Jag har sökt efter en hel del fakta om lipo på nätet för öka kunskaper om hantering men har inte hittat en tillfredsställande svar >.<
När lipo har svullnat ca 1mm på var sin sida, det känns som en liten luft-kudde då man klämmer på det så är det farligt? dags göra av med det?
Vart ska man slänga Lipo batteri samt Nimh Batterier? vissa i nätet föreslår att man ska själv slå ett hål i lipo eller dumpar det i en hink med salt vatten.
Förnamn: Mikael
Efternamn: Larsson
När ett LiPo har börjat svälla så beror det på en skada internt på cellerna och det har bildats gas i cellen.
Det går att använda LiPo trots att det svullnat men man får göra det med vetskapen om att LiPo't är skadat, har lägre effekt och att LiPo, när de skadas, har väldigt lätt att ta eld. Kan också vara bra att veta att det är en metall som tar eld i ett LiPo, att det brinner väldigt varmt och intensivt samt att man bara kan släcka det med torra släckmedel typ sand då de brinner utan syretillförsel. Eller så kan man låta dem brinna ut helt av sig självt. I vilket fall som helst så om branden börjar i bössan så är risken att du får köpa ny bössa också.
LiPo bör lämnas direkt till återviningscentralen och att man nämner att det är ett LiPo man lämnar in. Du bör inte slå ett hål i LiPot för då ökar du bara risken för brand. Allra helst om du använder något av metall.
Förnamn: Henrik
Efternamn: A
Det kan vara en bra vana att storage-charge:a sina lipon (så de får "lagom" spänning) efter spel för att undvika svällning. Lipon kräver egentligen lite skötsel. Om man inte har en laddare som kan göra detta så kan det vara bra att införskaffa sig en sådan. Men de flesta laddare förutom de enklaste brukar ha denna funktion (Om den har display och har olika laddprogram så brukar detta vara med). Sen att alltid förvara lipon i laddpåse eller på annat säkert sätt i hemmet är också en bra vana.
Förnamn: Mikael
Efternamn: Larsson
Att du just kan fylla på lite till beror på att du har för hög förvaringsström i LiPot och man kan lite förenklat säga (väldigt förenklat vill jag säga så jag slipper påhopp ) att den spänning du tappar när det ligger fulladdat är den delen som blir förstörd i ett LiPo. Ett LiPo mår inte alls bra av varken för hög eller för låg ström (spänning) i sig när det ska förvaras så storageladdar du inte när det ska ligga oanvänt mer än några dagar så kommer du både förkorta livslängden på LiPot och du kommer även över tiden tappa mer effekt i det jämfört med om du storageladdar dem.
Storageladdar du så kan ett bra LiPo ligga mer än ett år utan att tappa något eller förkorta LiPots livslängd. Jag har ett gammalt LiPo som jag storageladdade och sen inte använde på ett år. När jag skulle underhållsladda det lite så pep laddaren direkt så LiPot hade inte tappat något alls.
NiMh (om ni nu skulle vara intresserade) ska däremot alltid lagras fulladdade. De tappar spänning ganska så snabbt när de ligger och blir det för låg spänning i dem så tar de skada eller dör direkt. Så har man en oanvänd NiMh-ack så ska man underhållsladda den med jämna mellanrum, gärna minst en gång i månaden för att vara säker på att NiMh-acken ska må bra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori