Men vad är det man behöver? Typ radio, mic, öronsnäcka? Ska helst inte vara något jättedyrt, men tvåvägs hade ju varit nice, vet inte om det kostar mycket mer...
De flesta kör på UHF frekvenserna inom VSAF. En örsnäcka ingår, men det går ju att köpa till en PTT med Kenwood kontakt (om du väljer någon av de som jag länkat) Samt ett bowman headset eller det man gillar.
EDIT: Fördelen med Baofengen jag länkade är att den är dualband (du kan välja om du vill använda UHF eller VHF)
UHF exempel på kanaler: PMR,SRBR,LDP. VHF exempel på kanaler: Jakt kanalerna.
Inläggsrubrik: Re: Hur fungerar radio och kommunikation?
Postat: 09 jul 2013, 21:49
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Föreningen köper in och säljer Baofeng till sina medlemmar för inköpspris, senast 350 kr. Man kan köpa till headset och PTT själv, men öronsnäckan man får med är inte den sämsta tänkbara, utan ligger ganska bra runt örat.
PMa Backman. Senast jag fick en uppdatering så var andra sändningen på väg, men det fanns också de som inte hämtat ut de apparater de beställt från första beställningen.
_________________ -Janusz - Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad
Postat: 06 aug 2013, 14:30
Förnamn: Linus
Efternamn: Satans minion
Har en Boafeng. Medföljande snäcka är helt OK i ljud och prat. Dock ramlar den ut hela tiden för mig. Därför köpte jag en PTT på Röda Stjärten och en Throat mike från USA. Problemet är att PTT'n inte connectar särskilt bra i radion. Med följden att man plötsligt inte kan sända. Jag ska beställa en riktig PTT så snart jag hittar nån på nätet, skit samma att det kostar en slant, för det är jäkligt irriterande med radiokommunikation som kommer och går.
Vet nån föresten var man kan köpa en proffs PTT som passar Boafeng radio?
_________________ HeavyMetalMilitia Radio callsign : Farbror Torsten
Postat: 06 aug 2013, 16:40
Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Lucifer: Det finns färdigmoddade PTTer för Kenwood på ebay om man söker lite Skall kika lite om jag hittar det. Dock så kommer det vara problem om du kör ett kina headset/mic till en RS PTT pga resistansen.
Postat: 06 aug 2013, 20:27
Förnamn: Robert
Efternamn: Kindstrand
Jag skulle rekommendera www.redwolfairsoft.com om du ska köpa ett billigt PTT och headset. Kostar typ hälften av va det gör i Sverige. Se bara till att du har rätt kontakt!
//Robban
_________________ [Shitfaced]Byggan callsign Sierra Bravo Why drink moderate, when you can get shitfaced!?
Postat: 09 aug 2013, 19:48
Förnamn: Jacob
Efternamn: Engert
Skulle det gå bra att köpa PTT från Röda Stjärnan om man nu köper en Baofeng? Och hur menar ni när ni säger att ni "programmerat" en radio? Är det krångligt?
Postat: 09 aug 2013, 22:47
Förnamn: Wiggo
Efternamn: Wiggo
Baofeng-radion har en kontakt av typ Kenwood så om Röda Stjärnan har inne PTTer med den kontakten så skall de passa i radion. En liten modd kan behövas om det är trångt i kontakten mellan PTTn o radion för att plasten på kontakten till PTTn är tilltagen.
Att radion är programmerad innebär att den förprogrammerats med de frekvenser som vi vanligen använder så du slipper göra det själv. Det görs av Backman o PopUp här på forumet innan de säljs vidare till medlemmar. Naturligtvis kan man med manualens hjälp själv programmera radion senare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori