Hej, jag är lagledare för laget Legion och jag har sett att vårt lag pekas ut som fuskare i den här tråden. Innan vi åkte på CY så samlade jag laget och gick igenom hur vi skulle spela. Varför? Jo för trots att vi spelar helt ärligt, tar varenda träff och är ärliga med våra trim (alls vapen var chronade av arr) så får vi höra samma sak varenda jävla gång. Vi VET att blott vår GEAR gör att folk retar sig på oss så därför sa vi att denna gång ska vi inte ge en enda person en anledning att kunna säga att vi fuskar. Vårt lag tog träff även vid mycket tveksamma tillfällen. T.ex. När det kom kulor som kunde vara rikoschetter, när motståndaren uppenbarligen sköt efter sin egen död, vid libanonrensningar (jag såg tre stycken) och när personer påtalade träffen. Jag blir så jävla förbannad när jag läser sånt här skitprat. Mitt lag stod för fan i spawn hela dagen eftersom vi gick på hårt och tig träffar för att vårt lag skulle kunna avancera. Vi var förvånade över att se sådan skillnad i Airsoftkultur på så kort avstånd från vår egen förening SKAF i Skaraborg. I SKAF tar i stort sätt alla träff och man har ett helt annat klimat. Ni som vågar påstå att vårt lag fuskade i Söndags är inget annat än dåliga förlorare utan koll, eller lögnare för att framstå i bättre dager själva. Det är inte då jävla kul att bli anklagad för något när man är oskyldig. Jag tänker inte debattera i denna fråga mer här, det vill jag göra klart. Vårt lag kommer fortsätta spela schysst och hård Airsoft utan att fuska, trägen vinner. Ni kan ju fråga någon som verkligen känner oss om vi fuskar! Innan man öppnar munnen ska man se sig själv i spegeln. Jag tackar arr. för att kunna se objektivt på situationen, det känns stort för oss som hela tiden blir svartmålade. Over and out.
Inläggsrubrik: Re: Container Yard Challenge - X - Söndag 26 Maj 2013
Postat: 29 maj 2013, 23:51
Förnamn: Clas
Efternamn: Sudden
Tråkigt att ni blev utpekade igen, det är inte första gången och säkert inte den sista. Det jag såg av er var bara fair play! Har spelat både med och mot er flera gånger, har aldrig haft problem, dock som ni själva påpekar så ligger det säkert en del i det, att ni har en gear som sticker ut, jag personligen tycker att er gear är skitkul. Håll på den, finns tillräckligt med MÖP folk där ute. Sedan att man någon gång missar att man är träffad eller att det tar en extra stund att fippla fram dödsduken, det händer ALLA.
Något som behöver ses över är libanon skjutningarna. De är allt annat än ok då man kan skada andra, om man själv fuskar och inte tar träff och blir skadad så är det fuskaren själv som är orsaken, om någon trycker ut en pipa kring ett hör och skadar någon på grund av att han inte vet vad han skjuter mot är det orsakat av annan än den som skadades... ja ni ser vart jag vill komma. Detta är ju i grunden inte arrangörens sak utan den enskilde spelaren.
Jag hoppas som med/motspelare till er att ni kommer flera ggr. Och att man även ser er på andra spel. Har saknat er de senaste spelen jag varit på i bocken.
Om man tror att någon kör med för högt trimmade bössor eller har påpekanden tas detta med fördel med arr under spel så de som arrar kan åtgärda detta under spel. Detta brukar alltid vara det bästa.
_________________ Har du inte identifierat soldatens värsta fiende, har du aldrig varit eller ens varit i närheten av att vara en!
Postat: 30 maj 2013, 06:46
Förnamn: Mikael
Efternamn: Larsson
Jag hängde på bakom Legion vid några tillfällen ut från respawn och jag såg inget fulspel eller ignorerade träffar. Vad jag såg var ett ärligt spel men med mycket pushande och inget feglir. Kanske just den "aggresivitetet" i framryckningen som upplevts som lite utmanande för vissa? Jag såg dem även skjutas ut ganska så många gånger och de tog träff trots att den kanske var lite tveksam.
Sen måste jag säga att Legion var ett trevligt gäng att ha i respawn!
Postat: 30 maj 2013, 21:02
Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Får hålla med ovanstående talare om detta. Vi i TFI fick också en del grinigheter om "dig har jag ju skjutit ut innan" fast det var nästa lagkamrat på tur i snarlikt gear som blev skjuten (hade inte ens stuckit fram huvudet/kroppen innan). Kan ju vara jobbigt för den ovane att hålla koll på 2 olika spelare i snarlikt gear, men inte skall man bli upprörd och börja debatera emot att "Dig har jag skjutit ut innan, ta träffen så kan jag spela vidare"
Något annat som är tråkigt är dessa som fortsätter att libanonrensar trots man sagt till dem, eller folk som inte tar träff för att "jag tryckte på avtryckaren innan dig". Ta träffen och börja inte vela om det, är endast störande och du framstår som en terminator som är odödlig..
Majoriteten sköter träfftagandet snyggt och utan att libanonrensa men andra tar inte till sig kritiken eller tillsägelser, utan bara uppfattar en som en dryg motspelare.
Annars så måste jag tacka Sea sheperd som vanligt för ett bra arrangemang! Samt alla ni spelare som skötte reglerna snyggt
EDIT: Får även ursäkta för att vi var lite sena, blev lite felkörning samt delay på morgonen när prylar mystiskt försvunnit från gearhörnan i huset.
Postat: 30 maj 2013, 23:20
Förnamn: Erik
Efternamn: Enarsson
Då får jag lov att styrka det som skrivits ovan; Jag har spelat med och mot Legion på diverse spel förhållandevis frekvent sedan 2009 och vill uttrycka min frustration över att de gång på gång utpekas. Jag vill minnas att rykten florerade kring 2010, vilka jag inte kan uttala mig om, men sedan dess har de verkligen arbetat intensivt med att förbättra sin image genom bl.a. att ta varje träff vid minsta oklarhet.
Jag tror att problemet är delat i tudelat: 1. De är lätta att urskilja och bär dessutom många skydd, vilket gör de lätta att utpeka både genom identifikationsunderlättandet och "förklaringen" med skydd. Skydden begränsar inte förmågan att uppfatta träff, de tjongar till rejält i deras doningar när en kula slår i. Jag ser större problem med jackor. Jag tycker att det är förjävligt att man sitter och anklagar spelare hemma vid datorn istället för att direkt vända sig till arr om man önskar undvika konflikt med den anklagade. Om det visar sig att någon spelar fult så kommer spelledarna att upptäcka detta efter tips. Svårare än så är det inte, och i princip samtliga på blå sidan kan styrka Legions legitimitet i det här fallet.
2. De ser likadana ut. Detta har berörts tidigare i tråden, men problemet sker då en spelare skjuter ut en Legionmedlem, och därefter bemöts av en likadan lagkamrat, varvid han uppfattar att samma spelare som innan utskjutits står kvar. Det här är ett problem som inte helt sällan drabbar enhetliga och samspelade lag, som oftast befinner sig i direkt anslutning till varandra. Vid kontakt står oftast bara en person och besvarar elden, medan övriga täcker samtliga riktningar och förbereder för rörelse. Detta gör att motspelare enbart ser en person dyka upp bakom containerhörnet gång på gång att antar att det gäller samma spelare. Detta drabbade oss i TFI då Kryptonite stod och siktade runt hörnet, jag stod med ryggen mot containern och siktade bakåt. När Kryptonite sköts ut väntade jag på eldlucka och presenterade mig därefter i samma riktning. När jag skjutit närmast anstormande motspelare utbrister han att "dig träffade jag ju precis!" och meningskonflikt uppstår.
Det är jävligt oroväckande vilken CoD/internet-mentalitet som uppstått på senare tid inom hobbyn. Om fienden inte blir träffat sekunden efter avfyrat skott när rödpunkten ligger an så antar var och varannan automatiskt att det handlar om träffignorering. Se till er egen skytteförmåga istället, och acceptera vapnets begränsningar. Inte ens 7.62 träffar mitt i prick varje gång. Att Legion utpekas som fuskare den här gången är inget annat än rent förjävligt och spår inte gott om framtiden om denna barnslighet låts florera. Skärpning för fan...
Sist skulle jag vilja uppmana alla att betänka kulans färdtid. Det tar alltid ett par ögonblick innan den anländer. Två gånger fick jag höra att "jag sköt innan du träffade". Blir båda träffade så tar båda träff. Punkt.
Och så höjer vi humöret ett snäpp och avslutar med att tacka arrangörerna för ett toppenlir! Med undantag för ett par småincidenter var det gott humör och fint lir som gällde under dagen!
Postat: 31 maj 2013, 08:07
Blev medlem: 14 jul 2009, 09:31 Inlägg: 82 Ort: Göteborg/Kville/Backaplan
Förnamn: Kristian
Efternamn: Gustafsson
Jag blir riktigt arg när jag läser att Legion blir utsedda som fuskare och att dom har dålig attityd mot folk. Jag pratade en del med dom i spawn och alla var hur trevliga som helst. Jag var med dom ute på banan vid flera tillfällen och hade ofta någon från Legion i min närhet kändes det som. I mitt tycke så tog dom träff vid verkligen ALLA tillfällen jag bevittnade. Det finns ett youtube-klipp under media från del gula laget när han som filmar springer in i en från Legion. Båda två träffar varandra på händerna, de står och skriker i smärta efter de sagt träff och sedan skrattar dom och skakar hand med varandra och skiljs som "vänner". Vilket jag uppfattar som en trevlig sak i sammanhanget.
Jag håller med om det andra har skrivit att det kan vara svårt att uppfatta spelare med samma gear som en person, när du tror att du träffat en så tar nästa över och man uppfattar då denna person som samma som man nyss sköt ut. Innan man vet säkert vem man skjuter på om det är samma kille eller ej så ska man inte gnälla tycker jag.
Jag såg flera gula som inte tog träff. Men så är det väl på alla spel ifrån båda lagen. Men jag blev grymt irriterad när jag stod och sköt på en kille bredvid en container. Han hoppade till och jag såg kulorna skutta av kroppen på honom, han backa in bakom containern. Inom en minut så kom samma person från ett annat håll och sköt ut mig. Jag orkade inte käfta om det utan tog ärligt träff och gick av banan.
Sist så vill jag bara säga att det var ett väldigt bra spela och arrangörerna skötte sig superbt med att vara på banan och hålla koll. Folk tog träff bra över lag och vinden gjorde att det var svårt i vissa fall att avgöra om man verkligen träffade tyckte jag.
Så ett stort tack till alla som medverkade för en mycket rolig dag.
Ja, ett sätt är ju att när man blir träffad, är ju att inte backa bakom ett skydd igen om man är träffad och sen bege sig åt ett annat håll. Motståndaren ser ju då att person är träffad men ingen dödsduk eller person som visar att han är träffad kommer fram. Istället kommer det fram "samma" person (snarlikt gear) och skjuter tillbaka. Då är det rätt lätt att missförstånd uppstår.
Jag var själv ej med. Men har upplevt detta. Personen man träffar drar sig tillbaka bakom containern. "samma" person kommer ut igen och skjuter, vilket ger uppfattningen att personen fuskar. Även om så ej är fallet!
Detta är ingen som helst anklagelse mot er! Utan bara att ett konstaterade varför folk kanske blir arga och upplever att "träff" ej tas. Eller va tror ni?
Postat: 31 maj 2013, 09:14
Förnamn: Erik
Efternamn: Enarsson
Jovisst skall man göra så, föredömligt är att vinka åt den som skjutit ut dig. Dock innebär spelsättet att folk mer än ofta gömmer sig bakom hörn, skickar iväg 10 kulor och gömmer sig på nytt. Så det händer fortfarande att folk upplever samma person. Nu har jag ingen aning om hur Legion skötte detta, men vi som bara var tre råkade ut för det trots vinkningar mot motståndarlaget. Att problem uppstår är självklart, det gjorde de för 5 år sedan också. Problemet jag upplever idag är snarare att en mentalitet uppstått då man direkt misstänker fusk. En "du-är-en-fuskare-tills-motsatsen-bevisats"-mentalitet som egentligen borde vara precis tvärt om. Väldigt många verkar överskatta sin egen skytteförmåga, detta var som tydligast på för några spel sedan (CY:VI tror jag) då två herrar stod och siktade genom rödpunktsikten och undrade varför de andra aldrig tog träff. Jag som stod en containerrad längre fram kunde däremot se att hoppen var ställd så kass att kulorna låg på backen innan de ens hunnit halvvägs. Nu säger jag inte att alla ligger på den nivån, men det visar vilken övertilltro folk har till sig själva.
Postat: 31 maj 2013, 09:38
Det Cebit säger låter smart. Att man ska visa motståndaren att man är träffad. Tyvärr funkar inte det alltid, för man vill ju inte stå i vägen för vissa som fortfarande är i strid för att visa någon att man är ute ur spel. Är det väldigt lugnt omkring en och man inte stör spelet så kan man mycket väl visa den som sköt ut en att man är träffad.
Jag personligen vrålar "TRÄFF" högt och övertydligt så att det verkligen hörs. Jag sträcker även upp en öppen hand i luften i samband med mitt vrål för att visa att jag är ute ur spel. Sedan så drar jag fram min dödsduk och går mot safezone och försöker så lite som möjligt att vara i vägen för dom övriga spelarna. Oftast så försöker jag så gott jag kan att flaxa lite extra med dödsduken åt det håll skotten kom ifrån om det är tillfälle för det. Har man tur så ser den som träffat en det hela eller så hör han att man är träffad och förstår att det är en ny person som börjar besvara elden.
Tyvärr är det ju inte alla som bryr sig om det ändå utan fortsätter skjuta en i ryggen några extra salvor fast man har en dödsduk på huvudet eller skriker träff och viftar som en idiot.
Postat: 31 maj 2013, 09:56
Förnamn: Linus
Efternamn: Satans minion
Personligen tycker jag att Legion ser jävligt coola ut!!
Sen verkar det som att vissa spelar på liv o död ( inte menat åt Legion ). Hela spelet bygger ju på att man är ärlig. Att fuska - för vad? Jag kan fatta att man fuskar i poker för att vinna potten. Men i våra spel? Vad är poängen? Om alla skulle fuska kan man ju lägga ner direkt. Om du är en fuskare som vägrar ta träff och möter en gubbe med samma inställning, då kan ni ju stå och tömma mag efter mag i varandra. Hur kul är det?
Sen är ju tjötet i respawn inte att förakta
_________________ HeavyMetalMilitia Radio callsign : Farbror Torsten
Postat: 31 maj 2013, 11:33
Förnamn: ola
Efternamn: melin
Håller helt med förgående talare. och måste säga att legion outfit får 10/10 väloljade g36or. men vill inte tänka på hur varmt det måste varit i full judge dredd uniform. stort tack till arrangörerna för en superkul dag (o go korv)
Postat: 31 maj 2013, 13:47
Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
LeGradovic skrev:
LeGradovic: Problemet jag upplever idag är snarare att en mentalitet uppstått då man direkt misstänker fusk. En "du-är-en-fuskare-tills-motsatsen-bevisats"-mentalitet som egentligen borde vara precis tvärt om.
Väldigt många verkar överskatta sin egen skytteförmåga, detta var som tydligast på för några spel sedan (CY:VI tror jag) då två herrar stod och siktade genom rödpunktsikten och undrade varför de andra aldrig tog träff. Jag som stod en containerrad längre fram kunde däremot se att hoppen var ställd så kass att kulorna låg på backen innan de ens hunnit halvvägs. Nu säger jag inte att alla ligger på den nivån, men det visar vilken övertilltro folk har till sig själva.
Det ligger nog en del i detta. Någon klagar och det snappas upp av andra och snart är det igång utan att någon igentligen vet att det är så. Vid ett tillfälle kom två killar till oss för att lösa en regelfråga. Båda agerade som sanna airsoftspelare och tog beslutet som gentlemen. Att klaga på någon utan att veta vem det är (typ han killen i svart), då kan man lika gärna låta bli. Nästan 50% av spelarna hade något svart på sig på detta spel. Vi hade två från arr som var med ute och spelade i gula laget. Enligt dom så hände inget av vikt. Vi hade också oftast tre från arr med gulväst, aldrig mindre än två på plan.
Vi som arrade upplever att spelet var bra, och har inte behövt att ha något enskilt samtal med någon.
Ska vi släppa detta ämne nu? Det ger en tråkig eftersmak och skuggar ett annars kul spel där vi från arr kämpat för att ge er en upplevelse att minnas och snacka om framöver.
Vi från arr skulle gärna vilka ha lite "Feedback" så att vi kan förbättra oss. Exempelvis: Vad tycker ni om spelet? Vad önskar/tycker ni om servicen? Är det något som ni saknar i markan? Är det något annat som vi kan förbättra? Vad tycker ni om dom nya hyrbössorna? Spelidéer och tips tas tacksamt emot.
Mvh Ghost och Sea Shepherd
_________________ SÖNDRA OCH HÄRSKA !!!!! Great leaders inspire greatness in others !!! Sea Shepherd (Göteborgs Airsoftförening)
Postat: 31 maj 2013, 14:22
Mycket bra skrivet Ghost. Jag var supenöjd med spelet och det var mitt 3e CY. Det jag tycker kan förbättras är markeringarna på de containers som i detta fall innehöll guldtackor. Kryssen som först var omöjliga att se i en strid. Ni löste det väldigt bra med att sätta upp band som motsvarade lagfärgerna istället.
Annars har jag inget att klaga på och tycker att ni arrangörer gör ett toppen arbete.
Postat: 31 maj 2013, 15:14
Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Om man jämnför med tidigare spel:
+ 30 pers respawn förhindrar att spelet nästan stannar upp minuten innan respawn.
- Ingen rostad lök - Pepsi... vem fan dricker pepsi??? Alla andra spel har det varit cola, så kommer ni nu med pepsi. Har aldrig varit så arg i hela mitt liv... okej besviken i 2 minuter men gör inte om det!!!
Postat: 31 maj 2013, 20:28
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Nån som har en bild på mig i min gangsta impression? Jag glömde att ordna en bild på mig själv, och när jag nu har klippt mig blir det först i september jag kan slicka bak håret igen.
_________________ -Janusz - Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori