Aktuellt datum och tid: 26 apr 2026, 18:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Funderingar över medic-regeln
InläggPostat: 10 jan 2010, 15:22 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robin
Efternamn: Bergwall
Hej, har länge funderat över hur man kan göra om medic-regeln...

Så här upplever jag det när man är ute och spelar:
Jag och några kamrater har fått som uppgift att försvara en viktig punkt i trängen. Vi ligger där och förberätt ett kraftigt eldöverfall, tiden går och sedan kommer det en grupp.
Jag skriker ut ordern ELD och med ett kraftigt eld överfall knäpper vi de tre som är längst fram. De andra fem i gruppen slänger sig i skydd och skjuter tillbaka.

Så långt allt gott!

Jag får syn på en fiende som sticker upp huvudet och med några välriktade skott så antar jag att jag har tagit honom. Ser inte honom något mer på tre minuter men sedan sticker han upp huvudet igen. Ytterligare några välriktida skott och antar att nu tog jag honom verkligen.

Men dock nej.
Efter fem minuter så sticker han upp huvudet för en tredje gång och då blir jag förbannad! Varför i helvete tar han inte träffen?!

Det visar sig att motståndarna har haft en riktigt bra sjukvårdare i gruppen som har ålat om kring bland alla skadade som en liten iller. Jag såg han aldrig, får troligen aldrig veta att han fanns där. Jag blir förbannad och tycker att det är orättvist.
Men jag älskar sporten så jag går hem och funderar på hur jag ska få dem att ta den där jäkla träffen. Troligen så börjar jag leta efter ett bättre vapen med högre trim så fienden verkligen ska känna att jag skjöt dem.

Som jag ser detta så är det som en spiral som går uppåt och kan bli farlig på sikt. Så jag skulle vilja göra om hela medic-systemet. Ta bort gubben i lådan och göra mer verklighet av det.

Mittförslag:
En fiende eller kollega som är träffad får inte helas under strid. Utan hela spel-stilen bode blir mer så verkligt som möjligt. TOS (Taktisk Omhändertagande i Strid) vilket betyder vinn striden först, sedan hela alla skadade.
Blir kompisen skjuten så ska han dras bort minst femtio meter, ta gärna armen runt kompisen och mer eller mindre hjälp han att komma bort därifrån. Alla soldater har mer eller mindre först på plats utbildning, så varje spelare kan hjälpa ett in och ut hål med förband. (Hela sin kollega)

Skriv gärna, detta var min syn på medic-systemet.

Bergwall OUT!

Inläggsrubrik: Re: Funderingar över medic-regeln
InläggPostat: 10 jan 2010, 15:34 
Användarvisningsbild

Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson
Ditt förslag låter bra, något som vi redan provat tidigare dock om jag inte minns fel.
Problemet som uppstår och du upplever med nuvarande medic regel beror endast på att folk inte gör det dem skall göra vid träff.
Skrik TRÄFF!!! när du blir träffad.
Folk slarvar med detta och det blir missförstånd och sura miner.
Sedan har vi ju numera döds duken som man skall signalera med när man blivit träffad.
Men visst borde vi pröva nya varianter av medic regeln.

InläggPostat: 10 jan 2010, 15:44 

Förnamn: Dejan
Efternamn: Bogicevic
hej.
Mina erfaranheter är följande. Samma regler på samma vilkor. Handlar om överenskommelse och om hur den som arra spel vill ha det när det gäller medic regel.
Att ha en variation är viktigt och tror inte att det skulle funka med en enda fasta regel för VSAF spel.
Vi i dräpers arrade ett spel som blev mycket bra, där vi hade skadekorrt. Man bli träffad väljer en kort och sen medicen gör det som krävs. En genomgång gjordes med Martin från dräpers som är medic på riktigt. Det var givande och lärolikt.
Jag stödjer dig i din initiativ med nya medic regler, der är alltid roligt med nytt och med nya svarighetsgrader som kan höja vara spel glädje
kör på
det är min åsikt
mvh Dejan

InläggPostat: 10 jan 2010, 20:30 
Användarvisningsbild

Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
Håller med om att folk borde skärpa sig och skrika träff och markera tydligt att de är träffade så slipper man detta problem.

InläggPostat: 10 jan 2010, 21:04 

Förnamn: Jonas
Efternamn: Swedberg
Jag håller med r_bergwall, man kan "MÖPa" upp medicregeln ett snäpp.
Hur stor är chansen att en medic kommer i en "RS" strid när du är sårad en bit framför dina kamrater och fienden står en bit bort och skjuter. Lär inte hända.
Sjukvårdare kommer när striden är vunnen.
Kamrathjälp är en annan sak.

InläggPostat: 11 jan 2010, 09:40 

Om en medic vill offra så är det hanns problem. Spela inga roll vad du har för regel om en team är bra och jobbar bra så är det möjligt att medica i de situationer.
Åter igen den som står för spelet för skriva om hur han vill anväda sig av medic regel. Det är upp till spelarna efteråt hur dem kommer att tillämpa de regel praktiskt i spelet.
Och när det gäller verkligheten och vad vi gör är som dag och natt. Det går inte att gämföra.

InläggPostat: 11 jan 2010, 18:57 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Lite surrealistiska scener kan ju utspela sig med medic också, som här om veckan. En kille var skjuten och låg med deathrag på huvudet helt som sig bör. Sen kommer vår medic och ålar fram, lägger händerna på den skadade, och börjar sin nedräkning.

Detta ser nån i fienden och börjar peppra. Skur efter skur studsar från det stackars offret som håller på att bli helad, men vår medic ligger i skydd av den skadade och träffas inte. Efter en minut så är ju då den skadade helad, och kan börja spela igen.

Så det blir ju lite märkligt att man kan hela folk som kontinuerligt tar nya skott.

InläggPostat: 11 jan 2010, 19:15 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robin
Efternamn: Bergwall
Jag hade en liknande sitvation i bockaby i höstas.
Skjuter ut en kille som tar träff. Så långt allt gott, men sedan kommer hans kompis fram. Tar tag i handen och de springer bort som två förälskade par. Jag ser detta och skjuter, missar han som ska vara fullt frisk men tio till femton kulor stuttsar på den skadade. De fortsätter att springa och sedan kommer de tillbaka och fortsätter krigandet.

Vad jag anser bode bli i följande sitvation:
* Tar man tag om en skadad så är det inte hålla i handen, utan armen runt och bära mer eller mindre sin kompis.
* För det andra, blir en som redan är träffad som håller på att bäras eller helas så ska båda anses vara skade skjutna. Med andra ord, en sjukvårdare kan inte ta skydd bakom sin sårade kamrat och räkna till hundra.

Men det är vad jag anser :)
Bergwall OUT!

InläggPostat: 11 jan 2010, 20:54 

Åt andra sidan man måste tänka på risker att bärra andra spelare. Risk för fall, skada på ryggen, knäcka utrusning etc.
Det finns andra möjligheter som man kan använda sig av som ger inga risker,
T. ex att två spelare skall hålla den sårade och i en promenad takt följa honom till ställe där den kan bli medicad. Ingen springadet bara promenad takt.
Ni är inte säkert ensamma om dem konstiga situationer alla har upplevt det. Både sidor i en spel gör konstiga saker.
Så åter igen man hamnar till det att den som gör spelet lägger fram tydliuga regel och kanske demmo på hur det skall utföras så att alla kan se det. Så gjorde jag vid mina spel och det funkade.
För att det här diskussionen skall vara bra vill jag uppmana alla spelare gammla som nya varsegod och arra söndags spel, lägga fram era ideer och testa. Sen kan man utvardera och finslipa.
Och som sisst bra initiativ om att skaka burken

InläggPostat: 11 jan 2010, 21:30 
Användarvisningsbild

Förnamn: Karl
Efternamn: Kaardal
skulle man inte kunna ha en regel som att om man blir skjuten igen så kan man inte bli helad eller om man blir skjuten när man bli helad så måste man respawna istället eller nåt sånt, jag vet inte riktigt tänkte bara slänga ut lite förslag

InläggPostat: 11 jan 2010, 22:40 
Användarvisningsbild

Den medic-regel som brukar användas säger väll ändå att om den som är utskjuten & blir läkt på nytt blir träffad så måste medic'en börja om & det går åt ett liv.

Men att lägga till att man inte kan hela någon så länge striden pågår är inte fel, då blir det lättare att slå ut grupper. Testa detta på något spel Bergwall, jag tror det skulle fungera kalas.

Sen är det min personliga åsikt att är man skadad & behöver flyttas så skall man hjälpa till minimalt, det bara att släpa & dra vilket gör det mycket roligare & jobbigare.

InläggPostat: 12 jan 2010, 14:52 
Användarvisningsbild

Om att inte bli helad under strid så skriker de ju på medic i vietnamfilmer å nån rusar fram å börjar peta in inälvorna. Finns det i film är det sant ju ;)

Eller iaf nära nog för att vara med på spel.

Sen så har vi alltid kört i sthlm att man tar av deathragen när man börjar helas och då kan man bli skjuten innan man är helad och då brukar inte scenariot med zombieköttmuren uppstå riktigt. - väldigt bra för att undvika missförstånd om när man helas och när det bara ligger nån bakom.

InläggPostat: 12 jan 2010, 14:56 

djihani:
Djihani skrev:
Sen så har vi alltid kört i sthlm att man tar av deathragen när man börjar helas och då kan man bli skjuten innan man är helad och då brukar inte scenariot med zombieköttmuren uppstå riktigt. - väldigt bra för att undvika missförstånd om när man helas och när det bara ligger nån bakom.

Detta är mycket bra förslag som man skulle kuna införa i VSAF regelbok som standard.
För min del om jag arrar spel så kommer jag att använda mig av den regel

InläggPostat: 10 apr 2011, 18:05 
Användarvisningsbild

Djihani skrev:
Sen så har vi alltid kört i *annan stad* att man tar av deathragen när man börjar helas och då kan man bli skjuten innan man är helad och då brukar inte scenariot med zombieköttmuren uppstå riktigt. - väldigt bra för att undvika missförstånd om när man helas och när det bara ligger nån bakom.

Shameless bump. Jag spelade medic idag och kände flera gånger att det lätt kunde bli förvirrade situationer när man kan börja panga direkt så fort deathragen åker av.

InläggPostat: 10 apr 2011, 23:05 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Rolig debatt här!

Jag kör ju som bekant aldrig medic och det har sina skäl. Som jag ser på det är det en trade-off mellan att motverka splittring och att lära sig taktik.

Medic hindrar splittring. Det, menar jag, är syftet med regeln. Den har ingen direkt realistisk bas eftersom en utslagen knappast går att ge fullt stridsvärde på 1 minut under några förhållanden, men den gör sammanhållning viktigt och att skapa lag nödvändigt, vilket skapar en spelstil vi vill ha.

Nackdelen är att man ändrar realismen ganska dramatiskt. I verkligheten är ett djupförsvar högst effektivt, liksom i airsoft när medic inte finns. Om du slänger in en medic i den ekvationen så kan den anfallande styrkan slå med all kraft mot en eller två försvarare. Försvararna kan göra ett utmärkt jobb och byta 3 mot 1, ändå är det de som får respawna medan den anfallande kan medica upp när de intagit deras positioner.
Snipers och guerrillas är effektiva i verkligheten liksom i airsoft utan medic. Med en medic kanske snipern skjuter 3 pers innan han blir stormad och dödad och får gå och respawna, medan den beskjutna styrkan kan medica upp i all lugnhet.
Det enda som räknas med medic är totalt utplånande av fienden, vilket egentligen endast kan effektivt uppnås med anfall. En anfallares stupade faller oftast bakom de egna linjerna eller så blir han snabbt övergången av de egna, varefter han kan medicas i skydd. Den försvarandes förluster, liksom förlusterna hos den som ägnar sig åt tillbakadragande störstrid faller i stället så fiendens linjer snart dras över dem. de får gå och respawna.
ytterligare ett problem tycker jag är att efter en hård strid så brukar segrarna kunna medica upp sig på förtter ganska fort, medan förloraren's alla förluster är i respawn, vilket oftast försvagar den förlorande sidan så mycket att resten av scenariet blir en cake-walk.

Summa summarum, jag tycker striderna bli bättre med respawn, men spelstilen blir bättre med medic. Det är en svår tradeoff, och jag har märkt att det blir mycket mer kringtomtande när man aldrig använder medic.

Å andra sidan vill jag framhålla FPJ, som jag tycker behärskar strid utan medic på ett väldigt bra sätt. De belyser att man fortfarande utan medic har en fördel av att hålla ihop (eller ja, strida mot samma mål iaf..). Den striden jag talar om kännetecknas av snabbhet, eftersom man inte har råd att ta randomförluster under utdragna dueller; att chocka och överraska motståndaren så att man på så vis undviker förluster från kringninjande rötägg som undertecknad. Att varje individ i gruppen individuellt fokuserar på att göra livet surt för motståndaren i stället för att hålla ihop i igelkottsanfall runt en medic. Allt detta med ett gemensamt mål och en koherens. Det är en upplevelse att se er in action! Det är givetvis inte bara FPJ som imponerar på fältet, men deras förmåga till medic-fri strid är iallafall något som slagit mig.

sammanhållning ÄR ALLTID bra, fast medic gör det mer uppenbart..

InläggPostat: 12 okt 2011, 21:22 

Förnamn: Jonathan
Efternamn: Roos
Lite väl sent att hoppa in i debatten kanske men bättre sent än aldrig!

Något som skulle kunna testas är följande:

-Lagets utsedda medicar har ett begränsat antal ''trasor''
-''Trasorna'' använder man på en skadad lagmedlems träffade kroppsdel (t.ex. arm eller ben)
-Medicen eskorterar den skadade medlemmen med ''trasan''. (Lugnt och stilla!) Förhoppningsvis får den skadade samt medicen understöd av resterande i gruppen för att säkert återvända till respawnen
-Respawntiden minskar till 5 minuter istället för 15 som följd av att den sårade får en predikan om varför han/hon inte ska bli träffad (eller liknande ;) )
-''Trasan'' kan återanvändas när den skadade är mirakulöst helad
-Gruppen återvänder till striden tillsammans

-Under eskortering får inte medicen använda sitt vapen. Gäller även den sårade
-Blir den sårade träffad igen blir det samma respawntid som vanligt och medicen behövs inte längre. Den sårade går alltså under
-Blir enbart medicen träffad blir denne också sårad; man kan då välja om man vill invänta lagets (förhoppningsvis) andra medic eller återvända själv till respawnen med den vanliga respawntiden

Alltså - Man belönas med kortare respawntid genom att återvända sina sårade till respawnen, men offrar då kanske en viktig skytteställning
Det blir ett taktiskt val om man vill få upp sina spelare snabbt eller fortsätta stridigheterna med en man mindre ett tag

Tankar?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme