Aktuellt datum och tid: 27 apr 2026, 15:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sidearm
InläggPostat: 18 apr 2013, 08:23 

Förnamn: Filip
Efternamn: Luttren
Tjenare allihopa!

Jag har helt fastnat i denna härliga hobby nu och planerar att utöka min rigg med någon sorts sido vapen.

Då min M16 är klassad som Auto A så letar jag efter ett extra vapen som jag kan dra fram vid eventuella CQB möten så jag inte riskerar att skada någon.

Pistol GBB är väl det mest lockande men jag får lite frågor i huvudet när jag läser omkring.

Det verkar som att pistolerna används relativt lite överlag så då blir tanken att investera i en full metall pistol kanske inte är någon mening utan kanske en i ABS som då blir billigare vore fullt tillräckligt vad anser ni?

Samt Green Gas eller CO2 här ber jag om er erfarenhet med vilket som funkar bäst i Sverige? Som jag förstår det hela blir CO2 airsoft pistoler lite starkare och därmed inte CQB.

Min gear så här långt är väl mestadels inriktad på USA, WL camo, M16, US boots, men det vill jag inte låta begränsa då jag planerar att införskaffa fler camouflage i framtiden.

Värt att nämna kanske är att jag kommer skaffa mig ett Sniper Gevär om någon månad då jag har fått prova en del Well Mb-03 och bara älskar det hela och då blir ju värdet att ha en pistol med för närstrid väldigt attraktivt.
Och ja jag planerar att uppgradera geväret så snart jag får det med 90 graders trigger + pistong.

Inläggsrubrik: Re: Sidearm
InläggPostat: 18 apr 2013, 10:26 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Det jag läst är "ASG mk23" en riktigt bra pistol för lite pengar. Inte metall vad jag vet utan plast, och en ljuddämpare. Ingen blowback. Jag har läste om just sniper-spelare som kör den för att den är tyst och mycket pricksäker även på långa avstånd.

Annars brukar de flesta spela med olika GBB blowback-pistoler. Tror folk kör mest gas, men co2 är vanligt också. En del pistolmodeller kan köra bägge, bara att använda olika magasin (gas eller CO2).

InläggPostat: 18 apr 2013, 10:43 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robert
Efternamn: Kindstrand
Först och främst så ska du köpa en pistol du själv tycker om.
(Passar USA gear: m1911, M9, Glock)
Jag har ju själv ett stort fan av m1911 så jag kör WE 1911 gas och chronar ~75ms. Jag köpte en 1911 från ASG på hobbex med co2, men den chronade 140ms så den gick ju inte att använda i cqb ändå.

Jag skulle rekommendera en gaspistol då dom chronar ~80ms.

Kolla på begagnatsidan här och på airsoftsverige.se där kan du köpa begagnade pistoler billigt om cashen är sällsynta. =)

ASG mk23 verkar chrona väldigt högt och då får man ju inte använda den i cqb ändå, även om den e riktigt prisvärd :P

InläggPostat: 18 apr 2013, 11:30 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
Värt att nämna är la att om man vet vad man pysslar med så ska man kunna ändra utgångshastigheten på gas och kolsyrevapen, gäller bara att man vet vad man ska ändra :) Jag skulle INTE rekomendera gas om du vill ha nåt som är pålitligt och billigt, jag skulle rekomendera AEP. kostar ca 400kr och är garanterat cqb, lipomoddar du den funkar den i minusgrader också! dessutom har du aldrig problem med otäta magasin. Skulle den gå sönder så kan du alltid köpa en ny gearbox komplett för typ 2-300 eller en helt ny picka. Cymas aeps finns i modellerna p226, glock, desert eagle och usp

InläggPostat: 18 apr 2013, 11:47 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kim
Efternamn: Alexandersson
Köp en pistol som går under 100m/s! Du tappar en hel del känsla om du köper en plast pistol, finns många lagom billiga metall pistoler - tex m9 eller 1911! Jag har för mig att mk23 pistolen skjuter lite högre än 100m/s men är inte säker (Går säkert att reglera med olika gaser)

Jag har en glock 19 som jag älskar, lagom stor i handen och lagom tung.
Åk till de butikerna som finns här i stan och kläm och känn på olika pistoler, så kommer du snart märka vilken du vill ha! Eller på spel så kan du ju fråga ifall du får känna på någon pistol.

Det finns många Co2 pistoler som går CQB så det behöver du inte vara orolig för, men tänk på att både gas och Co2 pistoler kommer krånga förr eller senare och magasinen kommer läcka ifall du inte underhåller de :) Finns massa klipp på youtube hur man underhåller pistoler.

InläggPostat: 18 apr 2013, 12:57 

Får tacka för samtliga svar och det som kimale sagt gör det hela solklart det får bli en hel metall pistol för det är ju känslan man är ute efter.

Tackar allihop.

InläggPostat: 18 apr 2013, 15:35 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Tänk på att en gaspistol funkar kasst när det är kallt, och när det är riktigt kallt funkar den inte alls... Vi bor ju i kyliga Sverige så det är värt att tänka på.
En AEP funkar alltid.

InläggPostat: 18 apr 2013, 16:43 
Användarvisningsbild

Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
Gäller att varar försiktig när man köper begagnade gaspickor dock, de utsätts för rätt mycket mer mekaniskt slitage än AEG's...

InläggPostat: 18 apr 2013, 22:12 

Om jag ska köpa en blir det en helt ny eller möjligen en som knappt använts.

AEP verkar ju rätt troget men det är det där med blowbacken som är så himmelskt härligt.

Jag tittar runt rätt mycket på de olika butikerna för att hitta den bästa dealen antingen M9, Glock eller kanske P226 gillar dock M9 och Glocken bäst så det blir antigen en av dem beroende på om jag hittar en bra deal.

Alltid så när man är studerande men jag köper hellre en som kostar 100 kr mer som håller bättre än en som kostar 100 kr mindre men går sönder tidigare.

InläggPostat: 18 apr 2013, 22:51 

Billig G18C AEP:
http://shop.ehobbyasia.com/cyma-g18c-fi ... 030-1.html

Magasin:
http://shop.ehobbyasia.com/cyma-27rd-ma ... c-aep.html

Kan vara något kanske? Passar den inte så finns det MASSVIS med trevliga AEPs på ehobby. :)

Men om du nu vill köra med en GBB så är denna ruggigt mysig:
http://shop.ehobbyasia.com/pistols-gbb- ... istol.html

Notera: Gasvapen är olagliga att föra in i landet pga syftningsfel i lagen.
TT-33 finns på RSM (ibland) men eftersom den inte finns i lager just nu så finns den heller inte på sidan, så länkade från ehobby istället.

InläggPostat: 18 apr 2013, 23:00 

:) Lurvski nu fick du plånboken att öppnas för ett tillfälle hade inte ehobby varit så himla dyra på frakten kanske jag hade tagit en aep pistol.

Nä det blir nog köp i Sverige men tack för tipset.

Den andra där var lite annorlunda kul!

InläggPostat: 18 apr 2013, 23:06 

Inte farligt dyrt. G18C AEP med 3 extramagasin för 820 kronor (med frakten), tvivlar på att du hittar billigare i Sverige.

InläggPostat: 18 apr 2013, 23:10 

Jahapp där var jag för snabb att säga något. Alltid annars när jag har kollat på ehobby så har frakten varit 88 USD men de klart varit för jag har lagt i tyngre grejer.

Tack för upplysningen.

Om jag inte hittar en GBB som jag vill ha i Sverige för rätt peng blir det nog en aep från ehobby trots allt :)

InläggPostat: 18 apr 2013, 23:50 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robert
Efternamn: Kindstrand
Allt dom som sagts om elpistoler stämmer säkert, men med en elpicka så kommer du att missa den sköna lilla realismen med blowback osv.

Billigaste sidan jag vet med bra pistoler är strikerairsoft.se. och deras WE kampanj dom har haft ett tag.

Men jag tycker ju självklart som någon skrev att stick ner till Röda Stjärnan eller Combatzone å kläm å känn lite å hitta din modell. Sen köper du.
Jag körde med Gas senast på bockaby då d va 4-5minus å mitt mag innehöll 14 kulor, visst jag fick bara iväg 8-9 av dessa men min röst ligger fortfarande på en gaspistol för man lirar inte så ofta(iaf inte jag) när det är kallt ute. Med vissa WE-vapen får du med ett extra mag på köpet.

Efterforska, kolla youtube, kläm och känn! Sen köp!
Det är dyrt att spela airsoft och det är dyrare när man inte känt på skiten innan :P

InläggPostat: 19 apr 2013, 07:54 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
http://www.taiwangun.com/sub-machine-gu ... 22-cm.html typ 500kr med frakt om jag inte minns fel.

Använder samma mag som glocken och är coolare/större. mag bör du nästan köpa långa, finns lite här och var i sverige och även på airsoftpro.cz för runt 70kr/styck.

InläggPostat: 19 apr 2013, 09:22 

Fasen att jag inte tog en titt på sub machineguns innan aja nu har jag beställt mig en M9 med rail undertill :)

Ska tydligen komma om ca 4 dagar pga helgen det blev GBB eftersom jag vill ha den bästa känslan :)

Tack för tipsen dock kanske skaffar mig en sub senare.

InläggPostat: 19 apr 2013, 09:46 

Vart beställde du ifrån?

InläggPostat: 25 apr 2013, 15:53 

Lurvski skrev:
Vart beställde du ifrån?

Taiwangun.com kom idag. Tog 4 dagar.

InläggPostat: 25 apr 2013, 23:53 

Ok, riskabelt att ta in GBB då tullen kan få för sig att inte bara ta puffran utan även förstöra den. :P
Fast är det inom EU så... uhm... vettefan.

InläggPostat: 26 apr 2013, 09:32 

Vet inte om det var så riskabelt då jag ringde UPS för att fråga dem om just detta med tullen.

Jag fick svaret att om bolaget jag beställer ifrån har UPS Gas avtal så kommer tullen inte att stoppa GBB Vapen. De sade inget om utgångs hastigheter men eftersom att jag skulle bara ha en Pistol som skjuter under 1 joule så var jag inte orolig om detta.

Jag skickade email till Taiwanguns och frågade om de hade detta avatal och här kommer mitt email med svar:

"Greetings!

My name is Filip and I am interested in purchasing a Gas blowback gun from your website however I am wondering if you Taiwangun has the necessary agreement with UPS about gasgun transports?

I called UPS here in sweden and asked them if there is a way to make sure it will go through and they told me that if the company I buy it from has the required gasgun transport agreement with UPS it would be no worries at all.

Do Taiwanguns have this agreement?

Thank you for a great store this will be the second time I purchase from your website
Filip"

Witam / Hello,

we have new agreement with UPS and only one restriction is age of Customer
We have agreement with UPS for Airsoft except green gas in bottles.
--

Best regards / Pozdrawiam
Taiwangun
taiwangun.com

Kanske inte helt svaret på frågan men jag tolkade det som att det var rätt. Jag lade beställningen och tadaa jag fick min GBB pistol utan några bekymmer.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme