Blev medlem: 05 jul 2012, 19:08 Inlägg: 35 Ort: V. Frölunda, Göteborg!
Förnamn: Jimmy
Efternamn: Stigsjoo
Tjenixen gott folk!
Vill börja med att säga att jag skriver detta för att få stöd/råd/konstruktiv kritik från er som är erfarna inom airsoft.. Jag vill naturligtvis inte bli AVRÅDD från det hela, utan vill få en mer verklighetsanpassad syn på det hela.
Jag är på gång att börja med Airsoft efter många år varit sugen, Och nu tillåter ekonomin det! Däremot så vet jag ju inte till 100% om stilen med airsoft passar mig, jag kanske har en alltför glorifierad 'seriös' bild av det hela?
Jag gillar realismen, skulle kalla mig själv 99% MILSIM spelare! Skulle säga att 'realism' , dvs att folk lever sig in i saker och ting och inte rambo:ar runt, är viktigare för mig än konstant action med adrenalinnivån på topp.
NÄR(Om?) jag börjar med Airsoft så kommer det bli som Prickskytt/observatör. Ja jag vet, jag har läst dom flesta nybörjarguider, som starkt avråder från det, men det spelar ingen roll. Jag vet vad jag gillar att ha för roll.
Då till den störta frågan; - Är det ens en realistisk tanke att vara MILSIM prickskytt i Airsoft, specifikt i dom spel som VSAF och liknande föreningar anordnar? Dvs, ligga och spana över objekt, vägar osv och kanske ta något enstaka skott. Eller är det kanske så att dom flesta prickskyttar i airsoft springer omkring som rambos i CoD?
Förmodligen bara jag som är skev i huvudet, men jag gillar att ligga gömd och spana på folk och så, det är därför jag gillar prickskytte-stuket i allt annat ( Spel dvs )
Och om det nu är så att jag inte har helt vridna uppfattningar, och detta är möjligt, så undrar jag om det är grupper som behöver/välkomnar "sånna som mig" , eller om jag är dömd att vara Forever-Alone?
Som sagt, Tackar för alla info jag kan få! Helst uppmuntrande sånna, så jag kan komma igång, Wohoo
Först och främst kan jag börja med att säga att det finns inte någon "normal airsoftare" vi har nog alla ganska olika syn på det hela och spelar av olika anledningar, vad du än vill ha ut av det kommer du nog hitta folk som vill göra liknande saker, om än i olika stora mängder beroende på vad det är.
om du gillar milsim så ska du nog ta dig en titt på SSMG, finns andra arrangörer av milsim också men det är la de som är mest hardcore vad jag sett i alla fall. men jag skulle ändå rekomendera att du spelar i alla fall fem till tio söndagsspel av varierande karaktär innan du åker på ett storspel för att få ordentlig erfarenhet.
det där med sniper är ju som du sagt något de flesta avråder från, inklusive jag själv. jag har själv funderat på att spela prickskytt av olika anledningar, så för mig är det inte tanken helt främmande, men jag skulle fortfarande avråda någon som inte har antingen gjort militärtjänst som prickskytt eller spelat airsoft ett hyfsat tag från att prova. inte bara för att det är sjukt svårt och krävande av dig som spelare, utan också för att man måste bränna så mycket pengar på bössan för att den ska prestera hyggligt, för att inte nämna mekande. man köper inte en prickskyttebössa som går fint out of the box, något sådant finns inte vad jag vet. du får nog räkna med åtminstone 5000 för en cheapmoddad bössa om du vill att den ska hålla och prestera på topp, om du inte verkligen vet vad du pysslar med, då kan du säkert komma ned i pris till typ 3k, men sedan du är ny ser jag inte det som ett realistiskt alternativ. sen har vi ju det med effektivitet, en airsoftsniper som kostar under 10000 ska du inte förvänta dig ger dig avsevärt distansövertag mot en AEG. inte ens om du gör allt som finns att göra kommer du ha mer än dubbel räckvidd. och då snackar vi typ 50-60m övertag.
är rollen du vill ha att spela spanare OCH prickskytt så får du förvänta dig att det kommer kosta och kräva massor, kan du däremot tänka dig att spela spanare med en AEG kommer du kunna lägga avsevärt mindre pengar och slippa massor av de nackdelar du får med en bolt-action. spelstilen kan vara den samma med skillnaden att du kanske kommer skjuta liiiite kortare men kunna meja ned en hel grupp... med ett magasin... på några sekunder... utan att bli upptäckt!
Men är det så att du vill ha just ett boltvapen och har pengarna, kör hårt! men se till att läsa på fruktansvärt mycket innan du köper ett sådant vapen - det är en jeffla jungel för den som inget kan. det är lättare att det blir fel där för en ny spelare än om du ska köra rymdraket utan instruktionsbok.
Är det däremot spelstilen du är ute efter - köp en typ Cyma 0.48 AK74 eller en SRC G36 GEN III och var nöjd resten av ditt airsoftande liv!
Airsoft blir/är vad man gör det till och vare sig det är milsim eller action så finns det gott om folk att hänga med!
lycka till och hoppas du blir nöjd!
p.s. är det något du undrar över så skicka ett PM... kände att det blev lite mycket tjöt :3
_________________ "Det är svårt när det är svårt" PKM Abuser / PTW Destroyer Drakon Jastreb
Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Ang milsim så finns det ett antal som arrangeras varje år några med väldigt höga krav . Om man är ute efter realism så är nog inte söndagsspel duet du är ute efter.
Dyrt att va sniper jovisst en redig sniper får du för runt 8-10k. Som föregående skrev så får du läsa på ordentligt. Rekommenderar sniperdelen på airsoftsverige.
Men kostnad på gear kan variera väldigt mycket. Beroende på hur "rs" du vill se ut. Jag själv har börjat komma upp i summor jag aldrig tänkte att det skulle bli.
Tackar för info!
Vi kan dock bortse från kostnadsdelen av det hela. En hobby som denna skulle jag, om det nu passar min stil, lägga stora summor pengar på ( I brist på annat att spendera dom på. )
Skulle kunna lägga minst 5,000 i månaden på det hela, så att få ihop bra saker skulle inte vara något problem...
Men det som gnager mig lite, är ju att det skulle kännas sådär att lägga tusentals kronor på Vapen, utrustning, maskering osv.. och aldrig vara till nytta under spelen
MEN, nu lutar det åt att sätta igång med detta, och såklart bli medlem i VSAF... Dags att börja kolla ut ett vapen, och även sidearm.
Någon som eventuellt har tips på Gevär, men framför allt Sidearm? Gas eller Batteri etc? Vill ha något HÅLLBART och driftsäkert utan för mycket strul ( På sidearm alltså )
Om det är hållbart som gäller skulle jag säga antingen boltsniper eller AEG. En boltsniper är hållbar och pålitlig när de sitter bra delar i den. samma med AEG. Gas kräver betydligt mer underhåll
En boltsniper som har väldigt bra uppgraderings delar. VSR systemet Där skulle jag tipsa om BAR-10.
Sidearm så gör sig en GBB bra eller en liten AEG (Mp5k eller liknande) Gas kräver somsagt lite underhåll men är helt klart värt det!
EDIT: Om du tänker på att köra milsim så är det även en del som kräver att du följer en uniforms"dresscode".
KJW pistoler ligger runt 1200kr. samt WE, äger ingen sådan men hört en hel del bra saker om dem. Bra pistoler med metallmantel för pengarna. Har själv KJW M9,Hi-capa, Glock. samt funkar från start att köra med Co2 utan att gå sönder (smörja ofta självklart)
M9an gillar jag personligen mest men det är ju smaksak
Sedan utrustning. Tänkt dig ghillie? gör en själv eller be någon "proffesionel" tillverka en, finns tex via ebay. Dem som finns att köpa i sverige är för det mesta skit och överpris.
Krille_1992 skrev:
KJW pistoler ligger runt 1200kr. samt WE, äger ingen sådan men hört en hel del bra saker om dem. Bra pistoler med metallmantel för pengarna. Har själv KJW M9,Hi-capa, Glock. samt funkar från start att köra med Co2 utan att gå sönder (smörja ofta självklart)
M9an gillar jag personligen mest men det är ju smaksak
Sedan utrustning. Tänkt dig ghillie? gör en själv eller be någon "proffesionel" tillverka en, finns tex via ebay. Dem som finns att köpa i sverige är för det mesta skit och överpris.
Tack för det! Ska kolla runt på pistoler, men ljuddämpare verkar ju inte vara direkt jättesmart lösning, om man ska ha pistolen i hölster på benet eller så...
Ghillie, absolut. Har full M90 redan .. har kollat runt på att köpa En färdig, dom verkar vara ganska bra för runt 1500kr för komplett? Annars har jag sett också på ebay och diverse forum att folk gör sådana, men dom verkar inte vara lika snygga (läs; Funktionella) när det gäller att smälta in.
Funderar på att köpa 'färdigmoddad' sniper från ebay etc.. Men risken är ju att man stöter på något bond-mech som faller isär... Och det är bra mycket roligare att göra något själv, sålänge man 'kan' ..
Problemet med dem från svenska åf är att de saknar "band" fõr att fästa tex gräs,grenar
Är väldigt nyttigt att bygga en själv, så man får kunskap ifall något går snett. Vissa fel kan lätt fixas på plats istället för att be andra titta och kolla igenom den.
Som svensk kanske det borde vara bättre med L96, Då kan du kolla in Wells L96, finns en uppsjö av delar att beställa till denna.
Precis. "grundbössan" kostar nada men uppgraderingarna är det som kostar en hel del. Som jag tipsat om innan läs lite i sniperdelen på airsoftsverige. Finns många där s om kan det mesta inom bolt.
Om pengar inte är ett problem ska du kontakta kimjoh560 på ASS, han vet vad han pysslar med (är en av de få duktiga sniperbyggare som finns) och brukar hjälpa folk med att bygga bössa och tips. var nära att köpa hans gamla Bar-10, den är sjukt kittad och borde vara en av de 10 bästa bolt i sverige i alla fall. senast jag kollade skulle han ha 7000 för den (nypris runt 14000) men vet inte ifall han har sålt den. om inte annat så kan du ju ställa frågor till honom, en annan bra snubbe att fråga borde vara Stygge på ASS, har skrivit mycket om rollen som prickskytt i airsoft.
EDIT: Ang. pistol kan jag ju rekomendera att du skaffar något du kan använda mer som en PDW, typ en WE G18 med långa magasin typ http://www.d-gear.se/?page=/shop/flypage&p=6680&c=227 (långa magasin finns där också) för spel på sommaren (gas funkar typ inte under +10c) och/eller en G18 AEP typ Cyma för vintern/höst/vår, finns också med långa magasin. Personligen kör jag med en MP5K (den utan kolv) som sidearm och det funkar fint, hänger man den i en sling är den inte i vägen nämnvärt speciellt inte om man ska sitta still mycket, men den ger mycket mer varierad användbarhet då den har en modifierad AK-hop så det går att utkämpa eldstrider på kortare till medel avstånd med hyfsat till gott resultat. dessutom är det coolt :3
varför tycker jag att du borde ha ett PDW vapen? för att då blir du mycket mer användbar för dig och ditt lag - du kan hantera fler olika situationer med bättre resultat än om du har en enkel pistol.
_________________ "Det är svårt när det är svårt" PKM Abuser / PTW Destroyer Drakon Jastreb
Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10 Inlägg: 2132 Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Hej och välkommen!
Ett tips, innan du lägger ned en absurd massa pengar, kom ut och testa!
Jag brukar vara den som arrangerar söndagsspelen alltsomoftast, och det går utmärkt att höra av sig och beskriva den roll man vill spela. Ibland passar det inte, men då får du iallafall reda på det i förväg.
I korta drag så kommer du som beskrivits ovan ligga mil efter aeg-spelarna både i effektivitet och direkt precision med en bolt, även om den är aldrig så bra. Och det är inte bara pengar du behöver lägga, en prickskytt bör vara en väldigt vass mekaniker för att hålla materielen i skick.
Om man gör lite beräkningar så är den ideala extraräckvidden du vinner av att gå från en maxtrimmad auto B till en maxtrimmad semi ca 15m. I verkligheten rör det sig om runt 5m extra räckvidd för samma kulvikt. Jag har inte räknat på fulltrimmade boltar, men maxräckvidden lär inte bli mycket mer än 20 m längre än auto B. Du vinner inte mycket räckvidd och det är mycket lättare att få upp något som liknar precision när kulan visslar iväg i realistiska hastigheter med mycket mindre behov av hopup.
Du får en räckvidd på absolut max 100m och har ett säkerhetsavstånd på 30-40m, vilket innebär att när du skjutit ett skott så hinner offrets grupp in inom ditt säkerhetsavstånd innan du kan skjuta skott 2. Du måste alltså lägga benen på ryggen så fort du skjutit om du tänkte jobba som du beskriver. Och då spelar det ingen roll hur väl gömd du var, du syns när du rör dig och du är körd om du inte rör dig.
Du borde kunna få känna av upplevelsen du är ute efter med en hygglig AEG som du skjuter singelskott med. Bara att låna en i testsyfte alltså.
Överlag, vilket Bargus hintar om, så är sniperrollen en roll som kräver ganska mycket erfarenhet för att göra väl. Airsoft är roligt när man kan det och det tar längre tid att kunna sniping. Det kan alltså vara värt att träna med AEG för att bygga upp färdigheter som behövs för sniping. Det är inte riktigt alltid så att airsoft tillåter att man först bestämmer sig och sedan spelar hur man vill. Om man inte verkligen gillar att sitta i respawn.
Exempelvis bör en sniper behärska att ta sig fram oupptäckt. Detta tränar man bäst i motståndarnas omedelbara närhet. Och där får du inte använda en sniper.
Söndagsspelen är inte hårdmilsim med spaningsgryt och fallskärmshopp som på SSMG's arrangemang, men det brukar finnas utrymme att testa den spelstil man vill och bygga den upplevelsen man är ute efter i miniformat. Folk spelar i camouflage och oftast i grupper, du kommer inte se folk som ser ut som GB-glass-gubben. Det är även sällan så tighta bataljer som det är på paintballbanan utan det finns mycket utrymme att agera på.
Du behöver inte alls ha ett fullt kit för att spela. Det är alldeles för många gånger jag har sett nybörjare vänta för att bygga upp det perfekta multicam-kittet bara för att dyka upp i skogen och märka att multicam inte alls fungerar i svensk miljö. Med effekten att man blir utskjuten hela tiden. Och slutar spela..
Samma sak, tyvärr, så slutar 9 av 10 som börjar sin bana som prickskyttar ganska omgående. Bättre att testa och bygga upp en erfarenhet innan, så att man får en realistisk bild av vad jobbet kräver.
Spunk, jag förstår precis vad du försöker säga.. Men tro det eller ej, det sporrar mig faktiskt mer.
Att göra det som jag tycker är roligt , och vara 1 av 10.. och så.. Gör bara hela grejjen större för mig
Om jag säger såhär, det viktiga för mig är att delta i det hela på mitt sätt, och att ge andra realistiska element i spelet.. inte vara en triggerhappy killhunter
Förnamn: T
Efternamn: S
Så länge du förstår att din nuvarande planering förmodligen kommer innebära 20-30k i utgifter innan du får en bössa med utrustning som du är nöjd med (förutsatt att du inte köper en färdigbyggd bössa). En hel tidsrymd av mekande (där 85% av tiden kommer gå åt till att rätta dina egna misstag) och en spelstil som ger dig 50% kurragömma i skogen, 40% väntan i respawn och 10% skjuta (av vilka du med största säkerhet kommer missa 90% av skotten).
Alternativet skulle vara att du köper en AEG, uppgraderar den med en mosfet, lipo och hopgummi. Kör några veckor och ser hur det verkar. Bestäm dig senare för ifall du fortfarande är lika intresserad av sniper, köp då en boltbössa och ha din AEG till alla de helger där din sniper kommer att ligga på arbetsbänken.
Vad du än bestämmer dig för så önskar jag dig välkommen till hobby´n!
Ps:
Ifall du ska köpa en gillie, gå ut i skogen och kolla nyanserna, köp inte någon amerikanskinspirerad rostfärgad mosshög. Du kommer isf i den bästa av världar kunna passera som en döende idegran och vi har inte så många av dom där vi spelar.
_________________ "Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."
20-30k är ju att ta i. Mitt sniper kitt har gått på sammanlagt ca 12k och då är det en bore up bolt, pistol, och hemmagjord ghillie. Samt att jag upplever mindre och mycket lättare mek med bolt. Täta bössan är det som behöver göras.
Kör även aeg för det mesta. Där ligger nog kostnaderna ennu högre (för min del,med utrustning och bössa). Hur mycket man vill lägga på hobbyn är olika.
Men som ni andra skriver så bör du prova på några gånger, för att få en uppfattning om hur andra spelar. Testa med någon aeg och en annan gång med en sniper innan du köper alla uppgraderingar.
Om man ska räkna in arbetstid (typ 100kr/mektimme) är nog inte åminstone 20k en överdrift, endast delarna i en bra (bra) sniper kan utan problem kosta över 10000 (typ full pdi/laylax), och med en sån ska man serva och gå igenom efter varje spel för att hålla den i topskick. sen att skaffa en ghillie är inte något man bara gör - om man vill ha en bra. som sport säger är de flesta inte mycket att hänga i julgranen, ska man ha en bra så får man ägna många timmar på att bygga en egen, det finns bra guider på ASS. sen ska vi ju inte tala om sikten, där kan man utan problem bränna 20+k (vilket är väldigt dumt då man i airsoft knappt utnyttjar potentialen i ett sikte för ett par hundra) men det mest vettiga borde la vara att skaffa ett bra 6x50 (allt mellan 4-8 x 40-56 funkar rätt bra i airsoft för prickskytte) med lång tub och bra eyerelief.
Förnamn: T
Efternamn: S
En utrustning som han var nöjd med var formuleringen.
Det inkluderar alla misstag han gör medan han lär sig mecka och alla felköp han gör i utrustningsväg.
Sedan så är airsoftindustrin ingen raketforskning, vissa saker skiljer sig från batch till batch vilket medför att man kan få betydligt sämre prestation med 2 lika dana komponenter fast än de är av samma typ och fabrikat. Högpresterande bössor lider extra mycket från detta fenomen.
När man ska räkna på vad saker kostar så bör man undervika glädjekalkyler då dessa i slutänden allt som oftast resulterar i frustration.
Sedan ang. sikte så visst fan spelar det roll. Vill man ha något annat än fast förstoring på siktet så ska man inte köpa airsoft-kinasikten. De har en ovana att ställa om sig när man zoomar in/ut. Sedan så löper man alltid risken att det ställer om sig vid stötar, för att inte tala om paralaxen.
Sikte bör man iaf köpa en bättre kopia, opticsplanet har ganska mycket fina grejor till schyssta priser.
_________________ "Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori