Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 15:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Granater av smällare?
InläggPostat: 10 apr 2010, 18:40 
Användarvisningsbild

Förnamn: David
Efternamn: K
Ok, innan man börjar gapa på mig, jag anser mig inte vara expert på detta, jag har ingen aning rent ut sagt, så jag undrar bara varför detta inte redan används.

Så. Vi satt och funderade på ett billigare sätt att göra markerande handgranater (alltså som inte skjuter kulor), och funderade på om inte detta skulle fungera:

Ett ark med alufolie/bakplåtspapper (för miljön). På detta häller man vetemjöl, och placerar en smällare/tigerraket/kinapuff eller nåt annat billigt fyrverkeri. Sen virar ihop paketet, och låter stubin och en pinne sticka ut (så man inte råkar smälla näven av sig).

Skulle det då bli en smäll, och mjölet sprids några meter? Eller fattar mjölet eld när det är så fritt i luften?

Inläggsrubrik: Re: Granater av smällare?
InläggPostat: 10 apr 2010, 18:43 
Användarvisningsbild

Förnamn: Jonathan
Efternamn: Carlsson
Bra ide tyvärr fattar mjölet eld. Men om man skulle använda nån form utav annat skulle det funka, dock inte kalk eller nått som är basiskt för ögonens skull...

InläggPostat: 10 apr 2010, 19:27 
Användarvisningsbild

Förnamn: Leonard
Efternamn: Jegeras
fyll den med krut hehe.
nä men jag har med tänkt på något liknande men det var bara en kort tankestund i några minuter men jag kom inte framtill något bättre finns säkert en massa saker man kan använda som inte antänder vi en mindre explosion.

InläggPostat: 10 apr 2010, 19:54 
Användarvisningsbild

Jag frågade min morbror som är brandman, och han log och sa att man kan ta pulvret i en pulversläckare, "det borde ju inte fatta eld."

Men utöver brandrisken, tror ni att en smällare kan hysta runt ett pulver såpass att man kan använda den praktiskt i airsoft? Ett par meter radie behövs väl ändå.

InläggPostat: 10 apr 2010, 20:40 
Användarvisningsbild

Förnamn: Jonathan
Efternamn: Carlsson
Det tror jag allt !
om inte annat kan man ju göra en krage till smällaren, så man får lite riktad sprängverkan, å skicka iväg pulvret åt olika håll fast inte åt alla håll, borde man ju få mer räckvidd.

InläggPostat: 10 apr 2010, 22:42 
Användarvisningsbild

Förnamn: Georgi
Efternamn: Stojanovski
Några tips till den som vill konstruera en egen handgranat.

1. Alla komponenter ska vara miljövänliga
2. Delarna bör vara billiga och lätta att införskaffa
3. Konstruktionen bör vara idiotsäker
4. Tändmekanismen bör vara simpel och inte vara beroende av en "tändare"
5. Tillverkningsprocessen bör vara tidseffektiv (tid = pengar)
6. Hitta färdiga som går att införskaffa till en billig peng (uppfinna hjulet igen är ju bortkastad tid, så vitt man inte uppfinner något typ av "superhjul")
7. Spräng dig inte i luften, att fiffla med "smällare" kan ge bestående och onödiga skador du sannolikt kommer att ångrar för resten av livet

Om du lyckas med punkt 1 till 5 då har du en bra produkt. Om inte, kommer du garanterat tröttna på skiten...

Jag skulle hellre vilja ha någon form av Co2 driven handgranat. De som smällt av en Mad Bull 40 mm vet att de ger en ganska tillfredsställande knall. Dessutom kan du ju återanvända den om och om igen ända tills du dör...

InläggPostat: 11 apr 2010, 00:10 
Användarvisningsbild

En smällare kostar inte många kronor, och en pulversläckare är iofs dyr, men man kan säkert hitta en gammal stackare ingen vill ha och tömma en i en sopsäck. Och ska man krångla till det med någon häftig tändmekanism, ja då är det nog bara att köpa färdiga. Däremot en enkel smällare med stubin, och braständare, det ser jag inget problem med att ha i strid. Bättre än inget.

Att plocka isär och modifiera smällare är väl inget som rekommenderas, men att bara använda dem som de är är väl inget de inte är byggda för.

InläggPostat: 11 apr 2010, 08:01 
Användarvisningsbild

Det är sant, men var kan man köpa smällare?

InläggPostat: 11 apr 2010, 08:11 
Användarvisningsbild

I biskopsgården ;) Det finns allt ställen om man rotar och ser ut som en buse. Kikade på fyrverkerifabriken (tror jag) annars, och tigerraketer är ju väldigt billiga.

InläggPostat: 11 apr 2010, 08:17 
Användarvisningsbild

Nice, då kan det vara värt. kan man köpa "tigerskott" lr liknande

InläggPostat: 11 apr 2010, 20:18 
Användarvisningsbild

Förnamn: Johan
Efternamn: Bogeblad
1 ta gamla toarullar!! för miljöns skull!! och viss riktad värkan beroende på hur man bygger den!!
använd papperstejp!! bättre för miljön än plast!
2 använd havregryn / ris!! funkar grymt bra och e oxo miljövänligt!
skicka i en liten rackare och fixa till så att den e i mitten!!
3 sätt på lock och ut med stubinen!!

tada så har du gjort dig en granat!!

InläggPostat: 13 apr 2010, 12:19 

Skepparn skrev:
I biskopsgården ;) Det finns allt ställen om man rotar och ser ut som en buse. Kikade på fyrverkerifabriken (tror jag) annars, och tigerraketer är ju väldigt billiga.

jag har ett par paket polska smällare över .
smäller lite mer än en "ryss" .
tänds genom att man drar dom mot ett plån eller med tändare .

InläggPostat: 14 apr 2010, 10:31 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Jag skulle krokna ganska rejält på någon som kastar en näve deg på min uniform, eller för den delen någon form av pulver som gör att man ser ut som ett spöke.. Dessutom kan du få en dammexplosion av kombinationen pulver/eld (rätt rejäla grejer). Pulversläckarpulver borde ju dock vara safe.

Jag tror dock att "ett par meter" är en väldig överskattning. 15cm är mer sannolikt efter mina egna tonårsexperiment. Endel pulver blir ju luftburet och färdas relativt långt, men yttäckning får du inte mycket längre. luftmotståndet stoppar ett mjölkorn väldigt snabbt, sedan kan det bara driva med vinden.

Ris är en bättre idé på payload, men alla praktiska experiment med en markerande granat har visat att den ger rätt få träffar och därigenom är det svårt att lita på dess verkan.

Knallmarkering fungerar inte direkt bra, men det funkar klart bäst.

Tilläggas till Jogges lista bör:
* testa många gånger genom detonation på papper att den inte sotar ner underlaget
* testa många gånger på väldigt eldfängda underlag så den inte tänder det.
* Den skall kunna detonera i handen utan att orsaka allvarliga sår. När du kastar den så kan den nämligen åka in i nåns hjälm eller krage eller landa i ansiket på någon som ligger på marken.
* Av samma anledning så skall utslungade projektiler garanterat aldrig överstiga cqb-gränsen.

Det är helt enkelt ganska svårt att bygga användbara granater som inte kräver specialspel.

Med "onödiga skador du kommer ångra resten av livet" menar Jogge givetvis "realistiska battlescars som du stolt kan visa upp i safen"! Fast tyvärr har han rätt, det är svårt att hålla vapen med en realistisk köttklump.

InläggPostat: 16 apr 2010, 23:14 

Pulver från en brandsläckare kan va dumt att använda då det bildar nån form av kolsyra när de kommer i kontakt med fukt,typ slemhinnor i mun och näsa.
Vi var dumma att använda en sådan släckare som rökmaskin(väldigt effektiv) men de slog ju ut folk i en halvtimme som blivit utsatta för röken :(

InläggPostat: 19 apr 2010, 18:07 
Användarvisningsbild

Förnamn: Jorgen
Efternamn: Lonnquist
Rent generellt anser jag att all typ av smällare som skall användas som "granater" inte har på Airsoften att göra.

Alla försök att få en smällare kraftig nog för att simulera riktig sprängverkan gör att man får en så kraftig smäll så den verkligen kan skada.

Som exempel. Under ett besök i Bockaby för nått år sen slängdes det in en granat i ett rum jag befann mig i.
Ingen blev träffad av några BB.
Det enda den granaten gjorde var att den utdelade "ring i örat" resten av dagen.
Jo de skrek före, men jag hade INTE tid att sätta ner bössan innan det small!!!

Att komma med en granat i skogen som funkar som riktiga med 3 sekunders fördröjning???!! Kastar man en granat säg 15 meter och den hamnar sidan om mig i min buske hinner jag knappt blunda ens innan det smäller.

Tänk mer än 3 gånger innan ni bygger och börjar sleva hemma gjorda bomber i skogen.
Tycker jag!

Mjr M a.k.a. Jörgen
http://gallery.xboyz.se

InläggPostat: 19 apr 2010, 18:14 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Får allt hålla med Mjr Malfunction ovan, jag är kritiskt inställd till granater som smäller högt från början, och hemmagjorda exploderande prylar känns inte som nått som bör leta sig in i en hobby som jobbar så hårt för att upprätthålla säkerhet för de som spelar.

InläggPostat: 19 apr 2010, 21:27 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kenny
Efternamn: Johansson
Det höjer verklighetsnivån!

Man kan ju helt enkelt välja! Milsim eller inte!

De som inte gillar när det smäller kan ju ta andra spel där det inte förekommer och sedan finns det ju skyddsutrustning som kan använda!

För de som inte vill köpa Peltor eller Sonic Defenders så finns det ju Ear som funkar bra!

Innan man ger sig ut på något uppdrag, äventyr eller större spel så är man ju förberedd :lol: !

Håller med dig Tomper om att hemmagjorda exploderande prylar känns inte som nått som bör leta sig in i en hobby som jobbar så hårt för att upprätthålla säkerhet för de som spelar.

Jag lägger hellre lite extra då!

InläggPostat: 20 apr 2010, 08:22 
Användarvisningsbild

Här har ni bra hörselskydd till en billig peng. Säljs på Terräng i GBG.

Bild

http://www.terrang.se/ProductInfo?i=SUR-EP3&segment=s10&itemgroup=KOMUNIKATI&program=SUR

"Sonic Defenders™ skyddar din hörsel- utan att stoppa vanliga ljud och konversationer. Säkra ljudnivåer släpps igenom samtidigt som skadliga ljud (över 80dB) minskas"

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme