Aktuellt datum och tid: 27 apr 2026, 04:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Värt med 4x ACOG?
InläggPostat: 03 jan 2014, 14:46 
Användarvisningsbild

Förnamn: William
Efternamn: Bourne
Har tröttnat på järnsiktena på min m4a nu och funderar på att köpa ACOG istället.

Ni som har spelat med 4x förstoring, hjälper detta er att se kulbanan bättre och se hur kulorna går dom sista metrarna?

Som det är för mig i dagens läge så kan jag skjuta 20 kulor som en fiende och det ser verkligen ut som att jag träffar men det visar sig att kulorna har dalat och träffar på marken 2 meter framför fienden istället. Detta är vad jag vill kunna se och förhoppningsvis undvika med ett ACOG.

Har även hänt flera gånger att jag har svårt att se fienden på avstånd och hade då behövt en kikare, men tänkte att ACOGen kanske kan fungera även här?

Siktet jag kollat på är detta:
http://www.taiwangun.com/en/replica-of- ... -black-acm och då kan man även köpa en flashkiller som passar perfekt. http://www.taiwangun.com/en/ta31-type-f ... -black-acm

Så tror ni att jag kan förbättra mitt spel med en ACOG eller kan jag lika gärna köpa en billig rödpunkt?

Mvh Ville

Inläggsrubrik: Re: Värt med 4x ACOG?
InläggPostat: 03 jan 2014, 14:56 
Användarvisningsbild

Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
Jag har lite samma problem med att jag ser lite dåligt på långa avstånd (långa avstånd kan räknas från 10-20 m och uppåt för min del). Jag köpte ett "kikar"sikte med 1-4x förstoring (vill jag minnas) och jag kör på det minsta, det funkar otroligt bra för mig tycker jag, det händer ibland att jag ökar förstoringen om fienden är långt borta. Men i det stora hela det har hjälpt mig väldigt mycket att ställa en bättre hopp-inställning, se hela kulbanan och upptäcka fiender på längre håll så kör på det!

Detta siktet köpte jag: http://www.strikerairsoft.se/sikten/opt ... sning.html

InläggPostat: 03 jan 2014, 15:23 
Användarvisningsbild

Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
Väldigt många ACOG-kopior har extremt dålig eye relief och det verakr vara svårt att veta vilket som är bra, om du itne köper ett riktigt då.

Kinavarianten på SpecterDR som har fast 4X Zoom brukar vara bra, annars kan jag rekommendera wtt 'short dot' från visionking med ställbar förstoring. Bra eye relief och skärpa.

http://rsov.com/product.php?langId=1&cu ... 6&cateId=0

InläggPostat: 03 jan 2014, 15:28 
Användarvisningsbild

Okej då verkar det iaf inte som att man kastar pengarna i sjön:-) jag har bra syn, är snarare inte översynt så för mig är det avstånd på runt 40-50 meter skulle jag tro. Ungefär så långt som min AutoA bössa går. Kan man se kulbanan även på 50 meter? Kul med lite alternativa sikten:-)

InläggPostat: 03 jan 2014, 19:05 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Larsson
Om du kör med 4x zoom så ser du banan klart bättre. Mer än så behöver du inte om du kör upp till 40-50m. Fast räkna inte med något jättebra resultat med GreenDevil kulor nu när det är lite mörkare i skogen. Jag tror de är tillräckligt gröna för att försvinna mot bakgrunden oavsett vilken förstoring du kör på. Vita OpenBlaster syns klart tydligare även utan zoom.

Jag tittade i ett Elcan Specter i helgen och kan ju säga att det var klart mycket trevligare än de Acog jag tittat i. Bara så att du får ett tips till om Specter-siktet.
http://shop.ehobbyasia.com/specterdr-sty-4x-magnifier-scope-w-illuminated-dot.html#.Usb6WNKA2Uk

Funderar själv på ett byte men har märkt att den ACM Aimpoint M2 Comp jag har funkar ganska så bra ihop med OpenBlaster då Rödpunkten är liten och med vita kulor så var det inga problem alls att se var kulorna tog på 30-40m för två veckor sedan. Synd bara att det glappar så man fick köra ett Eotech med jätte stor rund dot i mitten så man knappt såg vad man hade framför sig i söndags. :)

InläggPostat: 03 jan 2014, 22:09 
Användarvisningsbild

Okej tackar för infon och tipsen. Då blir det något sikte med förstoring iaf. Skall se vad jag kan hitta för trevligt:)

InläggPostat: 04 jan 2014, 00:34 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Fearless skrev:
Jag tittade i ett Elcan Specter i helgen och kan ju säga att det var klart mycket trevligare än de Acog jag tittat i. Bara så att du får ett tips till om Specter-siktet.
http://shop.ehobbyasia.com/specterdr-sty-4x-magnifier-scope-w-illuminated-dot.html#.Usb6WNKA2Uk

Det är ett mycket bra sikte, kör med det själv, fast annat märke.
Ett fast 4x ACOG kan vara lite halvdassigt och suddigt i mycket nära strider, så ett 1-4x är helt klart att rekommendera. Då ser du ju mestadels av kulbanan plus att det funkar bra i CQB.

InläggPostat: 04 jan 2014, 01:11 

Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Njae 1-4x är inte att rekommendera. De har sämre eyerelif och man får det även på 1x, vilket är helt värdelöst. Det man ska köra är ett fast 4x med rödpunkt ovanpå.

InläggPostat: 04 jan 2014, 01:49 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
eXedit skrev:
Njae 1-4x är inte att rekommendera. De har sämre eyerelif och man får det även på 1x, vilket är helt värdelöst. Det man ska köra är ett fast 4x med rödpunkt ovanpå.

Förlåt eXedit. Du har tydligen testat alla så du vet bäst.

InläggPostat: 04 jan 2014, 02:19 
Användarvisningsbild

Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
gnällgnäll

Faktum är att eye reliefen på de som är 1-4x i 99.9% av fallen har betydligt mycket sämre eye relief än de med fast 4x zoom. Möjligt att kineserna fått ordning på det hela på någon enstaka modell men de är klart underrepresenterade på marknaden.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme