Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 07:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Saker stulna under spel i Bergsjön!
InläggPostat: 05 jul 2009, 22:15 

Förnamn: Peter
Efternamn: D
Tyvärr stals 3 bössor ur safezone under spel idag i Bergsjön, mycket trist för ägarna naturligtvis och i största allmänhet för spelen i Bergsjön då vi inte längre kan lägga våra grejer i safezone och lita på att det inte försvinner.

Det finns misstankar om att det kan vara ett gäng småungar som varit tidigare i safezone och rotat under spel, vi har dock inga konkreta uppgifter och kan bara konstatera att det är jävligt tråkigt.

Vi ska inhandla lås för att ge möjlighet att låsa containern under spel, det är dock ingen 100% säker lösning då även containern varit låst innan och låsen blivit klippta 3-4 gånger (dock inte under spel).

Rekommendationen är nu att alltid ta med sig värdesaker från Safezone under spel. Undvik även att ha saker ligga i bilarna på parkeringen.

Inläggsrubrik: Re: Saker stulna under spel i Bergsjön!
InläggPostat: 06 jul 2009, 10:26 
Användarvisningsbild

Förnamn: Jorgen
Efternamn: Lonnquist
Hej hopp,
Ser att problemet med att det försvinner saker i Safe Zone har eskalerat.
Tråkigt som fan.

Jag tror inte hänglås och kedja på containern kommer lösa problemet.
Snubbarna som har fått smak på att sno grejer från oss kommer säkerligen intensifiera sina stölder fram över.
Hänglås kommer stoppa dem ena veckan men inte veckan därpå, när de märker hur vi försöker skydda oss. Har de väl bestämt sig för att göra en raid så kommer de då att ha en bultsax med sig.

Jag tror att enda lösningen kommer vara ”Gear på” vid bilen och det man skall ha med sig under dagen får man helt enkelt bära runt på.
Det gäller även att bilarna är tomma så det inte lockar till några bilinbrott.

Detta är nog viktigt att försöka hålla alla skar borta från Safe Zone för att visa tjuvarna att vi har fattat piken och inte bjuder på fler saker.
Inte ens en termos med kaffe skall finnas i Safe Zone när vi går ut på spel.

Eller så åker vi till Kode o spelar.

Finns det några andra alternativa marker att spela på?

Mjr M a.k.a. Jörgen
http://gallery.xboyz.se

InläggPostat: 06 jul 2009, 12:01 
Användarvisningsbild

Förnamn: Magnus
Efternamn: Parsmo
det här var tråkigt att höra att saker börjat försvinna,
jag barinstormar lite en tanke som slog mig men kanske inte är så populär är att nåra av oss ligger och trycker i buskarna filmar dem när dem kommer och vad dom gör och på givet komando tar så många av dem som möjligt man kan ju buntbanda fast dem i träd tills polisen kommer på så sätt blir vi ju av med dem och kan vara på vår mark i bergsön

/Magnus

InläggPostat: 06 jul 2009, 13:57 
Användarvisningsbild

Förnamn: T
Efternamn: S
Dessa är de alternativ jag kan se:

1. Skaffa ett sjuhelvetes lås och försäkra kontainern.
Pros - Det finns lås som är väldigt svåra att bryta upp och kräver en svets.
Cons - Det är väldigt dyra lås och en försäkring kommer inte att täcka alla förluster ifall de ändå lyckas ta sig in i kontainern.

http://www.laskompaniet.se/Shop/Index.p ... laPriserna

2. Vi kan ta med oss allt gear till spawnpunkterna och hålla ett öga öppet så att ingen försöker smyga sig dit för att stjäla.
Pros - Det är billigt och lär förhindra att någon stjäl sakerna.
Cons - Tjuvarna kommer att börja leta i bilarna, alternativt krossa fönster osv (detta kan uppmuntra till bilstöld av någon äldre bil)

3. Vi kan lägga oss i försåt för att sedan göra ett envars gripande med videokameror som filmar hela förloppet.
Pros - Vi tvingar polisen att agera ifall vi har tjuvar i förvar med bildbevis på hur de har försökt stjäla våra saker.
Cons
- Poliser kommer med största sannorlikhet vara ganska så fientligt inställda mot 20 stycken vuxna män i militärutrustning som tagit ett gäng ungdomar i förvar.
- Dessa förmodade ungdomar kommer med största säkerhet anmäla oss för misshandel och förneka att de någonsin hade planerat att stjäla något.
- Det kommer resultera i en mängd anmälningar, dålig publicitet, rättegångar och andra tråkigheter.
- Tjuvarna kan vara beväpnade och någon kan bli allvarligt skadad.
- Det är inte alls säkert att en eventuell rätt skulle utfalla till vår favör.

4. Vi kan lägga oss i försåt för att enbart försöka fånga deras stöld på bild (med dummie attrapper så att inget av värde bli stulet).
Pros - Vi slipper allt krångel med anmälningar mot oss.
Cons - Polisen kommer att ta våran anmälan, lägga den på hög och förtsätta med viktigare arbetesuppgifter.

5. Vi kan använda oss av vårat andra spelområde (Kode maskin)
Pros - Inget kommer att bli stulet, inget krångel med rättvisan och tjuvarna kommer tillslut tröttna på att komma till Bergsjön ifall det inte finns någon där.
Cons - Det är längre att åka för de allra flesta, det blir förmodlingen än mindre som kommer att kunna komma på Söndagsspelen.

Min åsikt

Jag tycker helt klart att alternativ nr 5 är att föredra för oss och för hobbyn även om det kan kännas snopet att kila iväg med svansen mellan benen.

Dock måste man faktiskt se det för vad det är, vi kommer inte bli behandlade med öppenhet och välkomnande av polisen, vår hobby är (enligt min uppfattning) varken godkänd, accepterad eller särskillt omtyckt av lagens väktare.

Ifall detta verkligen inte faller folk på läppen så är alternativ 1 och 2 också helt okej medans 3 och 4 kommer att smaka långt mycket mer surt än sött.

//Sport

InläggPostat: 06 jul 2009, 15:42 

Förnamn: B
Efternamn: E
Självklart kan vi inte gripa ett gäng barn och bunta ihop dem, det kommer garanterat leda till fängelse för de som utför detta!

Jag tycker det är dags att vi börjar söka upp nya spelmarker. Detta ansvar ligger på alla som spelar. Bergsjömarken är ändå alltför väl spelad.

InläggPostat: 06 jul 2009, 15:54 

Självklart kan man göra envarsingripande på tjuvande personer, varför skulle man inte kunna göra det. Bara att filma ingripandet med kamera, och ringa polis så fort man ser var det barkar. Jag tänker inte låta ett par tjuvaktiga idioter få mig att springa iväg med svansen mellan benen.

InläggPostat: 06 jul 2009, 16:15 
Användarvisningsbild

hiro skrev:
Självklart kan man göra envarsingripande på tjuvande personer, varför skulle man inte kunna göra det. Bara att filma ingripandet med kamera, och ringa polis så fort man ser var det barkar. Jag tänker inte låta ett par tjuvaktiga idioter få mig att springa iväg med svansen mellan benen.

Som jag fått det förklarat för mig så ser rätten på planerade "gripanden" från civila som ett intrång på deras mark, alltså inget som de gillar överhuvudtaget.

Därav kan man ju dra slutsatsen att de kommer att gå illa för de som utför detta, ifall de erfarenheter jag har är ens till 10% korrekta så kommer de tjuvarna som stjäl saker att anmäla oss för både det ena och det andra, har man inte haft egna erfarenheter så tror inte jag att man kan förstå hur "omoraliska" och otroligt hämningslöst vissa kan ljuga för att gynna deras syften.

InläggPostat: 06 jul 2009, 16:37 
Användarvisningsbild

detta var tvunget att hända förr eller senare i ochmed att vi spelar i ett bebyggt område med mycket ungdomar.

på rak arm kan jag säga med en gång att om vi "griper" någon som rotar bland sakerna och överlämnar detta till polisen så är den personen ute igen på 1 tim och alla bilar vi har parkerade på planen nedanför kommer ha (minst) repor i lacken på nolltid. har själv gidigen erfarenhet av detta på min arbetsplats.

personligen så känner jag att det är dags att skaffa ett nytt område ändå då detta är bra sönderspelat. tråkigt att det kommer skyndas på av detta bara.

InläggPostat: 07 jul 2009, 07:03 
Användarvisningsbild

Förnamn: Jorgen
Efternamn: Lonnquist
Jag pratade med en polis som jag känner väldigt väl och enligt honom är det fullt tillåtet att gripa någon som har stulit något och hålla kvar tills polisen kommer.

Men… den som företar ett ”gripande” skall vara fullt medveten att man drar igång en tung process. Inte bara alla problem som kan uppkomma vid gripandet (Om man tar någon på bar gärning, hur många tror ni stannar kvar och snällt blir gripna???!!) utan även rättegångar osv.

Det kan bli riktigt tufft handgemäng vid ett gripande som kan leda till andra betydligt större problem samtidigt som man kanske drar igång en process där repor i bilarna kan vara ett litet problem, lite beroende på vad det är för typer.

Däremot föreslog han att OM man tar dem på bar gärning så skall man försöka ta ett rejält snack UTAN fasthållande eller att blanda in polisen. Då kan problemet försvinna eftersom tjuvarna vet att vi har koll på dem.

Mitt förslag för framtida spel i bergsjön.
Ta med det du behöver och kan bära under hela dagen.
Istället för vapenväska använd en skarf eller dyl.
Se till att bilarna är tomma.
Tjuvarna kommer tröttna om de ser att det är bilar på parkeringen men tomt i SafeZone.

Mjr M a.k.a. Jörgen
http://gallery.xboyz.se

InläggPostat: 07 jul 2009, 11:03 
Användarvisningsbild

Mjr Malfunction skrev:
Däremot föreslog han att OM man tar dem på bar gärning så skall man försöka ta ett rejält snack UTAN fasthållande eller att blanda in polisen. Då kan problemet försvinna eftersom tjuvarna vet att vi har koll på dem.

Detta är mitt bet på hur en sådan "encounter" skulle gestalta sig.

Vigilante - Varför rotar du i våra väskor?!
Tjuv - Va? Jag har inte gjort något! Har du bevis?
Vigilante - 20 personer såg dig försöka stjäla våra grejjer och vi har det på bild.
Tjuv - Nej det har du inte, jag får se?
Vigilante - (visar bild)
Tjuv - Det är inte jag på bilden!
Vigilante - Vi filmade dig för 2 minuter sedan, vi vet att det var du!
Tjuv - Har du något bevis?
Vigilante - WTF?!
Tjuv - Då var det inte jag!

Ganska roande men inte direkt givande, dock så utesluter inte detta att det kan ha en possitiv effekt ifall det är barn/ungdomar det handlar om.
Det kan ju vara mer av ett "busspratt" från deras sida än en stöld, isåfall kan vi ju visa att vi inte samtycker i att de tar våra saker och sedan kanske de hittar på något annat att göra på Söndagarna.

Vem ställer upp som Batman föresten, Spunk?

Ps: En tanke som kom för mig var att gå och kolla på Kvibergs marknad ifall era bössor ligger där i något stånd.
Jag har ganska så svårt att tro att de har grepp om vad de verkligen är värda så ni kanske kan köpa tillbaks dem relativt billigt?

InläggPostat: 09 jul 2009, 13:54 

Första man gör är ju polisanmäler stölden, allt annat är ju dumt. Men troligast är det ju några småglin som norpat dem och då kommer de ju leka med dem tills de inte funkar etc. Tror inte att de kommer att klippa upp skåpet med en bultsax heller men det kommer nog någon annan att göra för eller senare så det kommer ju inte vara någon lösning. Bäst är väl att inte lämna en massa prylar obevakat.

InläggPostat: 11 jul 2009, 11:04 
Användarvisningsbild

Förnamn: Markus
Efternamn: Frykberg
En tanke som slog mig är att stulna vapen replikor mycket väl kan andvändas vid rån vilket kan vara förödande för hobbyns framtid.

Förövrigt kan ju namn(ens riktiga namn) och adress märkningar på stulna bössor få oönskade konsekvänser om de skulle andvänds på detta sett.

InläggPostat: 11 jul 2009, 14:31 
Användarvisningsbild

Ja, de bör tvivels utan stöldanmälas om detta inte redan har gjorts.

InläggPostat: 11 jul 2009, 17:46 

Envarsgrip får ju var och en göra, gjort det en hel del i mitt arbete.
Ytterst sällan det blir bråkigt faktiskt.
Men skulle inte göra det utan skydds utr som väst/fängsel, och fängsel får man inte använda... Samma med buntband ;)

Men som appslap säger, det lär resultera i repade bilar osv, ingen förlust för mig men för er med nya bilar lär det suga ;)

Kode är ett klockrent område, och närmre för mig ;)

InläggPostat: 13 jul 2009, 11:19 

Om det är ett gäng barn vi pratar om så behöver man nog inte röra dom för att få dom att stanna på platsen tills polisen kommer, det är värre om det är äldre personer med riktiga kriminella ambitioner.

Ungarna (om det är dom) kommer antagligen att glida runt och leka med bössorna i området så dom som bor i bergsjön kan ju hålla ett öga öppet, man kan ju ha tur:).

InläggPostat: 19 jul 2009, 16:02 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Efternamn: Wiren
Apropo tur, 4 bössor är återfunna bakom containern. Jag kan ta med dem till spel till dem som fått dem stulna. PM:a mig med vad det är som saknas.

InläggPostat: 20 jul 2009, 12:34 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
Hoppas att det är dom som blev stulna!!! +1st vems ????
Ser det ut som om dom legat ute i 3 veckor?
Eller om tjuvarna fått kalla fötter och lämnat tillbaka dom?

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07

InläggPostat: 20 jul 2009, 13:29 

Efternamn: Nilsson
Dom såg tyvär ut att vara ganska illa behandlade.
Batterierna var borta i dom såg det ut som så vi testade aldrig i fall dom funka, men dom går nog att snygga till igen, om inte annars är det nog billigare att laga dom än att köpa helt nytt.
Vi får hoppas på det bäste och att dom kommer tillbaka till sina ägare.
Bösserna låg ganska synligt gämte containern så dom har nog lagt dit dom under spelet för man skulle inte kunna missa dom när man var på väg upp till safezone då vi såg dom på väg hem från safezone.

"Dörrarna är för trånga i bockaby!"

InläggPostat: 20 jul 2009, 19:41 
Användarvisningsbild

Hur är lilla behandlade, hade dom hoppat på dem eller dylikt?

frågan är ju vart den 4 bössan har kommit ifrån, för vad jag vet så är "bara" 3 st stulna?

InläggPostat: 20 jul 2009, 19:51 

Efternamn: Nilsson
Nä dom såg mer sletna och skitiga ut,
dom har blockat bort "fire selectorn" eller vad den heter eller hur det nu stavas på några av dom och sådant.
Såg ut som att dom försökt plocka isär dom och förstå sig på hur dom fungera på ett ganska "brutalt" sätt kan man väll beskriva det som.

"Dörrarna är för trånga i bockaby!"

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme