Inläggsrubrik: Re: Nybörjare med kli i fingrarna..
Postat: 12 maj 2010, 18:12
Blev medlem: 08 apr 2010, 13:26 Inlägg: 47 Ort: Hisingen, Göteborg
Förnamn: Anders
Efternamn: Drysen
Ah, tackar för tipset. Får se om hur det blir med bössan (som sagt skickad tillbaka för en genomgång). Btw, Sälj-delen? Antar att det är något man får tillgång till som VSAF-medlem?
Postat: 01 jun 2010, 15:07
Skulle bara vilja avråda från kortbyxor, fästingarna är rejält på hugget nu. Drog tydligen på mig borrelia efter ett spel ute i bergsjön, penicillin i 10 dar YAY (enorm ironi)...
Postat: 03 jun 2010, 16:04
Så, snackat med verkstan på vapenbutiken idag om bössan. Att kulorna flög så högt som de gjorde hade förmodligen att göra med den böjda flamdämparen som tryckte upp innerpippan en aning. Enligt mek. fick han 3-4 cm spridning med semi på 10 meter när det var åtgärdat, vilket för mig låter helt ok. Alla småproblem ska ha fixats och bössan ska vara påväg tillbaka snart. Enligt lagen om alltings jävlighet kommer den däremot säkert inte innan helgen, hade varit najs med ett helgspel med egen bössa för en gångs skull...
Magasinen är ett helt annat problem, dom testade i stort sett alla AK-mag dom hade inne i bössan och dom allra flesta wobblade och vägrade mata. Underligt nog, om jag hörde rätt, funkade Cymas standardcap till AK47(?!)... Återstår att se när den kommer och jag behöver jaga mag....
[Edit] Förresten, om det är nån som har en AK-modell liknande 105 el dyl. får ni gärna säga till! Jag skulle gärna vilja testa era magasin innan nått söndagsspel för att leta upp en modell som passar, annars sitter jag här och gissar mig fram.
Postat: 03 jun 2010, 21:29
Förnamn: Richard
Efternamn: Jonhamre
Ville säga hej och även säga att jodå G36 är en klar favorit. Har själv en mycket fin JG g36 med RAS och ljuddämpare. Mycket nöjd med den. Det som mest tilltalade mig med just g36 var just mångsidigheten det ger för spel. Till just g36 så finns en uppsjö av "kits" som med några enkla handgrepp gör det möjligt att för ena spelet köra SL-8 eller 9 (sniper) för att nästa gång lira med din g36c eller med en förlängare och en annan typ av mag lira understöd. Inte bara det utan g36 ger även en ökad möjlighet att spela många olika länders special trupp, Bundersweir (kan ha stavat fel..) S.A.S (som använder inte mindre än 4 olika utförande av just g36) för att inte nämna alla filmer och serier som använder just g36.
Själv är jag lite nerdig när det gäller just S.A.S och spelar just därför gärna deras setups och håller just för tillfället att bygga upp min "Britt-gear" men även jag funderar på stargate universe där man tydligt också med fördel använder g36 som krycka. Du ser möjligheterna med just detta vapen är oändliga. H&K gör för tillfället dom vassaste vapnen i världen om du frågar mig. men som sagt jag är lite av en nybörjar nerd =) ha det gott //Daquee
Postat: 07 jun 2010, 19:37
Så, äntligen fått tillbaka bössan! Småfelen som fanns verkar vara åtgärdade, men jag har inte möjlighet att testskjuta den på ett tag tyvärr.
Jag tror dessutom att jag närmar mig magasin-mysteriets lösning, iaf om det finns nån form av logik i det... Efter lite mer efterforskningar om bössan verkar det som om Cyma CM031B inte efterliknar AK-74/105 utan snarare AK-102/104 istället. AK-74 magasinen jag fick med borde logiskt sett vara gjorda för att efterlikna magasinen för kaliber 5.45 medans min bössa bör vara gjord för att efterlikna kaliber 7.62 (eller möjligen 5.56). Alltså borde magasin byggda efter RS-förlaga kaliber 7.62 passa i bössan. Stor betoning på borde...
Det återstår att se om jag närmar mig lösningen om jag får möjlighet att testa lite olika magg i bössan på nått söndagsspel...
[Edit] Här är jag helt ute och cyklar[/Edit]
Senast redigerad av Scanlan 10 jul 2010, 14:33, redigerad totalt 1 gång.
Postat: 11 jun 2010, 15:53
Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
umm både 74 och 47 magg i airsoft passar båda bössor, jag har kört min gamla cyma 028 (ak47) med både 47 magg, mags 74 magg och rpk 74 magg och trumma. Alla passar. Däremot så hade jag matningsproblem med de billiga metall47 maggen jag köpte, ingen aning om tillverkare. trumman (loppis-kina), originalhicapet och mags 74 magg matade bäst.
_________________ Knowledge is power, hide it well.
Postat: 11 jun 2010, 21:00
Förnamn: Max
Efternamn: Manley
Daquee skrev:
H&K gör för tillfället dom vassaste vapnen i världen om du frågar mig. men som sagt jag är lite av en nybörjar nerd =) ha det gott //Daquee
Vill inte gå off topic, men det är nog bara H&K fanbois som håller med dig där. Resten vill helst inte ha med skiten att göra(och då menar jag de riktiga, inte airsoft).
Postat: 02 jul 2010, 22:12
Hm, har börjat funderat lite på att uppgradera bössan min med en precisionspipa och nytt hopupgummi för att förbättra precisionen lite. Ungefär hur tekniskt krångligt är det att byta dom två sakerna på en bössa som min*?
*Cyma AK74
[Edit] Några youtube-videor senare och lite eget skruvand på bössan verkar det inte vara allt för krångligt att plocka isär/sätta ihop bössan igen med ev. nya delar.
[Edit 2] Efter att ha plockat ner bössan nästan i molekyler kan jag konstatera att det är busenkelt att byta pipa (förmodligen 407mm sisådär) och hopup, bara att beställa och köra igång!
[Edit 3] Sådär, beställt nytt hopupgummi, rödpunktssikte, siktesfäste och nya magg. Ska bara hitta nått ställe som har en passande precisionspipa inne så ska jag nog lyckas träffa folk
Postat: 09 jul 2010, 15:50
Wiggo: Ja, den ser rätt elak ut . Återstår att se om den lever upp till sitt utseende!
Dejan: Kanske borde satt upp en "Varning: AK med sikte"-skylt för att varna AK-puritanerna
[Edit] Hm, var ute och testsköt några skott bara för att se att allt fungerade som det skulle. Men efter ett tag ville den inte riktigt skjuta på semi längre, den drog liksom inte runt gearboxen helt och ingen kula sköts. Slog man över till auto sköt den däremot som den skulle. Eftersom jag inte varit inne i gearboxen och pillat eller rört selectorswitchen tycker jag det var lite mysko. Skulle det kunna vara batteriet som var för urladdat kanske?
[Edit] Med största säkerhet var det batteriet som var dåligt, ska testa med fulladdat när jag får möjlighet... [/Edit]
Senast redigerad av Scanlan 11 jul 2010, 20:11, redigerad totalt 1 gång.
Postat: 10 jul 2010, 04:05
Förnamn: Johan
Efternamn: Bogeblad
Scanlan skrev:
Wiggo: Ja, den ser rätt elak ut . Återstår att se om den lever upp till sitt utseende!
Dejan: Kanske borde satt upp en "Varning: AK med sikte"-skylt för att varna AK-puritanerna
[Edit] Hm, var ute och testsköt några skott bara för att se att allt fungerade som det skulle. Men efter ett tag ville den inte riktigt skjuta på semi längre, den drog liksom inte runt gearboxen helt och ingen kula sköts. Slog man över till auto sköt den däremot som den skulle. Eftersom jag inte varit inne i gearboxen och pillat eller rört selectorswitchen tycker jag det var lite mysko. Skulle det kunna vara batteriet som var för urladdat kanske?
haft det problemet med!! hmm satte in en Guarder Infinite Torque och ett Intellect 9.6V 4200mAh! kanske e lite att ta i men det funkar ju bra än så länge!! plus att rof blir ju ganska bra medans man ändå håller på!! så testa och kör på ett vettigt batteri!! ps det batteriet jag skaffa va bara lite stort!! kanske lite för stort! men men!! lätt hänt ibland! ds.
_________________ Håll inte inne på Plasten! kasta iväg den!
Postat: 21 jul 2010, 19:19
Semi-Problemet gjorde en otrevlig återkomst på spelet i söndags, typiskt nog funkade bössan perfekt på semi varje gång jag skulle demonstrera problemet. Iaf, då och då när jag skjuter semi låter motorn nästan precis som den gör på auto när batteriet börjar bli svagt, dvs motorn segar ner sig totalt. Har inte lyckats hitta nån logik i problemet eller när felet visar sig, dock tror jag det är bäst att utesluta kassa batterier först. De två batterier jag har idag är 2 st 8.4V med 1200mAh (medföljande kinabatteri) respektive 1600mAh (Intellect, köpt som nödlösning). Problemet dyker upp oavsett vilket batteri som används och oavsett förmodad laddningsnivå (laddas med Biltema-laddare). Därför skulle jag vilja göra ett LiPo-test, dvs. jag tänkte skaffa mig ett 7.4V-LiPo batteri för att se om det avhjälper problemet (gör jag inte det har jag åtminstonde ett till batteri ). Då till några frågor, jag vet att jag förutom batteri måste köpa en dedikerat LiPo-laddare, men finns det något mer jag behöver inhandla eller tänka på? Då jag vet att LiPo-batterier pajar om det urladdas skulle jag vilja veta (från er som har LiPo) om man märker att batteriet börjar ta slut innan den kritiska nivån nås? Eller om man behöver inhandla en LiPo-varnare? Kommer jag behöva göra något åt bössans nuvarande elsystem?
Postat: 21 jul 2010, 19:49
Förnamn: David
Efternamn: K
Jag har ingen LiPo-varnare, och har klarat mig utmärkt. Jag har fått lära mig att sålänge man slutar att använda det så fort bössan "saknar ner", så är det lugnt. Men en varnare ska inte vara så dyr, så du gör som du vill.
Jag rekommenderar en kombo på Vapenbutiken som Adam gav mig på ASS: "250kr för Firefox 7.4v 1100mAh 15C (buffertub-variant) och 250kr för Firefox 2/3-cell laddare (inkl adapter för svenska uttag).". Detta är helt klart prisvärt.
För ditt elsystem utöver det, så ska man alltid byta till Deans T-kontakter. Nästa steg är Mosfet och grövre kablar, men det kan du vänta med.
Postat: 23 jul 2010, 04:50
Förnamn: David
Efternamn: K
Tar mig friheten och bumpar dig lite. Jag slänger en ganska kvalificerad gissning, och säger att det förmodligen är nåt vajsing med ditt switch assembly (alltså den inbyggda strömbrytaren i gearboxen som direkt styrs av avtryckaren). Elmässigt är det vad som skiljer semi från auto åt, och om nånting sitter lite halv eller jag vet inte vad, så kan du få så dålig kontakt när du blandar in cutoffen att du får ett spänningsfall stort nog att motorn inte orkar.
Så.. Jag tvivlar på att en nybörjare klarar detta, men om det kvarstår, så kan du ju montera ner switch assembly och cutoffen, och montera ihop det igen, och vara noga att allt sitter som det ska. Alternativt köpa nytt assembly och montera.
Postat: 03 aug 2010, 07:58
Yargh, konsumtionsgudens vrede drabbat mig! Det börjar dra ihop sig till ny bössa, och jag har rotat fram några alternativ. Det första är en Svensson-bössa, en M4A1 från G&P för runt 2500. En G36(c) antingen Src gen3 eller CA, pillade lite på lånebössorna igen och jag gillar verkligen formfaktorn och känslan. Det tredje, dyraste och mest udda alternativet är en CA P90 PL, dyr men otroligt tilltalande . Vädrar mest mina tankar, men lika bra att göra det offentligt...
[Edit] Har en viss misstanke om att Airsoftbutikens G&P M4:or är samma/liknande vapen som Redwolf Airsofts Custom M4:or byggda helt av G&P-delar... Mycket lockande, speciellt för det priset...
Senast redigerad av Scanlan 03 aug 2010, 19:00, redigerad totalt 3 gånger.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori