Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Det är en uppsjö filmer på gång om just Navy SEALs och Bin Laden. Hollywood doftar pengar efter vad som hände med Bin Laden.
Act of Valor har vi pratat om, men här kommer ytterligare en film: "Code Name Geronimo" regisserad av John Stockwell. Den handlar om just uppdraget att hitta och döda Bin Laden, och skall vara från perspektivet av soldaterna som anföll byggnaden i fråga.
Sen har vi Kathryn Bigelow (The Hurt Locker) som gör kanske den film som har högst profil. Även det en film som handlar om jakten på Bin Laden och Navy SEALs. Den har inget namn ännu.
Förnamn: H
Efternamn: A
Det är en väldigt speciell film det här så jag tänkte faktiskt skriva en recension. läs ej om du inte vill ta del av mina blandade intryck innan du ser den själv, jag har båda bra och dåliga tankar om filmen. du är varnad!...
Jag hade inga stora förväntningar på den här filmen, men tyckte det verkade spännande att de använt riktiga Seals och skarp ammo i flera delar av filmen. Varje chans att lära känna Seals i det här fallet eller vilket annat US Special Op. förband måste ju bara tas.
Positivt Vissa av actionscenerna var så klart häftiga, men kanske lite väl korta och snabba klipp i bland vilket var lite tråkigt. Andelen Första person sekvenser är många och kanske det mer unika med filmen. Kul för oss gearwhores, då det finns Tactical Concealment ghillies och annan high speed gear i mängder men faktiskt inte överdrivet, = bra gjort.
Neutralt: Jag tyckte inte det var nått problem med Seals skådespelarinsatser.. Hade inte väntat mig att det skulle var toppklass ändå.. Det går inte att klaga på detta, de andra proffs skådisarna är inte mkt bättre heller! Men snacket om killen som ska bli farsa (vilket utgör stor del av den lilla dialogen i filmen) blev dock lite långrandig, och lite väl "gulligull". Någon annan intressant psykologisk motor för att driva karaktärerna borde de kommit på om de velat göra en bättre film.
Negativt Jag VILLE verkligen tycka om den här filmen, men jag tyckte den var en enda röra om jag ska vara superärlig. Löftet om att få ta del av Seals taktik är en kanske den största besvikelsen i filmen. Visst man fick se hur de klämmer varandra i axeln istället för att klappa osv och lite sånt men jag tyckte det var snålt överlag. Jag fick klart och tydligt intryck att Amerikanska försvaret varit direkt inblandad i denna filmen och ville inte avslöja mer än de måste. Och det är det som drar ner filmen till knappt godkänd för mig. Det är som att se en rekryteringsvideo för Amerikanska marinen. Enda skillnaden är att den är längre och flashigare! Sen så kommer filmen så klart lägligt inför presidentvalet i år. Presidenten (och de flesta av hans rivaler) vill inte ha några diskussioner om fred när det fortfarande finns fattiga länder att invadera. Han vill helst ha ett enat folk om han nu ska invadera Iran. Unga pojkar behövs som är beredda att dö hjältedöden eller bli skadade för livet av orsaker som ingen riktigt är helt säker på bara för att komma hem och sedan bli behandlade som skit om inte kriget blev vunnet (detta hände ju Vietnam-veteranerna och antagligen nu också Afghanistan-veteranerna om det kriget inte går att vinna).
För visst handlar filmen om att USA visst fan ska kunna storma in precis var de vill och när de vill i 3e världen när de råkar känna sig hotade av några fattiga människor som av "en ren slump" bor i ett område som är intressant ur geopolitisk synpunkt.
Jämförelse: Blackhawk Down har ju detta som underliggande moralist tema med (Argumentera för USA som "glad och välmenande" Världpolis) men den filmen är lätt att förlåta då den helt enkelt är så jävla bra på alla andra sätt. Ridley Scott vet hur man gör episka filmer helt enkelt och när han gör action blir det sällan dåligt.
_________________ “Any group is weaker than a man alone unless they are perfectly trained to work together.” ― Robert A. Heinlein, Starship Troopers
Senast redigerad av Page 01 apr 2012, 16:43, redigerad totalt 2 gånger.
Förnamn: Otto
Efternamn: Af Johanneberg
Riktig skitfilm....... hamnar högt upp på min 10 sämsta krigsfilmer all time lista...... kan faktiskt inte påmina mig om någon sämre på rak arm.... kan inte vara många som vill joina seals efter detta..... snacka om att skräma bort rekryterna
Senast redigerad av vasa 01 apr 2012, 16:38, redigerad totalt 1 gång.
Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Då var de två andra filmerna jag pratade om på gång.
"Code Name Geromimo" har bytt namn till "SEAL Team Six: The Raid on Osama Bin Laden". Den visades på National Geographic Channel den 4:e November och skall finnas på Netflix efter vad jag förstår. Ryktet säger att det finns, ehum, utvärderingsversioner på ett internet nära dig. http://www.codenamegeronimomovie.com/
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori