Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 19:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur vill vi utveckla gbg´s airsoftscen
InläggPostat: 03 dec 2012, 11:53 

Förnamn: B
Efternamn: E
Mina tankar kring utveckling

Det är dags att börja tänka på hur vi vill att 2013 skall bli för oss airsoftare i gbg. Jag hoppas vi kan fortsätta att utveckla combat school så att vi kan få fram lag som fungerar som skyttegrupper (infanteri). Dessa kan vi sedan, kanske till våren, slå samman till en pluton. Det som behövs är att vi får igång gruppspelstänket och att folk som tycker det är roligt att leda kliver fram. Ledare behövs på alla nivåer. Inom stridsparet (2 gubbar), omgången (3-4 gubbar), gruppen (5-12 gubbar), plutonen (2-4 grupper).

Ledaren
En ledare vill skapa något bra för de som ingår i hans/hennes enhet. Det är inte en person som söker vinning för egen del utan uppoffrar sig för de underställda. Desto högre upp i hierarkin man kommer desto längre kommer man från striden, det gäller att lägga band på sig och backa bak istället för att rusa fram. Som ledare kan man dock behöva visa gott exempel genom att starta en framryckning så att de andra kan följa med, låt sedan soldaterna ta över stormningen. Ledaren skall försöka vara en så god förebild som möjligt. Ledare koordinerar sin grupps rörelser och ser till att agerar inom den ram som chefen över har satt upp. Ledare kommunicerar uppåt och nedåt sin position samt de positioner som andra egna grupper har samt vart fienden är. Han eller hon tar också egna initiativ för att lösa den uppgift som högre chef satt upp s.k. stridsplan.

Inläggsrubrik: Re: Hur vill vi utveckla gbg´s airsoftscen
InläggPostat: 03 dec 2012, 12:01 

Det finns en organisation som funnits i några år inom gbg´s airsoftscen. denna kallas för vänner. Vi har tidigare varit 3 st plutoner, med ca 80-talet aktiva. Nu åker vi mest på storspel och är berydligt färre. Det vore kul att kunna spela plutonstridsspel igen. Vi har med denna organisation tidigare anfallit bockaby som ett helt kompani med 3 plutoner, vi har haft många spel i kode (som vi inte har tillgång till längre) samt att vi också åker på storspel osv.

Det som behövs är en större mark då spel av denna storlek inte ryms i bergsjön samt att vi får till bra combat school´s och att detta resulterar i nya ledare och nya grupper.

Vi i stridsverket ser mycket positivt på 2013 och vill jätte gärna vara med och påverka och hjälpa till med det som vi kan. Som sagt tillsammans kan vi bli Sveriges bästa airsoftscen! Det som jag såg i söndags på första combat school tyckte jag var mycket lovande. Det finns stor potential för god utveckling i det här gänget och en hunger för att vinna och bli bäst!

InläggPostat: 03 dec 2012, 12:03 

Ni som håller på att bilda lag. Här på forumet kan man få tillgång till en privat forumsdel. Se till att bli medlem och kontakta systemansvarig (tror det är Spunk) så löser han det.

InläggPostat: 03 dec 2012, 12:08 
Användarvisningsbild

Förnamn: Jimmy
Efternamn: Stigsjoo
Bra Tråd!

Jag tycker personligen det är kul att se att så många är intresserade av organiserad strid, och inte bara springa runt och pangpanga :)
Jag trodde inte det skulle vara så många som trotsade vädret och kom ut i -10 , men ja... Som du säger, Kul och lovande.

Jag tycker också att pluton-organisationen som du beskriver är en fantaskiskt lovande konsept, men problemet som jag ser är att alla vi som står utan lag, har mycket mycket svårare att komma in i det hela då, och finns inte risken att dom utan lag hamnar MER utanför, och det finns en risk att det bildas mer " dom och vi " ?

InläggPostat: 03 dec 2012, 12:18 

Det gäller att oavsett om man är med i ett lag, grupp eller pluton att alla hjälps åt att inkludera alla som kommer på ett spel. Ingen skall behöva känna sig utanför. Alla som vill skall ha möjlighet att delta i en grupp. Ni som vill spela soloroller som t.ex. prickskytt inkluderas mer inom plutonsram efter som man har valt att ställa sig utanför skyttegruppen. Det finns dock flera som har sådana intressen och ni kan ju gå ihop som prickskyttestridspar och på så sätt få både gemenskap och öka er effektivitet.

Om ett år kommer ni som är nya idag att hjälpa till och "choacha" nya då. Det gäller att alla har inställningen att inkludera nya eller spelare som inte tidigare ingått i någon gruppering.

Som du skriver desto mer vi organiserar oss desto viktigare är det att vi alla tillsammans agerar för att alla skall komma in i gemenskapen.

InläggPostat: 03 dec 2012, 12:57 

Förnamn: Mats
Efternamn: Larsson
vi har ett lag som håller på att bildas och ser framemot att köra detta.

en tanke kanske kan vara att använda lördagar till gruppformationer
"alla självklart välkomna" och se lite mer som träning av gruppdynamik, spelfärdigheter, rena skytteövningar, osv osv osv,
för att sedan prova sina färdigheter på söndagar , dels med befintliga lag och kanske blanda lagen för att ställa till det lite och få alla att tänka igen, det blir gärna att när man kört ett tag ihop så vet man vad den andre gör, och tror på att spräcka det ibland och få en ny kamrat att spela tillsammans med, en ny gruppform osv gör att vi öppnar våra sinnen och tänker i nya banor vilket utvecklar oss alla framåt.

Mats mattan cappet

Callsign: cappet
Rank: Medic / explosive expert
Employeer: Pay me am yours
Service history: been there

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 03 dec 2012, 17:28 

Förnamn: M
Efternamn: Andersson
Det låter riktigt spännande med dessa långsiktiga mål måste jag säga.
Jag hade riktigt kul i söndags och fick lära mig många enkla och bra manövrar och taktiker.

Skulle vilja passa på att tacka Bennyray2, Stridsverket och resten av initiativtagarna för söndagen som var, och även för engagemanget i dessa mer långsiktiga planer.
Alla dessa långsiktiga planer låter riktigt spännande, och jag ser redan frammemot att samarbeta i större grupper på storspel.

Men för stunden ser jag nog mest frammemot nästa helg då vi får ses igen för lite skönt pangade och trevligt sällskap.

InläggPostat: 03 dec 2012, 18:29 

Förnamn: Anders
Efternamn: R
Det är faktist inte så svårt som man kanske tror att det är att bilda lag. Jag spelar med mina 2 bröder och det tog inte många helger för oss att se vilka vi sammarbetade bra med. Vi va kanske 5- 6 stycken som höll ihop lite extra ute i skogen så jag tog initsiativet en kväll och skrev ett litet PM till dessa individer. De berättade att dom kände likadant och höll med om att vi skulle bilda ett lag då så nu är vi i full fart med lagbyggandet och vi är just nu 6 st vilket jag tycker är helt OK för ett lag vi är varken för många eller för få. Så att bilda lag är ingen svår grej, se till att komma ut några helger i rad och kän efter vilka eller vem du spelar bra ihop med och se till att snacka ihop dig med dom personerna så har ni snart ett lag.

InläggPostat: 20 dec 2012, 09:44 
Användarvisningsbild

Förnamn: Krille
Efternamn: Svensson
Här kommer mina två cent.

Jag har inte varit aktiv i VSAF mer än att jag har varit med på några av föreningens spel genom åren, främst då på Bockaby. Dock så har jag stor erfarenhet av hobbyn i allmänhet, men under organiserade former i synnerhet, främst från Airsoft Varberg där jag sedan drygt ett år ansvarar för föreningens inomhusbana tillsammans med Raies och där jag sedan föreningen start har suttit med i styrelsen. Många såg i början av Airsoft Varbergs tid på föreningen med förakt, för att vi valde att fokusera på våra medlemmar genom förmånliga medlemsförmåner, feta upplevelser i form av spel och workshops, och framförallt för att vi från början valde att arbeta med att sprida kunskapen kring airsoft bland allmänheten. Idag har vi över 300 medlemmar, vi har en egen inomhusbana med tillhörande butik, vi har nära samarbeten med flera stora företag inom airsofthobbyn samt med kommun och fritidsgårdar i Falkenberg med omnejd och vi arrangerar alla typer av spel så något måste vi ju ha gjort rätt. Hängivenhet, rätt man på rätt plats, och att ha roligt har varit våra ledord från dag ett och så är det fortfarande.

Så med detta sagt så vill jag svara på vad jag tycker man bör fokusera på i Göteborg under 2013, och svaret är VSAF.
VSAF är nyckeln till att utveckla airsofthobbyn i Göteborg. Ni har genom VSAF ett "varumärke" som är väl inarbetat då föreningen funnits under en lång tid, och det skapar trovärdighet och trygghet. Det, i mina ögon, sämsta man kan göra i VSAF är att låsa in sig på en sak, tex att bara arrangera söndagsspel i Bergsjön, hobbyn har mycket mer mångfald än så och det måste genomsyras i föreningen. Så för att utveckla airsoftscenen, se till att ni på årsmötet väljer en offensiv verksamhetsplan och att ni har rätt man på rätt plats så kommer ni att kunna arrangera combat schools, nybörjarspel, söndagsspel, mässor, workshops, bygga en inomhusbana och mer därtill.

Over and out!

TF Trondheim
http://www.facebook.com/tftrondheim
Instagram: #tftrondheim

InläggPostat: 09 mar 2013, 00:09 

Förnamn: Jorgen
Efternamn: Smith
Hej
En av de nya gamla...
Ville bara säga att det var sånt här vi såg fram emot nu när vi fått tummen ur och börjat med denna hobby, att bilda större lag bestående av mindre grupper, dvs pluton/er...
De mindre lag som redan finns kan slå sig samman till plutoner fast med egna mål/uppdrag...sen hur vi löser ledarfrågan är inte så svårt, låt det rotera bland dem som vill och kan...
Bara en liten tanke, samt att väcka tråden för att se om intresset fanns...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme