade jag stora problem och det tog 4 par av glasögon (1700+ sammanlagt) innan jag hittade rätt. Köpte dessa på RödaStjärnan: http://www.airsoft-online.nl/en/101-inc ... cjyRpIaySM
(Sköljer av de med rent vatten bara och använder inget imskydd)

100% UV skydd och kommer med 3 linser.
Rökfärgade - bra för dig i början om ljusstyrkan inte bör vara hög
Klar lins - standard 1A
Gul lins - som du kan använda senare när ögonen är läkta. Höjer kontrasterna och gör det väsentligt lättare att se motståndaren i mörka partier.

Just nu verkar som att de inte har de inne, de har den andra modellen just nu som inte funkade för mig. I princip så gäller följande: Det ska finnas tillräckligt med luft mellan linsen och ansiktet för att säkra ett konstant luftflöde men samtidigt måste de ge ett fullgott skydd (linsen måste sträcka sig bakåt längs med sidorna).

Kan inte understryka nog just detta med spelupplevelsen vs. glasögonvalet!

2. Hyr lånebössa i början från föreningen och kläm och känn på så många vapen som möjligt när du spelar, de flesta har inget emot att visa upp sina kära skapelser! Man kan välja vapen baserat på vilka som använder de (seal, ranger, sas, spetsnaz etc), men chansen finns att det visar sig att vapnet inte passar din spelstil när du väl har spelat ett tag. Du kanske redan har en ide om vad du skulle vilja spela som (alltså roll: Span, Sniper, Assault, Support etc...) men det kan hända att du ändrar dig efter 5-6 speltillfällen. Att anpassa ett befintligt vapen till den spelstil du gillar bäst kan kosta en hel del mer än om man köper rätt från början (FPS, sikten, annat tillbehör etc..) så här kan det verkligen löna sig att vänta lite längre än vad man egentligen vill göra.

3. Västar och annat gäller egentligen detsamma som ovan, vilket typ av väst beror på om du vill efterlikna vissa trupper eller om du vill ha det som funkar bäst för dig. Väljer man att följa ett visst typ av amerikansk styrka så kan du räkna med att köpa nytt gear så fort jänkarna startar ett nytt krig (typ vartannat år... ;) ) Tipset här är att återigen känna lite på spelet ett tag (5-6 spel), du kommer snart att känna var du skulle vilja ha maggen placerade och vad som skulle kännas bekvämt (5 timmar spel kan kännas väldigt olika beroende på utrustning!).

4. Helhetsbilden!
Viktigt att tänka på inför hur din rigg ska se ut är hurvidda du tänker satsa på ett eller fler vapen - Dvs om du tänker bara ha ett vapen som du kan växla pipa och fjäder för skog/cqb spel så kommer riggen troligen se likadan oavsett. Men om du vill ha en skogsbössa (kanske aningen högre fps eller något längre semisniper) och en cqb bössa (kort och kompakt, smidigare runt hörn) så är chansen rätt stor att du kanske har olika magtyper - då kommer riggen att behöva vara anpassbar (och det tickar snabbt iväg i pengar).

5. Generellt tips om vapen.
Oavsett vapentyp se till att hela innanmätet (gearbox) är av bra kvalitet från början (här lönar det sig med research på youtube-recensioner) så att du kan t.ex. byta fjäder eller köra LiPo batteri utan att behöva röra annat. Jag köpte själv en G&G bössa för 2800 under just de premisserna och kör den i 130m/s med endast en 130 fjäder och längre 6.01 precisionspipa så var man vips uppe i AutoB klass med relativt lite pengar (vad allt krinskrams i form av handguard etc. kostade låter jag vara osagd Yellow_Flash_Colorz_PDT_02 )

Ska du köpa pistol så håll dig till högst 95m/s (gas oftast), som det redan nämndes ovan så är det just i cqb-lägen som den behövs och det finns inget tråkigare än att chrona 101m/s på ett skott innan spel och plötsligt ha 5 meters säkerhetsmarginal... (därav 95m/s för att ha lite marginal).

Köpte själv en KWC1911A1 i CO2 utförande som första vapen samt en hagelbössa. Jag sprang runt och använde pistolen på långt avstånd (112m/s) och hagelbössan på kort (78m/s). Kändes aningen fel kan man säga.....
Utöver det så är KWCn fortfarande bästa pistolen jag har haft!

Hoppas det inte blev för tråkig läsning och nåt av tipsen hjälper :)

InläggPostat: 25 jun 2013, 05:26 

Riktigt bra inlägg, tack!

InläggPostat: 25 jun 2013, 11:40 
Användarvisningsbild

Förnamn: Wiggo
Efternamn: Wiggo
Pyro skrev:
Hoppas det inte blev för tråkig läsning och nåt av tipsen hjälper :)

Ett av de mest hjälpsamma tipsen på ett tag Pyro.

InläggPostat: 25 jun 2013, 16:34 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robert
Efternamn: Kindstrand
Krille_1992 skrev:
Med risk för att gå lite OT ;)
SCAR-L har jag sätt på diverse bilder när soldater visar upp sig, dock inga bilder in action. Inte en enda på Masadan.

Det finns så vitt jag vet bara ett land som använder Bushmaster ACR(fd. Masada ACR) militärt och det är Polen. Det senaste jag hört och läst är att ACR inte kommer att börja användas av USA...

//Byggs

InläggPostat: 25 jun 2013, 19:51 

Läste specifikationerna på G36an på Gunfire.pl http://gunfire.pl/product-eng-1152196304-H-K-G36CV-assault-rifle-EBB-replica-BLACK.html.
I själva produktbeskrivningen står det att den är gjord av "fiberglass reinforced polymer", men i specifikationerna står det "ABS + metal". Nu snackar jag om polymer vs ABS, men är det någon skillnad eller kan man skriva både och?

Sen undrar jag lite om skillnaderna mellan dessa tre:
http://gunfire.pl/product-eng-1152196304-H-K-G36CV-assault-rifle-EBB-replica-BLACK.html
http://gunfire.pl/product-eng-1152200391-H-K-G36-C-assault-rifle-replica.html
http://shop.ehobbyasia.com/aeg/umarex/umarex-handk-g36cv-electric-blow-back-aeg-black.html

Vill ha den versionen med bäst kvalitet av dessa tre, men de kanske är exakt likadana?

Lite OT, blire nåt lir på söndag? Har inte sett något i kalendern...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme