Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 18:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: En ny era har inletts (nybörjare i farten!)
InläggPostat: 05 okt 2012, 18:03 

Förnamn: Blä
Efternamn: Blo
Är en snubbe från GBG som hittills har skött allt mitt krigande i Operation Flashpoint, ArmA och ArmAII. Nu är det alltså dags för steget ut ur lägenheten och in i smärtans värld.

Fick min bössa ifrån Taiwangun idag, och hämtade även 5 st 65-skotts korta magasin från Röda Stjärnan.

Bössan: En JG MP5SD5, väger nästan 3,3kg med magasin och batteri i :P och ett av de korta CYMA-magasinen.

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/68460_532303550120012_697051605_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/541313_532283640122003_8708471_n.jpg

Taiwangun var så hyggliga att köra igenom vapnet och kronograferade det innan de skickade. De tio värdena har ett snittal på 346fps vilket ger mig 105.5 m/s. Vad jag förstår är detta helt okej att spela med, men blir man belagd med säkerhetsavstånd? Deras kronografering var gjord med .20 kulor men jag har köpt på mig flera tusen .25-kulor. Vad borde mina .25 göra?

Inskjutningstipsen som röda stjärnan har för low-cap magasinen, hur seriöst bör man ta dem? Antar att det blir strul om man börjar spela med helt o-smorda magasin. Ska man lägga några hundra skott på att skjuta igenom alla fem?

Container Yard blir mitt första spel, vad skall jag tänka på i CQB?
Har begränsad budget för utrustning så vad är bare-essentials. Ett par BDU-byxor och en rem till vapnet är redan spikat. Vad mer som jag inte tänker på? Chest-rigs osv. är kanske utanför budgeten for now.

Ber om ursäkt för min noobness, är van ArmA-spelare och vet själv hur jobbiga vi nybörjare kan vara :wink:

Sons of Fenrir

Senast redigerad av Ripperbat 08 okt 2012, 11:39, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: En ny era har inletts (nybörjare i farten!)
InläggPostat: 05 okt 2012, 18:26 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Hej och välkommen!

Gällande kronografering så kommer kronografering även göras på Container Yard-spelet och vanligtvis har vi även en kronograf att tillgå ute när vi spelar i Bergsjön. Men som svar på din fråga så förväntas 105m/s med 0.20 konverteras till Auto A, dvs 5 meters säkerhetsavstånd, även med 0.25-kulor.

På fliken regler här på föreningens sida så finns det en tabell med konverteringslista baserat på anslagsenergin:

Bild

Jag har hört en del om de där tipsen om att droppa lite silikonolja eller annat glidmedel i nya magasin. Men själv håller jag mig något skeptisk till huruvida detta är annat än ett rent teoretiskt inslag. Möjligtvis minskar det risken att fjädern krullar ihop sig om man laddar magasinet med alldeles för mycket kulor medan fjädern fortfarande är fräsch och ny. Men det jag kan säga är att ladda kulor tills det börjar bli ett visst motstånd. Man märker det ganska snabbt när det börjar gå trögt.

I CQB är det inte så mycket att tänka på i rent kit. Din bössa har säkerhetsavstånd på 5 meter vilket antagligen är det mest tryckande spelmässiga inslaget du behöver tänka på. Något konkret utrustningskrav finns inte, utan det enda kravet som finns är att du följer regler och säkerhetsregler. Skall du köpa skyddsglasögon så tänk även på att köpa eller koka ihop något immskydd, om du tänkt köpa klarglas, annars finns det nätglasögon - som gör synfältet något mörkare, men du slipper imma.

Om du vill låna en väst så ställ frågan i speltråden för Container Yard-spelet. Det finns säkert någon som har en enklare väst eller chestrig att låna ut.

InläggPostat: 05 okt 2012, 20:26 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Vad köpte du för kulor? På containeryard så är det miljökulor som gäller, t.ex. GreenDevil.
Btw jag har den samma bössan, skruva loss locket på ljuddämparen och ta ut skummet, du får mycket lustigare ljud då. ;)

InläggPostat: 05 okt 2012, 21:42 

Köpte faktiskt green devils just för att det verkar som om de flesta som arrar vill att man kör med bio-kulor :-)

Sons of Fenrir

InläggPostat: 05 okt 2012, 22:37 
Användarvisningsbild

Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
Det vanligaste tipset jag läst är att olja in EN kula och stoppa in den först och fylla magget med resterande torra kulor, räcker för att olja in det. Är det massa olja i magget kommer alla kulorna komma upp oljade och så kommer hop-upen inte funka alls så länge kulorna är oljade (glider bara igenom), jag sprutade i silikonolja i magget nångång och det tog hundratals om inte tusentals kulor innan oljan var förbrukad...

InläggPostat: 06 okt 2012, 07:17 

Ska prova detta idag, låter mindre omständigt än att lägga flera timmar och hundratals kulor på att olja upp magasinen :?

Sons of Fenrir

InläggPostat: 08 okt 2012, 08:15 
Användarvisningsbild

Förnamn: David
Efternamn: K
Lägg ner silikonsprejen! Sånt använder man bara när man absolut måste. Detta är de två vanligaste sätten som nybörjare med strulande bössor börjar trådarna i Vapen och Teknik på ASS:

"Jag sprejade silikon i bössan och nu funkar ingenting!"
samt:
"Jag bytte till precpipa och nu funkar ingenting!"

InläggPostat: 08 okt 2012, 09:05 

Hade läst lite om hur känsliga grejerna är sedan innan så tog det mycket försiktigt. Lade en minimal droppe olja på första kulan i varje magasin och har sedan skjutit drygt hundra kulor genom varje. Inget strul, bra matning och bössan krånglar inte så det var i alla fall inte för mycket :-)

Sons of Fenrir

Senast redigerad av Ripperbat 08 okt 2012, 11:38, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 08 okt 2012, 11:36 
Användarvisningsbild

Förnamn: Karl
Efternamn: Herolf
Yo Ripper, kul att du halkat in, vi lär väl ses på något spel 8)

InläggPostat: 08 okt 2012, 11:37 

Det var som! Dig känner jag igen! :mrgreen:

Sons of Fenrir

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme