Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 16:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Så var det dax att saddla om då....
InläggPostat: 04 jan 2011, 12:24 

Förnamn: Jonaz
Efternamn: Carlson
Hej på er!

Heter Jonaz Carlson är 36år och funderar skarpt på att saddla om min ryttare nu från paintball till airsoft.
Ja jag är omvänd då jag är trött på kladdiga färgbollar som håller dålig kvalité(tro mig jag kör bara highend boll)i var o varannan kartong. Detta problem verkar inte ni lida så mycket av då era plastkulor verkar hålla bra kvalité samt att era markörer(eller kallar ni dom vapen)verkar kräva mycket mindre underhåll. En pb markör får man ju mer eller mindre renovera ett par gånger varje år om man spelar hårt:-)

Nu till min standard fråga..

Kan man spela i vilket camo som helst eller måste man kitta upp hemma med typ ljus mörk marpat m90 ja alla typer??Hur har ni det?

Markör..funderar på att köpa loss en av Lord_Crimson här på forumet,men är tokig i MP5K är det någon i föreningen som har en sådan som man kan få prova? Gillar som sagt mp5k,p90 med andra ord små tighta cqb markörer.
Är det "bra" köp eller ska man satsa på en mer vanlig ak47 eller m4a1 variant?

Sedan undrar jag också över maskval...klarar man sig med brillor eller ska man ha fullcover??Skadar man sig mycket i ansiktet eller finna det någon oskriven lag att man inte siktar på ansiktet?

Radio??Är detta ett måste och vilken modell kör ni med i föreningen?Finns det låne radio eller har alla egen?Kör ni med PMR och subkanaler eller kör ni med jaktradio/amatörradio?

Ja som sagt detta är mitt första forumsinlägg men inte det sista..Siktar just nu in mig på Bocken den 16 januari så vi kanske ses där..

Jonaz Carlsn/jägermeister

Inläggsrubrik: Re: Så var det dax att saddla om då....
InläggPostat: 04 jan 2011, 12:42 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
Hej och välkommen!!!
Låter bra att släppa kladdet;-)

Jag ska svara på dina frågor så gott det går.
Airsoftspel kan variera i krav då det är upp till arrangören att avgöra krav på camo m.m.

På VSAFs söndagsspel är vi mer liberala, det är bätter att du hakar på ett par gånger så att du får känna på utrustning och bössor. Vi kör med många olika camon, Svenskt, Woodland, Ryskt, Tyskt m.m. Olika grupper kör olika camon. (Woodland är störst följt av ryskt) så haka på med vilket camo som helst, du kommer garanterat vilja byta efter en tid.

Markörerna varierar i kvalitet beroende på tillverkare, men det är inte priset som sätter kvaliten. Bra är det om man väljen en bössa som du lätt kan byta fjäder och popup gummi i. Trir doch inte att någon MP5 har denna funktion men jag är inte expert på MP5. Snacka med folk, känn på olika bössor haka på söndagsspelen, vi har även lånebössor.

Allt om radio finns i denna länken från "Popup":
viewtopic.php?f=1&t=2578
Dom flästa av oss har Puxing radios

Välkommen.

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07

InläggPostat: 04 jan 2011, 12:45 

Hej, och välkommen ut i ljuset.

*Du Kan dyka upp i princip vad du vill. Skogs-kammo är väl att rekommendera.

*MP5K är kanske inte det ultimata vapnet i skogs-spel, men helt ok i CQB som du redan förstår. Allt beror på hur du själv vill spela. Testa först med VSAF's låne-bössor.

*Dom flesta kör bara med brillor, men ingen tittar snett om du kör med mask heller. Man ska väl undvika att skjuta i ansiktet om man har nåt val, men man får räkna med att bli träffad där rätt ofta ändå.

Alla kör med sin egna radio. Inget du behöver från början, men man hänger onekligen bättre med i händelseförloppet med radio.

Det finns sammanfattnings vis ganska få måsten i airsoft. Ett par riktiga skyddsbrillor är väl det enda egentligen. Och att man fyllt 18.

Kom och testa innan du planerar några köp.

InläggPostat: 04 jan 2011, 13:42 

Tack för ett varmt välkommnande grabbar..
Snacka lite med Lord_Criomson på jobbet och han tycker jag ska gå all in så att säga och släppa kladdet:-)

Jo att MP5 oavsett variant passar cqb har jag greppat:-)Men vad ska man ha i skogen då??Blir det inte mycket short range action i airsoft eller??

Puxing är en kanonradio för dom pengarna ...men måste man inte ha amatör radio licens för bruket av dessa i sverige??

InläggPostat: 04 jan 2011, 14:36 

Förnamn: Johan
Efternamn: Olsson
Hej och Välkomen!

Det finns inställningar för att köra Puxing 777 på 0,5 watt vilket är den tillåtna gränsen. (Själv har jag aldrig hör talas om någon som vid vettigt användande av 5watt haft någora problem med det..)

Skillnaden mellan 100m/s ur en MP5K eller en M16 är inte så stor. Väldigt många kör dock med 110-130 trim och då har man kanske upp till 30 meter räckvidd extra mot 100 bössorna. Nu låter det som du hällre kommer lite närmare inpå din fiende och då är 100 trim((orginal) helt klart att rekomendera.

mvh Johan

InläggPostat: 04 jan 2011, 22:11 
Användarvisningsbild

Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
Man kan klara sig alldeles utmärkt med cqb-trimmad bössa i skogen men man arbetar helt klart med en nackdel mot dem som har lite mer trim.

Det finns inget som hindrar dig från att trimma upp en mp5-a med lite mer pipa (man kan gömma en längre innerpipa innanför en ljuddämpare tex) till precis samma nivå som vilken bössa som helst, men en del mp5-or är lite krångliga att skruva isär (mer jobb/tid än svårighet).

Vissa kinakloner går väl 130-ish direkt från hyllan?

Annars lär man efter en tid vilja ha fler leksaker och då funkar fortf en mp5k som sidovapen, reserv-vapen eller cqb-vapen.

Kan vara dumt att satsa på dyr utrustning innan man vet vad man vill ha för inriktning. Det går lika bra att spela med en brittisk NBC-dräkt för 150 pixx som med RS-grejjer direkt från Irak med blodfläckarna kvar. Ska du spela med dina bekanta så kan det ju vara smidigt att köpa grejjer som passar ihop med deras dock.

I GBG brukar lagen delas in efter just camouflage så det finns inget krav på vad du har på dig men det kommer påverka vilken sida du hamnar på.

InläggPostat: 05 jan 2011, 23:46 

Förnamn: Dejan
Efternamn: Bogicevic
Hej och vällkommna.
När det gäller vapen så de flesta har flera vapen att välja på. Det finns mycket att välja och ok priser. Det finns också mycket hjälp inom föreningen när det gäller meckandet och teknik.
Kolla några av filmer som finns i media delen. kan rekomendera dräpers filmer från appslapp/rickard och ace/hampus. Där kan du se lite mer av vad vi sträver efter.
När det gäller uniformer de flesta har flera uppsättningar. Sen det är alltid möjligt att låna från någon om du bara frågar efter och behövet uppstår.
kan säga att vi är som en stor familj och bra gemenskap. Det roligaste dock är när vi från gbg spelar tillsammans på storre spel mot andra.
Hoppas att du kommer att trivas.
mvh Dejan

InläggPostat: 07 jan 2011, 22:49 

Gillar gemenskapen ni airsoftare verkar ha i er förening.
Kör som sagt PB nu i WestcoastAlliance som just också är förening med gemnenskapen när man drar iväg till Örebro eller så på stora spel..det ger en enorm kick att lira tillsammans som en stor grupp med samma tänk.

Kommer vara med på spelet i Bocken nu den 16:e och spela om jag hittar barnvakt annars kommer jag lite senare och tar med systemkameran för att fånga er på bild.

Kommer med största sannolikhet att köpa en M4 varisnt av Lord_Crimson och senare satsa på en mp5 som rent cqb.
Som jag lirar idag är jag en taktiker som gillar att smyga nära till 70%
resterande 30% är jag mer en rush´n attack typ..
Går jag in för en uppgift i ett spel fokuserar jag 110% på uppgiften oavsett motståndet.Jag menar det värsta är ju att bli utskjuten:-)Det är ju ett spel ingen verklighet.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme