Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 17:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ta träff
InläggPostat: 25 nov 2012, 19:19 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Att inte dyka upp på en söndag pga att man är nybörjare? varför inte. Själv har jag märkt att mina "Kills" bara går neråt med erfarenhet då man skall försöka göra allt så "rätt" som möjligt.

Ang vapen så har jag klarat mig superbra med cqb trim i alla mina bössor (förutom boltsniper).
Kunskap, då går det ju väldigt mycket snabbare om man har folk som hjälper till. Starta nybörjarvänliga spel med en arr som gärna delar med sig av lite taktiker och rörelse.*

Mitt första spel var på fabriken med alla typer av erfarna lag och spelare.
Hade lite genomgång och träning inför CQB hur man rensar rum.
och det skulle jag tackar jag dem extremt mycket.
Åkte dit utan att ha skjutit aeg innan.

Sedan kan ju somsagt inte alla spela på just söndagar och då utesluter man ju en hel grupp spelare som vill spela på lördagar för att de spelat längre än andra. Detta gör inte direkt att hobbyn växer.

InläggPostat: 25 nov 2012, 20:10 
Användarvisningsbild

Förnamn: inte
Efternamn: intresserad
har inget emot att blanda in erfarna spelare på lördags spelen.
men att ha nybörjarvänliga spel endast lördagar kanske inte är så bra. då det som sagt finns erfarna spelare som kanske har svårt att ge sig ut på bara söndagar. så att växla lite med dagarna hade faktiskt varit bra.

sen tror jag faktiskt inte mycke på att antal år har med hur bra man är på airsoft. utan det beror helt på hur pass du kan komunisera och sammarbeta med dina lagkamrater.
och radio komunikation gör jävligt mycke. så istället för att dela upp oss i kategorier efter hur länge vi spelat, kan man köra spel utan radios när det ska vara mer nybörjarvänligt. då krävs ett närmare sammarbete där man inte direkt kan komunisera ut fiendens positioner till lagmedlemmar utom höravstånd

InläggPostat: 25 nov 2012, 20:31 

Förnamn: Mats
Efternamn: Larsson
Kan hålla med delvis eller en del. Tror att det kan vara bra att blanda erf med nya , känner mig själv ringrostig, vad sägs om en lördag med mer inriktning på taktik , gruppförflyttning, strid ,tillbakaryckningstekniker osv. Detta kan lätt och troligtvis ett bra sätt att blanda erf med nytt. Självklart får vi avsluta med cowboysare å indianer krig alla mot alla i oorg kaos på liten yta:)

Callsign: cappet
Rank: Medic / explosive expert
Employeer: Pay me am yours
Service history: been there

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 25 nov 2012, 20:34 
Användarvisningsbild

Förnamn: Johan
Efternamn: Tornquist
Du menar en vanlig söndag? :wink:

www.virus-airsoft.org/

InläggPostat: 25 nov 2012, 21:24 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kim
Efternamn: Alexandersson
Man får nog se vad efterfrågan är, det verkar ju som att många nybörjare har valt att satsa att gå på lördagar och att det har varit uppskattat. :)

Vet att det är många som har tyckt det varit skönt att slippa möta erfarna spelare utan folk på samma nivå. Sen vad man anser vara erfaren är ju en fråga som föreningen måste ta upp.

Även om det finns erfarna som har CQB-trimmade bössor så har dessa ju en helt annan kännedom om spelområdet, hur långt sitt vapen skjuter, hur man kan smyga, när man ska backa och när man ska gå fram ect.

Varför inte låta några erfarna komma på nybörjarspel som icke vapen roller, de kan hjälpa med taktik och tips, man kan fråga dem om vapen,västar och inköpsställen tex?

InläggPostat: 25 nov 2012, 21:29 

Kimale. +1

Joo låter som en bra ide tycker jag iaf. Att de som kommer att deffingeras "stavning" erfarna kommer på lördags spel med oss nya, ger lite tips tankar osv

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 25 nov 2012, 22:39 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
Undrar bara om man är rätt ute om nästa spel bara är ett spel för erfarna. Vi är ju alla med i samma förening. Förr vet jag att det arrades spel för dom som var lite coolare och mer erfarna, då var alla nobis uteslutna, dit vill vi inte tillbaka igen. Jag tror aldrig det är bra att utesluta någon. vsafs spel bör vara öppna för alla medlemmar.

När det gäller tvister ska dom alltid lösas på plats. Då kan man reda ut missförstånd m.m. Riktmedel kan också skapa en synvilla när kulan når slutet på sin raka barna. När kulan dalar försvinner den men det ser ut som om man träffar.
När man blir träffad ska man alltid ta fram sin dödsduk och visa den tydligt. Gör man inte det får man räkna med att folk fortsätter att sjkuta på. Det kan man inte bli sur för.

Högt i tak, och en trevlig kamratskap är kung. Vid tvist är det alltid träff som gäller, oavsett. Gentlemen är vad vi ska vara i denna sport.

Over and out.

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07

InläggPostat: 25 nov 2012, 22:50 
Användarvisningsbild

Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
+1 Psyro & Ghost

Jag tycker att det är trist att det nästan är tal om "vi och dom" på forumet efter den senaste tidens framgångsrika söndagsspel. VSAF är en öppen förening där alla är välkomna och alla ska kunna ha möjlighet att träffa(i dubbel bemärkelse) alla, oavsett erfarenhet. Det är därför viktigt att vi som förening håller ihop och det gör man inte genom att placera människor i olika fack, för det blir bara negativt för samtliga parter.

En erfaren spelare är inte en odödlig elitsoldat som äger allt och alla på spelplan, och inte heller en fuskare som bara tar träff om den som skjuter honom/henne är lika eller mer erfaren. De/vi är trevliga personer precis som alla andra och hade det inte varit för de som var mer erfarna än mig själv hade jag aldrig fastnat för eller utvecklats inom airsoft, och detsamma gäller nog de flesta.

Av den anledningen tycker jag att det är självklart att erfarna spelare är välkomna på nybörjarvänliga spel, men man får också räkna med att få anpassa sig gällande utrustning och spelstil så att de som är lite nyare får ut så mycket som möjligt av spelet.

InläggPostat: 25 nov 2012, 23:49 
Användarvisningsbild

Förnamn: Georgi
Efternamn: Stojanovski
Fan va lack jag blir på denna hemsida... skrev precis ett inlägg som tog 30 min att skrapa ihop... och så cpar sidan och nu är det bort.... AAAHHHhhhh
Jävla styrelse fixa hemsidan ;)

OBS min personliga åsikt:

Aja det jag ville säga var:

Våga spela med och mot erfarna spelare. det var så jag lärde mig spel och bli bättre spelare, Tack Gamla dräpers, gamla maskinen och Virus för alla tips och info ni delat med er genom åren...

När man kittar upp inför spelet, våga fråga erfarna spelare på söndagspelen om ni får lira med dem under dagen. Lovar att 9 av 10 inte har något emot det.

Min erfarenhet är att om man vill utvecklas ska man lära sig av någon som är bättre än en själv. Ett bra sätt är att som sagt möta bättre eller spela med dem och analysera varför dem är så "jäkla övernaturligt mycket bättre".

En tanke:
Hur länge är man nybörjare och när är man fulländad?

Dagens ros går till:
Dejan för att du lärde mig ställa in mitt sikte!

InläggPostat: 26 nov 2012, 07:43 

För mig är det så att lördagar passar bra just nu ,, men välkomnar självklart duktiga och spelare som hållt på länge för att ta lärdom och få tips och tankar ang airsoft taktik och spelsätt,, Själv haft samma tankar. Varför finns dessa demoner i skogarna på söndagar .... Har själv krigat en del och tycker jag har lite koll .. MEN. Nope fan de bara dyker upp kastar plast hårt å säkert mot en och sedan borta igen. Va hände????? . Det är dit vi alla vill. Lära oss avvarandra utvecklas , bilda nya fantastiska lag osv osv Typ tanke men korta snabba spel med blandade lag. Bryt bef lag osv. Samt lite längre spel med blandade lag. Kanske ta stridspar och en Fng och en erfaren typ!!!! Tankar utan vett vid nedskrivning

Vid ipaddan Cappet Mats mattan larsson

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 26 nov 2012, 12:01 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Denna tråden överlappade visst mot ett annat ämne. Men det är okej, speciellt då det senare ämnet är något värt att diskutera då konceptet i sig självt är nytt och o-förfinat.

Min första tanke med nybörjarspelen på lördagarna var att vi skulle ha några erfarna per sida som kunde agera mentorer och förse respektive lag med tips, tankar och idéer. Däremot föll denna tanken bort efter första spelet jag arrangerade då de nya spelarna som dyker upp har tillräckligt fullt upp med att hitta i terrängen och lära sig grundstegen.

Med det sagt kanske det kan komma väl till pass för framtida lördagsspel att introducera mentor-idén då många som dyker upp på lördagsspelen nu faktiskt har varit med sedan första spelet jag arrangerade. Så en mer djupgående attityd än absolut-basic kan komma väl till pass.

Sedermera kan jag även ge lite insikt i tanken om vilka som undanbedes från deltagande på lördagarna och inte. En speltidsbegränsning har inte per definition funnits, utan de som spelat längre än X tid uppmuntras skicka mig ett PM för en personlig utvärdering. Utvärderingskriterierna är då spelfrekvens. Hur ofta personen i fråga har spelat. De äldre spelarna jag låtit vara med har jag uppmuntrat till att ta med bössor med lägre trim. Jag har inte behövt neka någon. Däremot agerade senaste spelet jag arrangerade som ett experiment för vad mindre restriktioner gjorde för spelet. Utan att det resulterade i några större bekymmer.

Jag har också funderat på hur man kan lösa lite problem som lördagsspelen kan ses som. Det största problemet tordes vara hur det påverkar speldeltagandet för söndagsspelen. Själv identifierar jag inte det som ett problem, men det gör det inte mindre av ett problem för andra. Problemet jag ser är snarare hur man får lördagsspelarna att börja spela gärna båda dagarna i egenskap av att få så mycket mängdträning och utmaning som möjligt. Då höjer vi både standarden och speldeltagandet i ett. Att sänka frekvensen på lördagsspelen är en osäker lösning, då det inte nödvändigtvis betyder att spelarna drar sig över till söndagarna för det. Den bästa lösningen jag kan tänka mig vid skrivande stund är att hitta en betalningsmodell som uppmuntrar till deltagande både lördag och söndag. Inte nödvändigtvis för de extra 50-60-kronorna på en helg är världsomfattande, utan av ett mer symboliskt värde.

Som en sista notering så uppmuntrar jag även till folk att se situationen i sitt rätta ljus. Jag anklagar inte att någon har fel i sin bedömning, utan enbart saknar en viss udd av perspektiv. Även om vi skrotar lördagsspelen i förmån till att bara bedriva söndagsspel så betyder det ingenting för deltagandet på sikt. Så som söndagsspelen bedrivits det senaste året, vilket är tiden jag främst observerat detta fenomen, så har vi ett stort lag, en stor grupp, som inte helt sällan blir stor nog för att inte kunna ta nya spelare med sig utan att behöva splitta på gruppen. Det lämnar alla, eller de flesta, nya spelare på en sida tillsammans med några erfarna medan motståndarsidan är en tät grupp som vet vad de håller på med. Vilket resulterar i att de nya spelarna, som varken kan terrängen speciellt väl eller vet hur man strider, aldrig får tillfälle att bli bättre - eftersom de blir nedkrigade innan de fått tillfälle att märka vad som gick fel. Som ett resultat har vi en stor skara nya spelare som aldrig kommer tillbaka.

Jag hör som oftast fina anekdoter om hur lag bildats som ett resultat av motigheter genom åren. Men faktum kvarstår att de nya spelarna inte stannar kvar ens så länge. Det som oroar mig mest är inte hur lite folk som dyker upp på söndagarna utan hur mycket spelare och intresse föreningen går miste om genom åren som ett resultat av en spelmiljö som avskräcker de nya spelarna från att engagera sig.

Men med det sagt. Det finns lördagsspel där våra nya spelare, till min kännedom, alltid gått hem nöjda och tidvis härligt entusiastiska. Nästa steg blir hur man försöker få dessa att komma med även på söndagarna och sätta både kunskaper på prov och få tillfälle att bli bättre genom att höja ribban.

InläggPostat: 26 nov 2012, 12:30 

som ny inom airsoft så har man mycket tankar och funderingar, vi vill ju alla bli bättre och utvecklas , men som du skriver rödis så blir man sönderskjuten innan man fattar eller ser ngt , visst det händer att det blir så men inte alltid typ missförstå rätt:)
men kanske att ta med på lördags spelen ngr "mentorer" som har koll på airsoft taktik och strid, blanda ihop lagen troro inte det gör ngt för befintliga lag att splittras ngn ibland kan ge lärdom även där , förstår att de som har lag som funkar gärn vill jobba ihop självklart.

men att på lördagar ha en inriktning mot lättare lite mer uppenbara scenarion, kanske kunna bryta mitt i för att ge tips byta tankar osv.
kanske ha regelrätta förflyttnings övningar med Bstyrka " pang pang döda hmm vad gick fel vad kan göras bättre osv.." har försökt få till lite taktik på lördagar men svårt om man inte har grunder osv Inget illa mot ngn

tror detta kan bidra till att all utvecklas framåt och med tiden kommer vsaf vara fruktade i svea rike:)
bollar gärna ideer osv

mats "cappet"

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 26 nov 2012, 12:41 
Användarvisningsbild

Förnamn: Johan
Efternamn: Tornquist
En tanke är att alla är välkomna lördagar men att man kör första och andra väljare, som skolgårds fotbollen de flesta varit med om. Då kan befintliga lag delas upp. Känns tråkigt att inte vara välkommen för att man har spelat längre än vissa. Så kör söndagar på som vanligt..
Mvh Johan.

www.virus-airsoft.org/

InläggPostat: 26 nov 2012, 12:55 
Användarvisningsbild

De lag som man utmålar som problemskapade här för nybörjare är i regel inte fler än 5-6 personer per spel, av 25....i medel.

Och det torde inte vara några problem att blanda upp dessa lag med nybörjare på ett sön/lördspel för ARR, som det gjordes denna söndag med nöjda miner hos alla deltagande...och då var vi bara 14 pers, nya som gammla.

Åter igen måste det förtydligas att det finns inget som helst krav och har aldrig funnits krav på att spela med ett visst antal individer/lag från det problemskapande lag som anges som den största källan.

Och man kanske skall tänka över hur man formulerar sig på nybörjarspelen som (mentor/arr/spelare som inte är purfäsk) ang denna fråga .
Då på förra lördagen var bra negativ inställning mot sönspel/vissa lag , av nya spelare som aldrig hade spelat på sön eller träffat spelare/laget som angavs som problem.

Rekomderar att man skaffar sig egna erfarenheter ang detta innan man skaffar/uttrycker sig starka ordalag i detta ämmne.

Det skapar en tydlig "vi och dom" känsla som förstärks ytterligare med att särskilja folk via två olika spel....i mycket större grad än vad som kan ha uppkommit på sön spel med dålig blanding av lag.

Och samma problem kommer uppstå med nybörjarspel, när vissa individer formerar sig som lag och blir samspelta, då kommer det bli ojämt och lag måste fördelas balanserat och jämt.

InläggPostat: 26 nov 2012, 13:46 

Tar på mig lite avdet du skriver. Har dock inte velat eller utmålat ngt visst lag. Tog upp denna tråden lite av frustration och trötthet av den situaton som uppstod.
Visst var lite hård i min ordval och har jag trampat ngt på tassarna ber jag om ursäkt för det. Har genom svaren lärt en del. Och vill verkligen inte ha vi/ dom känsla även om jag kan medge att det lätt tolkas så.

Men kanske byta namn på tråd till hur blir vi alla bättre och hur gör vi det Tror på iden med typlördagsspel som e lättare och anpassade för nya och söndags spel som e lite mer. Typ ??!!!!

Pratar gärna om hur vi kan utveckla vsaf spel osv och då är det bra om vi alla är med oavsett hur länge vi spelat

Lite som varit på lördagar är att vi varit ett gäng med m90 och ett gäng lite blandat. Praktiskt då vi lätt ser skillad på vän å fi.

Ideer på hur man kan göra kan vi vällan bollatillsammans ?!!

"Skriver och tänker efteråt" mitt signum:)

Mats Glad och torskad på airsoft som vill bli bättre

Lämnar nu snacket om vem som gjorde fel och erkänner att jag har missat att ta träff med. Tror det händer alla till å från

Nu går vi vidare och har kul

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 26 nov 2012, 15:55 
Användarvisningsbild

Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Jag tror det finns en helt tydlig progression från nybörjare- till fri gruppen (lördag till söndag). Med största sannolikhet kommer de nya på lördagar efter ett tags spelande prova att vara med på en söndag för att "prova det djupa vattnet". Om de klarar sig bra där kommer man fortsätta spela mest söndagar, annars går de tillbaka och kör lite mer lördagar tills de samlat mer erfarenhet och mod. Så provar de söndag igen efter ett tag.

Om bättre grupper skapas på lördagsspel kommer väl arr få splittra dem, eller hänvisa till söndagar om de dominerar.

Att det finns två steg på en trappa gör det lättare att nå toppen för dem som inte är duktiga nog att hoppa hela vägen upp i ett skutt. En omfattande lördagsverksamhet kommer i längden med största sannolikhet generera fler och duktigare spelare på söndagar. Om man inte delar upp föreningen i "vi och de". Detta motverkas väldigt effektivt av erfarna spelare somkommer dit med endast pistol, och som fokuserar på instruktion, ledning och peppning. Ge goda råd, en klapp på axeln eller möta upp respawnande spelare.

"Commando Backman mot Kampfgruppe Appslap", vad tror ni om det va?

InläggPostat: 26 nov 2012, 17:40 

Förnamn: M
Efternamn: Andersson
Som det känns för mig, som relativt ny, så är det en ganska tydlig skillnad mellan lördags- och söndags-spelen.

På lördagsspelen finner jag som mindre erfaren det lättare att känna mig delaktig på ett annat sätt. Eftersom ingen är speciellt mkt mer eller mindre erfaren, men jag ser också fler spelare ta initiativ och våga delta på ett aktivare sätt.
Nu virrade jag bort mig själv lite men, vad jag menar är att det känns lite mindre "seriöst" ibland, lite mer förlåtande så att säga på lördagsspelen.
Vilken kan vara orsaken till att många av oss nyare har lätt att trivas där.

Men missförstå inte detta som att jag menar att söndagsspelen skulle vara negativa på något sätt, några av de roligaste spelen jag varit med på har varit på söndagarna.

Det är riktigt belönande att hänga med mer erfarna spelare och lära sig av dem, och jag tycker att man ofta får uppmuntrande kommentarer och tips av de mer erfarna i sitt lag, vilket såklart alltid är uppskattat.
Dessutom är det alltid kul med ett större område, medges dock att jag gick vilse en liten stund det första spelet. :D

Så jag tycker verkligen att de erfarna borde hänga med oftare på lördagar, men de kanske får räkna med att delas upp lite och ta en roll med mer ansvar för ledande osv.

Jag tror också att en anledning till att det känns ojämnt på söndagsspelen är just kommunikation, något de erfarna lagen och spelarna verkligen vet vikten av. Allt från radio till handsignaler, jag vet inte hur många gånger jag eller något i mitt lag dött pga att jag inte kunnat meddela vart FI befinner sig.

I vilket fall så tycker jag det är bra att det finns spel båda dagar, då jag oftare än sällan väljer spel efter vilken dag som passar bäst, snarare än att välja mellan nybörjarspel eller inte.

InläggPostat: 26 nov 2012, 19:42 
Användarvisningsbild

Förnamn: inte
Efternamn: intresserad
jag håller med Janosz angående trappan. är ett mycket bra sätt för oss nya att lära oss terräng, taktik och kanske rent av hitta egna lagmedlemmar för framtida lag.

och angående Borkas tanke angåendebetalningsalternativ för uppmuntrande att medverka både lördag och söndagar. varför inte göra som så att om man medverkar på lördagens spel så blir söndagen halva priset.
oavsett förlorar ju inte föreningen på det. blir ju 25/30 kr mer än om personerna bara hade kört lördag.

kan vara något att ta upp på nästa möte?

och för att ta bort lite av aggen mot dom här lagen det snackas om... det är lika mycke vi nybörjares fel att det blivit uppdelat ojämt vid söndags spel.
för det har aldrig varit någon som direkt opponerat sifg innan spel start angående laguppdelningarna. och enligt mig är det väl något vi alla ska framföra innan spel om vi anser att lagen blir ojämna.

InläggPostat: 26 nov 2012, 20:13 

Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Nu kommer jag att dra alla över en kam och kanske ta i lite väl hårt men jag hoppas att ni fattar vad jag är ute efter.

Problemet är inte ojämna lag, problemet är att de erfarna mejar ner nybörjarna för att sedan kämpa lite mot varandra.

Sedan det här med segregationen så är det kanske inte bra men ett nödvändigt ont. Ponera följande scenario: Du är helt ny har aldrig spelat tidigare, inga kompisar som kör eller något men har hört talas om det ofantligt coola hobbyn airsoft. Du bestämmer dig för att testa och ger dig ut på ett söndagsspel, där du sendan spenderar 5 timmar med att bli ägd av folk som har spelat i typ 10 år.
Hur stor är sannolikheten att du sedan kommer tillbaka?

Personligen tycker jag att det är lite upp till de som vet vad de pysslar med att ta hand om alla stackar vilsna nykomlingar om man vill att hobby ska växa. Jag menar hur brukar det se ut när man kommer ut till ett söndagsspel? Stridsverket, fd FPJ och Virus hänger i en klump och de håller sig i den klumpen, någon kanske snackar lite med Borka eller sPunk.

InläggPostat: 26 nov 2012, 20:25 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Lite kul med det exemplet. med att man är nybörjare utan att känna någon. Så var precis mitt fall. Men jag frågade om jag kunde hänga med några andra.

första spelet var klockrent trots att man inte kände någon. Har nog aldrig träffat så mycket trevligt folk som första airsoft spelet.
Överkörd blev jag, speciellt när vi var inne och körde CQB i fabriken och inte bara i skogen. Men man lärde sig väldigt mycket av att bara titta och prata med folk.

R.I och mitt nuvarande lag som jag spelade med den gången var näst intill skräckinjagande innan jag faktiskt pratat med dem och spelat lite.

Det enda negativa slaget som kom för mig genom att spela med erfarna var att plånboken tog lite extra skada när man vilje börja göra en impression (LeGradovic om du läser detta, du har förstört mina framtida huslån och bilar!)
Men det är inte fel det häller då jag är väldigt intresserad av gear ;)

Och att erfarna letar upp nybörjare för att sedan strida mot andra erfarna är bara snack. Alla spelar för att ha roligt. Inte för att trycka ner nybörjare som vill komma in i hobbyn.

Vh Krille

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme