Aktuellt datum och tid: 27 apr 2026, 22:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Semi/Bolt sniper? lr båda?
InläggPostat: 15 okt 2009, 03:28 

Förnamn: Tim
Efternamn: Hoglund
Tjena :D ny här i airsoft världen men ja har införskaffat mig lite grejer o planerar på o dyka upp på nåt spel inom kort :)

Men ja har en fråga angående "sniper" (skarpskytt prick skytt lr va man vill kalla d... sniper e kort så ja använder detta :P)

om man ska spela som sniper me en aeg så ska den va semi spärrad, iallafall under större spel... men då undrar ja om man kanske skulle kunna sätta i en lite hårdare fjäder i sin aeg om man sätter en delay spärr mellan skotten, dvs att man när man avlossat ett skott så måste man vänta t.ex 1 sec innan man kan avlossa nästa, skulle denna bössan då kunna gå under bolt action bössornas regler då?

Tänkte då först och främst på VSAF's regler och hur ni skulle se på detta :)

Inläggsrubrik: Re: Semi/Bolt sniper? lr båda?
InläggPostat: 15 okt 2009, 08:23 
Användarvisningsbild

Förnamn: Jonas
Efternamn: Aronsson
Nej, långsam semi är fortfarande semi. Manuell repeter är ett krav för att gå i bolt-klassningen.

Sen, som nybörjare, så skulle jag inte råda dig att köpa varken skarpskytte- eller prickskyttebössa, av framför allt två anledningar.
* För att få ut nåt så behövs högt trim, vilket är en stor säkerhetsaspekt om man inte är van att bli överraskad i skogen (råka skjuta nån på för nära avstånd med 600fps = kulan sätter sig i kroppen).
* Att spela som prickskytt är oftast långsamt och segt, bara för att det är coolt på film brukar folk inte gilla det i verkligheten.

Med detta sagt, köp en billig AEG som gör runt 100m/s (328fps) och välkommen till gemenskapen. :)

InläggPostat: 15 okt 2009, 08:51 

Nae ja hade inte tänkt spela me prick skytte bössa, tänkte bara att d kunde funka :) har införskaffat mig en ics m4, tyckte dom verka bra iom delad låda som ska va lätt o skruva i osv...

InläggPostat: 15 okt 2009, 13:12 

Förnamn: Dejan
Efternamn: Bogicevic
hej. Jag håller med andra. Jag spelade länge och testad det mesta.
Skaffa en vanlig AEG trimma till 10 m säkerhets avstand och fixa en kikarsikte men inte mer en 4X
Du kmmer att uppleva mera gledje av det.
Semi vapen fjäder kan låsas, då måste du ta isär gearbox
20 skott mag
storre säkerhet avstånd
inefektiv när det blåser
på den flesta stora spel förbjudet
få inte användas på natt spel
på sommar i tät skog du ser inte långt borta och de flesta strider avslutas på nära hål
Semi är ok om du har andra vapen och känner för att ibland går in i den roll, om du har en team att spela med som kan understödja dig, om du har en bättre back upp vapen.
En vanligt AEG 10 m säkerhet är den bästa. Lägga pengar på bra hopp upp gummi lite bättre internals en reserv gear box och du kommer att vara nöjd
det är vad jag tycker. I villket som helst vällkommen
/Dejan

InläggPostat: 16 okt 2009, 09:49 

ja har inge för avsikt att ge mig in i leken som prickskytt, utan vill bara se möjligheterna med att kanske i framtiden bygga om min a4 till prick skytt vapen, likaså ha ett cqb kitt till det... d va lite därför ja valde en ics med delad gearbox...

Fler idéer som fick nu:
1. Är det ok att köra på bolt action regler om man gör så att man måste t.ex dra i sin charging handle efter varje skott

2. Om man gör så att man måste dra ur magget o sätta i magget efter vart 30'e skott, kan man då räkna det som low cap mag o få köra med det?

Eller tänker ja för mkt nu igen?

InläggPostat: 16 okt 2009, 10:30 

Förnamn: Dejan
Efternamn: Bogicevic
jag tror att Yonazarith har varit tidlig, en bolt är en bolt. Jag tror att regeln är tydlig.

InläggPostat: 16 okt 2009, 14:28 

Yonazarith sa: Manuell repeter är ett krav för att gå i bolt-klassningen.

m4'ans charning handle sitter i stort sett på på samma grejen på ett vapen man får ladda om manuel(ursäkta mitt bristande vokabulär) han sa inte att man behöver dra fjädern på d viset...

att få detta att funka är inte jätte avanserat lr speciellt dyrt... samma sak gällande magasin funktionen som ger dig virituella 30cap mag med ett high cap lr mid cap

InläggPostat: 16 okt 2009, 15:02 

Förnamn: Peter
Efternamn: Nilsson
Manuell repeter uppfattar jag som att man måste spänna fjädern manuellt, och om du inte gjorde det så vet du det nu i alla fall, för det är så det är om jag inte är helt vilse :)

Angående magazinet är jag inte säker men som jag har uppfattat det får du använda high cap, men du får inte fylla det med mer än 30 kulor, då kulbegränsningen är 30 kulor för semi sniper. Sedan tror jag inte det är så lätt att hålla räkningen mitt under en strid, så kul begränsingen är ju för att ge vapnet någon form av balans och motvärka "fusk".

"Dörrarna är för trånga i bockaby!"

InläggPostat: 16 okt 2009, 15:31 

jag pratar inte om att hålla räkningen, utan en liten micro dator som håller reda på detta och en brytare vid magget, när 30 skott är avfyrade så kommer d inte gå att skuta mer (går ju fuska genom att dra ändra detta under spel, men helva grejen me airsoft e ju att man e ärlig, går ju att byta t ett mid cap magg halvägs genom spelet me liksom)

Finns ju okså gas vapen me bolt action, vet inte riktigt hur dessa funkar, men kan inte tänka mig att d gör så mkt skilnad att dra i spaken där

Det handlar altså INTE om man drar i sin chargin handle o drar ur o sätter i maggen för att man känner för det, utan för att bössan helt enkelt inte skjuter annars...

Edit: ja har inte lust att köpa massa olika bössor, utan att ja en som e riktigt bra som man lätt kan kan byta övre delen av lådan t cqb skogs spel respektive prickskytte vapen, o bara byta pipa t en kort för cqb, vanliga för skogspel och släga på en ljudämpare och en precisions pipa som löper hela vägen genom denna, bipods och ett stooort sikte så har man ett prick skytte vapen...
Undrade bara om detta var genomförbart...

Edit 2: Jag kötar inte imot utan känner att rym och dejan har missförtått fråga...

InläggPostat: 16 okt 2009, 19:58 

Förnamn: Edwin
Efternamn: Lindgren
Då skall jag vara tydlig:
NEJ jag vill inte se några virtuella lowcaps
NEJ jag vill inte se några highcaps
NEJ jag vill inte se någon "M4-bolt-action-look-alike"
JA jag ser gärna utvecklad mjukvara för styrning av airsoftdatorer, gärna via GPL eller annan lämplig open source licens, mer sånt SnakeR bra initiativ.

Så nu kan jag fortsätta med att be om ursäkt för mitt bryska språk. Syftet är inte att låta gammal, butter, bakåtsträvande och framför allt inte framhålla mig som elak mot nya spelare, snarare tvärtom då det tillkommit många nya trevlig ansikten i Göteborg det senaste. Men bakgrunden till min bryskhet baserar sig på de många år det tog, att ta fram vsaf:s regelverk där frågor som dina har stötts, blötts, vänts ut och in samt tänkts på "outside the box".

Min personlig åsikt varför VSAF:s regelverk togs fram:
1. Balansera olika typer av vapens för- och nackdelar mot varandra, så att olika spelarroller kunde användas så som skyttesoldat, understöd och prickskytt.
2. Bara använda och efterlikna airsoftvapen som de fungerar på riktigt, därför faller din idé med en M4 som måste dra i charging handle:t efter varje skott, då den konfigurationen inte finns på riktigt.

Förslag på lösning:
Då du har en delad gearbox, så kan du ju lätt bygga om den till en semi-sniper och exempelvis köpa STAR:s 30 skotts magain alternativt mekaniskt spärra befintliga magasin med skruv i sidan. Tänk bara på att högre trim kostar mer och går sönder betydligt oftare. Ett varningens finger, till dags dato känner jag dock bara en spelare som någonsin älskat och underhållit rollen och vapnet som sniper. De flesta tröttnar efter lagt x antal timmar på att för ett högt trim att fungera och skjuta rakt, för att sedan laga den igen efter 3-4 veckor.

Hoppas att detta inte var allt för avskräckande, utan att du gladeligen kommer ut på spel med det goa gäng om finns i Göteborg. Har du frågor och/eller idéer kring bössor, trim, airsoftdatorer mm så är du också naturligtvis välkommen att få detaljerade svar på torsdagar i vsaf:s lokal i Mölndal. Varmt välkommen.

InläggPostat: 18 okt 2009, 00:14 

nej d va precis detta svaret ja ville ha! lr kanske inte d ja ville ha men d va formulerat bra.

Ville bara se vilka möjligheter som fanns, och har redan slängt i en liten open source dator i bössan (aka triggermaster III, kliar lite i fingrarna ju :) )...

Dock får vi se när ja kan komma ner o testa o spela lite, pga en höbal så ser det ut som om d blir en dela sena kvällar med att skruva rally bil kommande helger...

en fråga ja kan slänga in här osså när ja ändå håller på, e madbull 6.03 pipa nåt att ha?

InläggPostat: 18 okt 2009, 18:58 
Användarvisningsbild

Förnamn: Georgi
Efternamn: Stojanovski
kolla in denna sidan...

http://www.6millimeter.info/joomla/inde ... &Itemid=42

Jag har beställt en Prometheus, tror den ska vara riktigt bra, lr någon?

InläggPostat: 19 okt 2009, 07:38 

ja den e ju den jämnaste! CA ser bra ut me omman inte vill spendera för mkt pengar... men PDI ser riktigt bra it me, och den e mindre, kostar runt 750 t en m4 om man inporterar

InläggPostat: 19 okt 2009, 09:56 
Användarvisningsbild

Förnamn: Georgi
Efternamn: Stojanovski
jag betalade 450 ink. import för min från ehobbyasia.com. Värt att kolla upp då dem har andra märken oxå.

InläggPostat: 19 okt 2009, 19:07 

Joo.. d va ju mer prisvärt! men dom skrev ju att pdi gav bättre presision, men att dom ochså är dyrare^^ men innan ja shoppar mer mmåste ja få platts me kablarna t min mosfet... drar kablarna frammåt i bössan, men d e väldigt väldigt ont om plats... funderar på o leta upp nån riktigt riktigt smal kabel t signalkablarna... men d e knappt att motorkablarna får platts som d e...

Några förslag?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme