Aktuellt datum och tid: 27 apr 2026, 18:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Taktik och tips inom airsoft
InläggPostat: 21 okt 2010, 17:47 
Gjort lumpen och med i hemvärnet så jag har koll på de grejerna, men tack för omtanken i alla fall Yellow_Flash_Colorz_PDT_02 . Dock är jag mer förtjust i gamla skytteställningarna, gjorde lumpen 01/02 så det sitter fortfarande i förlängda märgen.

Tänkte mest för folk som är specialintresserade (som jag, även om jag är noob) i specialstyrkor och taktik.
Hittade lite roligt i sniper-guiden och tänkte spana mer på det när/om jag får tid.

InläggPostat: 24 okt 2010, 21:05 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
I serien du nämner, "SAS, are you tough enough" finns en hel del basinformation som är väldigt användbar! Det finns tre säsonger, europa, djungel och öken. I öken lär de ut lite taktiktänk och vapenhantering. Det de lär ut är mer gängse militär taktik än du hittar i mag-pul's videor, och mer gängse användbart för olika impressions. Du lär dig även lite om escape & evade i alla tre serier.

Det finns en serie med samma SAS-personal som figurerar i "are you tough enough"; "sas survival secrets". Den serien är mer annu informativ och brukar vara lättare att få tag på. Varmt rekommenderade båda två.

Det enda som är liter irriterande att efter serien sändes så kunde folk engelsa arméns handsignaler bättre än de svenska. Många är samma men betyder olika saker!

Annan matnyttig information kan man hitta i svenska arméns manualer Infr Splut/Sgrp (spaningsgrupp), InfKavR Jförb (jägarförband), KavR Jplut/Jgrp (jägargrupp) KavR II R (Ryttarförband) och Anv Fskj (fallskärmsjägare), om man lyckas hitta dem. Det är mer orienterat åt gruppstrid medan SAS-serierna fokuserar lite mer på individuell fostran. Informationen i böckerna är ungefär samma på många punkter, så man kommer långt med en av dem.

Därutöver finns en ofattbar massa amerikanska manualer inscannade. Själv äger jag bara ranger handbook som är ganska trevlig. Jag tycker de amerikanska manualerna är svårlästa (väldigt små, med skrivmaskinsfont), ganska pratiga och innehåller en hel del ovidkommande information (navigation på södra halvklotet etc). Amerikansk taktik verkar i huvudsak överensstämma med vår.

Det finns även mycket ryska manualer inscannat. Problemet är ju då att dom är på ryska... Lite bättre format än de amerikanska, de sovjetiska har en tendens att vara propagandistiska (duh). Jag har endel spaningmanualer och ryssarna tänker klart annorlunda. De har en mycket mer offensiv hållning baserat på att de ser det för troligast att de anfaller, medan vi tror oss behöva försvara.

Slutligen är det aldrig fel att lägga rabarber på en billig SoldF! Man lär sig grunden av svensk kommunikation och taktik, det de flesta på airsoftplanen kan.

InläggPostat: 26 okt 2010, 22:15 

Förnamn: Jonas
Efternamn: Swedberg
Även med ak4 så är det inte särskilt svårt med den "nya" skjutställningen. Handlar bara om att öva.

InläggPostat: 26 okt 2010, 23:19 
Gillar ankvinge-liknelse, garvade fan i 5 minuter över den... Mutantbössor i all ära, tung behöver ju inte betyda solid men den spräcker nog en och annan käke i handgemäng (förhoppningsvis den lede fi:s). Ovanan att hålla blysprakaren på ett helt annat sett än under lumpen 01/02 är ungefär lika onaturlig ur min synvinkel som att lära sig de 90graders perfekta armbågs och knästående övningar man torterades i lumpen med. De nya reglerna ang skytteställningar bottnar ju att utgöra liten träffyta, att vara stadig i kroppen gentemot rekylen och att att hitta en "komfortabel" balans, om jag inte minns helt fel... Som framtida (förhoppningsvis) DM hoppas jag dock få utöva lite gammal hederlig "ålning, medelst hasning" (uttala gärna med svensk journalfilmsröst). Yellow_Flash_Colorz_PDT_06

InläggPostat: 27 okt 2010, 15:05 
Användarvisningsbild

Bara för att ställa till det...så sprang CAG/delta runt med båda G3 och HK23ish i torabora;) bilder finns :wink:

InläggPostat: 27 okt 2010, 17:45 

Jag kan hålla med om att gamla tiders battlerifles inte är ett under av ergonomi.
Framför allt kolven som brukar vara väldigt lång.
Men M16 är väl lika lång som en G3?
Har du en bra skjutställning med kolven mot bröstet så känner du knappt rekylen med 7.62 eftersom det är så mycket mer massa i kroppen jmf med axeln.

Varför knacka på dörren med 5.56 när man kan sparka in den med 7.62 :P

Edit: Missade smileyn.

Senast redigerad av Tempelriddaren 27 okt 2010, 19:00, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 27 okt 2010, 18:08 
Användarvisningsbild

Förnamn: C
Efternamn: Backman
För att man kanske vill kunna bära med sig lite mer ammo med mera

InläggPostat: 27 okt 2010, 19:40 
Användarvisningsbild

Förnamn: Otto
Efternamn: Af Johanneberg
Jag kollade in Magpul vidion/teknikerna och det verkar inovativt och smart. Men mycket bygger på eldstrid i bebyggelse med kroppsskydd och har inte mycket med skarpskytte eller airsoft att göra. Om man tittar på hur SF förbanden tränar så verkar dom blanda hejvilt... hus, korta avstånd i rörelse mycket av det nya(med reservation för att de ofta har en så liten målyta som möjligt i nästan alla lägen)...medel, längre avstånd klasiskt matchskytte. :)
Kan tänka mig att Ranger förband är perfekt målgrupp för det nya..... då dom söker eldstrid i rörelse ofta i bebyggelse till skillnad från nästan alla "rena SF/SOF" förband.
Var det någon som insåg hur sketen kvalite/konstruktion det måste vara på M4orna då dom gick igenom eldavbrott som om det skulle vara ett problem var och varanat magasin Yellow_Flash_Colorz_PDT_07

InläggPostat: 27 okt 2010, 20:34 
Användarvisningsbild

cag snubben använden den för att han ville...inget han hittade i någon buske iallfall;) Sedan ang LA rånare så fick han tummen avskjuten och hade klarar problem att slå bort hyslan som stack ut...och var dessutom stenhög och skjuten på flera ställen(ben)

hade mindre med ak47 tillförlitlighet än skytt.......och ang m4 så har den inte mognat alls, den skiter fortfarande där den äter(sjukt som system)

Scaren läggdes ner pga kostander inget annat.....hade inget med kvalite att göra.
De högre kostnader som scaren skulle innebära kontrade inte fördelarna med scaren mot m4. Däremot som älskar sof förbanden mk-17 scar 7.62

InläggPostat: 27 okt 2010, 22:30 

Gasröret är en svensk "innovation". Fanns bla på ag42 som aldrig blev särskilt lyckat.

InläggPostat: 27 okt 2010, 23:27 
Egentligen är det väl inte jätteskillnad på rekylen hos en 7.62 gentemot en 5.56, handlar bara om teknik och till viss del kroppsmassa. Sen att 7.62 blåser större hål med större anslagkraft än lillebrorsan fast man själv får mer att bära på är lite "kvalitet kontra kvantitet" imo. Googlade runt halva gårdagen och spanade forum där folk uttalade sig korsan och tvärsan, så rätta mej om jag har fel, men vapen väljs efter situationen. Så många iq-befriade personer (tyvärr mest amerikaner afaik) som rantar iväg på ett personligt korståg, gör långa listor och går totalt 80-megaton-dramaf*ck-detonation över forumen... Ja yanksen, di äro lustiga de!

InläggPostat: 27 okt 2010, 23:30 
Användarvisningsbild

Förnamn: Otto
Efternamn: Af Johanneberg
gasrör suger..... det enda rätta är laddpistong.
M4 är väldigt populär bland alla former av fjärrspaningsförband som har "riktiga vapen" för att lösa uppdragen och mest har m4an som personskydd som helst ej skall komma till användning, även britter och tyskar har använt m4an i rätt liten omfattning för sin låga vikt Yellow_Flash_Colorz_PDT_06

InläggPostat: 28 okt 2010, 07:13 
Användarvisningsbild

Den här tråden har ballat ur fullständigt.......och lider lite av faktaproblem.

jag drar mig ur detta, börjar likna ASsverige dravlet.

InläggPostat: 28 okt 2010, 12:59 
Användarvisningsbild

Förnamn: David
Efternamn: K
Fel ställe för sånt om inte annat

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme