Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 19:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: offtopic: ARMA III (datorspel/semi-krigsimulator)
InläggPostat: 11 mar 2013, 18:28 
Användarvisningsbild

Förnamn: H
Efternamn: A
Jag tänkte bara tipsa de som missat att Arma 3 (alphan) släppts eller kanske inte alls känner till Arma överhuvudtaget.

Bild

För de som inte vet så är Arma är en systermjukvara med den militära krigsimulatorn Virtual Battle Space. Denna används för att simulera militära operationer i bla US army. De flesta soldater tränas där någon gång i sin karriär med VBS. Dess sandboxstruktur gör att det går att anpassa även så att riktiga artilleripjäser osv kan kopplas in till mjukvaran och användas av besättning så som tänkt. Banorna kan vara i otroligt stora och kan inte jämföras med nått annat idag.

Det mest intressanta med Arma3 är att spelkänslan förbättras och att kontrollen börjat matcha realismen i mjukvaran förövrigt.

se video:
http://www.youtube.com/watch?v=G8vrbzNYEwM

Jag har själv fullt upp med annat just nu men kommer definitivt köra Arma3 någon gång närmsta framtiden.

Grafik och skala: http://www.youtube.com/watch?v=zUPHT-GOrPM

Officiell sida: http://www.arma3.com/alpha/briefing

Inläggsrubrik: Re: offtopic: ARMA III (datorspel/semi-krigsimulator)
InläggPostat: 11 mar 2013, 20:22 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Värt att nämna är också att spelet går att köpa på Steam för 25€ vilket inkluderar tillgång till Alpha-, Beta- och fullversionen av spelet. Jag funderar på att köpa spelet just för att stödja denna ovanligt sunda affärsmodell.

InläggPostat: 11 mar 2013, 21:05 

Förnamn: Niklas
Efternamn: Althen
Jag har redan köpt det, riktigt fint om man hamnar med trevliga Arma veteraner. Dock att hamna med folk som kommer från CoD och BF är inte lika roligt då dom glömmer av att det är en simulator. Dvs att dom dör väldigt fort.

InläggPostat: 11 mar 2013, 21:25 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Spelat det litegrann, riktigt roligt om man kommer med ett gäng seriösa spelare. Inte spelat mycket Arma innan men kommer ihåg de seriösare spelen av Americas army och man får helt klart en liten flashback när man spelar i diverse grupper! :)

Lite buggigt lär det ju vara ett tag. Men det här kommer bli grymt när det är klart!

InläggPostat: 11 mar 2013, 21:43 
Användarvisningsbild

Borka skrev:
Värt att nämna är också att spelet går att köpa på Steam för 25€ vilket inkluderar tillgång till Alpha-, Beta- och fullversionen av spelet. Jag funderar på att köpa spelet just för att stödja denna ovanligt sunda affärsmodell.

Kul att du uppskattar det :) Om du vill stödja Bohemia så att de kan vara helt självständiga även i fortsättningen så köp Supporter edition

http://www.arma3.com/buy

Då har du även tillgång till extra smått och gott.

InläggPostat: 12 mar 2013, 08:43 

Förnamn: Edwin
Efternamn: Lindgren
Verkar helt klart intressant, det var länge sedan jag spelade igenom Arma I och II, men tror inte min gamla trotjänare (C2D 8500 + 9800GT) skulle visa 3:an i sin fulla skrud. Kanske dags att skramla ihop lite kulor till en i5-3570 + gtx680 eller vänta till haswell + gtx titan?

InläggPostat: 12 mar 2013, 12:21 
Användarvisningsbild

"kommer min dator funka":

http://forums.bistudio.com/showthread.p ... ons/page32

När man handlar grafikkort så kan man även tänka på om man ska använda andra "features" som kan skilja sig från AMD och Nvidia, 3D och system för utvidgade skärmar osv. Om Arma kommer uttnyttja något av detta och i så fall vilken chip-tillverkare man ska föredra har jag inte hängt med så mycket omkring.

Det kommer ju en ny generation av aktiva "VR" eller "Stereo-googles" som jag tappat namnet på.. Förhoppningsvis kommer detta funka med Arma 3. Hurvida vad som krävs i grafikkortsväg är jag okunnig om i nuläget. Förhoppningen för min del är att detta ska kunna ersätta "Track-Ir" vilket panorerar skärmen efter huvudrörelser. Track-Ir har använts rätt flitigt hittills i Arma. Med detta kan vrida på huvudet utan att vrida på resten av din soldats kropp om jag inte minns fel, vilket ger många fördelar. Samt i helikopterförarrollen är det ännu mera användbart. VR-googles kommer dock vara trevligare då man slipper det onaturliga i att vrida huvudet men samtidigt titta på skärmen vilket Track-Ir innebär (med VR-googles har du ju skärmarna på huvudet!).

Ja ja det var en liten brainstorm angående mer avancerade upplägg. Men som airsoftare kan jag tänka mig att många skulle uppskatta alla hjälpmedel som minskar skillnaderna mellan Arma och strid i verklig person.

Titta gärna på videor om pedaler också:

Pedaler i Arma3 som infanterist (och helikopter såklart):

http://www.youtube.com/watch?v=R60LoGA-sKI

Dslyecxi använder också Track-IR. Så de panoreringarna ni ser är med stor säkerhet från Track-IR. Det finns en öppen variant av track-ir som jag inte minns namnet på. Som innebär moddad Webkamera och IR dioder på headset eller keps eller motsvarande. Billigare men krångligare.

InläggPostat: 13 mar 2013, 21:38 
Användarvisningsbild

Köpte mig Supporter Edition igår kväll :) Hann bara lira en timma eller så.

"Digital Deluxe" verkar dock vara det paket som sammantaget ger mest för pengarna om man vill investera i Arma3. Ryktet säger att priset kommer stiga när väl fullversionen är ute även för det enklaste paketet.

http://www.arma3.com/buy

Kan hända att ni måste ladda om den länken om ni först måste slå in födelseår. För att komma till rätt sida alltså.

Den som vill kan PM:a så skickar jag mitt Steam nick (jag kommer inte hinna spela särskilt mycket förräns i april dock)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme