Förnamn: Anders
Efternamn: R
Det var många som frågade mig om hur det såg ut när jag filmade med kameran bakom mig (i ryggsäcken). Här får ni se ett smakprov. Ska försöka klippa ihop en video så småningom det blir första gången för mig men ska fösöka mitt bästa
Videon visar min lilla incident med som var lite obekvämt hehe... enjoy my pain!!
Tråkig incident det ser inget vidare ut. Vi får vara glada att du hade hjälm och inte landade på ett mindre känsligt område. Jag misstänkte att detta skulle hända förr eller senare, då vi princip går runt och kastar smällare på varandra i cqb nu för tiden.
Förhoppningsvis så bör nedan riktlinjer motverka fler potentiella olyckor. 0. Använd endast granat när du skall gå i ett rum, du inte kontrollerar. 1. Ropa granat innan du kastar 2. Använd underarms-kast för att rulla granaten efter marken.
Inläggsrubrik: Re: When The War Begins!!! 2013/03/30
Postat: 31 mar 2013, 12:15
Förnamn: Markus
Efternamn: Hermansson
Han som kastade hade FULL uppsikt över vart han kastade, dock var det inget underarmskast, men anledningen till olyckan var en lös planka som ändrade riktning på granaten. Och om vi nu ska va på det viset, så har man fan mindre uppsikt om man kastar in i ett okontrollerat rum. Vi är alla där av egen vilja, och olyckor händer. Deal with it kan jag tycka.
Finns rätt många grejer man kan gnälla på, om det nu är det man är ute efter. Men I grund och botten springer vi runt och skjuter projektiler på varandra.. Inte den säkraste hobbyn i världen om man är rädd att skada sig..?
Postat: 31 mar 2013, 12:28
Förnamn: Richard
Efternamn: Larsen
Hejsan. Jag stod och kollade på när detta hände. De va även jag som senare gick fram och kollade hur det gick med Anders. Enligt vad jag såg så var det ingen planka den träffade. Jag vet inte vem tanken var att slå ut med granaten. Men om det var att få bort honom i B1 som ni antagligen stred emot så va han på andra sidan huset (vilket ni antagligen inte visste) men hade han varit på andra våningen mitt i huset så hade de ju varit ett bra kast (dock om ej tillåtet). Självklart är det ingen riskfri hobby vi håller på med men just därför har vi ju säkerhetsregler som är jätte smarta att följa för att kunna minimera skador och olyckor. Sedan är jag inte ute efter att gnälla med denna posten, vill bara påpeka att de e viktigt att man följer de säkerhets regler som finns. Den här situationen hade kunnat sluta mycket värre än vad den gjorde.
Peace
_________________ Bobba Happy Lemon I have a big stick!
Lite fundering. Har man koll på vart granater hamnar?? Vad är meningen med en granat?? Som sagts tidigare vi skjuter hårda plastkulor på varandra många ggr med diffusa säk avstånd , vi springer omkring i skog å mark hus bråte osv = troliga skador på ben armar osv , Ska vi ha granater?? Spec de som drivs med pyro?? MAN KAN INTE HA FULL KOLL PÅVART DEN TAR VÄGEN. Men kan ha ett bra hum om det , kastar man utan uppsåt att träffa ngn i huvudhöjd så har man gjort det man kan tycker jag. Drog iväg en igår själv där jag hade full koll på hur det såg ut när jag kastade men av självbevarelsedrift tittade inte vart exakt den tog vägen. Ordbajseri från mig och lite tankar men ska vi ha granater "vilket jag tycker" så får vi vara beredda på att det kommer att gå galet ibland av olika anledningar. So be it. Ta träffen. Självvar jag i ett litet utrymme när det helt utan förvarning ramlade in en enola granat Jahopp säger jag... Pang död. Enkelt. Varför ropa granat??? Vi var alla medvetna om att det fanns och brukades granater. Tycker personligen att det tar bort en del av grejen med en granat. , den ska vara ett överasknings moment, Oki. Starta debatten nu mats cappet mattan the one and only
_________________ [TOP SECRET] - Classified personal CAT4A only ID File: Name: Mats mattan larsson Callsign: cappet Rank: Medic / explosive expert Employeer: Pay me am yours Service history: been there
Postat: 31 mar 2013, 14:12
Förnamn: Jonathan
Efternamn: Eliasson
Måste bara skriva då denna incident en hände så tror jag att ja var målet och händelsen i sig själv skulle inte behövt hända, vi stod alla som skulle spela på morgonen och gick igenom regler och hanteringen av både granater å vapen och alla gick med på detta och stort plus till arrangörerna som ordnat spelet (Bra jobbat) men sen kan folk ändå inte följa reglerna och ja det kanske inte är den mest säkra hobbyn man kan hålla på med men finns regler i airsoft som det finns regler i alla andra sporter och aktiviteter. Dom ska följas helt enkelt.
Tackar för ett kanon roligt spel ändå fick träffat nytt folk som nog vi alla tycker är kul! Peace
Lite ot i mediatråden iofs Men måste ställa frågan. Varför skrika granat innan??? Vad är då syftet och ev önskad effekt av granaten???? Då kan vi " enl mig iaf" skrika att nu tänker jag sikta och skjuta på dig där borta
_________________ [TOP SECRET] - Classified personal CAT4A only ID File: Name: Mats mattan larsson Callsign: cappet Rank: Medic / explosive expert Employeer: Pay me am yours Service history: been there
Postat: 31 mar 2013, 14:23
Förnamn: Markus
Efternamn: Hermansson
Cappet är inne på precis det spåret jag menar.. Jag tycker dock det är bra att man ropar "granat", för då hinner de utan hörselskydd, tex jag själv, att täcka örnonen.
Och ang målet för granaten så var det just snubben som stod på motsatt sida utav B1 som var målet. Granaten skulle fungera som backup/skydd för Anders medan han sprang mot snubben. Och jag är inte ute efter att va otrevlig mot någon speciell här, jag vill nära få fram att Han som kastade OXÅ var bland de första framme att kolla läget och be om ursäkt. Självklart var det en olyckshändelse, men vi blev allihop upplysta om att vi spelade på egen risk.
Postat: 31 mar 2013, 14:29
Förnamn: Kim
Efternamn: Alexandersson
Först av allt! Vinkeln på kameran var faktiskt jävligt nice Anders! Det var lite annat än man sett innan faktiskt, kanske inte min favoritvinkel - men alltid kul med nytänkande!
Granatfrågan vill jag inte lägga mig i, jag har aldrig gillat pyrotekniska grejer eller höga smällar
_________________ There's 52 ways to murder anyone! One or two are the same and they both work as well
Postat: 31 mar 2013, 14:38
Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson
Det som gjordes fel i den situationen var att man kastade granaten högt och inte ett underarms kast som vi skulle göra. Att sedan kasta den från ena sidan av byggnaden till andra sidan gör att man kommer att ha dålig koll på var den hamnar. Vilket tydligt var här då den träffade en av de egna. Allt handlar om att minemera risken för skador.
Postat: 31 mar 2013, 14:54
Förnamn: Anders
Efternamn: R
jag själv tycker inte att han som kastade granaten gjorde något fel alls det var en olyckshändelse och det var liksom en chans på miljonen att granaten skulle hamna där den gjorde men de hände och det finns inte så mycket att göra åt. det roliga var att jag redan hade blivit ut skjuten fast jag hade tydligen glömt att ta fram dödsduken (vilket jag t.o.m kommenterar lite senare in i videon)så det blev ett missförstånd i det hela. Det jag vill säga är att jag personligen inte tycker att den som kastade gjorde något fel alls och som sagt, kom fram och bad om ursäkt och frågade hur det gick.
_________________ "The strength of the team is each individual member. The strength of each member is the team."
Postat: 31 mar 2013, 15:16
Förnamn: Johan
Efternamn: Tornquist
Om jag har förstått det rätt så spelar det ingen roll vad folk tycker, kastaren gjorde fel i att lobba granaten. Nu gör han inte om det, och de andra som läser detta får sig en tankeställare.
Till de som inte verkar fatta varför vi har regler där man skriker "GRANAT" eller varför man inte får kasta överarms osv: Det är i stort sett samma anledning som varför vi har säkerhetsavstånd (tänk efter, hur skulle det bli?). vill man spela airsoft utan säkerhet kan man ju starta en egen förrening och göra det där. personligen vill jag gärna behålla hörsel, ögon och tänder osv. videon vi såg här var ett perfekt exempel på varför vi kastar underarms, måste ha uppsikt och dessutom måste skrika granat högt (så folk kan hålla för öronen eller liknande). Det är inte krig på riktigt, det är en lek.
_________________ "Det är svårt när det är svårt" PKM Abuser / PTW Destroyer Drakon Jastreb
Då tycker jag att vi ska ha en regel till. Att vi måste skrika att nu tänker jag skjuta dig det kan göra ont på dig. . Vad jag är ute efter är funderingar runt granater och användning av dem. Finns granater med i spel och från början i scenario godkänns av alla inblandade innan spel. Känns lite som att då får nan ta smällen om man inte har hörselskydd på sig. Ganska enkelt.
OCH Jooo jag fattar vilken andra inte gör att vi har regler. Men i mon korta as karriär fått känslan att det finns regler bara för att det finns möjlighet att skapa regler. Och då tycker jag vi ska ha en nu tänker jag skjuta dig regel och nu smyger jag och är nära dig kan ev skrämma dig så var beredd regel som regel för reglerna
Postat: 31 mar 2013, 16:25
Förnamn: Martin
Efternamn: Carlen
Cappet skrev:
Då tycker jag att vi ska ha en regel till. Att vi måste skrika att nu tänker jag skjuta dig det kan göra ont på dig. . Vad jag är ute efter är funderingar runt granater och användning av dem. Finns granater med i spel och från början i scenario godkänns av alla inblandade innan spel. Känns lite som att då får nan ta smällen om man inte har hörselskydd på sig. Ganska enkelt.
OCH Jooo jag fattar vilken andra inte gör att vi har regler. Men i mon korta as karriär fått känslan att det finns regler bara för att det finns möjlighet att skapa regler. Och då tycker jag vi ska ha en nu tänker jag skjuta dig regel och nu smyger jag och är nära dig kan ev skrämma dig så var beredd regel som regel för reglerna
Så att bli träffad av en kula någonstans på kroppen eller likväl i ansiktet tycker du är att jämställa med en ev. högt kastad granat som bränner av i ansiktet på motspelare, hörselskydd eller ej? Anledningen som jag ser det till att man varnar innan en granat kastas är att ge medspelare en möjlighet att värja sig från smällen, ta upp en arm framför ansiktet och ha möjlighet att vända sig från smällen. Utav samma anledning kastar man underarmskast eller rullar in en granat i ett rum, för att minimera risken för skador. Att frångå detta med hänvisning till att vi alla spelar på egen risk, eller att man får skylla sig själv om man spelar utan hörselskydd tycker åtminstone jag låter vansinnigt.
I situationen i fråga så gick arrangören innan spelet igenom vad som gäller vid användande utav granater, han frågade om alla ansåg detta vara ok vilket ingen invände emot. Man har därmed valt att delta i ett spel med uppsatta regler och dessa ska följas.
Olyckor kommer alltid hända inom airsoft, men man kan ju åtminstone försöka minimera dessa genom att följa gällnade regler.
Då tycker jag att vi ska tillföra en regel att vi får bara spela där underlaget är platt å fint. Pga olycksrisken i kuperad terräng,!... Förstår hela grejen och jämställer inte med att få en kula från ett vapen i fejan vikket jag fick e flertal igår trots att alla hade gått med på att sikta långt inne i byggnader. Köper helt klart att en granat som detonerar i ansiktet inte e jätte kul och kan ge otäcka skador. Liksom det vi leker ger rätt otäcka skador. Har vi en regel dom säger att vi "rullar" in granater osv ska den självfallet följas. MEN om granaten och kastaren följer alla regler och paragrafer tycker jag att ropa granat är lite spel dödande
Anledningen som jag ser det till att man varnar innan en granat kastas är att ge medspelare en möjlighet att värja sig från smällen, ta upp en arm framför ansiktet och ha möjlighet att vända sig från smällen. Utav samma anledning kastar man underarmskast eller rullar in en granat i ett rum, för att minimera risken för skador. Att frångå detta med hänvisning till att vi alla spelar på egen risk, eller att man får skylla sig själv om man spelar utan hörselskydd tycker åtminstone jag låter vansinnigt.
Satt å tryckte i ett litet utrymme då det helt plötsligt utan förvarning, inget mailande, el sms om attdet skulle dyka upp en enola granat Men det gjorde det och small av 50 cm från min ädla bakdel som hann vändas mot Jaaahopp dödvart jag och gjorde ingen affär av set och tänker inte göra det heller. För att förkorta och summera debatten lite så ärdet i mitt tycke en ballansgång mellan lek å på riktigt. Och då tycker jag iaf att realismen borde få ngt pluspoäng, Självklart säkerheten först självklart ingen större tvekan där men tycker vi alla kan ta en funderare på vad vi gör hur vi gör vad kan bli bättre osv.
Mats hänger ut mig igen i debatt träsket i fel tråd
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori