Blev medlem: 10 jul 2012, 10:51 Inlägg: 16 Ort: FLYTTAT FRÅN GÖTEBORG
Förnamn: inte
Efternamn: intresserad
nej, inte än. men det finns uppe i eventuella framtids planeringar. Och la upp det mest för att ingen annan har gjort det. så att alla är medvetna om att det kan finnas en risk att dom faktiskt röstar igenom detta någon gång i framtiden
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
På förekommen anledning att små kids springer runt med airsoft-puffror så hade någon form av licens för oss som är seriösa kanske inte varit helt dumt. Jag köpte min första bössa på Hobbex som registrerade den på mitt personnummer, vilket jag senare fick veta att dom inte har rätt till men eftersom jag inte tänker råna någon bank eller hota någon så spelar det inte så stor roll. Men ett sånt system kanske hade kunnat få bukt med, eller minska de problem som finns idag.
Det är dock jävligt trist att det ska behövas tas upp för diskussion, det pga få som ställer till det för många!
Förnamn: William
Efternamn: Bourne
Colliander skrev:
På förekommen anledning att små kids springer runt med airsoft-puffror så hade någon form av licens för oss som är seriösa kanske inte varit helt dumt. Jag köpte min första bössa på Hobbex som registrerade den på mitt personnummer, vilket jag senare fick veta att dom inte har rätt till men eftersom jag inte tänker råna någon bank eller hota någon så spelar det inte så stor roll. Men ett sånt system kanske hade kunnat få bukt med, eller minska de problem som finns idag.
Det är dock jävligt trist att det ska behövas tas upp för diskussion, det pga få som ställer till det för många!
Å andra sidan så är det redan åldersgräns på airsoft vapen? Och det är redan olagligt att råna och hota folk men det bryr sig inte kriminella om så sånna här förbud drabbar endast laglydiga medborgare. Jag ser ett eventuellt förbud eller licencekrav som något enbart negativt som dessutom säkert kommer kosta några hundralappar att få och som höjer tröskeln för att få in nya spelare till sporten.
_________________ Sure it matters who's got the biggest stick, but it matters a hell of a lot more who's swinging it.
Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
Den utredning som är gjord handlar till 99% om skarpa vapen, inte effektbegränsade. Det finns inget förslag i nuläget, och ingen som helst anledning till att göra någonting.
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
tänkte på den grejen också zemet med kostnaden och det är ju en klar nackdel, det är dyrt som det är att hålla på med airsoft
Jag menar mer att skulle varje vapen vara registrerat på köparens personnr och polisen lägger beslag på det pga nån lill-grabb viftat med pickan så kommer dom kunna kolla upp vem som köpt det och på så sätt kanske problemen minskar.
Sen är det som Schultz säger att det i nuläget inte finns något förslag om det men tänkte bara att jag ville ge en annan synvinkel på det hela.
Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Colliander skrev:
Jag menar mer att skulle varje vapen vara registrerat på köparens personnr och polisen lägger beslag på det pga nån lill-grabb viftat med pickan så kommer dom kunna kolla upp vem som köpt det och på så sätt kanske problemen minskar.
Problemet då är; Airsoftvapen saknar i stor utsträckning individuella serienummer. Krav på ingraverade serienummer? Hur sker inspektionen?
Vem sköter registreringen? A) Återförsäljaren? Vad kostar hanteringen i tid och pengar - är det ens möjligt? B) Polisen? Annan myndighet?
Vad händer vid ägarbyten? All typ av byråkrati och registrering runtom är en kostsam och tidvis långsam process som jag tror i sak inte är bra för någon. Läggs ansvaret på återförsäljarna så kommer det märkas med ökade prispåslag eller kanske helt slopande utav delar av försäljningen. Det finns bara ett fåtal fabrikat som tillverkar bössor med individuella serienummer, även dessa kan jag tänka mig av misstag stämplas några gånger extra i fabrik då kunden sällan bryr sig.
Detta blir massor med jobb för i princip ingen nytta, då den yngling som vill ha en airsoft-picka för att ställa till med bus kan importera eller stjäla en oavsett.
Förnamn: Camilo
Efternamn: Quiroga
[RANT]
Som nämnts redan, alla regler som införs följs bara av laglydiga personer - de som inte bryr sig struntar i de och striktare regler hjälper knappast. Jag kan dessutom helt uppriktigt säga att jag föredrar en bankrånare med en airsoftvapen som utför rånet under hot om våld än t.ex. militärligan med riktigt stål... Brotten kommer alltid begås och de kommer alltid att begås med det som finns tillgängligt. Lagändringar kommer inte att minska antalet brott, bara hur de utförs och i det här sammanhanget knappast till det bättre....
En minderårig som springer omkring med airsoftvapen och viftar med de kan straffas för det och deras föräldrar som bär yttersta ansvaret med, men praxis är att inte göra det - laglig stöd finns redan, man behöver inte fler lagar kring det. Man kan ju börja använda det som redan finns.
Lagändringarna avser riktiga vapen, att sedan airsoftvapen råkar hamna under effektbegränsade vapen är ju lite trist och det innebär att om en lagändring sker som skulle påverka vår sport så får man helt enkelt ta itu med det då det sker. Sunt förnuft är en så länge det som råder i Sverige, t.ex. så säljs gröngasdrivna airsoftvapen öppet (även om införandet är bökigt) fastän att det egentligen ur lagens perspektiv är olagligt p.g.a. hur den är skriven medans CO2 är fullt lagligt trotts högre effekt. Här har vi redan tagit initiativ och det är bara en tidsfråga innan gröngas blir lagligt, men som allt annat runt lagstiftning så tar det tid.
Det gäller att komma ihåg att Airsoft vapen är trotts allt just en leksak, självklart potentiellt farligt men knappast mer farligt än pilbågar, slangbellor, darts eller för den delen en sten och det kan man knappast förbjuda....
Att införa licenskrav på leksaker är inte lösningen och kommer aldrig ersätta sunt förnuft och god uppfostran.
För att ta till det extrema kan man titta på t.ex. mopeder som har en lägre åldersgräns och kräver nuförtiden licens/kort - Väsentligt mycket farligare "leksak" som har ihjäl människor varje år. De används lagligt och de används olagligt, med och utan körkort. De används också under brott och körkortskrav har inte ändrat på den saken....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori