Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 19:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fortsatt diskution om granater
InläggPostat: 31 mar 2013, 23:42 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Så, fortsätt gärna rage'a om granater här. :)

Inläggsrubrik: Re: Fortsatt diskution om granater
InläggPostat: 01 apr 2013, 09:39 

Förnamn: Mats
Efternamn: Larsson
Ok drar igång

Jag personligen tycker att man tappar poängen med en granat och man måste ropa granat innan.
Lite av grejen är ju att kunna rensa tex rum och får man förvarning är det "lätt" att söka skydd och panga vidare.

Köper självfallet att det är ngt som exploderar och skaderisker, men om arr har godkänt granater och pyroeffekter samt väl informerat om att så sker och skrivit att hörselskydd bör "skall" användas. Då tycker jag att det är lite upp till var och en att skydda sig,

Tvärförbud mot tex lobbkast isåfall utan granaten bör vara så kastad att den håller så lågt som möjligt.

Kan vara ngt att diskutera igenom lite och bolla vad vi tycker i frågan

Mats

Callsign: cappet
Rank: Medic / explosive expert
Employeer: Pay me am yours
Service history: been there

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 01 apr 2013, 12:14 
Användarvisningsbild

Det är redan idag förbud mot att kasta en granat på annat sätt en underarmskast, så den frågan behöver inte ens tas upp här.

Bara frågan om dålig efterlevnad när det gäller det specifika tråden som detta kommer ifrån.

Köra utan hörselskydd är lika dumt som att inte köra med skyddsglasögon, det är ett sinne du kan förlora/förstöra livet ut...tyvärr har AS communityn valt att köra med valmöjlighet istället som för exempel skyddsglasögon.

Har själv dokumenterad arbetsskada från värnplikten, med dubbel tinnitus som följd...går aldrig bort och kommer bara bli värre.

Så yes, jag tycker det skall vara krav på hörselskydd vid användning av pyro....det är min personliga åsikt.

Ock skulle detta köras kan man ta bort.."ropa" granat utan problem.

InläggPostat: 01 apr 2013, 12:58 
Användarvisningsbild

Förnamn: H
Efternamn: A
Jo det borde kanske vara regel att ha hörselskydd med granater. Men ärligt talat så borde inte det behövas. Ursäkta men är man så jävla dum att spela på Bocken utan hörselskydd efter att blivit informerad om riskerna så får man skylla sig själv. Har man ett par bra hörselkåpor med bra medhörning så tar det inte så mycker från spelet heller.

Granatropet är ett nödvändigt ont tyvärr. Detta tillsammans med underarmskast är för att skydda kastaren något från eventuellt gnäll efteråt om uppsåt att skada osv. Visst han kan haft uppsåt att skada ändå men som jag ser det så är det för att skydda kastaren lika mkt som den som blir utskjuten av granaten.

InläggPostat: 01 apr 2013, 13:10 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kim
Efternamn: Alexandersson
Visst tappar man en del känsla med granater, men finns det inte granater som inte smäller utan bara sprutar ut massa kulor?

Det skulle ju kunna vara ett alt. att testa?

Jag är varken för eller emot granater, men tycker just att pyrotekniska granater kan vara väldigt höga smällar, i min mening för höga. :)

InläggPostat: 01 apr 2013, 14:05 
Användarvisningsbild

Förnamn: Johan
Efternamn: Tornquist
Nu är det ju så att arrangören bestämmer reglerna och utannonserar detta innan man anmäler sig. Passar inte reglerna så anmäler man sig inte. För de som inte vill lägga pengar på aktiva hörselskydd finns proppar att köpa för några få kronor. Att förbjuda pyrogranater för ljudets skull är en dålig lösning.

www.virus-airsoft.org/

InläggPostat: 01 apr 2013, 16:32 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Mattias
Efternamn: Kjelltoft
Hur skulle det vara att spela med mindre granater som inte låter lika mycket? Att granater låter mycket skänker väl en viss inlevelsekänsla, men rent spelmekaniskt så behöver inte smällen vara speciellt hög för att man ska lägga märke till att man blivit träffad.

Hörselskydd tar bort ett helt sinne, att inte höra blir en stor nackdel som åtminstone jag inte vill bli av med. Men att spela utan det när granater tillåts är inte tänkbart, säkerheten är viktigare. Borde det då inte vara bättre med svagare smällar? Eller finns det någon annan lösning än pyro, någon liten robust högtalare som tjuter till eller så? Det är som sagt möjligt att detta skulle ta bort lite av känslan med granater, men fördelen med säkerheten skulle bli avsevärd utan någon större förändring spelmekaniskt.

InläggPostat: 01 apr 2013, 16:52 
Användarvisningsbild

Förnamn: H
Efternamn: A
Det hade i och för sig varit kul om man slapp granatropet. Om man nu har hörselskyddstvång.

De som inte gillar pyro kommer nog få dåligt gehör. Det är nog många inkl jag själv som tycker det är en del av charmen med bocken. De som inte gillar pyro har ju CY osv...

InläggPostat: 01 apr 2013, 17:12 

Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
En mycket möjlig bieffekt av hörselskyddstvång skulle vara försämrat träfftagande dock.

InläggPostat: 01 apr 2013, 19:21 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Håller med en del andra här. Granater tillför en hel del spelkänsla enl mig, detsamma gäller rök. Men ser man att det är ett spel där pyro kommer att användas så får man antingen riskera sin hörsel eller införskaffa ett par aktiva hörselkåpor.

Att ropa granat behöver kanske inte heller vara infört i reglerna om arr har satt krav att pyro kommer att användas. Och underarms kastet kan man ju hoppas på att folk följer..

Och för att inte försämra träfftagandet kan man ju tillföra
"Godkända Aktiva hörselkåpor",finns Basic varianter av Sordins om priset är problemet.
Alltså inte dessa billiga Z-tac kloner av sordins eller comtacs som bara försämrar hörseln, och bryter ljudet efter en smäll har kommit.

InläggPostat: 01 apr 2013, 22:16 

Förnamn: Mats
Efternamn: Larsson
Körde själv med öronsnäcka och propp i andra örat, inga problem att förstå eller göra sig förstådd. Smällen av en granat ca metern från mig skapade inga problem mer än en aha upplevesle. Då den bara dök upp tog i en vägg , det var då jag hörde den tittade ner och upps ahhaa en enola som delat sig Kattaflanggchoffismäälifjong , jahopp respawn dags igen,

Själv tycker jag som skrivits en del att granat ropet tar bort en hel del av grejen med graanater, Och som tidigare talare. Det står klart å tydligt att det kommer användas granater å pyro så pilla in ngt i lilla örat eller kåpa in dem, gör man inte detta så får man skylla sig själv skit enkelt,

Kanske kan regla upp att spel med granater SKALL hörsel skydd användas liksom ögonskydd, Borde vara en självbevarelse drift!!!!

Känslan av att det smäller å ryker utav bare den e oslagbart. Spec i den formen av lek vi håller på med. Hör liksom till på ngt sätt,

Kimsan joo kulsprut granater finns bra roliga och låter i princip inget. Tornados:)

Vid paddan mats cappet

Callsign: cappet
Rank: Medic / explosive expert
Employeer: Pay me am yours
Service history: been there

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 01 apr 2013, 22:38 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
http://www.xxl.se/Root/Jakt-%26-fiske/J ... 42_1_Style

Kan vara något kanske?

InläggPostat: 02 apr 2013, 05:51 

Förnamn: Niklas
Efternamn: Althen
Vad jag minns av olika böcker och instruktioner så lärs det ut i tex gmu att man ska ropa granat innan kast

InläggPostat: 02 apr 2013, 07:24 
Användarvisningsbild

Förnamn: Johan
Efternamn: Tornquist
Det är dock för att varna sina egna. Inte för att fi inte har proppar. Haha

www.virus-airsoft.org/

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme