Inläggsrubrik: Finns någon Airsoft-butik i Göteborgsområdet?
Postat: 26 jun 2012, 22:07
Förnamn: A
Efternamn: T
There is a man going around taking names,...
Skämt o sido, Cz till gbg, well, ska säga mina två jävla cent, normalt sätt brukar man inte släppa in en ulv till får... men tydligen kommer det hända, har under alla år som jag spelat och varit i ridåerna, ALDRIG gillat CZ, förutom när Seamaster hade det i slutet av 98 kanske. men inte sen Skaune fick det i sina händer. Att låta Cz nässla in sig med diverse rabatter till Vsaf medlemmar, osv, kommer göra att våran förening kommer bli en "sponsrad" förening, oavsett hur mkt vi nekar det själva, ASG och CZ har många sätt att styra detta, för att inte tala om alla skräp kulor vi kommer hitta när vi kommer ut på söndagarna, då det har varit ett antal P12or och spelat i bergsjön med sina vapen på lördag eller fredag, detta är inget vi kommer kunna kontrollera, eller inte ens idag, kan. Även om antalet små ungar som kanske rörs sig på Vsaf marken i bergsjön idag är obetydligt så finns dom, men det kommer garanterat mer, om CZ säljer det finns reklam för VSAF där, och hur man tar sig till Bergsjö marken...
Sure, jag är konspiratorisk, och har alltid varit det, men jag tror det kommer dyka upp en del "hinder" för Vsaf och airsoft GBG, i framtiden.
/Dirz.
_________________ 727 Peace is our Profession, War is just a Hobby.
"Work out your own salvation with fear and trembling." Philippians 2:12
Inläggsrubrik: Re: Finns någon Airsoft-butik i Göteborgsområdet?
Postat: 26 jun 2012, 22:27
VSAF-Medlem
Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10 Inlägg: 2132 Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
En lång diskussion om tonen i skepparns inlägg flyttad till medlemsdelen.
I korthet, Moderator och styrelse påpekar att det som skepparn säger, som inte kan anses underbyggt av fakta (om något sådant faktiskt yppats), är skepparns egna åsikter.
Speciellt är det formuleringarna "helt och hållet går runt på att medvetet lura folk" "De kommer att rikta sig till barn i göteborgsområdet", " CZ är INTE arisoftare, de bryr sig inte om hobbyn, de bryr sig inte om vad som händer på airsoftmarknaden, och de bryr sig allra minst om sina kunder.", samt "platsannonsen" som skall anses vara skepparns egna åsikter.
Moderator och styrelse påpekar att man önskar en artig och trevlig ton på forumet, något de flesta medlemmar lyckas väl med.
Skepparn påpekar att han står för sina formuleringar och menar att de i sammanhanget är väl valda för att illustrera poängen.
Nya inlägg på temat kommer att tas bort. Diskussionen om ton på forumet kan fortsättas i medlemstråden.
Postat: 27 jun 2012, 01:14
Förnamn: T
Efternamn: S
Utan att på något sätt vara delaktig i styrelsen så önskar jag lyfta frågan ifall Vsaf aktivt ska försöka förhindra att Combatzone förknippas med vår förening.
Jag tycker vi ska ta så stort avstånd från Combatzone som möjligt. Det är av allt att döma ett företag som jobbat hårt med att fördärva sitt rykte. Tråden på gamla ASS är inte ny, de har haft sina chanser att bättra sig och bränt dom fler gånger än man orkar räkna.
Sedan ifall något skulle hända efter CZ har sålt vapen till minderåriga och det kan kopplas till VSAF så har vi förlorat allt de gott uppförande har gett oss sedan VSAF startades.
Är det värt att ta risken för ett företag som CZ?
_________________ "Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."
Postat: 27 jun 2012, 02:19
Förnamn: David
Efternamn: K
Jag har inte påstått något annat än obestridda fakta, det finns ingen uttalad försvarare för CZ. Jag har aldrig stött på någon som betvivlar vad CZ håller på med när det finns sådana oroväckande mängder vittnesmål om deras ageranden, vilket inkluderar riktiga mediareportage. De som sitter och jämrar sig över vad jag säger kan gott ta och gå till källorna och motbevisa mig istället för att anklaga mig hit och dit. Jag citerar från den censurerade tråden:
Detta är skillnaden på min åsikt, och vad som är fakta:
Citera:
Fakta: CZ säljer högpresterande vapen till barn och låter dem spela på deras mark, medvetet lurar folk som kommer in, och uppmanar sin personal till beteende så som att dela upp mängden shims i påsar på två utan att tala om för kunden att de snott hälften, och ta betalt två gånger. Ta er till airsoftsverige eller fråga runt bland folk i södra sverige och kolla upp det själv, sitt inte och påstå att jag/vi hittar på, där går gränsen. Om du inte tror på vad jag säger, ta reda på motsatsen.
Min åsikt: alla airsoftare bör bojkotta CZ fullständigt för att deras beteende under flera år har varit farligt för hobbyns rykte, de har gjort sig skyldiga till flera brott, och är det värsta som kaan hända en nybörjare som inte ved vad man ska köpa och var (och det är 90% av dem skulle jag anta). VSAF bör inte blanda sig i alls, jag yrkar inte på en föreningsmässig insats överhuvudtaget, VSAF behöver inte ha en åsikt i frågan alls. Det ska airsoftare ha, och det är airsoftare som jag har riktat mig till.
Postat: 27 jun 2012, 13:02
Förnamn: Erik
Efternamn: Nyberg
Vissa här borde verkligen prova på att tänka längre än näsan räcker. Att det öppnar en airsoftbutik i gbg är bara bra nyheter. Strunt samma om det råkar vara en som många av diverse anledningar avskyr.
Göteborgsområdet är en obrukad källa med hög efterfrågan och dålig tillgång. Konkurrensen kommer inte tillåta att endast en riktig butik får hela kakan och CZ kommer med stor sannolikhet att locka till sig fler aktörer. Det handlar om Sveriges näst största stad, att någon skulle få agera ensam när det handlar om en växande sport som airsoft ser jag som helt orimligt.
Kan för övrigt tillägga att jag inte räknar in Webhallens satsning som en realistisk konkurrent till CZ just av den anledningen att deras "butik" endast agerar hämtlager. De vill bara att man skall komma, köpa, gå, no questions asked.
Vill dessutom påpeka att det som några beskriver som att "lura kunder", det vill säga att ta in ett vapen på reparation och sedan göra en massa annat bös för att höja priset, täcks av konsumentköplagen. Vid sådana tjänster har du alltid rätt till ett uppskattat pris, överstiger det slutgiltiga priset detta så har du ingen skyldighet att betala. Har du som konsument och kund inte koll på dina rättigheter och betalar CZ så är det enligt mig ditt eget fel, trevligt för CZ.
_________________ Man goes into cage. Cage goes into salsa. Shark's in the salsa. Our shark.
Postat: 27 jun 2012, 14:26
Förnamn: Johan
Efternamn: Tornquist
Är det ett fuffens företag som svärtar ner vårat goda rykte så är det allt annat än "bara" bra strigidae.
Ang. konsumentköpslagen: Även om man har lagen på sin sida och inte behöver betala kommer det bli brev på brev på brev och annat meck man helst vill slippa.
Det finns olika brott som vi männsikor ser olika på och bedrägeri är ett smuttsigt sådant.
Postat: 27 jun 2012, 15:08
Förnamn: Richard
Efternamn: Larsen
Ja jag instämmer med alla andra. Cz nej tack! Blir ju inge kul om vi ska behöva be om legg på alla nya spelare med tanke på att de säljer ut vapen till minderåriga...
_________________ Bobba Happy Lemon I have a big stick!
Postat: 28 jun 2012, 12:08
Förnamn: David
Efternamn: K
Citera:
Att det öppnar en airsoftbutik i gbg är bara bra nyheter. Strunt samma om det råkar vara en som många av diverse anledningar avskyr.
Hela den där meningen är ju bara fel på alla sätt, eller hur? Anledningarna till airsoftares avsky för företaget är precis det som gör det till en dålig nyhet.
Citera:
Göteborgsområdet är en obrukad källa med hög efterfrågan och dålig tillgång.
Göteborgare köper sina grejer på nätet som 90%(?) av alla andra airsoftare. Hobbex är också en dålig airsoftbutik, och den finns i Göteborg, och den har inte underlättat nånting. Hobbex airsoftförsäljning går runt mer eller mindre bara på vapenförsäljning till barn, och behöver inte rätta sig efter airsoftare alls, och det behöver inte CZ heller. CZ har inte behövt bättra sig på hur många år som helst, och kommer inte att göra det, för de tjänar mer än tillräckligt på barn och oärlighet (att de har råd att öppna en butik när deras rykte är det sämsta nånsin är ett tydligt tecken på det).
Angående ordvalet "lura" så är det baserat på många saker, exempelvis på alla gånger då deras "mekaniker" övertalar kunder att köpa, byta och "laga" saker som inte behövs egentligen. Detta, och variationer på deras oärliga beteende är man inte alltid skyddad ifrån, utan det är upp till airsoftcommunityt att informera, avskräcka och bojkotta.
Postat: 28 jun 2012, 13:35
Förnamn: H
Efternamn: A
Airsoft bygger på ansvar på alla nivåer. Visst alla klantar sig ibland inklusive jag själv (rätt ofta faktiskt) men de som systematiskt och medvetet inte tar ansvar hör inte hemma i sporten överhuvudtaget.
Förutsatt det som sägs om CZ är sant. Så är de ett klart hot mot att sporten kommer tillåtas av samhället.
Pressen älskar ju vapenvåld mest av allt (delad förstaplats med sexskandaler). Folk kommer inte komma ihåg ordet "Combatzone" om det görs ett reportage om dom. De kommer komma ihåg "airsoft" eller "softair" och "Göteborg". Så sporten kommer ta skiten, inte CZ om det händer nått.
_________________ “Any group is weaker than a man alone unless they are perfectly trained to work together.” ― Robert A. Heinlein, Starship Troopers
Postat: 05 jul 2012, 10:22
VSAF-Medlem
Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10 Inlägg: 2132 Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Vi diskuterade CZ på styrelsemötet igår.
På grund av CZ dåliga rykte och återkommande klagomål mot dem så kommer VSAF att hålla sig på behörigt avstånd ifrån dem. Vi vill inte riskera att validera deras verksamhet genom att associeras med dem på något vis.
VSAF's styrelse vill uppmuntra alla att ta del av det som skrivits och sagts om CZ och skapa sig en egen uppfattning innan man gör affärer med dem.
Det finns inte och har inte heller funnits några planer på samarbete med dem från styrelsens sida.
Postat: 05 jul 2012, 18:13
Blev medlem: 18 dec 2011, 01:41 Inlägg: 17 Ort: Wasteland eller GBG
Förnamn: Johannes
Efternamn: Carlsson
Till alla arbetslösa:
Sök jobben, var profesionella och skydda sportens rykte, begär legitimation osv. Får ni senare sparken för att ni gör rätt så har ni iaf lyckats plocka ut några månadslöner, samt fått ta del av direkt information som kan vara till nytta.
Till alla er som klagar mest:
Ta upp dialogen med mer önskvärda ÅF. Många är intresserade av oss, CZ var bara först med att ta steget hit. Övriga ÅF är nog väldigt intresserade av att höra vårt intresse i att just dom etablerar sig här. Får dom höra att det finns möjlig personal som väntar och att folk i princip redan köar för att få komma in i lokalerna som dom inte har än så ska ni se att det börjar hända grejer.
Till resterande halv-dårar: Jag tänker besöka butiken, jag tänker ha den här tråden i bakhuvudet när jag är där och jag tänker hålla ett stenhårt grepp om plastkort, portmonäer och rövläder. Föreslår att ni gör detsamma efter era egna behov.
Positiv inställning med låg tolerans för misstag...
Postat: 05 jul 2012, 18:27
Förnamn: Stefan
Efternamn: Karlsson
Sen finns det alltid den roliga aspekten med att man traskar in i butiken och låtsas vara helt novis. Säger att man tänker spela lite med sina kompisar på helgen och inte har en aning om vad man behöver.
Då borde det ganska snabbt komma fram om dom försöker sälja på en nåt likanande CTW eller faktiskt är sakliga.
Personligen har jag ingen erfarenhet av dem, och kommer försöka att skaffa mig en egen uppfattning...
/Stefan
_________________ ODA 162 18Z ---------------------------------------- Observe everything, admire nothing!
Postat: 10 jul 2012, 07:53
Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Kanske inte är så bra att CZ kommer hit, men en bra butik som kommer hit till Götet är ju Röda Stjärnans Militära som jag märkt många av er gillar, kan ju iaf låta den tanken lugna er.
Sedan har vi www.frysen.nu som är en bra affär med. Snabba som satan med respons på mailen och skickar samma dag som du lagt in beställningen (förutsatt att de har allt i lager och du inte beställer på kvällen, såklart)
Postat: 21 jul 2012, 22:35
Förnamn: Bjorn
Efternamn: Adler
Då vår normala policy är att inte gå in i diskussioner på airsoftforum då de lätt spårar ur i långa diskussioner.
Men i detta fall har vi diskuterat och kommit fram till att vi skall bemöta påstående, inte diskutera då vi ändå inte kommer att kunna vända olika personers bestämda uppfattningar. Dock så uppskattar vi inte lögner.
Till att börja med så skall alla veta att Combat Zone har varit i fyra olika ägandeskap sedan 1997. Peer Helbom, Pedresen & Grobelink ApS, ActionSport Games ApS & nu slutligen Kubix AB Under perioden som Kubix AB har ägt bolaget har det gått spik rakt uppåt för bolaget. Det skall inte stickas under stolen att det många påstår om varumärket Combat Zone är rätt, för 3-10 år sedan. Inte nu det är ju bevisat då det går bra för bolaget. Med den historian som varit vill vi påstå att Combat Zone är bäst på kundservice i Sverige idag inom branschen. (Bolaget har lärt sin läxa) Naturligtvis så är där forums användare som kommer att påstå annat, men testa oss! Annars har ni inget att argumentera om. Det är enorm vikt att kunden är nöjd, även om det leder till en ekonomisk förlust för bolaget.
Men låt oss ta de viktigaste påståenden som till mer part kommer från David Kagerin alias Skepparn. -Kubix AB Combat Zone är inte en lågprisbutik, där av är vi inte billigast. Där är skillnad på produkt och produkt samt garanti och garanti.
-Kubix AB Combat Zone har inte sålt på någon för mycket uppgraderingsdelar, om de inte själv önskat det. Att uppgradera eller montera delar i ett vapen är inte självklart för alla. Någon är bra på att skruva någon är bra på att sälja hamburgare på Mac Donalds. Det är alltid kundens behov som styr vad vi säljer till dem. Om de önskar en stabil lösning så är det de skall ha. Vill de ha en enkel billig uppgradering så klart är det de skall få. Sen kan det mycket väl vara så att alla kanske inte klarar av att få det att fungera på grund av att de inte har erfarenheten. Vi är mycket kräsna i vad vi säljer för uppgraderings delar. Det skall fungera. Vi vet att blandar du olika fabrikat så blir det ofta inte så bra alltid.
-Du påstår att bolaget säljer gammalt skit. Bolaget jobbar inte med begagnade produkter! Det kan andra få lov att göra. Ex forum.
-Angående om vi säljer till minderåriga. Där är ingen som får handla av oss som inte har legitimation. Vi för in samtliga i vårt kundregister för att kunna lämna ut detta till myndighet vid eventuellt brott. Har kunden inte sin legitimation med sig så får kunden inga vapen.
-Angående vad Fredrik Olsson alias Yog skriver så tar vi det med en nypa salt då det skall erkännas att vi inte delar lika åsikter om allt. Han är bra arrangör av spel, men det är allt.
-En intressant sak är att du påstår alla dessa saker, men du är inte ens kund hos oss. Du är 21år och har en kort livserfarenhet. Det är intressant att du har ”fakta”, eller kallar du djungel trumma fakta!
-Dirz, det du kallar skräpkulor känner vi inte till. Vi förväntar oss att allt vad som heter ”plastkulor” i vikter 0,20 - 0,25 kommer att vara borta ur vårt sortiment under hösten. Du bör känna till att de där skräpkulorna vi säljer idag har varit med i världens största test. Det var dem som alla använde till kronografering på berget 10!
Är där någon som har frågor eller önskar mer klarhet i olika påstående så är ni välkomna att kontakta oss.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori