Aktuellt datum och tid: 29 apr 2026, 02:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Comic Relief Fund - Söndag 19 Augusti 2012
InläggPostat: 16 aug 2012, 01:30 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
3-4 fraktioner får ett antal poängsatta uppdrag. Varje fraktion består av ett antal grupper om ca 5 personer.

SMÄLLARE KAN FÖREKOMMA. Dessa kommer vara på öppna platser, fasta punkter som rensas på folk innan smällen. Dessa smällare kommer inte vara lika kraftfulla som Jogges.

Så som står i speltråden, om ni kan hjälpa till med något skicka ett PM till mig!

Ta er en funderare på spelet, vad ni vill åstadkomma för er egen del. Hur agerar ni om ni får ta befälet? Vad kan ni förbättra i ert spel och hur? Både vad det gäller stridsmoment så som hur du rör dig och vart du tar skydd och hur du skulle lösa olika vanliga uppdrag som att försvara en punkt eller ta dig till ett ställe. Sätt upp ett mål!

Min tanke med att efterfråga föreningens medlemmars hjälp är att utnyttja de resurser som finns i föreningen. Bara för att jag tar huvudansvar så behöver inte folk känna att deras hjälp att skapa en bättre spelupplevelse är oönskad! Jag kan baka in all den hjälp jag får i mina spel.

Hjälp kan vara allt, från skjuts för mig och min rekvisita, till att hjälpa till och sätta ut flaggor, bygga 20-manna-tält, flyga helikopter..

På förekommen anledning, här är en lista över lite tänkbar rekvisita:

Fallskärmar, radiomaster, Radiostationer & annan utrustning, tält (som de vill åka ut i förväg och sätta upp), flygplans- eller fordonsvrakdelar, sprängatrapper, inerta tunga vapen -minor, ammunition, vapenstativ, juveler, skumma elektroniska grunkor -både fungerande och ickefungerande, rugged-datorer, pengar i defunkta valutor, camouflagenät, sjukvårdsutrustning -bårar, sprutor, bandage, skyltdockor (helst mjuka och slitstarka sådana), Ordentliga PA-system, Pyroteknik, specialuniformer som pansartrupp, flygare, höga officerare etc, Lådor och lårar (gärna militära), Lägerutrustning av olika slag som vattenfilter, gulashkanoner, sovutrustning, stridsfordon, spårningsutrustning, GPS-tracker-beacons, stridshästar..

Några roller som kan tänkas behövas är:
Obeväpnade eller lätt beväpnade civilister (inklusive en grundtanke på vad de gör i spelet)
Zombies
Officierare
Läkare / sjukvårdspersonal
Spioner
Sleepers / Förrädare inom grupperna
Kockar (om vi har utrustningen på plats)
Casualties / vårdkollin / sårade
Politiker / FN-gubbar / inspektörer
Straffbataljon
Krigsherrar
Hemlösa / Förvirrade / Dårar
Förrymda fångar / Kriminella

All högljudd, obehaglig eller farlig utrustning vill jag utlysa i förväg i spelet så de som anmäler sig vet vad som komma skall. Om du har sådan så säg gärna till så tar jag med den vid nästa spel i stället.

Inläggsrubrik: Re: Comic Relief Fund - Söndag 19 Augusti 2012
InläggPostat: 16 aug 2012, 02:12 
Användarvisningsbild

Förnamn: Per
Efternamn: Andreasson
Jag skall fan spela!

Kulor har kommit! Bara så ni vet!

LONE WOLF

InläggPostat: 16 aug 2012, 17:28 
Användarvisningsbild

Förnamn: T
Efternamn: S
Jag skulle vilja föreslå en ändring i reglerna ang. gruppchefen.

Jag tycker han antingen får vänta tills striden är över eller backa ur striden med gruppen för att kunna spawna. Sedan så kan gruppchefen börja verka med sitt vapen när gruppen varit utanför strid i 5min istället.

Det blir mycket mindre rörigt och det hjälper väldigt mycket när en sådan sak som att man lägger boll på fel person kan avgöra en hel strid.

InläggPostat: 16 aug 2012, 21:48 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tim
Efternamn: Brogren
Jag vill reservera två påsar boll! Gärna 0.25 om det finns.

InläggPostat: 17 aug 2012, 00:04 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tommy
Efternamn: Andersson
Tänkte höra om det kommer finnas en kronograf på plats, har nyss lagt i en ny fjäder och vill veta om det är auto A eller Auto B. Yellow_Flash_Colorz_PDT_06

InläggPostat: 17 aug 2012, 01:32 
Användarvisningsbild

Efterlyser skjuts till spelet. har även kulorna hemma så det hade varit jättetrevligt nope kunde hämta mig + dem så vi har boll till spelet.

LONE WOLF

InläggPostat: 17 aug 2012, 11:26 

Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Tompha: Jag löser!

Lord_Crimson : Jag löser... om det inte är någon som faktisk har vägen förbi.

InläggPostat: 17 aug 2012, 13:32 
Användarvisningsbild

Förnamn: Johan
Efternamn: Tornquist
Önskar köpa 2 påsar 0.28 samt en påse 0.25.

www.virus-airsoft.org/

InläggPostat: 18 aug 2012, 20:08 
Användarvisningsbild

Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Om Lord_Crimson kan ta med en påse 0,25 så blir ja gla.

SPort tar upp ett problem, som jag upplever som mindre, men dock reellt.
Jag föreslår att gruppledare har en annan färg på sin dödsduk. Denna viftar man tydligt med när man blir träffad, så att fienden vet att killen där i busken kommer börja leva igen, men inte skjuta, om 30 sek. Att skjuta ytterligare på honom kan ge poäng, och får tyst på hans stridledning, men är ganska meningslöst i övrigt.
Det är klart, när man statar en ny strid mot en ny fiende så kommer man kanske skjuta på en motståndare som visar sig ofarlig (ledare som redan är "död"), men då blir det i alla fall bara en gång.

Janusz

InläggPostat: 18 aug 2012, 21:50 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robin
Efternamn: Bergwall
gillar inte den regeln
tycker ledar delen är bra som den är

InläggPostat: 19 aug 2012, 00:05 
Användarvisningsbild

Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
ja vill ja vill jag vill, ska försöka komma upp till spel men fest är ju så mycket roligare när man int har nån som tvingar upp en på söndagars .D

InläggPostat: 19 aug 2012, 07:23 

Förnamn: Thomas
Efternamn: Mattsson
Vet att det är jävligt sent att meddela men kan tyvärr inte komma idag.
Hoppas på att kunna komma upp nästa gång.

InläggPostat: 20 aug 2012, 11:42 
Användarvisningsbild

Förnamn: T
Efternamn: S
Jag tänker återge ett scenario från gårdagens spel som jag tycker känns vanligare och vanligare bland främst nyare spelare.

Ifall någon reser sig upp 3-4 meter framför dig och har dig i ett solklart förhandsläge, skjuter två skott och sedan riktar sin uppmärksamhet emot någon annan så är du med 99% säkerhet träffad. (detta betyder alltså inte att du kan hävda den 1% och fortsätta strida, airsoft bygger på att du tar den träffen i alla lägen)

Att i det läget först ställa sig som ett fån och reflektera över vad som hänt, vänta tills din motståndare har börjat bekämpa din kumpan för att sedan lägga en salva i huvudet på denne med vad som omöjligt kan ha varit något annat än ett 130+ trim skulle gjort en jävla grå-sten fly förbannad. (Det är f.ö ingen ursäkt att du inte orkat chrona ditt vapen.) Det finns inget annat än folks goda vilja som hindrar spelare från att missbruka trimreglerna. För att detta ska funka så måste det gälla alla.

Med andra ord, ifall personen som just reste sig upp i ett solklart förhandslägen skjuter på dig från ett läge där han med all rimlighet inte kan ha missat dig så ta träffen oavsett ifall du kände något eller ej. I förlängningen av detta så kommer folk annars börja sikta på huvudet, begära högre trimgränser och inte sluta skjuta förrän folk skriker.

En annan sak som kan vara värt att poängtera är att man som sniper kan följa sina kulor 9/10 ggr och ofta ser exakt vart den träffar. Visst, man kan inte känna alla träffar alla gånger. Särskilt när man inte är beredd på dom men under de spel jag spelat med snipern har jag sett mer än en som helt uppenbart märkt träffen men som medvetet valt att inte ta den. Även här så har det varit folk som knappt spelat ett år ännu. Eftersom jag måste röja min position för att gå fram och påpeka att personen i fråga faktiskt är träffad så är det oftast inget alternativ. Detta betyder dock inte att jag inte kommer att ta upp det med personen i efterhand ifall jag kan se ett mönster i hur personen tar sina träffar.

Jag tycker att en del folk ska ta sig en funderare på varför de vill spela airsoft och på vilket sätt deras insats faktiskt bidrar till airsoften.

Det ska dock sägas att de allra flesta gör ett utmärkt jobb med både träfftagandet och det sunda förnuftet men om man tolererar dåligt beteende från vissa så kommer detta att sprida sig snabbt till framför allt andra nya spelare då dessa med största sannolikhet kommer ta till sig de förfaranden som är mest gynnsamma för just deras spel.

InläggPostat: 20 aug 2012, 12:11 
Användarvisningsbild

Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson
Väl skrivet ! Mycket bra.

InläggPostat: 20 aug 2012, 21:30 

Förnamn: Ola
Efternamn: Bernhardsson
Bra skrivet Sport.

Vill även tacka alla för ett i övrigt bra spel.

Hur är det med "pang" regeln. Gäller den på VSAF spel eller hur är det. Använde mig av det 2 ggr i söndags då jag kände att jag kom för nära fienden (tror det var Lord Crimson jag skrämde lite första gången :D ).

InläggPostat: 20 aug 2012, 22:14 
Användarvisningsbild

Styxx skrev:
Bra skrivet Sport.

Vill även tacka alla för ett i övrigt bra spel.

Hur är det med "pang" regeln. Gäller den på VSAF spel eller hur är det. Använde mig av det 2 ggr i söndags då jag kände att jag kom för nära fienden (tror det var Lord Crimson jag skrämde lite första gången :D ).

Tack som fan!

Hade nog dödat dig om du hade avlossat en skur av kulor där ;D

Jag gillar den regeln iaf i dem lägena. Men det är ju bara i dem situationerna man bör använda den. Jag kröp bokstavligt talat in i hans pipa :P

LONE WOLF

InläggPostat: 21 aug 2012, 06:44 
Användarvisningsbild

Förnamn: Stefan
Efternamn: Karlsson
Bra att man anmäler sig till ett spel som redan varit. Jag skall nog gå och sova nu. :)

/Stefan

Observe everything, admire nothing!

InläggPostat: 21 aug 2012, 15:15 
Användarvisningsbild

Bara som en parentes så ingen misstolkar detta.

VSAF-Reglerna innehåller ingen "Pang"-regel, detta då denna i 99% av fallen används felaktigt. Är du utanför ditt säkerhetsavstånd så är det bara att använda ditt vapen, är du innanför så är du tvungen att byta vapen (t.ex. om du har pistol/sidearm) eller backa. Dessa är de två alternativ som finns.

InläggPostat: 25 aug 2012, 23:35 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Kassören: meddelande: sPunk bergsjön 120819

Medlemmar: 17 (x50 = 850)
Gäster: 2 (x60 = 120)

Årsmarkavgift: 1 (x800=800: eXedit)

Summa 850+120+800 = 1770:-

Pengarna insatta måndag 120827