Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 17:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Grön Laser
InläggPostat: 28 mar 2013, 07:12 
Användarvisningsbild

Förnamn: Per
Efternamn: Andreasson
Så länge man håller sig till svensk lag angående lasrar så tycker jag att man skall ha laser på VSAF spel. Men som sagt så bör den ej använda som sitt primära sikte.

LONE WOLF

InläggPostat: 28 mar 2013, 10:05 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kim
Efternamn: Alexandersson
Jag vill helst inte se lasrar, för det utgör en onödig risk!
Jag själv skulle inte vilja få en laser på mig av misstag i ögonen även om den anses vara laglig och ofarlig.

Riktigt coolt visst, men ett misstag så kan synen ha blivit förstörd och jag vill inte att det ska bli jag!

InläggPostat: 28 mar 2013, 11:12 

Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Kan man GARANTERA att den är laglig att använda i det fria alltså effekt på max 5mW oavsett färg så har jag inget problem då det inte finns någon risk. Det betyder inte att jag förespråkar att alla ska springa runt och försöka lasera varandra i ögonen hela tiden men målmarkering är lugnt.

InläggPostat: 28 mar 2013, 11:24 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Tänk på att lagen inte är baserad på en effekt som balanserar på något tröskelvärde mellan ofarlig och farlig. Det handlar snarare om exponeringstider som krävs för att resultera i bestående men.

Enligt strålskyddsverket: (länk)

Citera:
Klass 3R

I klass 3R ingår lasrar som avger upp till upp till 5 mW om strålningen är synlig. Om ett oskyddat öga exponeras för strålningen kan gränsvärdet överskridas. Men risken för att skadas vid en kort, oavsiktlig exponering är liten.

Risken, enligt strålskyddsmyndigheten, må klassas som liten men en skaderisk finns.

InläggPostat: 28 mar 2013, 12:20 
Användarvisningsbild

Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
Har blitt lasrad i ögat i bergsjön av en av de äldre spelarna i gänget, inga namn nämnda. Nu var det la nåt år sen men ändå. Så risken finns alltid även om man bara pekar ut mål.

Sen skiter jag personligen i om nån råkar blinka mig i ögat en snabbis med en laser, men det hade kännts bättre om de var chronoade så det iaf int är nåt jumbolaser som en vi testade i laget som lyste upp halva göta älv och fabriksområdet bortom. Den skulle iaf jag inte vilja ha i ögat oavsett.

Sen är det ju detta med de spelare som spelar med sikten som kan fokusera lasern, eller är jag helt ute och cyklar?

InläggPostat: 28 mar 2013, 12:29 
Användarvisningsbild

Förnamn: Johan
Efternamn: Tornquist
Om spelarna använder sunt förnuft och inte belyser andra spelare med laser ser jag inget krav på styrka. Som rickard sa: "Jag tycker man inte skall använda laser som primära sikte då det kan lysa i ögon m.m....utan avvänds som utpekning av mål."

Dock om jag lyser någon i magen med min fjant laser så borde det inte störa.

Laser är en spelhöjare och borde inte förbjudas.

www.virus-airsoft.org/

InläggPostat: 28 mar 2013, 14:34 
Användarvisningsbild

Lasern är (skall vara) fokuserad från start och blir inte "farligare" av att gå genom ett kikarsikte, snarare tvärt om. De lasrar som är på under 5mw är inte skadliga sdå ögat blinkar automatiskt om man blir bländad, och på denna exponeringstid hinner inte en så svag enhet orsaka någon skada.

InläggPostat: 29 mar 2013, 10:47 
Användarvisningsbild

Förnamn: H
Efternamn: A
Jag har läst FOA:s rapport om laserskador (för ett par år sedan) och där menar dom att skadan skulle kunna öka med kikarsikten.

Den här diskussionen kom upp 2010 om jag inte minns fel. Kontentan var att jag köpte ett gäng Sperian Laserguard "taktiska" glasögon, de som snutarna har bla. Det var den enda lösningen som fanns just då. De har en variant för natt och dag (den senare skyddar även mot UV och rödlaser).
Problemet är att de inte skyddar mot IR bandet och då inte ögonen bländar av för IR så kanske IR-laser potentiellt är den farligaste lasertypen. Nått att tänka på på nattspel osv osv. Jag menar inte att IR laser ska förbjudas på spel men de som äger dessa ska ha stor disciplin när de används. Grön laser av låg kvalité kan även "läcka" IR strålning då tekniken för grön laser är att en IR laser dubbleras i frekvens och blir grön i våglängden.

Det finns sådana glasögon som skyddar mot IR strålning. Men det är svårt att få med skydd mot både grönt ljust och de olika IR banden som är aktuella.

"Aktiva" bländare för laser är på gång men de är nog 5 år bort i tiden för kommersiell försäljning.

Jag behöver mina ögon i min karriär då jag sitter med mikroskop en majoritet av tiden. Förlorar jag min syn så förlorar jag min karriär.

Men som sagt jag har inte brytt mig så mycket sedan jag köpte Laserguard. Men jag välkomnar lasermätare.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme