Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 19:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Frågor ang uppgradering av King Arms M4
InläggPostat: 25 sep 2012, 10:09 

Förnamn: M
Efternamn: Andersson
Efter att ha skjutit en del på avstånd i skogen är jag ute efter lite med räckvidd och lite mer precision.

Jag hade i huvudsak tänkt på precisionspipa, hopup gummi och eventuellt en annan fjäder.
Så jag tänkte kolla lite vad lite mer erfaret folk har för tips och tankar runt detta.

Några speciella märken jag bör undvika, andra delar att tänka på och hur komplicerat det kan bli att pilla ihop det helt själv, eller om jag kanske borde lämna in bössan hos en butik?

Tips på batterier uppskattas även. Har just nu ett 1500mAh 9.9V "LiFePO4" batteri av märket Flame. Batteriet sitter i handguarden.

Inläggsrubrik: Re: Frågor ang uppgradering av King Arms M4
InläggPostat: 25 sep 2012, 13:00 
Användarvisningsbild

Förnamn: Georgi
Efternamn: Stojanovski
Är det denna du har eller m4a1?

http://shop.ehobbyasia.com/aeg/king-arm ... 4-cqb.html

Ivf så är det den jag har och jag satte in en ny pistong samt 120 fjäder + airseal nozzle + tätt cylinderhuvud... dessutom bytte jag hop up gummi och nu går den fint o långt med originalpipan, sprider dock lite för mycket.

Nu min åsikt om att spela trimmat som nybörjare. Jag anser att man bör spela med en "snäll" bössa till att börja, eftersom det tar ett tag innan man bygger upp rätt reflexer med tanke på säkerhetsaspekter som rätt avståndsbedömning och säkert nyttjande av bössan osv... Det har hänt allt för många gånger att folk råkat bli överraskade och skjutit på pointblank avstånd i ansiktet ... inte alls roligt.

Dessutom så fort man öppnar bössan och börjar trimma den ökar risken att går sönder om man inte riktigt vet vad man gör och även ibland oxå när man vet :)

InläggPostat: 25 sep 2012, 13:46 

M4A1 är det jag har.

Dina modifikationer låter som något jag letar efter. Framförallt räckvidden känns lite begränsande emellanåt, vill ju att den ska skjuta rakare en längre distans.
Allt för ofta tycker jag mig se folk skjuta på mig från avstånd jag inte når med min egen bössa.

Självklart vill man ju inte skada någon och jag blir hellre skjuten än skjuter någon på för nära håll.
Har kört en del med några polare och det har funkat fint, men det är ju trots allt en sak man lär sig mer och mer med tiden.

Just det där med att öppna och pilla med bössan själv, samt vilka tillverkare av delar man bör leta efter, är sånt som jag är lite osäker på.

Så tips ang den delen uppskattas verkligen, och om jag nu får min bössa att gå rakt och fint utan någon speciellt ökning i ms så är det ju bara ett plus.

Tanken är ju trots allt att ha kul inte att ha den högsta utgångshastigheten på banan.

Senast redigerad av Cerberon 25 sep 2012, 13:58, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: 25 sep 2012, 13:53 
Användarvisningsbild

Förnamn: Georgi
Efternamn: Stojanovski
Låter vettigt :)

Mina delar är från tillverkaren SHS. De ligger bra i pris men om det är de bästa sakerna vet jag inte ... Deep fire är oxå bra.

Jag köpte mina delar från ehobbyasia.com

InläggPostat: 25 sep 2012, 13:58 

Har slängt ihop en preliminär lista med saker jag funderar över.

Något att börja fila på så att säga, nu behöver jag då lite förslag på återförsäljare, tillverkare osv.
Om vi nu tar den här listan som grund, vad behöver jag inte?
Vad behöver jag ändra? osv.

Jag vill mest ha lite olika åsikter och tankar av folk som har lite mer koll.

Edit: Tog bort länken som inte fungerade, lista längre ner i tråd

Senast redigerad av Cerberon 25 sep 2012, 14:20, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 25 sep 2012, 14:08 
Användarvisningsbild

Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
Går inte att länka listan eller så är din kundkorg tom :)

Gällande tillverkare så föredrar jag SHS, Guarder och Madbull. Även Element har en hel del fina prylar.

InläggPostat: 25 sep 2012, 14:25 

Det var ju retligt, länkar produkterna en och en istället.

Classic Army Piston, reinforced: Tog bara första bästa, tips uppskattas

http://www.strikerairsoft.se/uppgraderi ... orced.html

Madbull m120 Spring - Green Hard Coated:

http://www.strikerairsoft.se/uppgraderi ... oated.html

Ultimate Cyilnder Head Aluminium, ver 2:
Såvitt jag har förstått har jag v2 gearbox, men har jag fel så rätta mig gärna då jag inte kikat så noga.

http://www.strikerairsoft.se/uppgraderi ... ver-2.html

ARES, Air Seal Nozzle for M4 Series AEG:

http://www.strikerairsoft.se/uppgraderi ... s-aeg.html

Mad Bull Hop-up rubber shark 60 degree, blue:

http://www.strikerairsoft.se/uppgraderi ... -blue.html

Madbull Ultimate 6.01x363mm 7075 Tight Bore Barrel - M4/SR16:
Green Devil borde funka bra till denna pipan vad jag har förstått, men hur ser det ut med andra bbs? Sitter på ett lager vanliga Open Blaster i nuläget och såvitt jag har hört är detta lite på gränsen när det gäller precisionspipor.

http://www.strikerairsoft.se/uppgraderi ... 4sr16.html

InläggPostat: 25 sep 2012, 22:19 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
Classic army är enligt de flesta inte så mycket att hänga i julgranen vad gäller internals, kör på något i stil med som tidigare nämnt, typ shs. själv skulle jag rekomendera dream armys metalltandade pistong. skulle du köra en plasttandad pistong så kan du räkna med att du behöver byta efter en godtycklig mängd cykler, för mig brukar det bli ca 20k skott ibland mer ibland mindre. med metalltandad pistong så har du inte det slitageproblemet, men är något fel så kan det gå jävligt fel. jag skulle rekomendera en enklare pistong om du vill byta, annars kan du bara kolla slitaget på din gamla och byta om några tänder verkar nötta.

springs kan du köra i stort sett vilket märke som helst, det är bara ungefärligt och beror mer på tätheten hos din bössa än något annat. har man tätat för bra eller för dåligt får man sällan vad fjädern säger, t.ex. ger ofta en 120fjäder ca 130 men i vissa fall endast 90. en fjäder av högre kvalité kommer hålla sig jämnare över längre tid men personligen tycker jag det är ganska onödigt att lägga pengar på dyra fjädrar om man inte kör typ sniper.

cylinderhuvudet är bra om det är metall (det går extremt sällan sönder om det är i plast, men jag har lyckats, efter mååånga tusen cykler), och har du otur passar det inte med din cylinder, eller ens din gearbox pga olika dimensioner hos olika tillverkare, men det är i extrema fall, men har så klart hänt mig, jag har alltid otur med delar :D. och ja - du har en V2 gearbox, det har typ alla AR varianter utom ptw och ctw

Ang. nozzle tycker jag dream army har väldigt bra metallnozzlar med dubbla o-ringar som gör det tätt o gött.

hop-gummi är vanligt att man får prova sig fram tills man hittar nåt bra, guarder silikon och den du länkat själv brukar jag höra mycket bra om.

ang. pipa skulle jag inte rekomendera en tightbore utan snarare typ 6.03 eller större då det blir mindre risk för pipstopp och det egentligen inte är det viktiga för precision. prometheus är riktigt bra, PDI troligtvis ännu bättre, systema och Mad bull är riktigt bra också, men inte på samma nivå. men generellt sett får du vad du betalar för.

hoppas det var till någon hjälp.

InläggPostat: 26 sep 2012, 01:23 

Tack så mkt för ditt utförliga svar Bargus

Precis sådant som jag behöver ha koll på.
Ang pistongen, är det något som gör nämnvärd skillnad i prestanda när man byter eller bör jag helt enkelt vänta tills min original blir lite sliten och behöver bytas?

Funderade lite på vilken nozzle som vore bäst av den jag tittade på innan dvs:
http://www.strikerairsoft.se/uppgraderi ... s-aeg.html

och denna
http://www.strikerairsoft.se/uppgraderi ... or-m4.html

InläggPostat: 26 sep 2012, 02:22 
Användarvisningsbild

Pistongen består av två delar, huvudet och själva pistongen som har tänderna på sig. huvudet har en O-ring på sig som generellt sett är ganska stor och som ser till att det är tätt vilket ger bra komp/utgångshastighet. huvudet kan ha små hål på framsidan vilket ökar O-ringens förmåga att täta lite granna, detta är önskvärt att ha, men det har också de flesta pistonghuvuden idag så det är inte så mycket att tänka över. helst vill man ha ett huvud i metall då det håller bättre och låter bättre... såvida man inte vill låta lite, då finns det silent piston heads men vad jag vet är de inte så hållbara som andra huvuden. huvuden i plast funkar för det mesta men jag brukar dissa dem numera då jag haft två som sprängts i cylindern på olika bössor. pistongbiten med tänderna är generellt sett bara bra att byta ur driftsäkerhetssynpunkt och gör ytterst lite för prestandan. så kort och gott - nej du behöver inte byta om du inte känner att du vill göra allt samtidigt och helt enkelt uppgradera så du slipper meka framöver på ett tag.

för övrigt ser SHS nozzlen du länkade mycket ut som dream armys nozzle vilket är fina grejjer. självklart kan det vara bara färgen som är samma men då det är kinatillverkare båda två så kan det lika gärna vara exakt samma.

InläggPostat: 26 sep 2012, 13:27 

Ah, tack så mkt för all info.

Om man skulle lämna in bössan och delarna, alternativt köpa delarna i butik, för uppgradering.

Vilken butik runt gbg området skulle ni rekommendera för detta?

Satt o pillade lite på bössan förut och kom fram till att det var svårare i verkligheten än på tex Youtube :p

InläggPostat: 26 sep 2012, 13:41 
Användarvisningsbild

Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
Ska du lämna till butik så hade jag nog rekommenderat röda stjärnan, om det är en tjänst de erbjuder(jag vet faktiskt inte).
Combatzone finns också, men brukar generellt sätt vara rekommenderat att hålla sig borta från, men jag har ingen personlig erfarenhet av dem.

Finns också många användare som kan ordna med allt eller delar av det du behöver, däribland mig själv(skicka PM isf).

Jag rekommenderar att höra på lite olika håll, ta emot prisförslag och därefter väga in lite olika faktorer om vad som passar dig bäst :)

InläggPostat: 26 sep 2012, 13:43 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Om du vill lämna in den i en fysisk butik så är nog det enda vettiga valet Rödastjärnan. Annars har vi ju Frysen Airsoft men den butiken ligger uppe i Jönköping..

InläggPostat: 26 sep 2012, 15:17 
Användarvisningsbild

På Röda stjärnan jobbar skepparn med mek, han HATAR V2 boxar, men vet generellt sett vad han pysslar med, är du beredd att lägga några kronor kan det vara värt att reta upp honom genom att lämna in en V2 :D Annars kan du ju lämna det som tidigare nämnt till någon medlem i föreningen, själv hjälper jag gärna till så länge det inte är en V2 :3 jag har blivit skolad av skepparn och det jag haft å göra med V2 har inte varit speciellt trevligt... men det är ju en smaksak.

InläggPostat: 26 sep 2012, 16:42 

Ja det var ju ganska enhälligt vart man bör lämna in den, man tackar för alla tips.

Funderade även på att köpa någon gammal m4 för att "test"-meka med lite innan jag eventuellt har isär(sönder) min egen ;P

Ska se om jag inte får tummen ur och blir medlem så jag kan kika igenom köp/sälj delen efter lite delar osv.

Kommer ni på något annat att tänka på etc så skriv gärna.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme