Inläggsrubrik: Skapandet av organisationen "VÄNNER"
Postat: 20 sep 2008, 13:58
Förnamn: B
Efternamn: E
Skapandet av organisationen VÄNNER!
Projektet med Götheborgs Vänner håller på att gå in i sitt andra skeende. Tanken är att vi ska bilda kompanier med olika uniformer och utrustning. Jag anser att det har varit ett lyckat koncept att använda militär taktik och struktur för att skapa ett roligare och intressantare spelande i Göteborgsregionen. Jag tror jag talar för samtliga i GBG Vänner, när jag påstår att airsoften har blivit mycket roligare sedan detta projekt startades.
Nu vill jag att fler/de flesta som spelar med och mot oss på VSAF-spelen, ska få ta del av detta sätt att spela på. Ni som har gjort värnplikt kommer att känna igen er. Detta koncept innehåller det som var roligt i ”lumpen” men inte det som var tråkigt. Förutom att spelet blir roligare om det är organiserat, så kommer även detta projekt leda till bättre gemenskap och sammanhållning mellan spelarna och lagen på vår airsoftscen. Ni som träffat på oss, hoppas jag har fått en viss inblick i vad jag menar.
Organisationen kommer att heta VÄNNER och plutonerna kommer att namnges efter vart ledningen av dessa eller majoriteten av spelarna kommer ifrån eller hur de är utrustade. I nuläget, våren 2009, finns 3 stycken plutoner uppdelat på två kompanier. Götheborgs Vänner (PC: Björn=Bennyray2), Götha Vänner (PC: Björn=Osito) använder woodland och västkustens vänner (PC: Ghost) som använder m90.
Jag tror att vi i Göteborg kan sätta upp ytterliggare plutoner Vad dessa ska heta och vem som ska leda dem återstår att se. Åt Borås hållet finns det också många spelare och lag. Kanske det dyker upp någon här ifrån som kan skapa en pluton. Jag tar gärna emot förslag på personer som är intresserade och tror sig behärska detta. Plutonscheferna ska kunna rekrytera och leda sin pluton i strid under de spel som kommer att anordnas. De ska också se till att hålla ihop plutonen och hålla koll på vad som händer med kompaniet. Vi kommer självklart att hjälpa till om det är något som plutoncheferna behöver hjälp med rekrytering, organisering m.m. Vi har startat en egen forumsdel här på VSAF-forumet. Till detta forum får man tillträde då man blivit medlem i komapniet.
Att leda pluton framgångsrikt i strid, är något av det bästa jag har upplevt. Jag hoppas att det finns några där ute som vill vara med och uppleva denna känsla. Vi söker alltså några hjältar som vill ha äran att få leda dessa plutoner och skapa denna organísation. Tillsammans kan vi skapa en oslagbar enhet.
Den verksamhet som sker i Kode kommer att syfta till att skapa spel som låter oss öva grupperna, plutonerna, kompanierna och dess manskap. Främst kommer vi att fokusera på cheferna. Spelen kommer att vara så realistiska som vi kan göra dem, samtidigt som vi fokuserar på att leverera så mycket ”Combat” som möjligt. Dennis som håller i denna mark har många intressanta idéer om hur marken kan förädlas för vårt syfte. Det finns även en del planer på att införskaffa mycket ”tuff” rekvisita. Realismen kommer att bestå utav särskilda regler för skadade, artellerield, pansarvärnseld m.m., Tuff rekvisita som vi själva skapar tex värn och vapensystem. Det finns även en del planer på att köpa riktiga ickefunktionella vapensystem, vi får se hur det går med detta. Det viktigaste för realismen är dock den militärastrukturen inom enheten. Denna mark är stor och förhoppningsvis kan Dennis få hyra grannars mark för större spel i framtiden.
Förutom Kode hoppas jag på intressanta spel i Borås trakten. Både Bockaby och ”skogen” är intressanta områden där jag tror att vi kan arrangera bra och realistiska spel för organisationens räkning. Bockaby området innehåller både bebyggelse och skog. Vilket skapar en mycket originell dynamik i spelandet. Denna terräng är också mycket bra för storspel, vilket jag hoppas på i framtiden. Samtliga FROST spel har arrangerats här och det vore kul om något liknande kunde ta över efter dessa mycket populära spel. Vi får se vad som händer.
Vad gäller för de som är intresserade av detta projekt: 1. Att du vill vara med i en toppstyrd hierarkiskorganisation. Då vi är i fält så gör man det som sin ledare säger till en. I strid måste allt ske efter ett huvud. Självklart finns det utrymme för förslag. Men när ordern är given då gör man det. När vi inte är i fält då finns det mer utrymme för åsikter. De åsikter man har, delger man sin närmsta chef (tex gruppchefen) som i sin tur delger sin närmsta chef. Det fungerar inte om 160 man kommer till kompanichefen med sina åsikter. 2. Professionell attityd är viktigt. När vi är i fält då gör alla sitt bästa för att enheten ska kunna fullfölja sitt uppdrag och var effektiv. Att endast vara ute efter att maximera sin ”Killrate” är inte konstruktivt för enheten. Allt gnäll som drar ned stämningen undanbedes. När vi är i safezone är det lika viktigt att vi har kul. Här får man vara så oseriös som man vill. Det viktiga är att vi lär känna varandra främst inom plutonerna men även inom organisationen. 3. Deltagande är a och o för att vi ska kunna skapa en fungerande organisation. Jag förstår mycket väl att man inte kan vara med varje söndag. Det är inte heller nödvändigt. Man bör dock sikta på att kunna komma ut 2-3 ggr per månad. Samtidigt som det viktigaste är att man kommer ut på de särskilt anordnade spelen i framförallt Kode, som syftar till att göra plutonerna samövade både inom och mellan varandra. 4. "Fair play" innebär att man tar träff när man blivit träffad eller tror sig bli träffad. Man bör även överväga att ta en träff på uppmaning från skytt eller annan person i närheten, om nu detta inte är helt orimligt. Man är artig och korrekt både mot med- och mot-spelare. Det vore tråkigt om framtida motståndare uppfattar detta projekt som drygt och fullt av idioter. Behandla andra som du skulle vilja bli behandlad själv. Personer med "tråkig" attityd får antingen lägga band på sig eller göra något annat!
Organisationen: Ett kompani: består av 3-4 plutoner med en kompaniledning. (ca: 80-160man) En pluton: består av 3-4 grupper samt en plutonsledning. (ca: 20-40 man) En grupp: Kan variera ganska mycket, särskilt eftersom dessa består av airsoftlag eller sammansättningar av airsoftlag. Tanken är dock (ca 5-12 man) uppdelat på 2 – 3 omgångar. Varje grupp leds av en gruppchef och varje omgång av en omgångschef. Spelarna delas upp i stridspar om 2 eller stridstrissar om 3.
OBS!
Plutonchefer: Det som är viktigast i nuläget är att vi får tag i plutonchefer som är villiga att vara med och starta upp detta kompani. Ni som är intresserade skicka ett PM till mig. Skriv gärna lite om dig själv och om varför du tror att detta är något för dig! Är du osäker men ändå tror att detta kan vara något för dig, kontakta gärna mig i vilket fall som helst.
Spelare och lag: Ni som är intresserade av detta projekt skriv upp er nedan, detta är en intresseanmälan och inget bindande. Information som är viktig: 1. Tillhör du ett lag och är alla i laget intresserade, hur många är ni i laget? HAR NI EN GRP:CHEF????!!!!!! 2. Vart kommer du/ni ifrån? 3. Vill du vara med i en pluton eller grupp med några andra du känner?
Ideér om ytterliggare plutoner: 1. TRESTADS VÄNNER rekryterar främst från Trollhättan, Vänersborg och Uddevalla. 2. BORÅS VÄNNER rekryterar främst från Borås med omnejd. 3. RYSSLANDS VÄNNER rekyterar främst från de som vill spela med rysk-utrustning. 4. ?????????? VÄNNER rekryterar främst från Göteborgstrakten av de spelare som ännu inte ingår i någon pluton.
Jag tror att detta steg kommer göra vår spelscen till en av de mest avancerade inom airsoften. Det spelande, i gbg, som kommer att ske framöver kommer troligtvis att vara influerat av det som sker nu. Det finns idéer på att arrangera storspel i vår region. Denna bas tror jag kommer att vara nyckeln till hur väl dessa spel kommer att fungera. Det kommer nog också att bli lättare att rekrytera allteftersom folk får upp ögonen på vad som sker. Att leda detta kompani på ett storspel mot liknande styrkor är något som jag drömmer om. Det vore en stor upplevelse och ära om ni vill vara med och realisera detta med oss!!!!!!!!!!!!
UPPDATERING 13/6 09:
UNIFORM: Varje kompani uniformerar sig enligt eget tycke.
1:a Vänner kompaniet Björn Petersson - Kompanichef Dennis Andersen - Stf Kompanichef
Antal: 75 soldater
Pluton 1 - GBG VÄNNER Björn Petersson - Plutonchef Dennis Andersen - Stf Plutonchef Simon Yhlen - Stf Plutonchef Martin Skimutis - Stf Plutonchef
Grupperna: Dräpers 1. Björn Petersson - Bennyray2 2. Rickard Andersson - Appslapp 3. Alex Breeze - flankmaster 4. Mattias Atterheim - knorrvid 5. Dejan Bogicevic - Dejan 6. Linus Norén - digit 7. Martin Petersson - recondo 8. Daniel Ericsson - Danx 9. Marcelo Moreno - golgo 13 10. Christopher Breeze - noodelssa80 11. Hampus Samuelsson - Abacrombie 12. Kristian Rosensköld - King 13. Martin Stahrberg - Fobic
Maskineriet 1. GB Peter "Krokodilen" Davidsson 2. Stf GB Daniel "myggahn" Swahnberg 3. Markus "Marx" Larsson 4. Martin "Kapten/Exion" Davidsson 5. Jens "AEAN" Hasselholm
Whiskey Tango 1. GB Halvord - Niklas 2. Dansken - Henrik 3. Picazzo - Emil 4. Garn - Patrik 5. Kung_kex - Jim 6. Profeten - Dan 7. Gimp - Mikel 8. Metalman_666i - Kristian 9. Fighter - Anders 10. Salenko - Simon 11. Skimutis - Martin 12. chrille af bjärgö 13. Simon - Simon? 14. Kaustik - yu 15. Totte - Christopher 16. Skinny - Andreas 17. Teike - Mikael
Playboyz 1. GB Dennis - D.Andersen 2. Björn - Quiet_Bear 3. Mikael - Loke 4. Tommy - Toy_Boy 5. Daniel - Leo 6. Marcus - Morkaii 7. Charlie - PRO 8. Anders - ACE 9. Tobias - Sport 10. Mattias - HyperHit
1. Juba
Antal: 46 soldater
Pluton 2 - GÖTHA VÄNNER SDG7 1. PlutC - Osito - Björn 2. Droppen - Jonas 3. Fallen angel - Fredrik
Grupperna: RI 1. GB - Mad John - Johnny 2. paramedic - Andreas 3. Hasse - Hans 4. Nyström - DirtDiver - Adam 5. Inlaw - Jonas
Team SO: 1. GB Mack_Hack - Markus 2. Stf GB Sgt Cadier - Peter 3. hAimdal - Lukas 4. John - John 5. defiance - Joakim 6. kajer - johan kaiser 7. Killenmac - Marcus Gullberg
No name 1. Niklas - Nicke Mercs 2. Benny Erlandsson - ? 3. Jimmy Erlandsson - ? 4. Anders Wennerbäck - arkitekten
WIMP: 1. "Lindahl" - Henrik Lindahl 2. "Zlappe" - Andreas Härsjö 3. "Chang" - Charlie Chang 4. "BK" - Blagoj Kamcev
Spelare utan lag: 1. Yowaan - Johan 2. Electro - Mikael 3. Buzz - Martin 4. Nic 5. Brodin
Kombattanterna: 1. Strike555 - Donald Skruf 2. Proff -Pål
TERRORIZERS 1. GB - Skabb - Daniel 2. Stf GB - Niu - Matthias 3. Raven - Jens 4. Meddah - Daniel 5. Alsing - Jonas 6. Gabtab - Gabriel 7. Poyjs - Thomas
Spelare utan lag 1. finne74 2. r_bergwall 3. Backman 4. Oddan 5. Jogge 6. Lord_Crimson 7. Little_Mac
Antal: 24 soldater
ORGANISATIONEN! Då det finns intresse från Skövde att bilda ett kompani inom detta projekt framöver samt att vi inte vet hur stort detta kan bli, har vi anpassat organisationen därefter. Nedan är projektet VÄNNER beskriven. Vi börjar med att beskriva organisationen från bataljons storlek. Det finns dock utrymme för att växa om det skulle behövas i framtiden.
I Varberg har man tagit ett steg till att bilda ytterliggare en pluton inom projektet. De kommer att uniformera sig med M90 uniform och vapen från väst. De utgör med denna pluton 1:a pluton 2:a Vänner kompaniet. Vi har även börjat att utveckla en ledningsgrupp/stab. När detta projektet växer så kommer det behövas en stab som kan leda verksamheten i fält. Staben leds av Pipkin med personal från Örebro. Vi börjar sprida oss över stora delar av Sverige, vilket är mycket spännande.
1. Har man ett eget lagmärke skall detta sitta på höger arm. 2. Plutonsmärket sitter på vänsterarm. 3. Kompanibågen sitter ovan plutonsmärket på vänster arm. (Ej ännu framtaget) 4. Vi skall även ta fram en symbol för hela projektet VÄNNER. Detta skall dock inte fästas på uniformen. Istället kanske man kan trycka upp en flagga eller dylikt. (Ej ännu framtaget)
Inläggsrubrik: Re: Skapandet av kompaniet "VÄNNER"
Postat: 22 sep 2008, 13:01
Jag har precis dryftat med övriga i laget och inte fått nån respons från alla än. Jag tycker dock detta är jätteintressant! Återkommer så snart jag kan.
Dock är AS-scenen i Borås tämligen liten vad det gäller organiserade lag. Det finns småfraktioner här och där men att få igång dem är ett jobb i sig. Har ju själv att lag att hålla koll på.
_________________ Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen. R.I.
Postat: 22 sep 2008, 17:26
Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson
Är också lite nyfiken på uniforms krav, organisationen och radiosamband. Helt enkelt vad är kraven för att detta skall funka. Ge oss mer info tack. Även om det var mycket intressant läsning, vilket gör det hela mycket intressant. Om det ställs krav och inte alla får göra det som känns rätt för dem. Är det bra uppstyrt så blir det klart mycket intressantare.
Postat: 22 sep 2008, 18:57
Från Team Evil Ananas sida är det mycket intressant, går helt i linje med de planer som funnits för laget en längre tid nu, bara i en underbart mycket större skala. Har talat lite med AST och där verkar intresset svalare. SDG7 och UAF får tala för sig själva. Men manpower finns här iaf, är intresset det står eller faller med. Men som sagt, ni kan nog räkna med TEA.
Postat: 23 sep 2008, 07:43
Förutsättningar för att kompaniet ska kunna fungera:
Kommunikation: 1. Radiosamband skall finnas mellan cheferna. Alltså ett samband mellan plutonchefer och kompanichefer samt ett samband mellan gruppchefer och plutonchefer. Helst ska dessa samband vara separata vilket kommer innebära att plutoncheferna kommer att ha 2 st radioapparater, framöver. På dessa radiokanaler kommer stridsledningen att ske. Ingen annan än dessa chefer har rätt att tala på dessa kanaler, men alla får självklart lyssna. Detta eftersom det blir omöjligt för cheferna att göra sig hörda om alla skall babbla på kanalen. För inbördes kommunikation inom gruppen kan man välja en annan kanal, om man vill. 2. Detta samband skall vara klart och tydligt och inga långa utläggningar.
Uniformskrav: Jag tycker åckså att det hade varit intressant med uniformskrav, detta är dock en het potatis. Det kommer i alla fall inte var krav på gear eller bling, utan endast byxa och jacka. Eftersom plutonerna skall spela mot varandra så bör vi utrusta oss med 2 uniformer.
Mina funderingar kring uniform: 1. En uniform i OD 2. En uniform i ett skogscammo (tex DPM)
När vi arrar ett spel för kompaniets räkning så kan man ange innan vilken uniform resp. pluton ska ha. Inom varje pluton har man friheten att själva bestämma mer krav om ni vill.
Märken: Varje pluton bör ha ett eget märke. GötheborgsVänner har Göteborgs stadsvapen som symbol. Det vore bra om de andra plutonerna ha samma layout på märket dock med sin egna symbol och namn.
Kompaniet skulle kunna ha en båge där det står VÄNNER KOMP. ovanför plutonssymbolen.
Organisation: Kompaniet kommer att arangeras enligt infanteristandard.
Postat: 23 sep 2008, 09:19
Uniformskrav tror jag det kommer bli svårt att enas om och får vi igång en fungerande kommunikation så kommer det egentligen inte behövas, åtminstone inte i IFF-syfte.
Postat: 23 sep 2008, 20:00
En liten tanke på detta med lag märken. Jag anser att märket bör vara diskret av den anlednig att det kan bli för RS med kompani,pluton och gruppnamn och kanske grad på oss. Tänker mig tanken att stöta på civila i skogen och att det kan se allvarligt ut när uniformerna har märken som sticker ut och är samma på alla. En liten fundering bara. Och ska man ha ett kompani så är väl alla lika dant klädda:)
Postat: 23 sep 2008, 20:54
tippar på att de inte kommer titta på lagmärkena speciellt mycket när det kommer 50 gubbar i skogen med vapen i samma uniform tror det ser hyfsat seriöst ut ändå ^^
Postat: 24 sep 2008, 08:25
Lag som har visat intresse är: TEA Ao3 (Väntar på respons från hela laget) FEAR (Väntar på respons från hela laget) RI (Väntar på respons från hela laget)
Jag vore tacksam om någon från varje lag skulle kunna skriva upp hur många ni är från varje lag samt om ni har en/flera som kan leda på gruppnivå! Detta efter att ni hört med hela era lag och bestämt er för att ni vill vara med.
Postat: 24 sep 2008, 08:39
Svar till Hidden: Märkena bör vara diskreta för att de inte ska synas, anser jag. Däremot tror jag att själva märket är det minsta problemet om en allmänhet skulle se oss. Vi är redan uniformerade och bär verklighetstrogna vapen. Vi ser ut som en odisciplinerad milis men har inte haft problem ännu. Jag förstår dock vad du menar. Det är viktigt att vi inte stöttar oss med det övriga samhället, som kanske ser på vår verksamhet med skepsis. Detta är vad VSAF är till för. Att vi kan ha bra relationer med myndigheter, samhället osv.
Svar ang uniformer: Jag tror det är omöjligt för mig att bestämma, raktav, vilka uniformsregler vi ska ha. Det skulle få folk mer tveksamma att gå med i detta projekt tror jag. I ett uppstartningsskede tycker jag det är viktigt att alla skall få göra sin åsikt hörd. Jag kan t.o.m. tänka mig att vi kan ha en omröstning, dock i ett senare skede. Detta kan vi styra upp då vi har startat en egen forumsdel här på VSAF-forumet. Denna fråga måste diskuteras och få stöd inom kompaniet.
Postat: 24 sep 2008, 08:56
Ett förslag från Skimutis:
I uppstartningsskedet så delar vi på båda de två första plutonerna. Vi i Götheborgs Vänner har spelat under en längre tid tillsammans och vår struktur fungerar ok, dels inom plutonen samt ledarskapet. Om vi delar denna plutonen i två samtidigt som vi delar 2:a plutonen i två. Vi kan då para ihop ena delen av 1:a och ena delen av 2:a pluton med varandra och då få ihop en tillfällig pluton. Samma sak sker med de andra två halvorna. Vi har då två stycken plutoner.
Alltså: Dela båda plutonerna och sätta ihop dem till två nya/tillfälliga plutoner.
Fördelarna med detta: 1. Att andra pluton snabbt kommer på fötter och en struktur kan skapas. 2. Vi lär känna varandra bättre inom kompaniet. 3. Vi får en möjlighet att presentera och visa på fördelarna med detta projekt, för de som inte sett detta. 4. Det största problemet tror jag är att hitta en tillräckligt kompetent plutonchef som kan leda 2:a pluton. Med denna lösning hoppas jag att det kanske växer fram en och annan kandidat som kan prova på att leda. 5. Vi kan lära av varandra. Alla har vi olika egenskaper både civila, militära och airsoftrelaterade. Lär vi av varandra kommer enheten bli starkare.
Postat: 25 sep 2008, 21:06
Lag som har visat intresse är: TEA Ao3 (Väntar på respons från hela laget) FEAR (Väntar på respons från hela laget) RI (Väntar på respons från hela laget) Y-front (Väntar på respons från hela laget) SDG7 (Vissa ur SDG7, har visat intresse för ledarskapet för pluton: Osito)
Jag vore tacksam om någon från varje lag skulle kunna skriva upp hur många ni är från varje lag samt om ni har en/flera som kan leda på gruppnivå! Detta efter att ni hört med hela era lag och bestämt er för att ni vill vara med.
Postat: 26 sep 2008, 15:13
Förtydligande:
Detta projekt är inte "endast" till för redan befintliga lag. Vi vill även att spelare utan lag ska få vara med i gemenskapen. Har man ingen att spela med så är detta ett gyllene tillfälle att knyta kontakter och komma med i en grupp!
Postat: 26 sep 2008, 21:03
Förnamn: Johan
Efternamn: Bjorklund
Hej på er
Jag är mycket intressad av detta projekt, jag har bott här i Götelaborg(flyttade från Norrköping) i 2 år nu och hela tiden tänkt att återuppta min airsoftkarriär. Jag har dock inte lirat på ca 5-6 år, tror mitt sista spel var Op.Frost 3 =)
Jag ser detta som en lysande anledning att börja igen. Jag kanske skulle komma till Bergsjön vid ett vanligt spel först, så ni får se vad jag är för en =) Mitt enda problem nu är väl att jag inte har någon utrustning kvar sånär som på en M4 och en glock, men det kan ju lätt hjälpas nu när det finns kinakloner(fantastiskt sätt att komma igång igen med tanke på priserna). Jag ser fram mot att följa detta projekt, hela ideén med ett sammansvetsat kompani med fungerande Chain of Command, plutoner, militär taktik osv osv är grymmt intressant. Kanske jag även får vara en del av det någon gång framöver =)
Postat: 26 sep 2008, 21:31
Det är bara att titta ut på något spel och börja lira med oss! Alltid kul med nytt folk som börjar eller tar upp spelandet igen. Op FROST 3, det var länge sedan.
Postat: 27 sep 2008, 10:21
Lag som har visat intresse är: TEA (antal?, GB?) Ao3 (Väntar på respons från hela laget) FEAR (Väntar på respons från hela laget) RI (4-5 spelare som är intresserade i nuläget) Y-front (Väntar på respons från hela laget) SDG7 (3 spelare som är intresserade i nuläget. Osito är intresserad av PC-rollen och vill ha de sina i laget som ledningsgrupp)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori