Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 18:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: M249 Gear set och batteri tips?
InläggPostat: 10 sep 2012, 13:17 

Förnamn: Johan
Efternamn: Johansson
jag har en m249 som jag köpt beg men det är lite att göra med den innan jag kan använda den, den är uppgraderad med hopup Precisions pipa mm.
felet är att första drevet efter motorn är kass, finns dom att köpa lösa eller måsta man köpa ett helt sätt? och vad ska man köpa då, de finns ju lite att välja på.

sen har jag även funderingar på att köpa lipo batteri. men jag vet inte hur många mAh som behövs, och finns det något bra och billigt ställe att beställa det ifrån.

Inläggsrubrik: Re: M249 Gear set och batteri tips?
InläggPostat: 10 sep 2012, 13:58 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
Om ett gear är kass är troligtvis dom andra inte i toppkvalité heller, jag skulle köpa några vettiga drev med standardutväxling och ett shimset, src har en del drev i stål som känns bra och är billiga, men det finns ju en drös saker som är bättre. men för att svara på din fråga kan du nog köpa ett nytt drev om du endast vill ersätta det trasiga. lipo är för övrigt en mycket bra idé, jag skulle rekomendera ett 7.4 på mellan 1500 och 2000 mAh. finns bra på hobbex http://www.hobbex.se/sv/artiklar/radios ... -25c-.html jag har tre sånna och dom kommer med deans på vilket är gött. dom räcker för ca ett mag om det rymmer runt 3k. vill du ha ett batteri som räcker för fler än ett mag så sikta på typ 4000 mAh. då klarar du garanterat två men då tar det plats!

glöm inte att du måste ha en lipo-laddare också :3 dom finns också på hobbex för strax över en hundring har jag för mig.

InläggPostat: 10 sep 2012, 14:08 
Användarvisningsbild

Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
Jag har 2000-3000 mah på mina lipo(11.1) till m249 och de brukar räcka typ 3 magg, om inte mer. Om boxen är välshimmad och fjädern inte allt för trög så klarar man sig väldigt långt med 2000 mah.

InläggPostat: 10 sep 2012, 14:32 

okej jag trodde 7,4 var lite för klent, man vill ju att det ska va lite fart i grejerna:), den det som är fel på gearet är att kuggen som går imot motorn
slirar på de andra gearet, eller hur man ska förklara det är ju två drev på varge gear och dom slirar, så kuggen är inte skadade.

hoppas ni förstår vad jag menar med min kanske konstiga förklaring hehe

men tack för hjälpen iaf

InläggPostat: 10 sep 2012, 21:59 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
Låter som att du mest borde shimma om boxen (eller justera motorvaggan), det krävs en stund pillande för att det ska funka bra men det är väldigt viktigt för att bössan ska gå bra. angående batteristyrka skulle jag vilja hävda att det är en smaksak, jag tycker 20 boll i sekunden ungefär är ganska lagom vilket ett 7.4 med bra shimmad lågtrimmad box och highspeed motor utan större problem kommer upp i (man kan ju shortstroka om man har en kort pipa också för ytterligare rof). men vill man gå över det eller råkar köra stenhårt trim så är ju 11.1v att rekomendera.

Sen ska det sägas att eftersom lipo har lägre inre resistans så får du mycket högre effekt ur batteriet, dvs mer rof för färre volt, ett 7.4 lipo är la ungefär som ett 9.6 nimh till exempel, om inte ännu bättre, men det varierar ju från batteri till batteri också.

InläggPostat: 11 sep 2012, 09:21 

okej då tror jag jag vet vad jag ska köra med för batteri iaf.

men jag får nog förklara om det med gearet, det första gearet vid motorn är ju uppdelat i två kransar en för motorn och en för andra gearet, dom två kransarna i första gearet slirar, så när motorn snurar rörsig bara första kransen på förrsta gearet. kan man laga ett sådant gear eller är de bara att byta?

InläggPostat: 11 sep 2012, 13:00 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robert
Efternamn: Samuelsson
Är du riktigt snål, kan du prova att slaglöda det, men ett nytt kan knappast gå på mer är en hundring.
Det sista kuggsettet jag köpte kostade 150 spänn och det har hållt i snart tre år och då har det fått bekänna färg.
Lägg inte ner en massa pengar på ett svindyrt set kuggar. Det är mitt råd iaf

Styrelsen AEG

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme