Aktuellt datum och tid: 26 apr 2026, 21:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Låna ut gear för test?
InläggPostat: 11 maj 2011, 00:58 
Användarvisningsbild

Förnamn: Michael
Efternamn: Andersson
Här har vi en nybörjare inom AS som gärna vill ha lite erfarenhet och kolla runt lite innan han köper gear och allt vad det nu är, äger dock redan vapen.
Vad jag behöver köpa är ett batteriack, molle/väst och klädsel(camo), radio, kängor och allt det andra. Grejen är så klart den att jag inte har lust att slänga pengar på saker som jag inte vet hur de är. Är det här saker som vänliga själar skulle våga låna ut till en nybörjare under framtida söndagsspel?

Tack på förhand,
Michael

Inläggsrubrik: Re: Låna ut gear för test?
InläggPostat: 11 maj 2011, 07:35 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Hmm..

Jag tror att grejen är att de flesta spelar i den utrustningen de skulle rekommendera, varför det blir lite lurigt att låna ut den. Besides så brukar folk stoppa hela sitt privata bohag i sina västar, så de är lite privata, lite som att sova över i någons lägenhet. Det finns säkert någon som lånar ut en väst eller två, men om du vill testa fräck köpvärd utrustning så tror jag ditt utbud kan bli lite tunt.

Däremot brukar det vara helt OK att dyka upp ute på spelmarken och klämma på folks gear, fråga och kanske testa lite innan spel, vilket skulle vara den väg jag skulle rekommendera. Då har ju de flesta på sig sin favoritutrustning och du får ett brett spektrum av bra grejer att testa.

Sedan upplever jag att ofta köper man en utrustning när man börjar spela. När man sedan får lite mer erfarenhet om hur man spelar, med vem man spelar och vad man är intresserad av så brukar man byta ut sin nybörjargear.

Exempelvis har många lag laguniformer och kit. När du blir mer erfaren kanske du inser att sniping är din grej, så du byter till en mer anpassad utrustning. Själv är jag intresserad av historiska uniformer, så jag väljer delar som passar ihop baserat på den grundvalen.

Så räkna inte med att gå ut och köpa den perfekta gearen innan du börjar spela. Hellre köpa något billigt som fungerar direkt och som kan fungera som låneutrustning eller slitgear efteråt. Det är mitt tips.

InläggPostat: 11 maj 2011, 09:18 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Hej!

Jag håller med Spunk, det riskerar att bli svårt att låna ut mer prylar än något som sedan tidigare ratats. Vilket gör det lite svårt att få tag i prylar, på test, som folk faktiskt själva använder och rekommenderar.

Att komma ut någon söndag och kolla läget och orientera sig lite vad folk har för utrustning är helt klart en bra idé.

Om du behöver låna mindre saker såsom en enklare rig, batterier (med Deans-kontakt) och dylikt under förloppet av ett söndagsspel så har vi, Idioterna, en del extra grejer att låna ut.

Utöver det så kan det vara en bra idé att faktiskt plocka lite slumpade, billiga, prylar till en början och successivt arbeta fram en lösning du tycker funkar bäst. Kläder finns ofta på överskott, Tradera samt mycket begagnat på ArmyShopen.se, samma gäller mycket utrustning.

InläggPostat: 11 maj 2011, 14:29 
Användarvisningsbild

Okej, tack för svaren. :)
Så en väst får jag mest chansa på, ta en billigare som ser ut att vara något för mig och arbeta därifrån. Jag har förstått det rätt?
Det jag är mest "orolig" för är att välja camo, det känns som att jag kommer ta exempelvis DPM men när jag hittar lag som söker spelare så kör ingen med just DPM och då känns det som att jag lagt en massa kronor i sjön.

Jag skulle uppskatta väldigt mycket ifall jag kunde få testa några olika batterier innan jag lägger några pengar på det, dock är det inget högt prio då batterier inte kostar så förjäkla mycket. Måste bara löda på ett par Deans först...

InläggPostat: 11 maj 2011, 16:32 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Gällande väst är det lämpligt att ta den billigaste du kan hitta som, rimligtvis nog, tar magasinen till ditt vapen. Man märker ju efter ett tag om den kanske är precis vad man vill fortsätta använda eller om man är ute efter en annan modell med andra egenskaper.

Gällande camo så såg jag att du tänkt kriga med Vänner:
Citera:
1:a Vänner kompaniet har olika std. utrustningar. Det som är grunden är dock uniformen. Alla skall ha en woodlanduniform med jacka/skjorta eller dyligt samt byxa i detta kammo. Huvudbonad, väst och annan utrustning skall matcha denna utrustning. T.ex. OD, brun, svart. Det får alltså inte vara ett annat kammo på denna utrustning eller liknande.

Alltså är det synneligen enkelt att hitta prylar till rimliga priser. Så börja med Woodland och försök komplettera med utrustning i grön, brun eller svart. V

--

Det finns ett par olika batterityper men Li-Po batterier är väl att rekommendera. Löder du på Deans-kontakter på vapnet så är det ju alltid någon som har batterier att prova - och jag har alltid med mig extra batterier till spel som går utmärkt att låna under dagen.

InläggPostat: 11 maj 2011, 17:11 
Användarvisningsbild

Oj, snyggt gjort av mig att missa det, är nog inte helt läskunnig ändå!

Tack för hjälpen :D

InläggPostat: 13 maj 2011, 01:15 
Användarvisningsbild

Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
Jag skulle rekommendera OD färgad väst/rigg. Det funkar till det mesta och är bra i svensk skog till skillnad från ökenkamo.

InläggPostat: 13 maj 2011, 02:12 
Användarvisningsbild

Det stämmer nog, tack för pointern!
Borde inte svart fungera ganska bra också? Det borde man ju kunna använda till mer eller mindre vilken uniform som helst utan att det ser missanpassat ut.

InläggPostat: 13 maj 2011, 12:32 
Användarvisningsbild

Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
Svart är snyggt och funkar förvisso till alla sorters uniformer, men som kamouflage är det tyvärr riktigt dåligt.

InläggPostat: 13 maj 2011, 15:51 
Användarvisningsbild

Sant, fungerar inte ens under nattetid. Man får väl välja funktion före utseende antar jag!

Tack för alla svar, har väl hamnat på ett dugligt spår nu :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme