om boxen är tät och går bra är det ingen idé att byta något. något man alltid bör göra när man öppnar boxen är dock att kolla över slitage på pistongen och byta den om tänderna verkar börja bli nednötta på något ställe, förslagsvis till en metalltandad, går att få tag på bra för runt 200 i sverige eller knappt hälften av det i kina.
mosfet kan vara bra att skaffa för lite bättre respons och slippa att Switch assemblyt smälter eller sotar igen. det räcker gott med en basic mosfetkrets, men du kan kolla lite på aktiv broms om det skulle vara något för dig. personligen skulle jag kört enklast möjliga.
tips om du inte gjort det redan är att tänka på hopupen, har den inte betett sig bra så är ett gummibyte absolut värt att göra. kostar nada och är viktigaste biten på bössan så länge gearboxen är tät typ. ett ganska mjukt gummi kan vara bra, tänk typ 40-50 om du kör cqb och 50-60 om du kör högre trim, går du upp mot autoBgränsen eller kör semi kan ett ännu hårdare gummi vara bra, men dom är ofta inte lika effektiva som de mjukare.
lycka till med mekandet!
_________________ "Det är svårt när det är svårt" PKM Abuser / PTW Destroyer Drakon Jastreb
Inläggsrubrik: Re: Vad skall man uppgradera när man ändå öppnar bössan?
Postat: 27 maj 2012, 19:16
Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
Shimning kan också vara bra att se över, och pistongen(kolla slitaget alltså) som Bargus skrev. Fjäder är bara att byta om du inte är nöjd med nuvarande m/s(för högt eller lågt), alternativt täta.
Tänk på att ambi-selector kan kräva en del moddande för att det ska fungera, men inte alltid.
Postat: 28 maj 2012, 05:33
Förnamn: Stefan
Efternamn: Karlsson
Tack för diverse tips. Lika bra att byta lite delar till bättre när gearboxen ändå är nere, så slipper man göra om det snart när det ändå går sönder.
En annan fråga. Om man håller fingret för hålet i cylindern och för in pistongen, skall det läcka luft bakåt då? Likadant om man sätter på nozzeln så läcker det mellan den och cylindern..
Trodde att det skulle vara som en cykelpump, och att man komprimerar luften och inte att den läcker?
/Stefan
_________________ ODA 162 18Z ---------------------------------------- Observe everything, admire nothing!
Postat: 28 maj 2012, 09:42
Förnamn: Georgi
Efternamn: Stojanovski
Byt till "airsealnozzle" och tätare cylinderhuvud, det hjälper till att få det tätt mellan cylinder och cylinderhuvud samt mellan cylinderhuvud och nozzel.
Se till att pistongen har en bra O-ring också, kan vara värt att skaffa ett ventilerat pistonghuvud med då det brukar öka tätheten ytterligare. en nozzel med O-ring är också värt, typ dream army med dubbla.
_________________ "Det är svårt när det är svårt" PKM Abuser / PTW Destroyer Drakon Jastreb
Postat: 08 jun 2012, 17:26
Förnamn: Stefan
Efternamn: Karlsson
Nu är bössan ihopsatt och den verkar funka som den skall. Tyvärr så passade inte alla delar som jag hade beställt, men det får man väl ta som lärpengar.
Den kommer att rivas igen snart, då mosfeten som jag beställde inte fanns inne, och är på gång nu. Och då skall jag samtidigt byta kablar och kontakter.
Inte det lättaste att mecka med en V2 gearbox upptäckte jag, men fördelen med att sitta ensam på sin kammare och montera typ 4ggr innan man får det rätt, ät att man lär sig...
Tack för tips och hjälp som inkommit!
/Stefan
_________________ ODA 162 18Z ---------------------------------------- Observe everything, admire nothing!
Postat: 08 jun 2012, 17:52
Förnamn: Andreas
Efternamn: Lofving
Ökade min bössas utgångshastighet med 10-15m/s enbart genom att töja o-ringen på pistonghuvudet och smörja cylindern. Hade inte teflontejp till cylinderhuvudet, men skall linda in den nästa gång. Ligger dock farligt nära 132ms nu, så vet ej om detta är möjligt utan att byta till en svagare fjäder.
Postat: 08 jun 2012, 22:34
Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
Har inte läst tråden ordentligt, så jag vet inte om det nämnts. Skepparn & borka har gjort en grym video hur du fixar pistonggummit. Kan någon som vet va den ligger länka? Den är bra för den ger instruktioner för hur då får upp hastigheten en hel del samt att den visar exakt hur du ska göra.
_________________ SÖNDRA OCH HÄRSKA !!!!! Great leaders inspire greatness in others !!! Sea Shepherd (Göteborgs Airsoftförening)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori