Kontakta din vårdcentral eller närmaste vaccinationsmottagning om du vill vaccinera dig mot TBE. Det är viktigt att du påbörjar vaccinationen minst en månad innan fästingsäsongen börjar – vilket vanligen är i slutet av april.
Behandlande läkare bestämmer, men en vanlig dosering är: •dos två ges en till tre månader efter den första sprutan •dos tre ges inför kommande fästingsäsong •dos fyra ges efter ytterligare tre år •sedan ges en påfyllnadsdos vart femte år. Studier visar att det gäller oavsett hur gammal man är.
_________________ Flykt Överlevnad Motstånd Framåt, ära, blanka don
Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
Nog för att informationen är aktuell, men den tråden är från 2009 och chansen att många gräver sig så långt in i arkiven är nog inte så stor. Klart att en nekropost hade kunnat funka, men en ny tråd går minst lika bra i det här fallet.
Förnamn: H
Efternamn: A
Jag har alla doser utav sprutan. Tyvärr skyddar den bara mot TBE och inte borelia. Jag har kör ofta multicam uniform i ett issue märke därför att det har anti-insekt och -spindeldjursmedel i sig (skrämmer bort fästingar). Jag har ofta underställ i siden för att inte få det direkt mot huden, just in case. BTW, siden is the shit. Material som bättre reglerar kroppstemperaturen går inte att finna.
_________________ “Any group is weaker than a man alone unless they are perfectly trained to work together.” ― Robert A. Heinlein, Starship Troopers
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori