Aktuellt datum och tid: 26 apr 2026, 18:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fler pauser - is good
InläggPostat: 08 maj 2011, 18:24 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Allmän reflektion:

Försöka köra någon, eller några, pauser under förloppet av söndagsspel för att bryta upp lite och göra spelet lite mer förlåtligt. När jag började spela i vintras blev det ofta ett avbrott i spel några timmar in, när en sida väl lyckats göra klart satt objektiv, med en mindre samling längst stigen vilken jag tyckte funkade bra.

Det kanske kan råka bryta spelet på dumt ställe ibland, men jag känner att det funkar bra att få ihop båda lagen så man får snacka lite trash och kanske föreslå regeländringar om det skulle behövas. Hellre än att laget som tidigt hamnar i underkant lätt blir kvar där i fyra timmar.

Kommentarer, idéer, förslag?

Jag föreslår givetvis ingen regeländring eller något sånt, utan vill föra fram tanken.

Inläggsrubrik: Re: Fler pauser - is good
InläggPostat: 08 maj 2011, 20:05 
Användarvisningsbild

Förnamn: David
Efternamn: K
Gemensam lunchpaus kl 12, spela till 18. Giev.

InläggPostat: 08 maj 2011, 20:13 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
mmmm.... maaat :P

nu är jag ju ny här och har la inte så mycket att säga till om, men vad jag upplevt hittills skulle en liten matpaus sitta fint.

InläggPostat: 08 maj 2011, 21:15 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Jag är inte så säker. 1200 är spelen oftast knappt igång. De flesta spel behöver iallafall ett par timmar att utvecklas, vilket skulle göra att pausen skulle komma mellan 13 och 14. Problemet är att många spel slutar vid den tiden, så en matpaus vid 13 (Då spelet knappt hunnit utvecklas) skulle bli slutet på spelet. Vi har haft spel med pauser i, men det fungerar bara i speedball-spel. I andra spel är det ofta nästan omöjligt att dra igång något mer seriöst efter en paus. Om det blir något så blir det ett avslutningsspeedball. Så som det brukar bli när en sidan vinner scenariet lite för tidigt eller spelet går i stå och behöver startas om.

Sedan brukar ju spelen inte sluta vid 1600 för att man drar i bromsen, utan för att de flesta är ganska utmattade och vill hem och varva ner innan måndag ungefär vid den tiden.

Spelen, såklart, blir som de blir baserat på vad arrangören planerar och på vad som händer under dagen. När den ena eller andra sidan känner att de tappar motivation så skall man givetvis avbryta och starta om, men så länge scenariet håller och alla är taggade så känns en gemensam matpaus fel.

Själv gillar jag mer invecklade spel mer än speedball-spel, och de spelen brukar kräva ett gäng timmar.

Tappar man själv sugen, tycker att spelbalansen är tråkig eller blir hungrig innan spelet slutar så bör man berätta för eventuell spelledning att man går av. Om spelledningen märker att balansen går ur spelet så kan han välja att avbryta spel. Annars är regeln att man äter sin lunch in-game! Det kan medge ganska roliga spelmoment när man får säkra upp en plats där man kan äta i fred.

Tilläggas bör att plast mättar!

InläggPostat: 08 maj 2011, 21:42 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kenny
Efternamn: Johansson
Jag tycker man kan äta in game!

Det är ju en del av det hela.

Avbryta ett spel för äta. Nej
Tycker det är bara tråkigt när spelen avbryts när ena sidan har gjort sitt uppdrag klart och man ska gå till en viss pungt och samlas för prata lite och sedan byta sida och sedan gå tillbaka till ex respown!

Tanke på att vi nästan aldrig kommer igång i utsatt starttid som Spunk redan har påpekat.

Visst är det trevligt med sociala mötet och diskussioner men det kan vi ta efter spel! Ska vi ta en rast för att äta så kan det lätt en halvtimma eller timma som går till detta.

Käka när ni är i Respown och ladda era vapen. Är min åsikt!
Men det är ju helt upp till den som håller i spelet!

InläggPostat: 08 maj 2011, 22:52 
Användarvisningsbild

Jag som många andra har begränsat med tid ute i skogen av olika anledningar......vill inte slösa bort denna tid på att äta/pausa m,m, det kan jag göra efteråt.

InläggPostat: 08 maj 2011, 23:14 
Användarvisningsbild

Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
Ptja, vi skulle kunna arbeta lite på våra speedball regler, oftast känns det som att de blir "bara panga tills kulorna är slut" utan något egentligt mål alls.

Behöver inte vara något ut- eller invecklat, bara lite mer meningsfullt. Typ mindre bana (undvika att nån försvinner och spelet drar ut på tiden), ingen respawn, en medic/skalle och spelet är slut när ena sidan är besegrad. Kan bli trist för några men då hinner man käka och tjöta lite och spelet har framförallt ett definitivt slut.

Annars tycker jag att det är kul med de långa spelen vi har och käka/ladda funkar bra i spawn.

InläggPostat: 09 maj 2011, 07:39 

Förnamn: Dejan
Efternamn: Bogicevic
Inga pauser på tanke att vi spelar efektivt från ca. 11.00-1130 till knappt kl 16.00 Oftast slutar vi efter kl. 15.00. Så vi spelar ca 4 tim.
Personligt tycker jag att spelet är för män och inte för pojkar.
När det gäller mål, måste inte alltid finnas en scenario.
T.ex målet för mig är att tävla mot mig själv att utveckla mig som spelare att utveckla min samarbete med andra, att fin slipa mina färdighetter. Att dräpa och dominera de som spelar på andra sidan och göra riktigt svårt för de. :D
För i tiden vi spelade från redan kl.10 till ca 18.00 då hadde vi paus.

InläggPostat: 09 maj 2011, 07:59 

Förnamn: B
Efternamn: E
Jag instämmer med vad många andra skriver. Pauser förstör momentet under dagen och man förlorar alltid flera spelare under en paus, många känner att det är jobbigt att ladda om både vapen och sig själva. Vi har avskaffat paus vilket vi haft tidigare pga detta.

Ang speedball: Spelsätt som jag inte är intresserad av, korta fighter utan sammanhang. Jag tycker vi lämnar speedballandet till paintball-spelarna.

Airsoft för mig är milsimmande och hoppas att vi håller oss till det!

InläggPostat: 09 maj 2011, 10:21 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Det jag hade i åtanke är inte så mycket pauser som i lunchrast eller för att vila, utan mer för att samla gänget lite eller åtminstone bryta spelet och så sakteligen starta på nytt. Åtminstone i spelsätt där det kan passa, vilket givetvis är väldigt subjektivt.

Jag har inga problem att hålla igång hela dagen. Jag kör gärna längre dagar, men då på villkor att spelet är jämt och/eller att det blir en runda två så laget som hamnade i underläge förra rundan kan lära sig av misstagen och snabbt se om man kan göra bättre med nytt tänk.

Att väva in spel som är lite mer casual kan nog vara nyttigt, för att få perspektiv på senaste tidens spel. Vare sig det är att dela upp ett spel i två rundor eller prova andra spelsätt, även om jag själv inte känner att det senare nämnda är ett problem. Något som jag, och några andra, kommer försöka förse med arr i sommar och se var det leder.

InläggPostat: 09 maj 2011, 11:08 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Borka, om det du försöker säga är att vissa spel kan bli väldigt ojämna eller knepiga på ett eller annat sätt så håller jag med dig. När sådana situationer uppstår bör den/de som känner att spelet blivit ojämnt eller tråkigt säga till spelledning så kan denna ta initiativ till en omstart. Så har vi gjort mången gång förr och, som jag ser det, så måste man göra det så fort man observerar tendensen för att det inte skall bli ett tråkigt spel för alla. Detta givetvis oavsett om en sådan paus är planerad eller inte.

Alltså: Avbryta om spelet inte fungar is necessary, Att avbryta ett fungerande spel för att man planerat ett avbrott is kass. Faktum är att vissa roliga fighter låter vi ju pågå långt efter att segervillkoret är uppnått för endera sidan. Det handlar helt enkelt om att inte förta det roliga. Så länge det är roligt för en majoritet på båda sidor alltså.

Ofta kan man avgöra i respawn om en sida verkar missnöjd med att de får för mycket stryk. Eller så kan den överlägsna sidan avgöra att de inte har roligt. Då kan man se om man är tillräckligt många som kan tänka sig omstart.

InläggPostat: 09 maj 2011, 15:18 
Användarvisningsbild

Det är ju alltid svårare att anfalla än och försvarar.jag tycker det är upp till varje lag och testa sig fram med olika taktiker och se vad som funkar. Träning ger färdighet i laget! Om intressen finns så kan vi ordna taktik träning för just ert lag!

InläggPostat: 09 maj 2011, 19:43 
Användarvisningsbild

Förnamn: Georgi
Efternamn: Stojanovski
Mycket bra att folk kommer med förslag!

Jag tycker att det funkar bra att äta sin macka/energi-godis in-game. Det finns alltid lite tid över för mat bara man planerar in-game.

Kanske lite OT, men nu vill jag säga några visdomsord gällande en närliggande faktor:

Att tänkta på är om man tränar på fritiden, förutom att spela airsoft, så orkar man vara aktiv mycket längre/intensivare.

Vill du vara en vinnare i airsoft gäller det att vara aggressiv, snabb och uthållig, och träning is the way to go.

Ny låter det kanske som att vi måste träna som värsta elitsoldaterna (absolut inte min mening), men faktum är att vill man bli duktig i en fysiskt ansträngande sport/hobby så är en av parametrarna träning.

Ut o springa två gånger i veckan kommer göra stor skillnad för er in-game och för fan sluta röka dem där idiotiska cancer-pinnarna!

/Morsan

InläggPostat: 09 maj 2011, 21:36 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

..Plöja som fan med polarna i skogen varje söndag verkar vara hyffsad träning faktiskt.. Jag är alltjämt ett ganska snabbt & segt gubbskrälle.. :)

InläggPostat: 09 maj 2011, 22:57 
Användarvisningsbild

Förnamn: T
Efternamn: S
Jag tror att man kanske kan försöka få igång spelet lite tidigare, förslagsvis halv 11 istället för halv 12. Äta kan man göra i respawn men den extra timmen kommer öppna upp för möjliga omstarter utan att folk från det underlägsna laget känner att de lika gärna kan avsluta då det ändå är för lite tid kvar för något annat spel än något king of the Hill aktigt.

Jag tror att det som får folk att lacka mest är frustration och inte utmattnig.

*edit* Skrev på mobilen, blev inge vidare så jag fixade några meningar samt typos nu.

Senast redigerad av Sport 10 maj 2011, 00:57, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 09 maj 2011, 23:23 
Användarvisningsbild

Förnamn: Per
Efternamn: Andreasson
Jag fattar fortfarande inte grejen med att folk kommer till spelen efter 10:00.
Jag är alltid på plats före 10:00 och om inte så säger jag till i god tid i förväg.

Om en samling är satt 10:00 skall man vara där 10:00.
Då kommer spelet vara igång mycket snabbare och beroende på vad det är för spel kanske man kan ta en paus efter 2.5timma.

Själv tycker jag att pauser inte är något man skall ha.
Ta med en påse nötter eller liknade så du har någon smått att knapra på hela dagen. Jag klara mig alltid på detta och jag känner mig bara piggare på att småäta under en längre tid jämnfört med om jag skulle sätta mig ner och äta en macka eller liknande.

Mitt förslag till alla är att komma i tid och sedan är det upp till arrangören om vi tar en paus i spelet eller inte.

LONE WOLF

InläggPostat: 11 maj 2011, 03:31 
Användarvisningsbild

Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
Prova att åka fram och tillbaks runt hela stan med buss 58...

InläggPostat: 12 maj 2011, 23:53 
Användarvisningsbild

Förnamn: Per
Efternamn: Andreasson
Det är väl ingen ursäkt att komma sent. Hur gör du när du skall till skola, jobb eller liknande?

Ta en tidigare buss eller kolla om du kan åka med någon.

Inte för att hyas agg men är det samling 10:00 får man ha en jävligt bra anledning till att komma sent. Somliga arrangörer lägger ner sjukt mycket tid på sina spel och jag tycker det är bra slappt och respektlöst att komma sent.

Det är vad jag tycker, inget illa menat.

LONE WOLF

InläggPostat: 13 maj 2011, 16:27 
Användarvisningsbild

Lord_Crimson skrev:
Det är väl ingen ursäkt att komma sent. Hur gör du när du skall till skola, jobb eller liknande?

Ta en tidigare buss eller kolla om du kan åka med någon.

Inte för att hyas agg men är det samling 10:00 får man ha en jävligt bra anledning till att komma sent. Somliga arrangörer lägger ner sjukt mycket tid på sina spel och jag tycker det är bra slappt och respektlöst att komma sent.

Det är vad jag tycker, inget illa menat.

Jag håller med dig.

InläggPostat: 13 maj 2011, 19:02 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Jag har själv lekt lite med tanken på pauser, men då mer som naturliga avbrott mellan olika mini-scenarion. Nån gång i framtiden hoppas jag kunna arrangera ett söndagsspel som är uppdelat på tre succesiva scenarion.

Först del ett, där de bägge lagen får nån uppgift att lösa på utsatt tid. Efter säg 1,5 timme bryter man, samlar allihop, och går igenom del två. Resultatet av del ett påverkar del två, men inte så mycket att det blir ojämt. Man kör del två, bryter sen för att gå igenom del tre, och sen är det slut.

Jag tror det kan bli kul. Frågan är om det går att praktiskt genomföra.
- Hur samlar man alla spelare från bägge sidor snabbt och effektivt? Jag inser ju att det blir massa ledtid och folk dräller lite och börjar slappa.

Tanken med upplägget var att få in lite mer rollspelskänsla utan att folk skall behöva leka skådisar, samt att just få till mer tajta målinriktade strider på begränsad tid. Ibland när man kör nån vanlig capture the flag i fem timmar, så tappar många sugen efter ett par timmar. Man vet inte vad som händer, har nån en flagga, bryr folk sig egentligen, var tog samarbetet vägen, osv. Så därför tänkte jag att det kunde vara kul att tvinga folk att ge järnet i 1,5 timma, sen bryter man, nya instruktioner, folk ger järnet i 1,5 timmar till, osv.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme