Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 15:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Regler
InläggPostat: 24 feb 2010, 16:10 
Användarvisningsbild

Förnamn: Karl
Efternamn: Kaardal
Jag undrade hur stränga fps och magasin kapacitets reglerna är? Får ja använda magasin som håller 82 kulor eller är det absolut Max 80? Och om jag är kanske 5-10fps över gränsen får jag inte spela då? Jag har ingen egen kronograf så jag kan ju inte kolla, hade varit väldigt synd att åka helt till bergsön med alla grejerna och sen inte få spela om jag är lite över :/

Inläggsrubrik: Re: Regler
InläggPostat: 24 feb 2010, 17:07 

Förnamn: Gabriel
Efternamn: Svensson
Regler är regler, och dem skall man följa. Något som är minst lika viktigt att följa är dock sunt förnuft. En blandning av sunt förnuft och regler kommer man långt på.

Vad det gäller begränsningen av kulor i magasinen så är vi inte benhårda på det, men dem skall följas så gott det går. Dvs, har du ett magasin som Du kan ladda med 120 kulor, så laddar du dem bara med ~80.

Hoppas det blev lite klarare.

InläggPostat: 25 feb 2010, 18:41 
Användarvisningsbild

Ok men det låter ju bra :) så det borde inte vara några problem med att fylla ett magasin som håller 82 skott alltså? Men är inte det ganska jobbigt att behöva räkna ut 80 kulor varje gång man ladar om, speciellt om man är mitt i ett spel :S

InläggPostat: 25 feb 2010, 21:10 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Oftast bär man med sig 3-8 färdigladdade magasin ut i skogen, så man snabbt kan byta när man skjutit slut.

Sen blir det ju ofta lugnare perioder, t.ex. när man är utskjuten och måste vänta femton minuter i spawn - då kan man passa på att ladda om sina tomma magasin.

Det finns billiga "snabbladdare" att köpa, som man fyller med kulor och enkelt använder för att trycka i kulor i magasin. De brukar ha streck, ungefär som ett litermått, så man fyller upp till 80 strecket ungefär, och laddar.

Det är ju inte superdupernoga om det är 77 eller 83 kulor man laddar liksom.

InläggPostat: 26 feb 2010, 07:24 
Användarvisningsbild

Jo jag vet ju att man tar med sig laddade magasin men ibland händer det att dom också tar slut mitt i spelet. Men jag glömde totallt bort att det fanns streck för olika mängder på snabbladare, så går det när man inte spelar på länge xP

InläggPostat: 01 mar 2010, 22:55 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Halv necropost, men jag tyckte jag var tvungen att reda ut ett par detaljer.

Om du ligger ett par (en!) FPS över auto B så är det 20m säkerhetsavstånd och singelskott som gäller. Utan undantag. Det är inte frivilligt att kompromissa med andras säkerhet och så fort någon börjar så börjar gränserna krypa uppåt. Auto B är högt nog som det är. Ifall du ligger oroväckande nära, trimma ner. Klipp ett varv av fjädern eller gör den otätare. Kronograf kan du låna av VSAF.

Du bör räkna med att det är 30-skottsmag som gäller för auto B dessutom. Semi-vapen skall dessutom strikt talat vara semispärrade. Det är inte säkerhetsregler, utan kan förhandlas med arrangörer och övriga närvarande. Om någondera motsätter sig så får man räkna med hemåkning.

Det samma gäller 80-skottsregeln för upp till auto B. En arrangör kan vara petig med kapaciteten, en annan kan tillåta fulladdade high caps.

När jag arrar så brukar jag tycka undantag vad gäller magasinskapacitet är frivilligt, många vapen saknar en lowcap-variant. Undantag vad gäller mängden faktiskt laddade kulor per magg tycker jag är OK i början, tills man skaffat tillräcklig utrustning.

Slutligen så kan du göra om dina midcaps till 80-kulors genom att "cappa ner" dem. Ett bra sätt är att mata in kulor bakom fjädern så att magasinen bara rymmer 80 kulor. Då kan du vara säker på att få spela med magasinen. Till min bössa finns till exempel inga godtagbara lowcaps. Jag vill inte cappa ned dem för det sliter mer på fjädern. Jag mäter därför upp 80 kulor i påsar så jag vet hur mycket jag laddar. I och med att jag gjort det valet så tar jag en risk att få åka hem.

Jag skulle alltså rekommendera alla att inrikta sig på att vara extremt petig med att följa reglerna. Om man inte kan följa reglerna så bör man i förväg anmäla det till arrangör. Man SKALL anmäla det till arrangör före spel.

Vi brukar, som Gabbe säger, vara ganska flexibla med icke-säkerhetsregler, men det är alltså så att du KAN få åka hem om du inte följer dem. Särskilt om du inte säger till. Det har så vitt jag vet aldrig hänt, men å andra sidan har vi inga fall av kategoriska överträdelser som påverkar spelet. Och det kan ju vara någon ovanligt sur ny arrangör..

InläggPostat: 02 mar 2010, 10:44 
Användarvisningsbild

ok det var ju lite annorlunda än vad andra hade sakt, då får jag vara säker att jag inte är över auto b gränsen men jag hinner ju inte kolla det innan söndag eftersom jag inte har en krono men annars kan jag väl bara använda en av låne bösorna eller? har ni dom på plats eller är det nån som tar med dom om det behövs? ok men om jag har ett magasin som håller 82 skott måste jag verkligen inte ladda dom 2 skotten? ok så måste man använda 30skotts mag till auto b, för det står ju bara 80 på reglerna :S

InläggPostat: 02 mar 2010, 18:27 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Nu ÄR det ju jag som arrar på söndag, så jag kan ju tala med viss säkerhet..

Först och främst, om du ligger över auto B så räcker det för mig att bössan är ställd på semi, den behöver inte ha spärr. Vad gäller magasin se nedan. Du kan alltså alltid spela.

Jag kan ta med klubbens lånebössa om du absolut vill ha autokapacitet och korta skjutavstånd.

Chrono kommer att finnas på plats. Den kan du även låna fram till spel. Jag bor vid lisebergs södra ingång, 10 minuter från götaplatsen.

Du kan ladda mer än 80 (eller 30 för semi) boll. Om du inte är nybörjare och har ont om magg så bör du ligga runt 80, men 80-90 är helt ok. Nybörjare med få magg får ladda magg med vad helst de rymmer. Om du upptäcker att du ligger på auto B så behöver du inte ladda ur magg.

Men återigen, detta gäller när jag arrar, det är upp till individuella arrangörer att vara hårdare.

Du behöver inte oroa dig, kommer du ut till bergsjön så skall du säkert få en rolig dag. Vi är goa gubbar och vill gärna se nytt folk. Att följa regler slaviskt är en rekommendation för ditt eget välbefinnande, så det inte blir gråt och tandagnisslan framöver.

InläggPostat: 03 mar 2010, 12:52 
Användarvisningsbild

Ok det låter ju jätte bra :D nej då det funkar nog bra att köra bara på semi om jag är över auto b.

hmm då kanske jag skulle vilja låna den innan söndag, i så fall ska jag låna hem den eller bara komma och använda den eller hur skulle det funka?

Yes jag förstår att det kan variera mellan arrangörer :)

Det gör jag inte, jag tror att det kommer att bli väldigt kul och det verkar som ni är en väldigt trevligt grupp med människor :) jag vill bara vara säkert att allt är perfekt för första spelet :P jag förstår. tack för all informationen!

InläggPostat: 06 jun 2010, 22:02 
Användarvisningsbild

Förnamn: odd
Efternamn: orshammar
3-8 mag jag skulle säga att man minst behöver 8 mag , jag brukar ha 11 mag. 1 i bössan å 10 i västen

----- FULL PLASTIC JACKET -----

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme