Jag testade granaten i bockaby i helgen & den verkar mycket stabil även om den smäller något högt. Många utan hörselskydd fick en liten chock vid testen av den innan spelet. Jag gillar dock konstruktionen skarpt samt att den känns extremt mycket mer driftsäker än de "papp"-granater som används idag. Kanske går det att tillverka en distans för at köra 22:or, detta hade nog varit det allra bästa. (om det nu finns blanka 22:or)
Jag måste dock självfallet själv ha granater, då det nästan är som en liten julafton att använda = )
Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson
FEL!!! Man meddelar att granater kommer att användas på detta spel. Om sedan någon kommer utan öronskydd så får han inte vara med. Så måste det funka. Det skall utanonseras i spel tråden att granater skall användas, sedan kommer dem som accepterar detta.
Ja det låter ju förnuftigt iofs och ger mer realism i spelandet. men det känns som att när det finns tillgänligt så kommer det alltid vara tillåtet med granater i spel och därmed alltid vara krav på hörselskydd.
Är realistiskt på det sätt att det används i riktigt krigsföring, Hörselkåpor ala Comtac till simpla Hörselproppar.
Förstår att alla inte tycker om det men att lira med hörselproppar är inte så jobbigt som man tror, slipper desutom att få in bb's i öronen. Men om man tillåter Granater på ALLA spel även dem ute i skogen så blir det krav på att ALLA ska ha hörselskydd hela tiden. Kan bli komplikationer. Annars kan man riskera att få hörselskador m.m
tja, jag har iofs inget problem att köra med granater i spel även då jag är utan hörselkåpor, dock kanske inte i t.ex fabrikens minsta rum ^^
jag har dock problemet att jag inte kan ha hörselkåpor en längre tid.... jag tror jag överlever dock, men borde det inte vara mer övergripande att om majoriteten inte kan/vill ha hörselkåpor så styrs granaterna efter det och inte tvärt om?
Blev medlem: 05 maj 2008, 07:38 Inlägg: 19 Ort: Göteborg, Hisingen, tolered. (12 min från centralen.)
Skriker någon GRANAT! och man skiter i att hålla för öronen får man skylla sig sj tycker jag. Skaffa rem till pickadollen så ramlar den inte på marken när du snabbt trycker in fingrarna i öronen. But that's just my 2cents
Förnamn: B
Efternamn: E
Jag tror att det kommer bli problem att använda dessa granater som handgranater i skogsspel:
1. Den höga knallen och hörseln. 2. Krav på hörselskydd. (Jag vill inte spela med hörselskydd även att jag har comtac. Observationsförmågan sjunker betydligt med hörselskydd och detta gäller även comtac, men särskilt propp och kåpa) 3. Svårt att hålla igång nyrekryteringen om det krävs att alla ska hörselskydd. Något man kanske inte har första gången man spelar. 4. Dessa granater räknas som tunga. Skall därför kastas längs med marken. Hur ska det gå till i en kuperadskog? 5. Att medvetet utsätta sig för risken att få hörselskador är inte särskilt begåvat. I krig har de flesta inte hörselskydd. Hörselskador är den vanligaste skadan soldater i frontlinjen råkar ut för. Detta gäller även amerikanska soldater i Irak. Lidandet är livslångt, med nedsatt hörsel och tinitus som följd. En knall kan räcka!
Vad jag vet så har vi ingen regel som säger någon vikt om vad som är tunga granater. Detta var ett förslag. Sedan är det inte tal om att granater skall användas på alla spel. Men på dem spel där arrangören vill använda detta så tycker jag att det skall vara krav på hörselskydd. Dem som då kommer på dessa spel får rätta sig efter detta, liksom om det bara är cqb regler som gäller för ett spel.
Blev medlem: 04 maj 2005, 07:30 Inlägg: 1043 Ort: Göteborg, Kungsladugård
Förnamn: Hampus
Efternamn: Samuelsson
Saxat från den nya regeln som röstades fram:
Citera:
Granat ska ej slängas för att avsiktligen träffa personer. Tyngre granater ska slängas längs med marken.
Jag ser helst att granater bara används i CQB-miljö där de kan användas för att slå ut rum m.m. Tror det blir svårt att tillämpa dem i skog på ett säkert och dugligt sätt.
Jo jag vet detta. Men det finns ingen klassning på vad som är en tung granat.
Sedan är det väll så att vi får pröva oss fram till vad som kommer att funka. Regeln är ju väldigt enkelt skriven. Den kommer att revideras allteftersom vi märker hur det funkar.
Förnamn: Anders
Efternamn: Kampe
Nu kanske jag missat nått i tråden. Men som tidigare hemvärnsman så tycker jag absolut att används sådant materiel som smäller och kan orsaka hörselskada; så gäller hörselskydd på på samtlig personal. Antingen tvång hörselskydd, eller så tillåts inga sådana "smällare". Säkerhet går före allt! Liksom skyddsglasögon. Vid smällare krav på hörselsskydd. Köper ingen regel som "ropa granat". Efterfrågar tydlighet här innan spel vad som gäller. Det får aldrig förekomma smäll av misstag vid person som inte har hörselskydd!!!!!!! Ta detta lika allvarligt som avblåst spel då någon förlorat skydssglasögon!!!! Synen har man en gång, misstag är katastrof, hörsel har man en gång sen förstörd...
ps. personligen använder jag som jägare hörande hörselskydd. Och numera används sådan även inom militär personal. Då förlorar man inte livekänslan, men har fullgott skydd mot vapen eller granatsmällar. Dock kostar dessa ca 1500 spänn. Men väl investerade pengar. Har dessa själv då jag ofta rör mig med kameran i militära sammanhang. Man är med och har faktiskt bättre hörsel än normalt men skydd mot skadliga smällar. ds.
När det gäller Fabriken så måste frågan ställas innan spel, om folk överhuvudtaget får ta med sig "tunga granater". Exempel: om 1 spelare har med sig 1 "tung granat" är det tveksamt om den personen får ta med sig den då det är orimligt att alla som kommer på spelet, måste ha öronskydd. Däremot om det visare sig att det är ett flertal spelare med många granater, tror jag att vi måste ha tvång på hörselskydd på just det specifika spelet.
Det är en sak om soldater får tinitus i Irak, men absolut icke försvarbart i Fabriken.
Mätt i decibel, vilken skillnad är det mellan 22. och 9 mm i granaten?
_________________ Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen. R.I.
Förnamn: martin
Efternamn: lilja
mmmm sak inte använda dom när jag kör air soft om inte alla är med på det ... jag ämna att ha dom när vi kör sib i våran plut i hv där har vi alltid comtak på.... och en fråga vad räknas som lätt respektive tung handgranat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori