Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 19:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tips ang köpa Woodland cammo?
InläggPostat: 01 okt 2012, 13:49 

Förnamn: M
Efternamn: Andersson
Tänkte införskaffa lite WL-cammo men det är svårt att avgöra vilken ÅF som har bäst kvalité samt korrekt cammo.

Verkar finnas lite för många varianter av samma sort så att säga.

Så jag undrade om någon/några här har lust att ge några tips på butiker, gärna nära eller i Göteborg, som har WL-cammo med rätt färger och duglig kvalité.

Det gäller nu i huvudsak byxor, jacka, ev tröja samt huvudbonad.

Inläggsrubrik: Re: Tips ang köpa Woodland cammo?
InläggPostat: 01 okt 2012, 14:07 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Jag är själv allt annat än en Woodlandentusiast och vågar inte riktigt säga vilka detaljer i mönstret man bör titta extra efter för att veta att det är baserat på M81 Woodland och inte någon skojfrisk kinakopia.

Men på ämnet tips av återförsäljare så har Röda Stjärnan Militaria och dess nya Göteborgsbutik en, så långt mitt minne räcker, rätt god uppsättning Woodlandprylar.

Såhär ser deras sortiment ut på Internet; http://www.rodastjarnan.com/sok?searchquery=Woodland

InläggPostat: 01 okt 2012, 14:53 

Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Sedan finns ju också City Camo. Säljer Helikon-Tex woodland, tror att det ska vara "rätt".

InläggPostat: 01 okt 2012, 14:54 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robert
Efternamn: Kindstrand
Jag kan starkt rekommendera Garderoben.se. Deras Tru-Spec sortiment är riktigt bra! Här själv deras Tru-spec T.R.U Woodland och ACU Jacka/byxor. Dom har även karborrefästan ifall du vill fästa Bågar och Patchar. Inte det billigaste(inte heller dyrast) men riktigt bra kvalité och snygga! Dom har även combatshirts ifall du vill "go bananas!" med grejer :D

Har hört mycket gott om Röda Stjärnan med!

Kläder.
http://www.garderoben.se/militarklader- ... 145-1.aspx

Patchar och Ribbons(se till att om du köper så att det redan sitter kardborre/Velcro på dom)
http://www.desertrat.se

InläggPostat: 01 okt 2012, 15:34 

Tack så mkt för tipsen gott folk, alltid bra med lite åsikter och synpunkter från mer erfarna spelare när man ska inhandla saker.

InläggPostat: 01 okt 2012, 15:36 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Som byggan sa.
Deras tru-spec är bra grejer och även propper (som jag kör med).
Men var försiktig med Garderoben.se, det är inte sällan de skickar FEL VAROR.
Jag har fått fel varor 5 gånger och handlar inte där längre, de har även halvkass kundservice...

Så röda stjärnan rekomenderar jag starkast. :)

InläggPostat: 11 okt 2012, 11:26 
Användarvisningsbild

Förnamn: H
Efternamn: A
Om du ska ha RS färger så är det milspec NyCo (nylon+bomull) eller Aramid (nomex, kevlar) tygen som gäller och helst från nån av de som levererar till US förband. Så som Propper, American apparel och allt vad de kan heta. TruSpec levererar bara till civila och poliskårer osv. så vitt jag vet och har sina icke milspec tyger framförallt i Pollycotton (polyester+bomull) men även deras NyCo ska inte heller vara milspec har jag för mig. Det skiljer även mellan Proppers civila och militära produkter då de även säljer pollycotton tänkt till den civila marknaden (garderoben osv). Så en Propper i pollycotton är lika "dålig" som en Tru-spec.

RS (NyCo och Aramid) är lite mattare och reflekterar inte strålning i det nära infraröda sepktrumet som används av bildförstärkare o annan nightvision. Denna feature har inte Pollycotton som kan lysa upp som en reflex under bildförstärkare. Detta märks extra tydligt på de icke-milspec Multicam tyger i pollycotton som "lyser" rätt mycket även i det vanliga synliga spektrumet, ja det ser helt enkelt väldigt onaturligt ut (milspec Multicam har så klart matta egenskaper i alla spektrum).
Vill man behålla de matta färgerna i milspec tyger så tvätta inte med vanligt tvättmedel. Tvätta helst inte alls. Detta gäller speciellt ACU aka UCP mönstret, som försämras avsevärt i tvätt med vanligt tvättmedel (innehållande optical brighteners).

Dock har pollycotton förderar mot de andra så som bättre att transportera svett och torkar snabbare osv. Många älskar Tru-spec för att de andas lite bättre.

Så under ett vanligt regnigt söndagsspel så skulle man kunna argumentera att pollycotton har fördelar mot milspec.

Vill du ha äkta milspec så kolla ebay. Där kan du få fina med förbandsmärken och hela köret till billigt pris. Dock så kan de ju vara tvättade vanligt tvättmedel och fördelarna mot pollycotton är i stort sätt borta.. NyCO ska hålla bättre i och för sig men detta har inte jag sett i verkligheten. Pollycotton har bra slitstyrka tycker jag.

InläggPostat: 11 okt 2012, 12:31 

Tackar så mycket för det utförliga svaret,
bra att ha lite mer koll på alla olika varianter.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme