Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 16:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: HJÄLP-PMR radio problem, bowman EVO & motorola ptt talkabout
InläggPostat: 05 jan 2013, 16:06 
Användarvisningsbild

Förnamn: Joakim
Efternamn: Paun
Tjenare!

Kör för tillfället en TOPCOM twintalker PMR radio, precis nyss köpte jag ett Bowman EVO III headset och en tillhörande TCI PTT talkabout, på röda stjärnan. PTT:n talkabout:en köpte jag för att det var en 1-pins ptt och min radio har en 1:pins anslutning. Dock upptäckte jag snabbt att dessa inte fungerar ihop.

När jag trycker in ptt-anslutningen halvvägs in i radion så fungerar hörlurarna men inte ptt-funktionen, om jag trycker in anslutningen hela vägen fungerar varken hörlurarna eller ptt-funktionen. Misstänker att kontaktytorna i anslutningskontakten är "omvända" så att säga, eftersom hörlurarna fungerar med kontakten halvt intryckt. Hörsnäckan jag fick till radion har också inbyggd ptt-funktion (med supermesig och liten ptt-knapp) och en 1-pins anslutning.

Så jag tänkte kolla med kunskapsbanken här på VSAF, om någon vet om det går att fixa, ELLER om ni kan rekomendera någon bra OCH prisvärd PMR radio som fungerar med PTT talkabout:en. Jag har kollat på http://www.409shop.com/ men har ingen aning om vad som skulle fungera. Hoppas därför på att någon annan kör med mitt typ av headset med tillhörande PTT anslutning och kan berätta vilken/vilka PMR radio modeller som passar till dessa.

Jag skulle också kunna tänka mig att "mod:a" PTT tillbehöret OM det går och någon vänlig själ kan tänka sig att förklara HUR. Vilka kablar som skall korsas o.s.v. när jag skalat sladden, jag har krympslang, lödkolv och andra elektronik verktyg. Är det ens möjligt att fixa/mod:a på detta sättet eller är jag rökt?

Väntar med spänning på era svar

Tackar på förhand

Jocke

Inläggsrubrik: Re: HJÄLP-PMR radio problem, bowman EVO & motorola ptt talka
InläggPostat: 05 jan 2013, 16:56 

Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Jag har försökt att löda om en talkabout till twintalker, gick inte så bra. Nu funkar inte något headset med den. Har inte heller lyckats hitta någon info om hur man lyckas med detta heller.
Skulle mera satsa på att se om du får lämna tillbaka pttn och köpa en puxing med kenwood-kontakt istället.

Inläggsrubrik: Re: HJÄLP-PMR radio problem, bowman EVO & motorola ptt talka
InläggPostat: 05 jan 2013, 17:17 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Topcoms Twintalker har väll en egen 1pins kontakt. Dvs inte Motorola 1pin kontakten som finns på airsoft ppt versionerna.

Sedan så är det Z-Tacticals prylar och inte TCI/Bowman :)

Har 2st "Twintalker Airsoft ed" i laget, som vi inte hittat passande ptt eller headset till. Förutom de som följde med.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme