Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
Hajj hajj! Jag fick äntligen isär min gamla mp5'a (maruisarna är ju så kul att skruva isär) och kopplade på en sån däringa billig dream-army mosfet.
Detta gjorde jag mest för säkringen för jag tror den bössan glappade och åt upp alla mina batterier.
Jag drog ut alla tre kablarna en sådär 30 cm utanför boxen och kopplade på mosfeten utanför lådan då jag inte orkade knöka in den nånstans i bössan. Allt detta är tänkt att åka in i en påse på bärremmen. (skjutstock)
Bössan rullar på som en dröm i kontrollerad inomhusmiljö.
Vad händer när jag tar ut den i Göteborgsregnet? Vad kan/måste jag göra billigt utan att öppna bösseländet igen för att det inte ska gå sönder?
_________________ Knowledge is power, hide it well.
Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10 Inlägg: 2132 Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
blöta mosfetar är inte glada mosfetar.. med tanke på att det krävs mycket lite ström för att avfyra så är det lätt att bössan skenar. Annars drar den ur batteriet snabbt vilket är o-bra med lipo.
Skaffa epoxylim och gegga på det ordentligt. Se till att det är tätt men glöm inte att löda fast trådarna först!
Jag skulle rösta emot krympslang eller tejp. De stänger in vatten och gör skadorna värre. Jag kör epoxy/silikon i kombo. Viktigt är att lagret är och förblir tätt. Om det är nästan tätt och blir blött så torkar det faan aldrig.
En annan grej att veta är att en våt mosfet-krets som spänningssätts snabbt ärgar sönder.
Förnamn: David
Efternamn: K
Eh. Vilken dum krets. Har du tillräcklig kunskap att löda bort säkringen och ha den nån annanstans? Förövrigt byter man inte säkring så ofta att du inte kan kapsla in den iallafall lite (krympslang, stop the hate)
Hmm, jag har haft flera kretsar som spelat ur även när det varit krympslangade, därav min skepsis. en gång i kondens pga att bössan legat ute i -10 som snabbt byttes mot någon plusgrad när solen gick upp, En gång i rinn-regn i 6 timmar. Jag tänkte att om den där bössan skall ha feten på utsidan så kommer den råka ut för sådana rotblötor..
Knepig krets, ja, det är trevligt med automatsäkringar. Jag hade gjutit in säkringen i silikon, så kan den lätt skäras ut när den behöver bytas. En mindre operation, och som skepparmannen säger; du byter förhoppningsvis sällan. Det är den gröna grejen som sticker ut som är säkringen och den sitter säkert i kabelskor, och går således troligtvis att dra ut utan lödning. Det ser ut att vara en vanlig bladsäkring och det händer inget när den brinner av (utom att den går sönder då förstås, men inget uthoppande).
Klipp loss krympslangen, den behövs ju inte när du har epoxy, och du behöver se vad du gör.
Kan ju vara värt att kolla Ice's tips, jag har ingen koll på det själv.
Vad gör den däringa säkringen då? Jag trodde den skulle funka fler gånger än en sån där gammal trådglasmojäng?
Ingen mening att plocka loss den, pallar inte öppna upp bössan igen nu när den funkar och det finns ändå ingen plats därinne, men det är alltså inget som hindras av att gjuta in hela eländet i något vattentåligt?
Jag kan ju se fel, men om det är en bladsäkring så är det precis som en tråd-glas-mojäng, fast det är plast i stället.. Och den har en annan form. Bara en gång.
Du bör ju se tydligt vad det är när du tar bort krympslangen. Är det bara en metallbåge ingjuten i plast så är det inget magiskt.
Och det står 30 på min säkring så man kan nästa hoppas på att färgsystemet är universellt. Nåt tips på var man köper sånt i butik? Verkar iofs som att gubbdagis har kombopaket med såna och alla andra amp för några slantars...
Om det inte framgått så har jag knappast någon aning om vad jag håller på med Går det att plocka isär får man hoppas att det går att sätta ihop igen är lite vad jag går efter... röd tråd på röd och svart på svart... mosfet med tre trådars blev lite av en gissning, inte lätt att hitta bra "for-dummies" instuktioner på nätet.
Såhär såg det ut under krympslangen, dags att gjuta in eländet i nåt så det hinner torka till söndag.
Ja så är det nog! Gamla goda biltema!
Nu är eländet insmetad med epoxylim (förutom säkringen) , och sedan ligger det en rejäl kladd med Silikon över alltihopa.
Orkade inte vänta till epoxyt var helt torkat men det är la änna en kemisk reaktion och inte lufttorkning som krävs, hoppas bara inte det blir nån reaktion mellan silikonet och epoxyt.
Ni får ursäkta bildkvaliten men minneskortet ligger i skolan och kameran är undanstädat i nåt mystiskt vrå av lägenheten så bilderna fick bli tagna med webbkamera.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori