Aktuellt datum och tid: 27 apr 2026, 16:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Taktik och tips inom airsoft
InläggPostat: 15 jun 2010, 00:33 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tim
Efternamn: Brogren
Hej alla glada och tack för senast!

Jo, jag spenderade en kväll här med att kolla efter airsoft-taktik, the basic stuff liksom. Hur man håller sin bössa och hur man rör sig osv.
Kollade en del på youtube men där hittade jag inget jag kände var tillförlitligt.

Har ni möjligtvis nånting på lager som kan ge en lite grundkunskaper inom denna hobby måntro?

Inläggsrubrik: Re: Taktik och tips inom airsoft
InläggPostat: 15 jun 2010, 02:00 
Användarvisningsbild

Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
Hjälper att ha gjort lumpen, fast airsoftbössor har ingen rekyl så man behöver inte hålla bössan lika manligt korrekt som en riktig utan kan med fördel klämma ihop kroppen så mycket som möjligt för att minska träffytan.

Annars är det la bara att peka och skjuta.

Lyssna på ditt lag, kommunicera mera ;) Har du inte radio så gorma å skrik.

håll dig till skydd, även buskar och gräs stoppar många airsoftkulor!

Resten är rätt mycket counter-strike.

InläggPostat: 15 jun 2010, 09:04 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Du fick ju en grundkurs i smygning i söndags! Ni var båda duktiga elever by the way.

Det svåraste och mest effektiva är att samordna ett lag och det är egentligen först då man på allvar kan prata om taktik.

Taktik definieras som en kombination av eld och rörelse. Utan de två elementen så är det inte taktik du ägnar dig åt. Denna grundsanning misshandlas tyvärr till vardags, man kan ägna sig åt olika kvalitet på taktik, där att skjuta framåt och röra sig framåt är den enklaste. Bara för att det faktiskt är taktik du per definition ägnar dig åt så behöver det inte vara en effektiv taktik. Tanken är att du med eld stoppar fienden från att framrycka längs vissa rutter eller, med lite tur helt låser fast honom, samtidigt som du gör hans tillgängliga positioner ohållbara genom att röra dig och ta upp nya positioner.

Metoderna för detta varierar med tillgänglig utrustning. Under WWII så hade en normal amerikansk grupp två BAR, vilket är ett ganska ineffektivt understödsvapen. Resten hade den utmärkta M1 Garand. Den amerikanska soldaten sköt mycket täckeld och rörde sig mycket inom gruppen. de amerikanska grupperna utförde gärna anfall eftersom varje soldat var hyfsat effektiv. Tyskarna däremot hade den föråldrade kar98 men en, senare två utmärkta MG34 eller MG42. De tyska grupperna lurpassade på framryckande fiender och jobbade nästan exklusivt med sprutorna. Gevärens uppgift var att försvara sprutan. Tyskarna, med sin utmärkta räckvidd flyttade därför grupp för grupp, understödda av varandra. När den framryckande gruppen väl var stationär och sprutorna var uppriggade öppnade man eld och det var första gången fienden visste att den gruppen fanns. Britterna hade den hyfsade Bren gun och de hyfsade lee-enfield. De brukade avdela sprutan och 2-3 skyttar (grupp på 12 man) för att flankera eventuellt motstånd. resten gav frontal eld.

Man kan säga att i en amerikansk grupp understödde varje soldat sig själv. I en brittisk grupp understödde varje grupp sig själv och i en tysk grupp understödde varje pluton sig själv. På detta vis är det tyskarna som har friast händer med taktiken. Vissa element är helt fria att agera när andra element öppnar eld.

Det om det, jag tror att det du egentligen efterfrågade snarast var grundutbildning i fältmässighet.

Nästan allt sådant kommer med erfarenhet och är svårt att lära sig genom att läsa. Några grundtips:

* Ta positioner där du har skydd från de tänkbara håll motståndaren kan komma. Är det svårt, ta skydd från troligaste hållet och täck om möjligt upp med en skytt åt det hållet du är svag. Finns inget skydd för en sådan bör du tänka om positionen. En av de mer viktiga egenskaperna hos en bra position är att du skall kunna dra dig ur i skyl! det hjälper dessutom om du kan växla eldställning, men det ordnar man om man bara kan dra sig ur.

* göm dig inte bakom grästuvor. Sticker en kvadratmillimeter av dig ut så kommer du bli träffad. Ta skydd där du kan ta hel betäckning.

* Lägg dig helst inte ned. Då kan du inte ducka eller röra på dig. Att ligga ned fungerar säkert utmärkt under eldväxlingar på 400m men airsoft är närstrid, här behöver du vara på fötterna.

* Att inte synas är en fördel. Stanna aldrig om du inte åtminstone är i vegetation eller en grop. Om du skall göra överfall, utse en spanare. Resterande skyttar ligger helt i skyl och visar sig inte förrän spanaren öppnat eld. Skjut gärna genom buskar och sådant så det är svårt att exakt lokalisera dig, men se till att ha ett hårt frontalt skydd att ducka bakom! Annars kommer du att bli träffad på nolltid av täckeld vare sig du syns eller inte!

* Rör dig längs sidor på åsar så syns du inte från andra sidan. Dessutom kan du använda åsen som skydd genom att springa över toppen. Det är dessuto ett skydd längs vilket du lätt kan dra dig ur. Det bästa är att röra sig med en vägg på vardera sida. Ofta finns sådana pass uppe på åsar. Ju mer säker du är på att du inte syns och hörs desto snabbare kan du röra dig.

* Som jag tidigare sagt till dig, det mest effektiva sättet att spana i närstrid är hörsel. Skapa ett minimum av ljud. Rör dig längs tysta ytor så kan du röra dig snabbt. Stanna då och då och hörselspana, speciellt om du rör dig i osäker terräng. Rör dig med ljud, när någon skjuter eller det blåser så kan du röra dig snabbt. Skapa tysta ljud; tunga knakanden och periodiska ljud är är onaturliga. ett jämnt knastrande är att föredra. Viskningar märks mindre i naturen än tyst prat.

* Om du måste synspana, flytta fram huvudet naturligt, i en långsam, jämn rörelse. Flytta inte runt det sedan. Ha en buske eller likande mellan dig och ditt mål. Tänk på att ifall du kan se så kan du också ses. Synspaning är mest nödvändigt när motståndarens position inte räcker utan du även vill veta verksamhet, exvis, är dom på väg in i ditt buskage.

* När motståndaren skjuter och pratar så ger det dig två fördelar. Dels kan du hitta dem och dels vet du att chanserna att terrängen är klar ökar. Detta är i viss mån sant även när den egna sidan skjuter, något måste det ju vara de skjuter på. Faktum är att eld är ett utmärkt sätt att kommunicera och man kan tolka att någon ger eld som en order att agera. Hur man sedan agerar är upp till gruppen. Faktum är att kommunikation med anläggning och eldgivning tas upp under handsignaler i SoldF. Ifall man inte gör något alls när någon börjar skjuta så är ju dennes skytte bortslösat.

*Lite Airsoftteknik: Medic och respawn gör att man måste tänka sig för vem man skjuter på. När det finns medics så är det oftast poänglöst att skjuta en enskild gruppmedlem. det leder oftast bara till att denne är uppmedicad på 60 sekunder men du blir uppjagad och får gå och respawna. Ifall du kan dra dig ur lätt oskadd så kan dock sådat gäckande både sinka motståndaren, röja hans position och störa hans formation. Därför bör man (alla andra) agera på all form av strid, antingen hjälpa till eller försöka uppnå spelmål, så att gäckandet inte är för gäves.

-Ytterligare, skjuter man ut folk för tidigt, tar för lång tid på sig att bekämpa eller om man inte agerar och utnyttjar de segrarna man uppnått så kommer motståndarna in från respawn innan man hinner uppnå något.

-Anfall med medic är vida överlägset försvar. Försvararnas förluster blir liggande i anfallarens väg och är förlorade medan anfallarens förluster hamnar bakom hans led och kan lätt medicas upp. Därför rekommenderar jag att om möjligt vända allt till ett anfall när man spelar med medics. Ju snabbare desto mindre förberedd hinner motståndaren vara. Oroa dig inte för mycket om fiender i terrängen, eventuella förluster du tar kan du lätt medica upp efter att du vunnit. Stannar du så riskerar du dock alla som väntar på medic. Om flera rusar på en skytt så hinner han sällan knäppa fler än två innan man är på honom. Om man inte rusar så kan han knäppa hur många som helst.

-Om man spelar utan medic så blir anfall i stället mycket svårt. Man måste lära sig att strida extremt konservativt för att inte bli utplånad. Spaning blir av yttersta vikt och man bör lägga sig under ganska långa tider nära anfallsmålet och lyssna så man vet var försvararen är positionerad. Man kan ofta försvara mot hela grupper med en handfull skyttar, så man får inte missa någon i spaningen. Därför kan det för en försvarare vara värt att skicka ut patruller för att störa spaningsverksamhet. Spelet blir mycket mer verkligt, men kan bli lite segt om folk är rädda för respawn.

-Även ammunitionsbegränsning gynnar försvararen. En grupp med oändliga ammunitionsresurser kan täcka alla tänkbara skydd under sitt framryckande med ihållande eld. Försvararen måste ju placera sina resurser innan striden och kommer således troligtvis ha färre skyttar. De skyttar man har kommer således lätt bli nedtryckta eller dödade av sådan eld. Men ammobegränsning så måste i stället anfallaren planera sitt understöd i volym och tid och måste rycka fram mer varligt.

* Lär dig vilka strider som är värda att vinna. Vilka områden är en taktisk tillgång att säkra och vilka är dödsfällor. Där hjälper dig erfarenheten.

* Till sist ett tips. Om du kommer under riktad täckeld, dra dig ur så fort du kan. Det är en duell du inte kan vinna och motståndaren kan dessutom utan ansträngning gå runt dig efter behag. Detta gäller även lågintensiv täckeld på långa håll. Det är som att vara ute när det regnar och försöka undvika att bli träffad av regn.

Där ja, det var mina 50 öre. Detta är mina åsikter, baserat på det jag har lärt mig med min spelstil. Jag spelar ofta själv eller i slumpvis sammansatta grupper och ofta mot välorganiserade lag. Jag trro det är en ganska lärorik skola för att lära sig individuell strid, men det mest effektiva är så klart ett lag som kan kombinera detta med effektiv organisation. För att uppnå detta och göra laget bättre än summan av sina medlemmar så krävs disciplin hos alla i laget och en samsyn på vilken nivå man vill jobba på. Detaljerna kan säkert de som jobbar i lag brodera ut.

Lycka till!

InläggPostat: 15 jun 2010, 10:04 

Förnamn: Edwin
Efternamn: Lindgren
Jag skulle varmt rekommendera att se Magpul Dynamics - Art of the Tactical Carbine. Denna instruktionsvideo innehåller tonvis med nyttiga tips som är fullt applicerbara på airsoft. Genom att vara konsekvent och ha tänkt till innan kring sin utrustning, så kan man lägga mer tid på att leta fiender i terrängen istället för att exempelvis fippla med krångliga magasinsbyten. Lär dig snabbskytte/jaktskott och ställ in ditt sikte! Du kommer bli betydligt mer framgångsrik om du snabbt kan föra aeg:n till axeln och få iväg 2-3 välriktade bollar, istället för att börja rikta in den vita strålen efter 5:e bollen på fullauto.

Happy hunting samt spela mycket och ofta så blir du snart en duktig airsoftspelare :D

InläggPostat: 15 jun 2010, 10:20 
Användarvisningsbild

Förnamn: Richard
Efternamn: Jonhamre
Jag tyckte att jag hade mycket nytta av det här =)

http://www.youtube.com/watch?v=Vykq1oQ3 ... playnext=1

kolla avsnitt 1 - 7 och du får en bra genomgång av ytlig taktik och utrustning.

//Daquee

InläggPostat: 15 jun 2010, 11:09 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

+1 på Popup (bra tips!), men det förtjänar att sägas att just exakt hur man organiserar utrustning och hanterar vapen är väldigt mycket kulturellt betingat. Det är väldigt mycket så att olika sanningar gäller olika arméer. Det blir inte minst uppenbart när man studerar rysk kontra amerikansk gear & skolning. Jag rekommenderar helhjärtat att man anammar de mönster som den enhet man porträtterar använder sig av. Det lär man sig mycket intressant på. Speciellt ifall man spelar flera olika enheter, det skadar inte alls att vara väl bevandrad i hur andra jobbar och framför allt varför.

Skillnader beror mycket på vilka vapenplattformar man jobbar med och vilken taktik i det stora hela man har, men även vad man prioriterar i den civila kulturen. Exemplevis går mycket av den traditionella ryska taktiken ut på att man strider i fordons omedelbara närhet på en öppen slätt. Inte särskilt applikabelt i airsoftsammanhang. Andra delar är vapenorienterat, ryssarna har haft automateldsorienterade vapen länge, så de skjuter mer full auto.

De där SAS-programmen med Eddie Stone som Daquee nämnde brukade vara obligatorisk tittning för alla airsoftare. Så mycket så att alla kunde SAS handsignaler bättre än de svenska! Till dessa program skall läggas tre säsonger av en realityserie om civilister som testas för SAS. Som paradise hotel fast för airsoftare! Man får lära sig mycket om skytte, taktik och överlevnad. De var i tre olika miljöer, england, djungel och öken. Jag upplevde att den mest taktiska säsongen var ökensäsongen.

InläggPostat: 15 jun 2010, 11:16 
Användarvisningsbild

Det absolut svåraste i AS när det gäller taktik...är att underkasta sig någon annans vilja (chefen).

InläggPostat: 15 jun 2010, 12:29 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tim
Efternamn: Brogren
Tack för alla tips! Detta kommer ta lång tid att smälta^^
Yes, nu är det bara att få den där förbenade moppen såld så att man kan börja spela ordentligt med en egen bössa.
Att underkasta mig en som vet bättres vilja har jag inga problem med. Det frågade de extra mycket om när jag skulle mönstra:P

InläggPostat: 15 jun 2010, 15:06 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Om han vet bättre så är det enkelt.. Så är inte alltid fallet, ändå vinner man mycket på att följa efter. Oftast är inte det viktigaste att man fattar rätt beslut utan att man fattar ett beslut.

Det är en viktig poäng och även om det inte direkt är taktik så är det en förutsättning för att kunna utöva taktik. Man skulle kunna sammanfatta det med ordet "disciplin". Bra att ha. Men man kan ha skoj ändå.

InläggPostat: 15 jun 2010, 17:32 

Förnamn: Dejan
Efternamn: Bogicevic
bara masa skit..... bla, bla, bla.
Här är bra tips.
1. ta inte träff, FUSKA
2. respektera inte säkerhet regel
3. trimma vapen med starkaste fjäder
4. använda hi cap
5. hata alla som spelar som rysk
6. svära och gapa på alla som skjuter på dig
7. lämna skräp överallt
8. bli inte medlem i vsaf
9. betala inte till Spunk :P varje gång vi spelar flagspel (hi hi)
Och när det gäller taktik med vapen hitta bara avtryckare så kommer du att rocka.
OHHHh se till att du har pipa år tätt hål
mvh Dejan (en som hatar airsoft)

InläggPostat: 16 jun 2010, 07:01 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Dejan, det där får han allt vänta med tills han köper sin första PTW..

InläggPostat: 16 jun 2010, 08:51 

Efternamn: Nilsson
Word 8)

"Dörrarna är för trånga i bockaby!"

InläggPostat: 16 jun 2010, 09:12 

Förnamn: Dejan
Efternamn: Bogicevic
ha, ha bra Spunki. Nu mera spelar jag inte med PTW, rena skräp
min nya älskling standard Ak 74 Yellow_Flash_Colorz_PDT_07

InläggPostat: 10 okt 2010, 22:04 
Är helt ny inom Airsoft men gjort lumpen och medlem i hv, tycker det är bra synpunkter. Just att följa den taktik som den nation du representerar följer borde göra att spelet blir mer "verkligt".
Underkasta sig andras vilja när det gäller frivilliga spel/lekar kanske inte är det allra lättaste. Om man har en omtyckt ledare som är en people-person kan ju det å andra sidan vara inspirerande och kul att "underkasta" sig hans/hennes vilja. En ledare man gärna följer i strid.

Jag tror förresten att ryssland har gått emot "kvalitet, inte kvantitet" de senaste åren, i form av utrustning och vapensystem. Jag är dock varken insatt eller säker.

InläggPostat: 11 okt 2010, 23:14 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Kvantitet, inte kvalitet är lite av en svensk försvarsmyt från 60-talet. På 60-70-talet hade sovjetunionen klart eftersatt infanteri eftersom man föreställde sig:
1. Atombomber, tacnukes över hela deploymentfronten.
2. stridsvagnar med blylining och övertryckssystem flyttar in igenom och bekämpar.
3. infanteriet utför bevakningstjänst.

I mitten av 70-talet började man mer och mer intressera sig för möjligheten att tvinga in konflikten i det konventionella hörnet. snabba insaters av FskJ-trupp och landsatta marinsoldater på fiendens atomvapen skulle stoppa dessa innan avlossning. Här börjar en mycket snabb utveckling av sovjetunionens infanterimateriel som det svenska försvaret missade helt.

När västvärlden under 80-talet föreställde sig en arme klädd i säckväv så hade i själva verket soldaterna utrustning som skulle gjort många i väst avundsjuka:
*I stort sett alla hade skyddvästar med titanplattor som tar ak från 10m i fronten (troligtvis med begränsat stridsvärde, men ändå. Ryssarna noterade 75% minskade förluster i A-stan).
*Den tidens lättaste NV-utrustning. Sovjetunionen låg väldigt långt fram med NV. Scopes verkar ha varit väldigt vanligt. De hade även utmärkta NVG's.
* Lätt ammunition i plastmagasin från och med 1974.
* små, lätta gruppradios och mycket smidiga plutonradios
* Gott om utmärkta manpads, en skytt per fordonsgrupp iallafall.
* snabbt och effektivt helikopterunderstöd
* stridsfordon. En grupp i bmp och två i btr.
* UAV'er från mitten av 80-talet.
* en grupp hade 2 underliggande GRK, 1 RPG-skytt, 1-2 PKM ksp (stolek ca ksp 90 fast ksp58-patron), helst 1 dragunov psk. Till det en drös olika pansarskott och eldkastarskott, minor inklusive claymore, sprängdeg, handgranater, flera tunga kulsprutor och granatsprutor mm. De var långt ifrån underutrustade redan 1985. Våra m/59-killar hade fått sig en överraskning, helt klart.

Ryssar, iallafall armén, verkar dock föredra att vara o-gucchi. Man ser ofta att de ger sig iväg på uppdrag med en maggväska i bältet.. eller kanske bara ett 45-patroners magasin och ingen rigg alls! Sovjetiska och ryska uniformsreglementen inleds med att stolt förkunna att i ryssland är man minsann inte petig med uniformer. Konsekvensen är att en grupp kan se ut som att dom beställt hela sin gear special från fabrik eftersom de fått spons av någons farsas butik, medan en annan grupp från samma enhet ser ut som nyväckta luffare eller naturister för att de är gamla frontschweine och inte ids bry sig. En bisarr grej var att gympaskor (ljusblå adidas gazelle) blev väldigt poppis i a-stan.

Det är precis sådant man upptäcker när man sätter sig in i specifika nationer och förband!

InläggPostat: 12 okt 2010, 08:09 
Tackar och bockar för den nyttiga lektionen!
Alltid varit fascinerad av ryska styrkor men kanske inte fått tummen ur att kolla upp.
Tänkte själv kolla upp möjligheten att få tag i utrustning (eller kopia av) som polska GROM använder sig av. Om någon dessutom vill beställa från polska hemsidor (ex. gunfire.pl) hjälper jag gärna till med butiks-kontakt, översättning osv., då jag är halvpolack.
:)

InläggPostat: 12 okt 2010, 19:43 
Hittade lite länkar då jag kollade upp vad Multicam var för något. OCP? Har nada koll på ca 70% av förkortningarna här men det är som de säger "google it!"
polackerna, eller i alla fall GROM, motsvarigheten till SEAL, SAS o dyl. kör olicensierad egen version av Multicam under namnet Suez.
På bilderna om man följer länken visar de tuffa pojkarna upp sig med stora puffror och breda tandrader. Yellow_Flash_Colorz_PDT_06
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://strikehold.files.wordpress.com/2009/12/afgan1109171dw8.jpg&imgrefurl=http://strikehold.wordpress.com/2009/12/20/other-variants-and-derivatives-of-multicam/&h=686&w=1024&sz=112&tbnid=zX7kChrkrACekM:&tbnh=100&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dsuez%2Bpattern&zoom=1&q=suez+pattern&hl=sv&usg=__R9Am1yt040GqogFaYWODG7odhWM=&sa=X&ei=zpu0TKbfLYiTswaR-52nCA&ved=0CC8Q9QEwAw

Av det jag läst mej till pysslar dessa gossar och töser med samma som SAS, Delta Force och SEAL. Förmodligen används samma taktik, iome att de tränat ihop. De får även träning i Sverige, Karlskrona. Vad som dock verkar skilja GROM lite från de andra är att de tillåter kvinnliga operatörer och att till skillnad från andra specialförband ligger prio i att döda terrorister, inte tillfångata.

För övrigt, har du någon Multicam som liknar den på bilden, pudeln?

InläggPostat: 13 okt 2010, 08:09 
GROM har kört sin egen multicam typ "suez" i afganistan, frågan är om de kör vanlig pantera wz93 i skogsmiljö..
Helikon-tex säljer vad som ser ut att vara polska uniformskloner i samma kamoflage. Camogrom kallas "suez"-kopian. På deras hemsida finns en katalog att ladda ner och kläderna säljs även på gunfire.pl. Vet inte hur petig jag skall vara ang genuiniteten... :p

InläggPostat: 13 okt 2010, 19:50 
Ah, juste.. Sorry för OT, tråden.

Ang taktik finns en amerikansk serie i sex avsnitt kallad "Special Ops Missions".
Har bara sett första avsnittet än men den är ju lätt förutsägbart "amerikansk".
Lagom mängd "cowboy"-mentalitet förpackat i en "room-raiders"-produktion
som gjorde den lagom oseriös men en del ljuspunkter att notera.
Exempelvis 2-3 tips ang inomhus-strid i del 1, vilket var lite "aha".

Tänkte spana SAS träning/taktik, någon som har något tips (förutom reality-tv-serien
där ett gäng wannabe-hårdingar får sina nuts kicked när de ska överleva "riktig" SAS-träning)?
Lär man sig något av den förresten?

Ursäktar min noobighet, är inte påläst, kommer googla.
Over and out!

InläggPostat: 19 okt 2010, 21:27 
Har "Hittat" instruktionsböcker från NAVY SEALs i PDF-format

* Combat Boarding Manual
* Combat Manual
* Nutrition Guide
* Patrol Leader's Guide
* Physical Fitness Guide
* Sniper Training Program

Inskanningen är halvkass till hyffsad, inte testat att skriva ut dem än.
Om någon är intresserad går det att lösa med ett USB-minne och
en säck pengar som lämnas vid sopcontainrarna bakom ICA. Yellow_Flash_Colorz_PDT_06
Även en bok med lite historik och generell info om SAS, PDF-format.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme