Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 19:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lipo fråga
InläggPostat: 18 okt 2012, 09:50 
Användarvisningsbild

Förnamn: Christoffer
Efternamn: Oijerson
Hej!
Jag har ett 8,4v 1100mA batteri i min g36. Har förstått att det är vettigt att köra ett 7,4 v Lipo, men vad ska jag tänka på med mA. Kan jag ha mer än 1100 eller är det skadligt för bössan???

Inläggsrubrik: Re: Lipo fråga
InläggPostat: 18 okt 2012, 10:02 

Förnamn: Johan
Efternamn: Johansson
ju mer mA du har ju längre håller batteriet. så de är inte skadligt men batterierna blir störe ju mer mA dom har, ett lipo 7,4 1300mA är ändå mycket mindre än de du har nu.

InläggPostat: 18 okt 2012, 12:43 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
mAh-värdet avser enbart kapacitet, så det är inget som påverkar funktionen eller driften på något sätt. Men som tidigare påpekat så blir batterierna rimligtvis större desto högre kapacitet inom samma typ av batterier.

Skall du skaffa Li-Po-batterier så rekommenderar jag att du även löder på (eller letar efter färdiga batterier med) Deans-kontakter, även kallade T-kontakt, då dessa dels är bra och för det andra används i stor utsträckning ute på spel. Tamiya-kontakterna tål inte speciellt mycket innan kontakterna bränns eller helt smälter vid högre spänningar.

Bild

InläggPostat: 18 okt 2012, 17:54 
Användarvisningsbild

Förnamn: H
Efternamn: A
mAh påverkar visst driften. Även då detta kanske inte märks så ofta i Airsoft.

kapaciteten multipliceras med C-värdet för att få den maximala urladdningsströmmen.

Man räknar i Ah X C. så ett 2000mah i 20C räknar man 2x20=40A

så en ack på 2000mah i 20C (40A) kan leverera dubbla strömmen mot en ack i 1000mah och 20C (20A).

Detta gör sällan nån skillnad i airsoft då motorerna inte dras särskilt mkt ström (säkringarna ligger ju ofta mellan 25-35A). Men i CTW tex så kör jag så lite mah och C som möjligt (gärna ca 1000mah*15C) när jag kör CQB cylinder för att minska risken för ras av kuggar och cylinder då motorn inte kan dra mer än ca 15A från batteriet. Medans jag med AutoB och högre trimm oftast kör med större lipo som 2000mah 20c.

InläggPostat: 19 okt 2012, 02:51 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
C-värdet är inte vad batteriet kan leverera, utan vad det faktiskt tål innan det finns risk att det pajjar. Hur många ampere som faktiskt går genom kretsen är beroende på motstånd, motorn påverkar väldigt mycket. t.ex. en gammal tm-motor kan klara sig med en 15A säkring (och därmed också ett 15c batteri) medan en high speed motor kräver lite mer. generellt sett rekomenderar man 20c eller mer på batterier för airsoft, jag har dock aldrig haft problem med 15 men brukar köra 25+ för att de gött. hur många mAh cellen har är inte direkt relaterat till ROF och sånt, men eftersom en stor cell oftast har lägre inre resistans kan man få små rofökningar av större batterier.

rätta mig om jag har fel.

InläggPostat: 19 okt 2012, 09:26 
Användarvisningsbild

Du har fel i det mesta (du säger 15A=15C, vilket det kan vara men oftast inte är) men inte i allt (du säger vad det tål innan det går sönder, vilket är typ korrekt, men inte begränsat till detta). Interna resistansen nämner jag även nedan...

C-värdet är en term som man använder för att beskriva hur ett specifikt batteriPACKET kan laddas ur och ibland även laddas upp. Så C hänger alltså ihop med kapaciteten i mAh eller Ah och den interna resistansen och kvalitetén på batteriet (jag säger "ack" ibland sen gammalt).

Det som "C" direkt beskriver är hur ett batteri kan laddas ur i bråktalet av en timma. Så ett 20C batteri klarar att laddas ur på 3min (1h/20) och har då detta batteri 2000mah så kan det leverera 40A kontinuerligt under dessa tre minuter.

Den intern resistansen är en dynamisk grej som pågår beroende på vilket temperatur och skick acken är i. Interna resistansen är egentligen irrelevant i sammanhanget. Det används bara för att hålla koll på skicket av din lipo-ack.

För den interna resistansen ingår i C begräppet. Du kan ha flera små celler med hög-resistans i ett ack och som är parallellkopplade och kan på detta sättet ge en hög (urladdningsström) tillsammans.

Det tar ett tag innan man förstår C begreppet. Det är egentligen ingen del i batteriet som går att peka på! Utan C-begreppet är en industriell beteckning på hur hela batteripacketet kommer uppträdda.

Senast redigerad av Page 19 okt 2012, 09:30, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 19 okt 2012, 09:30 
Användarvisningsbild

Förnamn: Michael
Efternamn: Andersson
"[..]rate or discharge rate equal to the capacity of a battery divided by 1 hour. For example C for a 1600 mAh battery would be 1600 mA (or 1.6 amps). 2C is twice this rate and 1/2C is half the rate."
http://en.wikipedia.org/wiki/C_(disambiguation)

InläggPostat: 19 okt 2012, 09:32 
Användarvisningsbild

Bargus skrev:
C-värdet är inte vad batteriet kan leverera, utan vad det faktiskt tål innan det finns risk att det pajjar. Hur många ampere som faktiskt går genom kretsen är beroende på motstånd, motorn påverkar väldigt mycket. t.ex. en gammal tm-motor kan klara sig med en 15A säkring (och därmed också ett 15c batteri) medan en high speed motor kräver lite mer. generellt sett rekomenderar man 20c eller mer på batterier för airsoft, jag har dock aldrig haft problem med 15 men brukar köra 25+ för att de gött. hur många mAh cellen har är inte direkt relaterat till ROF och sånt, men eftersom en stor cell oftast har lägre inre resistans kan man få små rofökningar av större batterier.

rätta mig om jag har fel.

Du nämner aldrig mAh här utan du skriver bara att 15A=15C, vilket det inte alls behöver vara.

Man måste veta mAh för att kunna säga nått om C.

Jag tycker att jag sammanfattat allt hyffsat bra i min tidigare post.
Vill du läsa mer så häng inte på Wikipedia kolla hellre RC-forum så som rcgroups.com

Senast redigerad av Page 19 okt 2012, 09:56, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 19 okt 2012, 09:42 
Användarvisningsbild

KaptenKilt skrev:
"[..]rate or discharge rate equal to the capacity of a battery divided by 1 hour. For example C for a 1600 mAh battery would be 1600 mA (or 1.6 amps). 2C is twice this rate and 1/2C is half the rate."
http://en.wikipedia.org/wiki/C_(disambiguation)

Det där är hur man pratar ofta säger man ladda med 3C osv osv. Men bara för att du vet 1600mah så vet du inte vilken som är "C-ratingen" för batteriet alltså vad det klarar av vilket kommer skilja sig mellan ett 1600mah och ett annat 1600mah...

"C begreppet" är väldigt användbart när man kommer in i det och det kan användas för att beskriva olika uppladdnings och urladdnings scenarion. T ex om om du laddade ur ett batteri med en viss urladdström och den höll 30min så vet du att du laddade ur med 2C. Men när ett C-värde står skrivet på ett batteri så beskriver det hur batteriet kommer kunna uppföra sig (tåla).

edit: trodde först jag svarade på Bergus men det var Kilt. Så posten ovan var överflödig...

InläggPostat: 19 okt 2012, 15:20 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
För det första sa jag aldrig direkt att 15c är 15 A, vad jag menade var att eftersom en en säkring på 15A klarar pikar på två till tre ggr värdet och en konstant ström på det skrivna värdet så borde det vara perfekt för ett lipo med 15C vilket jag läst (vilket verkar lite oklart nu då jag läst det du skriver också, men aldrig läst det tidigare) ska klara en safe discharge på 15A och kunna pika dubbla. men antar att det du skriver är sant. Men inre resistans är ju visst relevant för ROF, det är ju typ varför lipo är bättre än nimh på rof till exempel. Självklart kan den inre resistansen variera, men det sa jag aldrig emot.

vad jag framför allt reagerade på är att du i ditt första inlägg hävdar att man inte skulle kunna ta ut mer ström ur ett batteri än vad som går att räkna på med C-värdet, men det skulle ju i praktiken betyda att du aldrig kunde kortsluta batteriet, vilket känns högst orealistiskt.

InläggPostat: 19 okt 2012, 19:25 
Användarvisningsbild

Förnamn: David
Efternamn: K
Jag blev ombedd att ge mig in i denna tråden, men jag orkar fan inte läsa allt (:

C-värdet är ett godtyckligt tal som tillverkaren av batteriet skriver ut på batteriet för att tala om hur stor ström batteriet tål att lämna eller laddas med i förhållande till kapaciteten utan att gå sönder. Det är en säkerhetsgräns, och inte en verklig siffra. 20C Cont. är som 1000kg på en skylt i hissen.

Citera:
mAh påverkar visst driften. Även då detta kanske inte märks så ofta i Airsoft.

kapaciteten multipliceras med C-värdet för att få den maximala urladdningsströmmen.

Här ser det ut som att du missuppfattat i vilket fall. Kapaciteten talar endast om hur längre batteriet kan lämna en viss ström innan spänningen sjunkit under den nivå som tillverkaren kallar "slut". Man brukar använda kapaciteten och C-värdet som substitut för inre resistans när man pratar hur "starkt" ett batteri är i förhållande till spänningen eftersom det finns en hyfsad korrelation mellan C-värde och inre resistans, men det är inte så det fungerar egentligen, på samma vis som att det inte är den röda färgen på en ferrari som gör den snabb.

Multiplicerar man kapaciteten med C-värdet får man den maximala urladdningsströmmen som batteriet tål enligt tillverkarens rekommendation, men ett batteri kan leverera mer ström än så. Den maximala urladdningsströmmen får du genom att dela batterispänningen med inre resistansen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme